Bronnen bij Sociologische begrippen: cultuur, onveranderlijkheid
Wanneer het in normale omstandigheden over cultuur gaat, wordt dat impliciete
gezien als iets dat aanzienlijk tot sterk stabiel is. Nog minstens vijftig jaar
na de oorlog hebben de Nederlanders afkeer gehad van de Duitsers, daarmee
onbewust uitgaande van de onveranderlijkheid van de Duitse cultuur. En hiervan
zijn talloze andere voorbeelden.
Dat ligt geheel anders gaat over de cultuur van immigranten.
Als het gaat over westerse immigranten, wordt daar de normale hoeveelheid
veranderlijkheid verondersteld: ze leren de taal, maar blijven de eerste
generatie toch eigenlijk hun leven moeite houden met het aanpassen aan de nieuwe
cultuur, dat wil zeggen: hebben moeite met het aanpassen aan de eigen cultuur.
Dus kennelijk is ook hier de eigen cultuur redelijk stabiel.
Maar dramatisch anders ligt het bij immigranten uit
niet-westerse culturen. Allochtonen. Die kunnen hun cultuur instantaan
aanpassen. Volgens de politiek-correcten en multiculturalisten. Aanpassen aan
die zo heel andere westerse cultuur. Daarin kunnen ze meteen volop meedraaien.
Want ze zijn volkomen gelijkwaardig, dat wil zeggen ze hebben alle
verworvenheden van de westerse cultuur. Dus zijn de al hun culturele
eigenschapen die strijdig zijn met de westerse cultuur in één klap kwijtgeraakt.
Het moment dat ze een verblijfsvergunning krijgen.
In werkelijkheid is de onveranderlijkheid van culturen
natuurlijk groter naarmate ze meer achterliggen, en naarmate het verschil met de
nieuwe-verblijfscultuur groter is.
Hier wat illustratie van de mate van onveranderlijkheid van wat culturen
(de Volkskrant, 05-07-2012, Ellen Barry, The New York Times):
Aanpassen van cultuur is namelijk zeer moeilijk.
Zelfs als er zulk en sterke drijfveer in het spel is als de liefde.
Het volgende voorbeeld laat zien dat het ook over meerdere generaties
speelt
(de Volkskrant, 12-11-2012, van verslaggever Rutger Bregman):
Volkomen helder geformuleerd. Hindoestanen
vormen overal waar ze meer dan één enkel gezin zijn Hindoestaanse
gemeenschappen, die hun eigen Hindoestaanse cultuur cultiveren.
Nog wat lange-termijn voorbeelden (de Volkskrant, 09-04-2013, door Peter Giesen):
Het punt waar het in het boek om
gaat: het draait om de gezagsverhoudingen. Hier gaat het nu even om de
bestendigheid van die verhoudingen:
Precies. Daar heb je de factor die Robinson niet noemt: de cultuur.
Vastgeroest, in de meeste gevallen. Met als meeste recente voorbeeld
Robinson is voorzichtig:
Maar de meest saillante indicator is weer een culturele: de verkrachtingen op
het Tahrir-plein. De toestand dar verbeteren is dus minstens generaties ver
weg.
Terug naar de machtsfactoren:
Daar heb je de cultuur-factor. Vastgeroest gedrag. Ook binnen Europa:
Dat belooft nog wat met de immigranten uit die culturen ...
Een voorbeeld (de Volkskrant, 11-03-2014, van verslaggeefster Janny Groen):
Dit is vele generaties na het vertrek uit India,
en voor de laatste paar generaties verblijvend in een zeer verlicht land. Als je
aanneemt dat de toetrad in India zelf niet nog dramatisch veel erger is, dan zal
het dus kennelijk voor de afzienbare tijd niet substantieel veranderen.
Een nadere toelichting (de Volkskrant, 11-12-2014, door Shantie Singh, schrijver en
bestuurskundige):
De zoveelste bevestiging: op zijn best veroorzaken ze geen overlast, maar
cultureel blijven ze wat ze waren: dragers van een allochtone cultuur. Ook
in deze generatie en er is geen zicht op verandering daarvan. En nog meer:
ze willen hun verhaal vertellen. Wat ze altijd al gekund hebben ... aan
elkaar. Wat ze dus extra willen, is hun verhaal aan "ons" vertellen. Ze
willen ons lastigvallen met hun verhaal. Net zoals de moslims en negers al
doen, als ze moskeeën bouwen op onze pleinen en Zwarte Piet willen
verbieden.
