Bronnen bij Denkmethoden: schatten
De waarde van de denkmethode van "schatten"
lijkt slechts bekend te zijn bij bèta's
(de Volkskrant, 25-10-2014, column door Ionica Smeets):
Iets dat niet tot het normale lesprogramma van
het middelbaar onderwijs behoort. Nu krijgt sowieso maar een relatief kleine
fractie behoorlijk onderwijs in de natuurwetenschappelijke vakken, die om te
beginnen al heel foutief aangeduid worden in Nederland met de "exacte vakken".
Er is maar één exact vak ter wereld en dat is de wiskunde (iets klopt daar of
het klopt niet) - de natuurwetenschappen werken altijd met benaderingen en
afgeronde cijfers - meer dan drie cijfers is betrekkelijk zeldzaam.
En waar dus helemaal weinig aandacht aan besteed wordt, is de
zinnigheid van uitkomsten: als je uit de gegevens van een som krijgt dat de auto
een massa heeft van 11 kilogram, moet je beseffen dat er ergens onderweg een
rekenfout is gemaakt - iets dat leerlingen niet van nature doen, omdat ze druk
bezig zijn met de analyse en uitwerking van het probleem. Het besef van
"zinnigheid" moet apart aangeleerd worden. Wat pas echt goed kan door ook de
bijpassende manier van rekenen aan te leren: als er onder weg ergens 8 * 12
uitgerekend moet worden, vul je bij het schatten van de uitkomst gewoon meteen
100 in (zowel 8 als 12 liggen rond de 10 en 10 * 10 = 100). Enzovoort.
Hier in de woorden van dezelfde auteur, uit een eerder artikel
(de Volkskrant, 29-06-2013, column door Ionica Smeets):
In het eerste artikel staat een soortgelijk
praktisch voorbeeld:
En voor dit soort afschattingen zijn vaak meerdere methoden voorhanden - uit het
tweede artikel:
En wie dit in een clubje doet, kan de drie schattingen tel ze dan optellen en
door drie delen en daarmee nog beter in de buurt komen.
Voor de hand liggende vormen van aanpak - voor een bèta.
Alfa's laten zich onmiddellijk afleiden door details:
Iets dat alfa's zelden of nooit leren. Omdat ze het niet willen leren.
Omdat het hen voor een deel berooft van de hun zeur-, fanataseer- en
lieg-mogelijkheden.
Naar Denkmethodes
, of site home
·.
|