Bronnen bij Sociologische krachten: individualisme, mechanisme
Voor de bepaling van de waarde van individualisme versus die van
samenwerking was tot voor kort alleen de mogelijkheid om te kijken naar hoe
het in de praktijk uitpakt. Maar de discussie over dit onderwerp ligt zo
gevoelig, dat zelfs deze methode eigenlijk nooit serieus van de grond is
gekomen.
Dit is allemaal vergemakkelijkt door de nieuwe mogelijkheid om het op
een geformaliseerde manier te doen - door mensen in situaties te brengen die
zich concentreren op de gevolgen van al dan niet samenwerken. Dit is een
nieuw vakgebied genaamd de speltheorie, waarvan het bekendere
gevangenendilemma een voorbeeld is
.
Maar wat direct van toepassing is op vele praktische situaties waarbij het
aantal betrokkenen groter is dan twee. Als eerste een kleinschalig voorbeeld
(de Volkskrant, 17-09-2005, column door Bas Haring):
Hier leidt dus het individualisme van slechts een enkel individu al tot
nadelen voor iedereen. Het is duidelijk dat voor dit geval slechts één
werkende oplossing bestaat, aangezien het bij aantallen boven de tien bijna
een zekerheid is dat er iemand onder de betrokkenen zal zijn die voldoende
individualistisch is om naar de band te lopen. Die oplossing is het plaatsen
van een hek. Oftewel: sociaal gedrag wordt afgedwongen.
Met welk voorbeeld in de hand een schier oneindig aantal andere zijn te
verzinnen, zoals: stoplichten, verkeersdrempels enzovoort. Dit zijn allemaal
evenzovele tekenen van de waarde van individualistisch gedrag: matig tot
sterk negatief
Het volgende voorbeeld is meteen op de allergrootste schaal (de
Volkskrant, 15-02-2013, door Jonathan Witteman):
In feite is dit identiek aan het bagagebandprobleem.
De auteur gaat het grootschalig toepassen:
|
Is er iets vergelijkbaars aan de hand met duurzame consumptie? De
samenleving zou waarschijnlijk beter af zijn als iedereen duurzaam
consumeerde. Maar voor het individu kan het juist beter zijn (want
goedkoper) om het niet te doen. Een andere mogelijkheid is dat
geënquêteerden vooral sociaal wenselijke antwoorden geven over
duurzaamheid. Het Planbureau stelde de respondenten daarom op de proef.
Eerst moesten zij in groepen stemmen over een verbod op niet-biologisch
vlees of niet-duurzame chocolade. Een week later moesten zij zelf vlees
en chocola kopen, wetende wat de meerderheid van hun groep beslist had.
De resultaten van het onderzoek tonen dat de meeste mensen
een 'goed gevoel' krijgen van het idee dat ze hun consumptie
verduurzamen. Maar in de supermarkt handelen zij daar nauwelijks naar.
|
Dat 'goed gevoel' is natuurlijk niets anders dan het besef dat naar voren
lopen bij de bagageband niemand helpt. En de interne neiging om te blijven
staan is dat "goede gevoel" van de mogelijke keuze voor duurzaam consumeren.
het maken van een andere keuze in de supermarkt is hetzelfde als het
collectief naar voren stormen als de band begint te lopen: iedereen weet dat
er voldoende individualisten zijn om te beginnen, en dus is het voor
iedereen voordelig om de eerste te zijn. Ook in dit geval, net als voor de
bagageband en de ijshockeyhelmen is er maar één effectieve oplossing:
hekken, geboden en verboden.
Overigens blijkt zelfs in dit artikel de gevoeligheid van dit
soort onderwerpen - men werkt naar de foutieve conclusie:
|
Opvallend was dat respondenten niet zo zeer gebukt gaan onder een
dilemma tussen het individuele en collectieve belang, maar eerder onder
een dilemma tussen verschillende individuele belangen. De hogere kosten
van duurzame spullen botsten bij de respondenten met de 'warme gloed'
die zij individueel ervaren bij het idee dat zij bijdragen aan de goede
zaak. De econoom James Andreoni bestempelde dit warmegloedeffect als
onzuiver altruïsme: mensen dragen bij aan het algemeen belang, mede of
misschien vooral omdat zij hier zelf een goed gevoel van krijgen.
Het advies van het Planbureau aan de overheid luidt daarom:
benadruk het goede gevoel dat de consument krijgt van zijn individuele
bijdrage aan verduurzaming. En: zonder financiële prikkels zoals
subsidies om 'eerlijke' boodschappen goedkoper te maken, zal
verduurzaming van de consumptie een lastig verhaal blijven. |
Het benadrukken van het goede gevoel heeft nog nooit gewerkt voor het geval
van de bagageband, het geval van de ijshockey- en andere helmen, en er is
geen enkele reden om te veronderstellen dat het voor duurzaamheid wel zal
werken. De econoom heeft doodgewoon volgens ideologie geredeneerd. De
ideologie van individualisme en vermoedelijk ook neoliberalisme. Want bijna
alle economen zijn neoliberalen.
Naar Sociologische krachten
,
of site home
.
|