Said El Haji komt in aanmerking voor de
prijs van de meest geïntegreerde Marokkaan in Nederland. Hij is vermoedelijk de
eerste die een kritische opmerking heeft geplaatst richting zijn eigen
cultuur - in de openbaarheid. Hij is oneindig veel verder dan bijvoorbeeld
iemand als Ahmed Marcouch. In de Volkskrant legt hij uit hoe hij
tot die voor Marokkanen Toestand van Ultieme Verlichting is gekomen (de Volkskrant, 06-06-2015, door Said El Haji):
Dit is dus de korte versie van het verhaal: hij heeft een Nederlandse
vriendin. En zonder verder te lezen ken je de rest van de inhoud al: die
Nederlandse vriendin heeft hem opgevoed. Maar ook de
losse stappen zijn interessant. Dus daar gaan we. Het
eerste waarover Said verhaalt is een situatie waarin, in het begin van de
relatie, de vriendin vooroordeelt over Marokkanen, en hij dat veroordeelt.
Kortom: het heeft iets als tien jaar geduurd richting inzien dat hij
volkomen bezeten was van de Marokkaanse identiteit en daar zelf volkomen
onbewust van: "Ik ben een individualist pur sang". Bij de als volkomen
geïntegreerd geziene Marcouch zie je die reflexen nog in volle glorie.
Vergeet het maar ... Culturele bagage krijg je maar van één bron: je
opvoeding. Je cultuur.
Klopt. Dat maakt een centraal deel uit van de Marokkaanse of berberse
cultuur: macho. Macht. Onkwetsbaarheid. Respect. Enzovoort.
En er is maar één manier warop je daar vanaf komt, en die loopt via dit:
Harde confrontatie. Zachte confronattie wordt op eindeloos vele manieren
omheen gemanoeuvreerd. En dat kon hier sowiezo niet, want de confronttie
komt van vriendin. Het is óf nadenken, óf weg relatie.
Een extern voorbeeld:
Dat laatste is hoogstvermoedelijk onwaar: bij de Volkskrant
verschenen vermoedelijk artikelen waarin het gebeuren werd verklaard als
"baldadigheid van jochies". Wordt opgezocht.
Nee hoor.
Dat ook. Maar die Marokkanse identiteit omhelst dus doodgewoon ook een ruime
hoeveelheid racisme. En macho. Kies zelf maar wat je het meest
weerzinwekkend vindt.
En dat is alleen tragisch voor ons Nederlanders, want zij zijn heel
tevreden met zichzelf. Dat is namelijk de kern van het probleem: dat ze het
ontzettend getroffen hebben met zichzelf en hun eigen waardeloze cultuur. Die
daardoor onmogelijk te veranderen is. Behalve als je een volwassen relatie
hebt met een Nederlandse en die wilt houden:
Herhaling: je komt er niet uit, behalve als je een volwassen relatie
hebt met een Nederlandse en die wilt houden. Nog wat
details:
Een spontane regeerder roept: "Arrogant gajes waar je zo snel
mogelijk vanaf moet!". Een wat neutralere waarnemer
constateert dat Said El Haji kennelijk geen flauw idee heeft van hoe
arrogant het wel niet is om ten eerste te denken dat jouw hoogst private
geestelijke afwijking beter is dan die van een ander, vervolgens, nog erger,
dat uit te spreken, en volkomen ogelofelijk, dat vergezeld te doen gaan van
eisen uitgaande van jouw private geestelijke afwijking. Die El Haji denkt
dat hij Nederlands is geworden, en is niet in de buurt van halverwege.
Volstrekte onzin, natuurlijk, gezien het voorgaande.
Waarop een verhaal over nog een andere hoogstuitzondelijke uitzondering
volgt. Totaal onbelangrijk, op de kracht van de massa.
Gevolgd door nog een dwaling:
Assimilatie is de enig mogelijke oplossing, als de culturele
eigenschappen onverenigbaar zijn. Van "uithuwelijken" en "vrije
partnerkeuze" bestaat geen combinatie. Het is het één of het ander. Net als
bij vrijheid van denken dus meningsvrijheid en de islam.
Tussen de Marokkaanse en andere allochtone culturen zitten veel te veel van
dit soort contradicties. Dit vormt tezamen een kloof, en die kloof vereist
een enorme inzet om te overbruggen, wat dus slechts volbracht kan worden door een enkeling,
en daarvoor is dan nog een periode nodig in de buurt van een kleine tien
jaar. En halverwege blijven steken is er niet bij - dat betekent automatisch
een terugval naar de eigen cultuur. En die periode van een kleine tien jaar is
ongeveer het dubbele van de periode nodig voor het afstappen van een geloof binnen een cultuur
. Geheel wat je zou verwachten, omdat
het probleem minstens dubbel zo groot is.
Een direct onderzoek (de Volkskrant, 16-06-2015, door Dirk Waterval):
Kan je nagaan hoe dit zit bij religieus
ingebrachte ideeën. Dan staat er ook nog eens hel-en-verdoemenis achter, en de
hemelpoort voor. Oftewel: bijvoorbeeld het antisemitisme van moslims is er nog
voor zeer veel generaties.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|