Bronnen bij Menswetenschappen, regels: overtredingen drie, factoren
Voorbeelden van overtredingen van de regels van goede menswetenschappen -
regel drie, ontdek en rangschik de factoren. Dit is een uitgebreid voorbeeld
(Uit: Experiment NL. Boek uitgegeven door NWO en Quest, eind 2008.
Dit artikel door Wilma Mik):
Stel dat we aan dit probleem gaan werken volgens
de regels van de goede menswetenschappen
. Als eerste van toepassing is regel drie: we moeten de relevante factoren
vinden en ze in volgorde van belang zetten.
Wat zijn de factoren van belang voor immigratie? Nou dat is
simpel: hoeveel belasting veroorzaken de immigranten? Dat is wel wat grof, dus
al eerste splitsen we in twee varianten: economisch en cultureel. Voorlopig laten
wede onderlinge volgorde even zitten - het lijkt redelijk dicht bij elkaar. Dan
gelden voor beide categorieën dezelfde basisfactoren: hoe groot is het verschil
en hoe groot is de groep? - hoe groter het verschil hoe groter de belasting en
hoe groter het aantal hoe groter de belasting.
Eerst de economische zaken: dat is eigenlijk redelijk simpel:
hoeveel brengen de immigranten open hoeveel kosten ze. Maal het aantal
immigranten is het verschil ervan de economische belasting.
Dan de culturele zaken. Ook hier dus: hoe groot is het
culturele verschil, en natuurlijk: hoe groot is het aantal. Culturele
verschillen zijn lastiger te bepalen, maar er zijn toch wel een voor de hand
liggende zaken: nummer 1: verschil in ras, nummer 2: verschil in religie, nummer
3: verschil in opleiding. Bij nummers 1 en 2 speelt nog een secundaire factor:
hoe goed is het verschil zichtbaar?
Zo, voordat we dit echt gaan uitwerken, gaan we eerst even
kijken of mevrouw Schrover zich een beetje aan de regels heeft gehouden. Ze
begint met het vergelijken van de huidige immigrantengroepen met voorgaande
gevallen, constateert dat het voorgaande groepen goed is gegaan, en trekt de
conclusie dat het met de huidige groepen dus ook goed zal gaan. En eigenlijk
zegt ze niet veel meer - althans, niet iets dat verder relevant is voor haar
conclusie.
Heeft ze zich daarmee aan de regels gehouden? Nou: ze benoemt
geen factoren, ze rangschikt die factoren dus niet, ze benoemt geen verschillen,
en ze noemt een enkel percentage over aantallen. Volstrekt onvoldoende, dus. Bij
zo slecht als het maar kan (net niet alles gemist).
Stel dat we die zaken nu even voor haar gaan invullen, met
betrekking tot haar vergelijking van immigrantengroepen - eerst het moeilijke
geval: cultureel. Nummer 1: de andere immigrantengroep verschillen niet van ras,
de huidige wel. Nummer 2: de andere immigrantengroepen (deels) en de huidige
immigrantengroepen verschillen in religie, maar het verschil bij die andere
groepen is ongeveer 10 versus 8, en het verschil bij de huidige groep is
ongeveer 10 versus 2 (10 staande voor het gastherengeloof, de christelijke
religie, en de verschillen daar binnen zijn relatief klein - zelfde god, zelfde
heilige boek, veel zelfde schriftgeleerden - overeenkomst met het huidige
immigrantengeloof, de islam: één enkele godheid; de rest is verschillend).
Secundaire factoren bij 1 en 2: bij andere immigrantengroepen zijn er geen
zichtbare verschillen is ras, maar wel in religie. Hier iets van 10 versus 5
versus 10 versus 1 (bij andere groepen verschillen kerken zichtbaar aanzienlijk
en soms ook wat in kleding, bij de huidige groepen is er alleen een overeenkomst
in omvang).
Dan het economische verschil: dat wordt bepaald door één en
slechts één cruciale factor: ten tijde van de andere immigrantengroepen moest
iedereen zijn eigen boontjes doppen, en ten tijde van de huidige groepen is er
een sociaal stelsel. Oftewel: vroeger kosten immigranten direct niets, en nu
kosten ze in principe enorme sommen geld. Tenzij ze werk vinden, maar dan komt
factor 3 in het spel: verschil in opleiding, en de praktijk wijst uit dat
aanzienlijke percentages niet of nooit aan het werk komen, en de totaal van de
groep huidige immigranten kosten dus enorme sommen geld.
Conclusie: als je de vergelijking tussen andere
immigratiegroepen en de huidige maakt volgens de regels, zie je dat er vele
factoren zijn waarin deze groepen sterk verschillen. De conclusie van mevrouw
Schrover dat het goed-gaan voor die andere groepen relevant is voor het
goed-gaan voor de huidige groep, is dus volstrekt nergens op gebaseerd, en
wetenschappelijk volkomen onverantwoord.
Naar Menswetenschappen, regels
,
Menswetenschappen, huidig
, of site home
·.
|