Joodse cultuur, de Grunberg-versie: spiegelbeeld

Het beeld dat A. Grunberg van de Joodse cultuur uitleg of detail neerzet is glashelder.

Afgekort: het is de barbaarse cultuur van de woestijn en haar nomadische bewoners.

Hieronder voorbeelden die dat laatste duidelijk maken door het beschrijven van het alternatief, grappig genoeg vaak door mensen die op alle mogelijke manieren A. Grunberg en zijn uitingen steunen. Een contradictie ontstaan door de verbale terreur die A. Grunberg cum suis uitoefenen middels de bedreiging met de beschuldiging van ANTISEMITISME!!! en collaboratie met de HOLOCAUST!!! uitleg of detail .

Het eerste voorbeeld van een alternatief voor de Joodse Grunberg-wereld komt van een mevrouw die topscoort in politieke-correctheid genaamd Tineke Bennema uitleg of detail : fout in alles waar ze een mening over uitspreekt: voor omvolking, islamisering en spreekverboden.

En hier komt ze met iets dat één van de Predikers van haar Geloof regelrecht tegenspreekt: (de Volkskrant, 24-08-2022, door Tineke Bennema, historicus):
  Omgang met de natuur

Het wordt tijd dat we andere mensen, dieren, planten en stenen beschouwen als een heilige eenheid


... Er is een totaal andere houding nodig ten opzichte van de natuur. Een van nieuwsgierigheid, verwondering en met een portie nederigheid.    ...

Het spiegelbeeld van (de Volkskrant, 01-10-2011, column door Arnon Grunberg):
  Hulpjes

De markten zijn slimmer dan de kiezer. ...
    Volg het geld, niet de kiezer.    ...

En (de Volkskrant, 15-11-2011, column door Arnon Grunberg):
  Hebzucht

... van alle zaken die je kunt nastreven, is geld beter dan een utopie, perfecte gerechtigheid en nationale glorie. ...
    ... stelde ik ... voor om van geld een romantisch ideaal te maken; wat mensen bindt is hun verlangen geld te vergaren.

En (de Volkskrant, 31-07-2012, column door Arnon Grunberg):
  Geld

... Jezus veroordeelde de liefde voor het geld, maar toen had hij een slechte dag. Geld is dé katalysator van emancipatie.    ...
   Iedere rechtgeaarde idealist kan alleen van geld houden.

En alweer vraag je jezelf af hoe dit soort gestoorde mensen hebben kunnen ontstaan en in leven blijven ...

Eentje die je misschien aan beide kanten kan plaatsen, maar van de negatieve kant is er al heel veel aanbod (de Volkskrant, 07-09-2022, rubriek De kwestie, door Peter de Waard):
  Waarom is het zo moeilijk iedereen rijk te laten zijn?

In een tijd dat de crises zich opstapelen en politici zo vaak door de wringer worden gehaald ... is het voor het eigen gemoed beter om naar utopisten te luisteren dan naar misantropen.
    Vandaag verscheen het boek Slouching towards Utopia (Slingerend op weg naar Utopia) van Bradford DeLong, hoogleraar aan de UCL in Berkeley en onderminister onder Bill Clinton. Hij denkt dat de mensheid het slingerende pad kan inslaan naar een samenleving waar niemand iets tekortkomt. Dankzij wat hij de 'verlengde 20ste eeuw noemt' - de tijdsperiode tussen 1870 en 2010 - is de economie daar groot genoeg voor.
    Nu is het zaak die eerlijk over 8 miljard mensen te verdelen. ...

Non sequitur .
    Het gaat erom dit te verdelen onder degenen die over het slingerende pad hebben gelopen en lopen.
    En dat is er, ruwweg, slechts één miljard.
  ... Dat is wat hem betreft het minste probleem, hetgeen bizar klinkt op een moment dat zelfs in een rijk land als Nederland mensen niet eens de energierekening kunnen betalen. ...

Dat is natuurlijk ook bizar, als je naar de uitkomst kijkt. Maar de oorzaak kan dan natuurlijk best wel simpel zijn.
  ... DeLong is een economisch historicus van naam en faam. Vanaf 1870 - honderd jaar na het begin van de industriële revolutie - nam de productiviteit sneller toe dan de wereldbevolking, zo constateert hij. ...

