Bronnen bij Sociologische begrippen, bestuur: terugkoppeling, praktijk
Hoe de praktijk van de terugkoppeling van werknemer naar boven werkt, is in
één word uit te leggen. Dat ene woord is "klokkenluider". De term
"klokkenluider" laat zien dat het iets bijzonders is om terugkoppeling te
geven - omdat er ene aparte naam bestaat voor iets dat eigenlijk volkomen
natuurlijk zou moeten zijn: als er iets niet goed gaat in je bedrijf of
organisatie moet je dat in het belang van bedrijf of organisatie natuurlijk
melden aan je leidinggevende. Je bestuurder.
In het woord klokkenluider zit tevens verklaard waarom het voorkomen van
terugmelding zo zeldzaam is dat er een apart woord voor bestaat: de
klokkenleider is vrijwel universeel de sigaar. Hier een enkel voorbeeld (de Volkskrant, 18-02-2013, ingezonden brief van Naam en adres bij
redactie bekend):
Natuurlijk is het niet deze "naam bij
redactie bekend" die zou moeten worden ontslagen, maar die leidinggevende - die
bestuurder.
Maar dat zou gedaan moeten worden door de bestuurder(s) boven
die bestuurder. En ook iedereen weet hoe dat werkt: de bestuurders boven de
bestuurder kiezen altijd voor de onder vuur liggende bestuurder. Het hemd is
nader dan de rok.
Of om dat gezegde voor dit specifieke geval wat nader toe te
lichten: voor die andere bestuurders geldt dat ze dit zien, in de woorden van
Sir Humphrey uit de tv-serie Yes, minister
, als "The
thin end of the wedge" - uitgelegd door de freedictionay
"the thin end
of the wedge (British & Australian) - the start of a harmful development"
waarbij het volkomen duidelijk is wat die "development" "harmful" is: als
de lagere bestuurder gecorrigeerd gaat worden, kan dat ook de hogere bestuurders
gaan treffen.
Dus al heeft de werknemer honderd keer gelijk, naar dat
gelijk kan hij, of zij, fluiten
En dat is één van de voornaamste reden dat de meeste
bedrijven en organisaties zo beroerd bestuurd worden.
Meer over het lot van klokkenluiders hier
.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|