Sociologie inleiding
Sociologie zou je bijna het belangrijkste van alle
wetenschappelijke disciplines noemen, als je weet dat sociologie gaat over hoe
mensen met elkaar omgaan. Natuurlijk is het zo dat al dat gedrag stamt van
individuen, en onder de sociologie dus de psychologie ligt, maar uit de exacte
wetenschappen is bekend dat bij een overgang van kleine aantallen naar grote
aantallen die samen collectief gedrag vertonen, er oude kenmerken en kwaliteiten
verdwijnen en nieuwe boven komen. Water gedraagt zich heel anders als een paar
watermoleculen. Sociologie als vak, en sociologische toepassingsgebieden als
politiek, zijn niet te begrijpen zonder een volledig inzicht in de relatie
tussen de eigenschappen van individuen en groepen
.
Sociologie als wetenschap moet gaan over de regelmatigheden en wetmatigheden van
het menselijk gedrag. Dat sociologie niet het belangrijke vak is dat het zou
kunnen zijn, is omdat degenen die het vak bedrijven, er in belangrijke opzichten
niet achter staan. Dat komt omdat de gedachte dat menselijk gedrag voorspelbaar
zou zijn en aan regels zou voldoen is voor de meeste mensen die geen
natuurwetenschapper zijn in meer of mindere mate onverdraagbaar. Wetenschappers
die wel hebben geprobeerd uit te gaan van die mogelijke wetmatigheden hebben dan
ook vaak bloot gestaan aan intellectuele vervolging door de tegenstanders, de
alfa intellectuelen. De reden van deze vijandige houding is heel simpel: het
bestaan van regels tast de uniekheid van het individu aan, en dat is voor de
alfa-intellectueel een psychologisch niet behapbare gedachte.
Dit ratiovijandige klimaat heeft er voor gezorgd dat mensen voorzichtig zijn
geworden om te veel in de richting van een rationele sociologie te gaan, niemand
wil eindigen als criminoloog Buikhuisen, die door de alfa-intellectuelen
ingedeeld werd met bij Eichmann en Bormann, en uiteindelijk uit zijn vak is
verjaagd. En de hoofdpersonen van deze wetenschappelijke euveldaad zijn nu nog
steeds actief, in het allochtonendebat, waar ze dezelfde methodes en argumenten
gebruiken, en al even fout zijn. Het feit dat ze ondanks bewezen ongelijk in de
eerder kwestie nog steeds een platform kunnen krijgen in de media, bewijst dat
de laatste ook medeschuldig is aan de ratio-onderdrukkende beweging.
Deze analyse is noodzakelijk omdat de anti-rationele beweging er in geslaagd is
in vele hoofden te komen, en mensen dus niet gewend zijn om rationeel over
menselijk gedrag te praten. Het dient er toe om de geest geschikt te maken voor
wat hier verder aan analyse gedaan wordt.
|