Bronnen bij`Houding top VI, klokkenluiders: nuttigheid | 25 dec.2007 |
Hier wat bronnen ter bevestiging van wat iedereen natuurlijk wel weet: het
grote maatschappelijke belang van het werk van klokkenluiders: Bij de eerste
bron, duidelijk door iemand met een pseudoniem, gaat het om de reactie erop:
Uit: De Volkskrant, 29-12-2004, ingezonden brief van R.W. Staat (Rotterdam)
Ambtenaren
Het oordeel van de commissie Duivesteijn lag voor de hand: het ligt met name aan
de ambtenaren dat Betuwelijn en HSL zo zijn ontspoord. Een wel heel gemakkelijk
oordeel.
Uit de eigen praktijk ten aanzien van de Betuwelijn: er is
door veel gewone ambtenaren van Rijkswaterstaat ruim van tevoren gewaarschuwd
dat die Betuwelijn het milieu belast en veel te duur is. De grote stromen geld
voor de Betuwelijn zijn in mindering gebracht op het gewone onderhoud van
vaarwegen. Voor de Betuwelijn is nota bene een alternatief, namelijk vervoer
over water.
Aan de toenmalige minister-president Kok is dat uitgelegd
tijdens een werkbezoek aan de Verkeerspost van Rijkswaterstaat te Dordrecht. Kok
wilde van niets weten.
Een van de eerste daden van minister Netelenbos was dan ook
een brief aan alle ambtenaren van Rijkswaterstaat sturen met daarin een verbod
om met de pers en derden te praten over de Betuwelijn.
Waarschuwingen van de werkvloer werden door de minister niet
op prijs gesteld.
De politiek heeft te veel de oren laten hangen naar de
gemeente Rotterdam. .....
Ambtenaren, zeker op de werkvloer, zijn dienaren van de
staat; dat wil zeggen van de politiek.
De politiek is akkoord gegaan met Betuwelijn en HSL. Spreek
dan de politiek aan en leg niet de schuld bij de ambtenaar.
De Volkskrant, 03-01-2005, ingezonden brief Jetta Hilden (Schoonoord)
G.R. Apjas
Met zijn brief (Geachte redactie, 29 december) toont R.W. Staat prachtig aan hoe
het telkens weer mogelijk is dat waarschuwingen van ambtenaren door politici in
de wind geslagen worden: ambtenaren verschuilen zich zodra er stelling genomen
moet worden.
De G.R. Apjas die deze brief schreef zou de maatschappij een
grotere dienst bewijzen door uit zijn anonieme hol te kruipen én door zijn
superieuren net zo lang met de feiten om de oren te slaan totdat niemand meer
kan ontkennen dat we hier met een echte K.L. Okkenluider van doen hebben.
Het kost R.W. Staat beslist zijn baan, maar uit de miljarden
die dat de staatskas bespaart in volgende prestige-projecten, moeten onze
volksvertegenwoordigers toch op zijn minst een klein fondsje kunnen construeren,
zodat R.W. Staat een levenlang in zijn onderhoud kan voorzien?
Uit: NRC webeditie, 02-01-2007, van een redacteur
Van Vollenhoven wil minister van Veiligheid
Er moet een minister van Veiligheid komen om een oplossing te bieden voor het
ontbreken van eenheid in veiligheidsbeleid. Daarvoor pleit de voorzitter van de
Onderzoeksraad voor veiligheid, Pieter van Vollenhoven. Zo’n minister zou het
belang van veiligheid in overheidsbeleid beter kunnen waarborgen dan nu gebeurt.
... Andere voorbeelden die Van Vollenhoven noemt, zijn het beter
beschermen van klokkenluiders (die problemen binnen organisaties bekend maken)
en het vergemakkelijken van de strafrechtelijke aansprakelijkheid van de
overheid en individuele ambtenaren.
Red.:
Mr. Pieter van Vollenhoven, de man van Prinses Margriet, heeft de laatste jaren
een grote reputatie opgebouwd als voorstander en uiteindelijk voorzitter van een
onafhankelijk onderzoeksinstituut voor zaken aangaande de veiligheid. Dat begon
met een Raad voor de Transportveiligheid, en is recent uitgebreid tot de Raad
voor de Veiligheid. In het kader van deze functie is hij naar aanleiding van de
jaarwisseling, en de gebeurtenissen rondom de Raad van het afgelopen jaar die
hebben geleid tot de val van twee ministers, geïnterviewd door het
NOS-journaal.
