Filmbespreking: Down and Out in Beverly Hills
Hier een deel van de recensie van deze film (Paul Mazursky, 1986) door
Amerika's bekendste recensent, Roger Ebert
:
Waarbij een betere karakterisering dan "to really like" zou zijn "to
connect to". Want dat is wat Jerry voortdurend doet: "connecting to".
Zelfs met de hond ... :
Een tussendoortje in de film: zwerver Jerry, inmiddels geheel opgeknapt
door rijkaard Dave, ligt in een eerder deel van de film te zonnen aan de
rand van het zwembad, als een buurjongen met een oosters uitziend uiterlijk over de
muur komt hangen - Jerry wisselt wat aardige woorden met hem uit.
Een tijd
later in de film, Dave heeft inmiddels al enige bedenkingen bij de persoon
van Jerry, staan ze een beetje te ruziën bij de Rolls van Dave, die op een
truck teruggebracht is nadat hij er een aanrijding mee heeft gehad. Aan komt
rijden een enorme stretched limousine, waarin een scène eerder een
hele sleep vrouwen in zwarte boerka's en een oosters uitziende man in pak is
gestapt. De limousine stopt naast Dave en Jerry, een raampje rolt naar
beneden, de oosters uitziende man spreekt Jerry aan, bedankt hem dat hij
aardig is geweest tegen zijn zoon, en stopt hem 500 dollar in de handen.
Ook met een paar cameo's van popartiest Little Richard. Ziende de
oosters uitziende man in zijn limousine: "There goes the neighborhood"
(voor de volledigheid: Little Richard is "zwart als roet").
In de foto: hoofdrolspeler Jerry in zijn zwerver-outfit, met volgens velen
de ster in alle scènes waarin hij voorkomt: de uiterst menselijke hond
genaamd Matisse (gespeeld door Mike).
Naar Literatuur, inleiding
, of site home
·.
|