Sociologische begrippen: uiterlijk, taboe
Het taboe op uiterlijk als sociale factor wordt gehandhaafd op dezelfde
manier als het taboe op verschillen in culturen: als je er iets over
opmerkt, ben je gewoon "Hartstikke FOUT!!!". Zeg je iets over het niet
gelijk zijn van culturen, ben je een racist, of in persoonstermen Adolf
Hitler, zeg je iets over uiterlijk, dan ben je genocidist, of in
persoonstermen: Lombroso - een schedelmeter
(de Volkskrant, 23-02-2013, door Maarten Keulemans):
Ja ja, als je belang toekent aan het uiterlijk,
ben je een schedelmeter.
Of dus die andere naam: Lombroso
(de Volkskrant, 27-02-2013, tv-recensie door Jean-Pierre Geelen):
Jean-Pierre Geelen had net de lambada gedaan, of
hij is niet zo'n intellectueel. Natuurlijk is het het laatste, wat hem er
niet van weerhoudt om overal politiek-correcte meningen over te hebben. Maar
dat is dus het voordeel van politieke-correctheid: je hoeft niet na te
denken. De meningen staan al voor je klaar.
Overigens is de auteur van het eerste citaat, Maarten Keulemans, van
opleiding cultureel antropoloog. In dat vak is het taboe van uiterlijk een
automatische leerstelling, afgeleid van de gelijkheid der culturen,
natuurlijk (Leids universiteitsblad Mare, 19-04-2012, column door Rivke Jaffe,
universitair docent culturele antropologie):
Een andere verwante leerstelling, dat
laatste. Let ook op het gemak waarmee het opgeschreven is. Het is voor de
cultureel antropoloog volkomen vanzelfsprekend dat uiterlijk niets kan zeggen.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|