Ook hier weer: niet de 'de wereldbevolking', maar "de westerse-wereldbevolking".
  ... Dankzij het samenvallen van de oprichting van de moderne vennootschap en mondialisering kwam technologische vooruitgang in een ongekende versnelling.. ...

Dat suggereert dat moderne vennootschap en mondialisering bijdragen aan de technologische vooruitgang.
    Onzin, natuurlijk: het ontstaan van de VOC heeft niet de houten scheepsbouw doen ontstaan maar andersom, en, recenter: Facebook heeft niet de ict-ontwikkeling doen ontstaan, maar andersom.
    In beide gevallen kan je zeggen dat de VOC en Facebook hebben bijgedragen aan de hoeveelheid misbruik van technologische ontwikkelingen.
  ... 'De duivel van Malthus kon worden verbannen. Niet langer zou de bevolkingsgroei de productiviteitswinsten tenietdoen om de wereld arm te houden. Innovaties in technologie, methode en organisatie maakten het mogelijk de economische taart zo te vergroten dat iedereen genoeg kon hebben.' Sinds 1870 verdubbelde de omvang van de taart of het bbp bij elke nieuwe generatie. ...

In de westerse wereld.
  ... Alleen lukte het in deze lange eeuw maar niet deze taart eerlijk aan te snijden en om te zetten in een gelukkig, gezond, veilig en zeker leven voor iedereen. De rijken grijpen een steeds groter deel van de taart, hoewel ze allang verzadigd zijn. 'De groei van de economische taart heeft ons in verwarring gebracht', aldus DeLong. ...

"Verwarring": toestand van de geest na het constateren van contradictoire ideeën in de geest.
  ... Hij zoekt de oorzaak niet in de psychologie - de menselijke hebzucht - maar in de economie. Zo speelt de door Joseph Schumpeter beschreven creatieve destructie een rol, de vernietiging van oude bedrijfstakken, waardoor er telkens nieuwe winnaars en verliezers zijn. ...

Dat is niet contradictoir aan "eerlijk(er)e verdeling".
  ... Ook hebben de sociologische patronen en politieke instellingen zich niet aan de technologische vooruitgang aangepast, zoals Karl Marx en Friedrich Engels al voorspelden. ...

Dat is bijna hetzelfde zeggen maar met andere woorden. Bovendien hoog-abstractere woorden.
  ... Maar de belangrijkste reden is dat Friedrich Hayeks ...

Wikipedia.org (wikipedia.org, opgeslagen 09-09-2022, uitleg of detail ):
  Friedrich Hayek
...
On his mother's side, Hayek was second cousin to the philosopher Ludwig Wittgenstein.[27] His mother often played with Wittgenstein's sisters and had known him well. As a result of their family relationship, Hayek became one of the first to read Wittgenstein's Tractatus Logico-Philosophicus when the book was published in its original German edition in 1921.[28] Although he met Wittgenstein on only a few occasions, Hayek said that Wittgenstein's philosophy and methods of analysis had a profound influence on his own life and thought.[29] In his later years, Hayek recalled a discussion of philosophy with Wittgenstein when both were officers during World War I.[30] After Wittgenstein's death, Hayek had intended to write a biography of Wittgenstein and worked on collecting family materials and later assisted biographers of Wittgenstein.[31] He was related to Wittgenstein on the non-Jewish side of the Wittgenstein family. Since his youth, Hayek frequently socialized with Jewish intellectuals and he mentions that people often speculated whether he was also of Jewish ancestry ...

Joods in alles behalve de genen.
  ... Hayeks ode op de markt centraal is komen te staan. 'En van de markt kan niet worden verwacht dat zij enige vorm van sociale rechtvaardigheid biedt. De markt geeft, de markt neemt: gezegend zij de naam van de markt.'    ...

A. Grunberg.
  ...    De diagnose is hiermee gesteld. Dat is het halve werk. 'De taak van toekomstige generaties is om uit te zoeken hoe ze net zo goed kunnen worden in het snijden en proeven van de economische taart als vorige generaties in het groter maken', stelt DeLong vast.

Doe je best.
    En dit ... :
  ...    Nu moet nog een politieke utopist worden gevonden die dit aan het electoraat weet te verkopen.

