Bronnen bij Denkmethoden: geleidelijkheid, overtredingen
De waarde van de aanpak van de geleidelijkheid is lastig aan te tonen bij
mensen die verantwoordelijk zijn voor die toepassingen waar geleidelijkheid
het meeste profijt oplevert: de grote projecten. Geleidelijkheid lijkt
namelijk altijd tijd en geld te kosten. En dat klopt ook: geleidelijkheid
kost tijd en geld. Het punt is dat niet-geleidelijkheid nog meer tijd en
geld kosten. Eerste de illustratie van dat laatste, en daarna de toelichting
waarom het zo werkt (de Volkskrant, 29-06-2013, door Jan Tromp):
Dat laatste is hier niet het probleem waar het
over gaat, hoewel het er wel deel van uitmaakt. Uiteindelijk worden de systemen
namelijk niet door ministeries, de overheid, gemaakt, maar door "externe
partijen", een pseudoniem voor het bedrijfsleven. Het zijn de ict-bedrijven die
de projecten doen mislukken want zij doen het werk.
Waarom mislukken de projecten van ict-bedrijven? Dat is omdat
ze het niet-geleidelijk aanpakken. Soms wordt wordt zelfs de analyse van de
bestaande bedrijfsprocessen geheel of gedeeltelijk overgeslagen. Maar vrijwel
altijd wordt de implementatie in één enkel stap uitgevoerd. Daarop slaat de term
"uitrollen" uit het artikel: er wordt door het ict-bedrijf een kant-en-klare
oplossing-voor-alles aan-iedereen-tegelijk gegeven, en lees voor dat "gegeven":
opgelegd.
De oorzaak dat dit vaker fout dan goed gaat, zit in de
structuur van een groot project. Een groot project gaat over zaken of processen
met vele onderdelen. En die onderdelen moeten op een bepaalde manier samenwerken
om een werkend eindresultaat te krijgen. Ieder van de deelprocessen heeft een
geplande wenselijke uitkomst en een bereik waarin de uitkomst nog goed is, zeg
5, en tussen 4,5 en 5,5 is het goed. Dat wil zeggen: het proces werkt nooit
helemaal precies volgens de geplande norm. De andere processen die deze uitkomst
gebruiken, versterken de afwijking - tenzij ze erop ingericht zijn. En dit geldt
voor de hele keten. Dit nog afgezien van de fouten die overal en door iedereen
gemaakt worden. De praktijk is: probeer je een project met vele deelprocessen in
één keer te bouwen en te testen, dan werk het nooit. De enige kans om het
werkend te krijgen, is het per stap op te bouwen, en die stappen samen werkend
te krijgen, En daarna de volgende stap eraan bouwen. Dat kost meer tijd. En dat
kost dus meer geld. En daarom probeert men in de praktijk zo veel mogelijk
stappen over te slaan. En daarom gaat het zo vaak fout met grote projecten.
Naar Denkmethodes
, of site home
.
|