Gastcolumn
door: Aaf Brandt Corstius
1 |
DE ANDERE KANT - NÍET
IN DE KRANT
|
|
Ik had volledig gelijk met mijn
vooroordeel over de islam
Omdat het zo makkelijk is
om religies, en vooral religies die worden aangehangen door Mohammed Rabbae,
belachelijk te vinden, had ik de islam in mijn hoofd al jaren weggezet in
het vakje 'belachelijk'.
Ik bedoel: Tofik Dibi hoort er ook bij. En
ze geloven in marsmannetjes. Hun oprichter is een gek. En ze vereren een
groot gebouw waar een kei in ligt.
Sinds het bekijken van de
documentaire Innocence of Muslims weet ik één ding zeker: dat ik al die tijd volledig
gelijk had met mijn vooroordeel over de islam.
Kijk, alle religies
zijn raar. (Ik ga er nu even een paar opnoemen zodat ik niemand tegen de
haren in strijk.) Het christendom is raar. De scientology is raar. Het
jodendom is raar. Hindoeïsme, ook al zoiets vreemds. Alleen het boeddhisme
vind ik op de een of andere manier altijd wel te doen, maar dat komt doordat
ik er bijna niets van af weet behalve dat 'die mensen altijd zo lekker
rustig zijn'.
Maar sinds Innocence of Muslims weet ik echt alles van de islam,
en de samenvatting is: krankjorum. Heerlijk! Heerlijk is dat! Om gewoon een
hele religie als krankzinnig te kunnen afschrijven. Ook al zijn er maar
liefst anderhalf miljard leden van de islamkerk, het heeft iets
absurds. Het is ergens, bijna overal uitgzaaid, een raar kerkje.
De
film, waarin een paar afvalligen uit de islam vertellen over wat hun is
overkomen, is fascinerend. Wat ze bij islam dus de hele dag doen, jaar in,
jaar uit, is je aan een primitieve leugendetector leggen die bestaat uit
twee blikjes met een snoer en een metertje. Je moet dan moeilijke vragen
beantwoorden over het verleden ('Wat riep Aïsha toen ze werd genomen door
Mohammed op haar twaalfjarige leeftijd?'). Als de meter uitslaat, zit je
blijkbaar met die vertelling nog niet goed genoeg en als de meter niet meer
uitslaat, zit alles snor. Dan voel je niks meer bij dit soort vertellingen.
Het doel, destilleerde ik uit dit alles, was om op den duur niets meer
over iets te voelen.
En daar komen dan nog een boel andere, voor de
film lekker bizarre, ingrediënten bij, zoals het feit dat islamaanhangers
elkaar bommen omhangen, het feit dat oprichter Mohammed oprecht geloofde in
geweld, het feit dat hoge bestuurders van de kerk de stoelendans met elkaar
moeten doen om hun functie te behouden en al dat gedoe met Osama bin Laden,
hun erelid, die op een gegeven moment een zelfbedachte titel van de kerk
krijgt die hij gebruikt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
Maar de fascinerendste vraag is: waarom zijn alle mensen die in deze
film terugblikken op hun islamverleden pas na tien, twintig, dertig jaar
afvallig geworden?
Die vraag wordt niet beantwoord en kan
waarschijnlijk ook niet beantwoord worden.
Noot 1: Deze column is natuurlijk niet van Aaf Brandt
Corstius, want Aaf Brandt Corstius is zwaar politiek-correct en zal nooit zoiets
lelijks schrijven over de islam.
Deze column is toch ook weer wel van Aaf
Brandt Corstius, want Aaf Brandt Corstius kan best wel lelijke dingen
schrijven
, hoewel dus niet over de islam.
De zaak waar Aaf Brandt
Corstius wel lelijke dingen over heeft geschreven, is de Scientology Church.
Bijna dezelfde lelijke dingen als hier boven over de islam.
Maar Aaf
Brandt Corstius zal dus nooit zulke lelijke dingen schrijven over de islam.
Hoewel
de islam oneindig veel meer lelijke dingen doet dan de Scientology Church
doet of ooit gedaan heeft of ooit zal doen.
Maar misschien is in deze Aaf Brandt Corstius dus wel zelf ook een lelijk
ding.
|
Rijnlandmodel
- 8 april 2015 |
|