Religie en psyche: depressie
Een van de argumenten die met enige regelmaat ten gunste van de religie
aangevoerd wordt, is de kennelijk positieve uitwerking die het heeft op het
geestelijk welbevinden van de gelovige. Voor de gewone gelovige is dat op
een gelovige, diverse vormen van matige, manier, en voor de extreem gelovige
op de extreem blijmoedige manier. De manier die wij Nederlanders kennen van
Leger-des-Heils-majoor Bosshardt, internationaal door iemand als Moeder
Theresa, en fictief uitgebeeld in iemand Maria von Trapp uit The Sound of
Music.
Nu heeft deze website een nogal negatieve opinie over religie, en de vraag
is hoe die twee zaken te rijmen zijn. De verklaring blijkt diverse zaken aan
elkaar te knopen
Het aanvangspunt kan diverse zaken zijn, maar de meeste daarvan zijn
verstoringen van het geestelijke evenwicht - iemand voelt zich op
significante wijze geestelijk minder prettig. De conclusie van Religie en
psyche
is dat het onderhouden van religie een rem op het denken en de geest legt,
en om dit te compenseren, zal de gelovige geneigd zijn om een positieve
waarde aan zijn geloof toe te kennen.
Bijna een verstoring naar beneden zal de geest een neiging voelen tot
compensatie - terug naar het eerdere evenwicht. Voor de gelovige betekent
dit niet een bijstelling van zijn rationele denken, maar een meer positieve
houding ten opzichte van zijn geloof. Maar een meer positieve houding ten
opzichte van het geloof is hetzelfde als "meer geloof", dus een grotere
discrepantie met de het rationele denken en de werkelijkheid. Dat
veroorzaakt meer innerlijke spanning, en bij nieuwe verstoringen zal deze
nieuwe hogere spanning naar buiten komen. Die nog meer religieuze blijheid
ter compensatie nodig heeft. Etcetera. Want dit is een cirkelproces, een
vicieuze cirkel, met de getroffen gelovige eindigende in een staat van
totale blijheid (total bliss, zoals de mooiere Engelstalige
uitdrukking luidt). Als dan uiteindelijk het evenwicht verbroken wordt,
wordt de depressie component in volle omvang zichtbaar - wat in ernstige
gevallen tot nog ernstigere gevolgen kan leiden
.
Dit is tevens een illustratie van de psychologische vuistregel dat daar waar
voor een verschijnsel één bepaalde verklaring mogelijk is, de precies
tegenovergestelde verklaring ook in aanmerking komt. Want de blijheid van de
gelovige kan dus ook gezien worden als een tegenovergestelde hoeveelheid
depressie. Een vorm van depressie die vooral bij de strengere protestantse
geloven terug is te zien, wat volledig in lijn is met het idee dat het
protestantisme een beweging is weg van de ideologie en orthodoxie van de
katholieke kerk. Door de verminderde hoeveelheid ideologisch denken, komt de
depressieve achtergrond van het religieuze denken naar voren.
Wat hier gesteld wordt voor religie, geldt natuurlijk ook weer in diverse
mate voor de andere vormen van ideologie. Zo zijn er onder de
multiculturalisten, meestal van de vrouwelijke soort, steeds meer van dit
soort blijmoedige gevallen te vinden, vooral sinds de hoeveelheid kritiek en
bewijzen van de onwerkzaamheid van het multiculturalisme toenemen - een
bekend voorbeeld is dat van voormalig PvdA-minister voor Wonen, Wijken en
Integratie Ella Vogelaar, die in haar zelf-geïnduceerde blijheid over haar
multiculturalistische "successen" en visie totaal niet door had dat de
politieke steun haar geheel ontvallen was
(Wikipedia).
Naar Religie en psyche
, of site home
·.
|