In het interview sprak Van Vollenhoven met grote nadruk
over het belang van klokkenluiders als aanbrengers van niet-werkende en daarmee
ook onveilige situaties in bedrijven en instituties
, en het feit dat ze, in
tegenstelling tot de realiteit nu, concrete bescherming verdienen in de vorm van
financiële- of baanzekerheid.
Het is boven al opgemerkt dat steun aan klokkenluiders door de Nederlanders
politici en andere machthebbers misschien wel eens met de mond beleden wordt, maar
om ze zodra de publiciteit weg is, als een baksteen te laten vallen. De eerste
tekenen van dit proces zijn al weer waarneembaar. Zo is deze toch zeer
opmerkelijke uitspraak niet verder gekomen dan vermelding in dit bericht op de
NRC website (of het in de krant stond in niet bekend), is het niet
verschenen bij de Volkskrant, en is het verder op het internet alleen
weergegeven in paar "secundaire" bronnen
.
Kortom: het grote verzwijgen lijkt weer begonnen, want als er
natuurlijk één ding is dat gevaarlijk is voor bestaande machthebbers, van welke
soort dan ook, politiek, media, en noem maar op, dan zijn het klokkenluiders.
Uit:
De Volkskrant, 20-02-2007, door Ferry Haan
‘Loof beloning uit voor het luiden van de klok’
Wie luidt de klok over een boekhoudfraude? Het is niet de beurstoezichthouder.
Het is niet de dure adviserende commerciële bank. Het is ook niet de accountant.
De golf van boekhoudfraudes die de aandelenmarkten overspoelde aan het begin van
deze eeuw – Enron, Worldcom, Parmalat en honderden andere fraudes – kwamen
vooral aan het licht door werknemers van de betrokken ondernemingen: de
klokkenluiders.
De vele professionals die vanuit allerlei rollen toezicht
houden, spelen geen rol bij het ontdekken van fraude, zo blijkt uit het
onderzoek van de economen Dyck, Morse en Zingales: Who Blows the Whistle on
Corporate Fraud?
De meest opmerkelijke conclusie in dit onderzoek luidt:
hoewel de klokkenluider nuttig werk levert, loopt het toch slecht met hem af.
Hij wordt ontslagen, gedegradeerd of staat onder grote druk om vrijwillig te
vertrekken.
Toch is de klokkenluider cruciaal voor het ontdekken van
fraude. De aandeelhouders van bijvoorbeeld Enron weten inmiddels hoe schadelijk
boekhoudfraude kan zijn. Een goed ontdekkingsmechanisme is daarom goud waard
voor de financiële markten. De economen stellen voor klokkenluiders beter te
belonen. ...
Zij wijzen daarnaast op een veelbelovend systeem dat werkt in
de gezondheidzorg in de VS. Omdat de zorg vaak met publiek geld wordt betaald,
beloont de overheid elke klokkenluider die fraude meldt waaruit een succesvolle
rechtszaak volgt. Van het geld dat de overheid op deze wijze terughaalt bij een
frauderende onderneming, mag de klokkenluider tussen de 15 en 30 procent houden.
Dat de maatregel werkt, blijkt uit de statistieken. In de
gezondheidszorg wordt bijna 50 procent van alle fraudes via werknemers ontdekt.
In de overige sectoren is dat 19 procent van de fraudegevallen. Hiermee verslaan
de klokkenluiders wel alle andere bronnen, waaronder de media die 14 procent van
de fraudes melden.
Enron ging in 2002 failliet met een schuldenlast van 50
miljard euro. Met een beloning van 15 procent van dergelijke bedragen, wordt het
lot van de klokkenluider ineens een stuk minder verdrietig.
Red.: Dus ook de effectiviteit van de beloning van
klokkenluiders is ook al bewezen. Toch zal het slechts met grote moeite
ingevoerd worden in andere sectoren dan gezondheidszorg, zoals het gewone
bedrijfsleven en de politiek, omdat in die sectoren de leiding veel meer macht
heeft om dit soort dingen tegen te houden.
Naar Houding top VI
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|