Bronnen bij Retorische trucs: parfum
Het eerste voorbeeld van de retorische truc van "parfum" is een dusdanige
oude bekende dat een andere rubriek ervoor is overwogen - maar voorlopig
toch maar even hier.
Voor het begrip ervan is het nodig om te weten dat de
auteur, VVD-politicus en oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas, een hete haat
koestert voor de PVV, hetgeen is gebleken uit talrijke eerdere publicaties
van zijn hand over dit onderwerp.
Bedenk als tweede dat er PVV net weer
negatief in het nieuws is gebracht door het vertrek van twee Kamerleden die
niet meer op de lijst voor de komende verkiezingen staan (alle Kamerleden
die eerdere negatief in het nieuws waren gekomen zijn van die lijst gehaald,
natuurlijk). En dat dit al uitgebreid in de media was uitgemeten.
Pagina-grote artikelen in de Volkskrant.
En aan het einde van die
campagne (je kan er niet eeuwig mee door blijven gaan) kwam dus dit (de Volkskrant, 12-07-2012, door Frans Weisglas, VVD-lid en oud-voorzitter
van de Tweede Kamer):
Kijk, alle gewone hetze-artikelen
waren al geweest, dus dat zou geen goede aanleiding voor publicatie meer zijn.
Dus waarom niet eens wat anders gedaan: je doet alsof je positief bent, en
je gebruikt die start om alle negatieve zaken nog eens flink te kunnen herhalen.
Want zo werkt ook reclame: het gaat niet puur om de inhoud, maar om de gevoelens
of associaties die je weet op te wekken. En dus hier ook de associatie met de
LPF. Je zegt niet "De PVV is net als de LPF", maar "De PVV is niet als de
LPF". En ondertussen hebben bij de lezers de associatie tussen de PVV en de LPF
in het hoofd gebracht. Net als die met de weglopers en hun woorden. Gebruik
"nestbevuilers" - dan suggereer je dat er een "nest" is om te bevuilen. Dat
"positieve" in het begin is dus een voorbeeld van "parfum".
Naar Retorica, trucs
,
of site home
·.
|