WERELD & DENKEN
 
 

Bronnen bij Cultuur, vermenging: bedrijfsfusies

30 jan.2013

Een simpeler en kleinschaliger voorbeeld van de beperkingen van het proces van culturele vermenging is dat van fusies tussen bedrijven, met name als het bedrijven uit verschillende landen betreft. Let wel op: dit betreft meestal bedrijven in verschillende westerse landen, dat wil zeggen: de culturele verschillen zijn relatief beperkt:


Uit: De Volkskrant, 27-03-2007, ANP

‘Fusies zijn slechts zelden succesvol’

Slechts een op de tien fusies en overnamen is succesvol. Er is te weinig aandacht voor de zachte kanten van een fusie, zoals het samenbrengen van de verschillende bedrijfsculturen. Ook het behouden van de autonomie van werknemers is een belangrijke voorwaarde voor een succesvol samengaan, dit blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van het adviesbureau Hay Group en de Sorbonne-universiteit onder vijfhonderd Europese leidinggevenden en werknemers. Geen enkele Nederlandse fusie wordt als volledig succesvol beschouwd, concluderen de onderzoekers. ...


Red.:   Een kort maar vernietigend berichtje.
    Wat later in hetzelfde jaar:


Uit: Dagblad De Pers, 21-11-2007, door redactie economie

Bij fuseren ook management vervangen

Als bedrijven bij een fusie of overname een belangrijk deel van de leden van het oude management vervangen, is de kans op succes drie maal zo groot. Dat zegt het internationale onderzoeks- en adviesbureau Hay Group op basis van Europees onderzoek naar fusies en overnames in samenwerking met de Parijse universiteit Sorbonne.
    Het is nog steeds droevig gesteld met de resultaten die fusies en overnames boeken. Van concrete waardevermeerdering of het realiseren van de vooraf gestelde doelen is nauwelijks sprake. In de meeste gevallen blijkt het zittende management onvoldoende geschikt om twee bedrijven tot één geolied geheel te smelten. Het ontbreekt aan kennis over de cultuur van de overname- of fusiepartner, het proces duurt te lang en er wordt niet stevig genoeg ingegrepen.
Bovendien stralen leidinggevenden zelf vaak te weinig geloof en vertrouwen uit en ontstaat er onnodig veel weerstand in de organisaties.
    Hay Group berichtte eerder al dat slechts één op de tien fusies succesvol is. 'Fusies en overnames vragen vaak om een ander soort leiders. ...


Red.:   De directe relatie met cultuur.
    De gevolgen van mislukte bedrijfsfusies zijn ook heel vaak desastreus
 

Uit: De Volkskrant, 06-01-2010, door Wouter Keuning

Accent | Mislukte fusie

Oud-topman Warner komt na tien jaar met excuses

Beter laat dan nooit, moet Gerald Levin hebben gedacht. Dinsdagochtend zei de oud-bestuursvoorzitter van Time Warner op de Amerikaanse televisiezender CNBC dat het samengaan van zijn bedrijf met internetgigant AOL in 2000 ‘de slechtste deal van de eeuw’ was en dat hij er ‘volledig verantwoordelijk’ voor was.
    Snel na het samengaan van de twee ondernemingen klapte de internetzeepbel en ging het steeds slechter met het fusieconcern. In 2002 leed AOL-Time Warner een recordverlies van 99 miljard dollar (69 miljard euro). Afgelopen jaar werden AOL en Time Warner weer uit elkaar getrokken. ‘Het spijt mij dat ik zo veel mensen pijn en leed heb berokkend’, aldus Levin dinsdag op CNBC.    ...
    De fusie tussen de grootste internetprovider (AOL) en ’s werelds grootste traditionele mediabedrijf (bekend van onder meer HBO, CNN en het tijdschrift Time) was op dat moment de grootste ooit. AOL legde 128 miljard euro op tafel voor Time Warner. Volgens velen zou de fusie het begin markeren van een nieuw tijdperk en betekende de overname de definitieve overwinning van de nieuwe op de oude media.
    In het interview noemde Levin twee zaken die tot de mislukking hadden geleid bij AOL-Time Warner. In de eerste plaats had Levin te weinig oog gehad voor de ‘menselijke psychologie’ rond de fusie en in de tweede plaats had het concern zich te veel activiteiten op de hals gehaald. ...


Red
.:
   De gevolgen van mislukte "migratie"-fusies zijn natuurlijk nog veel kostbaarder en nog veel desastreuzer ...
 

Naar Cultuur, vermenging, sociaal vertrouwen , Cultuur, vermenging , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .