Jan Kees
de Jager |
DE ANDERE KANT - NÍET
IN DE KRANT
|
|
Jan Kees de Jager is minister van Financiën in het kabinet Rutte. Jan Kees de
Jager is ook lid van het CDA. Op zijn minst twee intuïtieve aanwijzingen voor
het vermoeden: "Jan Kees de Jager is niet te vertrouwen".
Aan de andere kant heet Jan Kees de Jager een trouwe hondenkop uitstraling,
en heeft hij ook openlijk erkend dat hij homofiel is. Dit geeft twee
aanwijzingen voor het vermoeden: "Jan Kees de Jager is te vertrouwen".
Wat is waar?
In zulk soort gevallen is er maar één remedie: goed opletten!
Nu was er al het één en ander langs gekomen, qua feiten aangaande de
belangrijkste "clame on fame" van Jan Kees, de Griekse en eurocrisis, dat
eerder naar het eerste vermoeden dan naar het tweede deed neigen.
Maar zaterdag 3 september (2011) kregen we definitief uitsluitsel. In een
twee pagina's breed interview leerden we meer over Jan Kees en zijn werk. Met
bijna aan het einde (de Volkskrant, 03-09-2011):
|
'Ik vind het veel consequenter én pro-Europees om te zeggen dat we
de handhaving van de regels veel onafhankelijker moeten beleggen. En wel
op een manier waardoor je dat uit de politieke besluitvorming van de
eurogroep of de Europese top houdt.'
Maar dat mag dan weer niet het overdragen van soevereiniteit heten...
'Omdat het dat niet ís. Zie het zo: de controle zijn we al kwijtgeraakt
toen we in de monetaire unie stapten. We hebben daar alleen nooit een
nieuw controlemechanisme voor in de plaats gekregen. Het gaat nu om het
herwinnen van macht die we tien, twaalf jaar geleden hebben overgegeven.
'Soevereiniteit is dat je zelf beslist op welke wijze je je
begroting op orde brengt. Maar iets anders is dat we met zijn allen
hebben afgesproken dat het tekort op die begroting niet onder een
bepaalde grens mag komen.
'Destijds heeft men gefaald om dat te handhaven. Daar waren
niet genoeg mechanismen voor. Dat moet worden hersteld. Dat wil ik
nieuwe bevoegdheden noemen, maar ik zie geen bestaande bevoegdheden die
ik nu heb als minister, overgedragen worden naar Brussel.'
Dus u zegt: ik verlies niks, maar in Brussel krijgen ze er macht bij.
'Precies!' ... |
Slechts een paar pagina's verder gebruikt buitenland-commentator Paul Brill
aanzienlijk minder woorden voor dezelfde situatie (de Volkskrant,
03-09-2011):
|
Het is natuurlijk in de eerste plaats aan de grote landen om een
uitweg te vinden uit het doolhof dat Europa momenteel is. Maar in de
discussie over hoe het verder moet, hoeft Nederland, sadder but wiser,
zich bepaald niet kleiner te maken dan het is. Waarbij één eigenschap in
ere zou moeten worden hersteld, namelijk dat de dingen bij hun naam
worden genoemd en dat niet wordt gedaan alsof je van een cirkel (behoud
van soevereiniteit) moeiteloos een vierkant (een sterker Europa) kunt
maken. |
P.S.
Waarom werkten de eerste twee intuïties nu wel, en de tweede niet? Dat is omdat
de eerste twee gebaseerd waren op meer maatschappelijke, meer algemene, regels,
en de tweede op meer psychologische. En vooral omdat in de eerste twee regels de
factor "belangen" verwerkt zat - en in de tweede niet.
|
Rijnlandmodel - 4 september 2011 |
|