... laat zien hoe moeilijk dat is, want zelfs een vergelijkenderwijs heel redelijk persoon als economie-journalist Peter de Waard grijpt hier hopeloos mis: het moet niet verkocht worden aan het electoraat, maar aan de elite.
    Waar hij volgens eigen zeggen (DM) geen deel van uitmaakt.

Onverwacht snel alweer een derde (De Volkskrant, 12-09-2022, door Tom Saat is een biologisch-dynamische boer te Almere en in september gastcolumnist op Volkskrant.nl.):
  Stikstofcrisis

Landbouw is méér dan alleen technologie: een oeruiting van de mens

Aanleiding voor dit opiniestuk is het betoog van filosoof en cabaretier Tim Fransen (Opinie, 3/9), waarin hij een poging doet om meer diepte in het stikstofdebat te brengen. Het is dan wel weer heel jammer dat hij er niet diep genoeg induikt. ...

En er volgt uitleg over de ontwikkeling van het gebruik van diverse stikstofproducten als kunstmest.
    Gevolgd door:
  ...    Maar dit terzijde. Er zit een veel grotere denkfout in het betoog van Fransen. Achteloos vermeldt hij dat 'de ontwikkeling van de mensheid grotendeels te herleiden is tot één enkele factor: ons vermogen om, met behulp van technologie, de natuur naar onze hand te zetten. Het klassieke voorbeeld is het bedrijven van landbouw'. ...

Een leugen, want de één enkele factor die leidde naar de ontwikkeling van de mensheid is de ontwikkeling van de landbouw zelf.
    De rest is uitwerking.
    Een uitwerking die veel verder ging dan het voorgaande, jagen en verzamelen oftewel nomadisme, omdat landbouw oftewel residentie gewoon veel efficiënter is in voedsel- oftewel energieverwerving dan jagen en verzamelen.
    Dus waar vandaan komt deze leugen:
  ... Die gedachte wordt tegenwoordig breed gedragen en dan vooral door mensen die de landbouw alleen van buiten kennen. De bekendste exponent van deze opvatting is de Israëlische schrijver Yuval Noah Harari.    ...

Wat is de wereld toch simpel, hè, als je eenmaal de goede draad, het juiste aanzicht, te pakken hebt.
    En net als 8000 en 2000 jaar geleden, zijn hun waanideeën weer uiterst besmettelijk:
  ...    In zijn boek Sapiens (wereldwijd 12 miljoen exemplaren verkocht) versimpelt hij de geschiedenis van de landbouw tot een geschiedenis van technologie. ...

Ach ja ... Net als het geld en de markt van A. Grunberg.
  ... Het lichaam vraagt om voedsel en om het wat makkelijker te maken, in plaats van eindeloos te moeten jagen en eetbare planten zoeken, vindt de mens de landbouw uit. Feitelijk helemaal juist, maar het zegt niets over wat mensen daarbij bewoog. Alsof ik vanavond naar het theater ga voor een voorstelling, en een buitenstaander vervolgens uitlegt dat het mij gelukt is om in een theater te komen doordat ik over een fiets beschik. Dat laatste is feitelijk juist, maar zegt helemaal niets over de beweegredenen van mijn handelen.    ...

Tja, Joden hebben die beweegreden helemaal niet.
    Die hebben maar één beweegreden: hoe behaag in de Almachtige in al zijn Absoluutheden.
    En sommigen hebben dat Almachtige laten vallen, maar (bijna) allemaal hebben ze die Absoluutheden behouden.
    En dat leidt weer tot allerlei neuroses en psychoses, enzovoort.
  ...    Landbouw is een oeruiting van de mens. Dat is de les die de geschiedenis van de landbouw ons leert. Dat is ook hetgeen wat nu nog steeds tot uiting komt in de diepgewortelde sympathie voor de boer. En als we íéts daarvan moeten leren voor de toekomst, is het wel dat in die culturele dimensie de sleutel ligt voor de broodnodige transitie.

Iets waar de huidige stadse elite, die haar ziel verkocht aan de joodse ideologie, dus totaal geen begrip van heeft.
    En nu zelfs geen begrip voor heeft, en die boer probeert te bestrijden.


Naar Joods, kwaadaardigheid  , of site home  ·.

26 aug.2022