Sociologische begrippen: ontstaan cultuur
Als er onduidelijkheid bestaat over de betekenis van een woord, is de beste
oplossing te wijzen naar datgene waar het woord voor staat - de extensionele
definitie
. Als dat tenminste mogelijk is, want hogere begrippen staan voor zaken die
meestal niet direct aan te wijzen zijn. Bijvoorbeeld het begrip "cultuur".
Waarvan sommigen dan weer, bij gelegenheid, gebruik maken om te verklaren dat
het begrip helemaal niet bestaat: "Er bestaat geen Nederlandse cultuur".
Maar soms vind iemand een formulering die ook zo'n abstract begrip
ineens een stuk dichterbij brengt. Hier is zo'n geval, van toepassing op
"cultuur" (Leids universiteitsblad Mare, 01-10-2009, column door
David van Bodegem, promovendus ouderengeneeskunde in het Leids Universitair
Medisch Centrum):
De som van dit soort dingen ... dat is nou
cultuur. Een voorbeeld uit de literatuur, dat wil
zeggende: de bewegende vorm genaamd "film". De naam: A Few Good Men
. Terecht staan twee mariniers die een collega een "code red" hebben gegeven:
een onofficiële afstraffing door collega's als een marinier zich niet aan de
ongeschreven regels houdt. Deze specifieke "code red" is slecht afgelopen. De locatie van
de beschreven scène: een cel. Tegenover elkaar staan beschuldigd marinier Dawson
en zijn advocaat Kaffee - het transcript
:
Juist ja ... De marinier die zich, zonder de wet te schenden, niet aan
de regels houdt, moet gecorrigeerd worden. Hoe? Het voorgaande was een
voorbeeld. Nog explicieter, uit dezelfde film - "Howard"
is een andere marinier, "Ross" is de aanklager. Zijn punt is "Bestaan code
reds?", want recent zijn ze verboden door een admiraal. De scène: de rechtszaal
(de beelden:
- merk op: in de film is "Howard" veranderd in "Barnes)":
Oftewel: een flink deel van gedrag in een maatschappij, klein of groot,
wordt gereguleerd niet door wetten, maar door navolging - door regels. En het
hoeft nauwelijks betoog of bewijs dat dit het overgrote deel van het gedrag
betreft. De wetten zijn er voor de uitzonderingen wanneer het mis gaat.
En dan pas in 2016 eindelijk een goed voorbeeld vanuit de maatschappij, voor
dat geval waar het al veertig jaar om draait: de allochtone immigranten en
met name de moslims die zich niet aan de regels houden. En, blijkt recent
steeds meer: niet aan de regels wensen te houden omdat ze hun eigen regels
willen doordrukken die conflicteren met de onze (de Volkskrant, 01-10-2016, rubriek Vrij zicht, door Martin Sommer):
Oftewel: de premier
constateerde dat iemand, staande voor een hele groep, zich niet aan de regels
hield, en gaf hem een verbale "code red".
Neen. Rutte zei dat omdat de aangesproeken jongen stond voor een groep
Turken die uitgebreid stond te betogen voor de Turkse premier Erdogan. Er zijn
geen Nederlandse oproerkraaiers die betogen voor een buitenlandse machthebber,
en als ze dat wel deden, zouden ze veel eerder en harder aansgesproken worden
door bijna de hele natie. Samsom is zelf een allochtone landverrader
. De groep Turken staat voor een groep die er andere regels op
na houdt dan de Nederlandse. Deze specifieke wenste de Nederlandse regels te
bestrijden. Hij kreeg terecht een "code red". De enige vraag is die over de
vorm. Precies ook de issue in de film.
Precies. Sommer noemt wat van die regels:
Juist ja ... de regels waardoor Nederland een rijk en wlevarend land is,
en de Truken en andere allochtonen hebben regels waardoor hun landen arm en
achterlijk zijn. Reden voor die allochtonen om naar Nederland (o.a.) te
komen, waar ze dan hun eigen achterlijke regels willen invoeren.
Een probleem dat maar op één manier op te lossen is: het verdwijnen van de
allochtonen die zich aan de eigen regels willen houden. Wat vermoedleijk
uitdraait op verwijdering. Het besef waarvan de
grote rem is op het bespreken van dit probleem, in de termen zoals boven.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|