Creativiteit en maatschappijmodel
Creativiteit is veel genoemd als de meest essentiële menselijke eigenschap.
Als absolute uitspraak in de vorm van "de mens is de enige creatieve soort"
heeft ook deze ongetwijfeld uitzonderingen, zie bijvoorbeeld hier
. Maar de manier waarop de mens creatief is, is ongetwijfeld wel uniek: de
snelheid en aantal van de creatieve menselijke vindingen staan ver af van
elke vergelijkbare prestatie in de natuur. De mate waarin de bepaalde aanpak
leidt tot meer creativiteit, is daarom één van de sterkste argumenten bij
het bepalen van de keuze tussen alternatieven, waarbij vele andere aspecten
gecompenseerd of overruled kunnen worden.
Hoewel creativiteit als algemeen begrip lastig te onderzoeken is, geven
uitkomsten in bestudeerbare omstandigheden wel aanwijzingen. Onderstaand is
een resultaat van een onderzoek naar creativiteit in bedrijven (Aware psychologie, nr. 2-2007, door Marike van Zanten):
Zet nu eens alle omstandigheden die creativiteit remmen op
een rijtje: beloning door geld, tijdsdruk (van anderen, red.), angst
en verdriet, concurrentie en reorganisaties. En nu de omstandigheden die
creativiteit bevorderen: beloning door waardering, ruime tijd (eigen
tijdsindeling, red.), samenwerking en vertrouwen, stabiliteit in het
bedrijf. Wie wat meer op deze website gelezen heeft, weet onmiddellijk hoe
de reeksen begrippen ingedeeld moeten worden: de eerst horen allemaal bij
het Angelsaksische maatschappijmodel, het tweede bij het Rijnlandse model.
Wat dus leidt tot de conclusie dat vanuit het oogpunt van creativiteit het
Rijnlandse model superieur is aan het Angelsaksische. En er kan nauwelijks
een beter argument gevonden worden.
Naar Anglicisme home
, of site home
.
|