Het is maar een incident. Uit zijn teksten op het internet mag je niet de conclusie trekken dat hij extreem-rechts is. Er zijn ook gematigde extreem-rechtsen. De overgrote meerderheid van de extreem-rechtsen is vredelievend en niet gewelddadig. Met de aandacht voor dit ene incident, stigmatiseer je de hele groep van extreem-rechtsen. Extreem-rechtsen dragen bij aan de diversiteit en de veelzijdigheid van onze cultuur. Maatregelen om de immigratie van extreem-rechtsen tegen te gaan zijn discriminerend en racistisch. Extreem-rechtsen moeten in hun uniform over straat kunnen lopen - dat hoort bij onze tolerante cultuur. Wie het dragen van uniformen door extreem-rechtsen wil verbieden, tast onze vrijheid van extremisme aan. We moeten ernstig overwegen of we het beledigen van extreem-rechtsen wel kunnen tolereren. Het extreem-rechtsisme behoort tenslotte tot hun diepste levensovertuiging. De vrijheid van rechtsextremisme is belangrijker dan de vrijheid van meningsuiting. Dat extreem-rechtsen gewelddadiger zijn dan de gemiddelde Nederlander, komt omdat ze systematisch gediscrimineerd en achtergesteld worden. De vrouwelijke rechts-extremisten draaien heel goed mee in onze maatschappij. Het is de daad van een eenzame gek. De beledigingen en bedreiging in rechts-extremistische geschriften moet je niet serieus nemen. Dat een enkeling gewelddadig wordt, mag nog niet betekenen dat je rechts-extremisten hun cultuur mag ontzeggen. Wie kritiek heeft op de beledigingen en bedreigingen in rechts-extremistische geschriften is een racist.
Tweede voorbeeld: multiculturalistisch journalist en historicus Peter Giesen (uit de Volkskrant, 20-06-2009, door Peter Giesen):
Kortom: we moeten de woorden van de moslims niet zo zwaar wegen en enig begrip hebben.
|