Marokkaans manifest, analyse
Marcia Luyten heeft een uitgebreide reactie op het Marokkaanse manifest
geschreven, waarvan onder de belangrijkste punten. Die worden daarna aangevuld
met een analyse van de redactie
Ik [Luyten, red. IRP] ging er ook van uit dat in dit Manifest een Marokkaanse
elite zelfbewustzijn paarde aan zelfkritiek – daar zijn de auteurs immers
intellectuelen voor. In hun visie op een andere samenleving zouden ze ook de rol
van de Marokkaanse gemeenschap bespreken. Kortom, ze zouden doen wat je van een
denkende elite verwacht:
Ze houden een zekere afstand tot het gesignaleerde probleem;
Ze baseren zich op feiten;
Ze tonen verschillende perspectieven op een probleem;
Ze betrachten zelfreflectie;
Ze wenden hun verbeeldingskracht aan voor het vinden van een oplossing.
Aan het einde van vier pagina's tekst weet ik niet helemaal zeker meer of de
zaak van Marokkaanse Nederlanders wel echt gediend is bij dit manifest. Het
allesbepalend bezwaar is dat het vanuit het perspectief van een slachtoffer is
geschreven.
...
Voor alle duidelijkheid: alles wijst erop dat jongens met Marokkaanse ouders
veel vaker worden geweigerd aan de deur van een discotheek. Dat is vernederend
en frustrerend. Dat Marokkaanse jongeren ruim vier keer zo vaak werkloos zijn
als hun witte leeftijdsgenoten (22% tegen 5,2%), komt waarschijnlijk ook door
discriminatie op de arbeidsmarkt. Jongens met een Marokkaanse naam blijken
minder toegang te hebben tot stages en banen. (Een interessante vraag is waarom
die uitsluiting niet de Marokkaanse meiden treft. Dat zou kunnen betekenen dat
Marokkaan-zijn geen significante factor is.)
...
... de auteurs van het Marokkaanse Manifest zijn met uitsluiting als monocausaal
verband tevreden. Ze vragen zich niet af: is discriminatie de enige verklaring
voor de achterstandspositie van deze jongens? Dat ze veel vaker dan gemiddeld
zonder diploma van school gaan, helpt hun maatschappelijke carrière
waarschijnlijk niet. Toch zijn diplomaloos schoolverlaten en de mogelijke
oorzaken daarvan niet als een probleem gedefinieerd.
...
Uitgaan van de feiten. Het is pijnlijk te claimen dat de groep Marokkaanse
ouderen “als geen ander heeft gewerkt om van Nederland te maken wat het nu is.”
Persoonlijk vind ik het niet interessant, de vraag of een bevolkingsgroep meer
oplevert dan kost; het is een door rendementssamenleving ingegeven en
onaangename manier van over mensen praten. En samen met de opstellers van het
Manifest vind ik dat Marokkaanse ouderen respect verdienen gelijk ieder ander
mens. Dat neemt niet weg dat cijfers van het Centraal Plan Bureau uit juli 2003
lieten zien dat niet-westerse migranten gemiddeld meer kosten dan dat ze
bijdragen. Niet-westerse migranten zijn vaker werkloos, meer afhankelijk van
sociale uitkeringen en hebben gemiddeld een lager inkomen. Als gevolg kost de
gemiddelde niet-westerse immigrant Nederland 3000 euro per jaar.
...
Het Marokkaanse Manifest wortelt in wij-zij denken. Gechargeerd is dat: wij zijn
goed en zij zijn slecht. Zij hebben schuld aan ons leed. Zij moeten daarom onze
problemen oplossen. Dat de auteurs van het manifest zich nu ineens presenteren
als ‘Marokkaans’, komt door de dynamiek van in- en outgrouping.
Vooral dat laatste maakt het Marokkaanse Manifest onrustbarend: in het
aangezicht van een tegenstander, sluiten de rijen. Marokkaanse Nederlanders voor
wie Marokko eerder niet het referentiepunt was, zien zich gedwongen positie te
kiezen. Het geboorteland van je ouders is een vaststaand feit. Religie is dat
niet; in de moderne samenleving kun je je geloof terzijde leggen. Daarom komt
dat mechanisme van sluitende rijen scherper in beeld als het gaat om de islam:
mensen voor wie het geloof op de achtergrond was geraakt, identificeren zich in
het islamvijandig klimaat dat Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali helpen scheppen,
ineens als moslim. Zo gingen studentes aan de Hogeschool van Amsterdam voor het
eerst een hoofddoek dragen. De categorie ‘moslim’ lijkt zich daarmee te
ontwikkelen tot een nieuwe etnie.
Red.: In zijn eenzijdigheid laat het manifest een aantal zaken weg,
waarvan een deel benoemt door Luyten. Hier nog een paar andere.
Er bestaat een lange geschiedenis van overlast door voornamelijk Marokkaanse
jongens, en van Turkse kant het wijdverspreide wapenbezit. Op scholen is er een
direct verband tussen een slechter schoolklimaat net het percentage allochtone
jongeren. Dit zijn ontwikkelingen niet van de laatste twee jaar (sinds de
moorden op Fortuyn en Van Gogh en het doorbreken van het allochtone-problemen
taboe), maar van de laatste twintig tot dertig jaar. Dat is een deel van van het
Marokkaans manifest stelt als 'Samen met anderen hebben wij Nederland gemaakt
tot wat het nu is, in economisch, sociaal en cultureel opzicht.' Met dat deel is
de rest van Nederland niet zo erg blij.
Voor het volgende punt eerst een citaat: Wij komen op voor het recht van
vrouwen en meisjes om hun cultuur of geloofsovertuiging in hun kleding tot
uitdrukking te brengen. Zoals ook andere groepen zich kleden en tooien op een
manier die naar hun mening het beste past bij hun identiteit. We verzetten ons
tegen het gebruik van vrouwenlichamen als louter lustobject en commercieel
product, maar eisen respect voor vrouwen en mannen, voor hun gevoelens, hun
seksuele voorkeuren en hun eigenheid. Kortom: We verzetten ons
tegen de Hollandse omgang met vrouwen, maar Hollanders mogen zich niet
verzetten tegen de Marokkaanse omgang met vrouwen. Let vooral ook om de neutraal
gehouden omschrijving van het Marokkaanse gedrag, en de sterk beoordelende toon
over het Hollandse: 'louter lustobject'. Hier staat dus in nauwelijks verholen
termen dat de Marokkaanse manier de leidslijn moet zijn, de dominante.
Als men deze houding op dit detailpunt doortrekt, maakt dat
het hele manifest een stuk begrijpelijker. Luyten verbaast zich over de
afwezigheid van enig melden van of begrip voor de Hollandse kant; dat is dan
helemaal niet de bedoeling. Als statement van de dominantie van de eigen cultuur
is het volstrekt overbodig naar de andere kant te kijken. Als men met deze blik
het manifest terugziet, blijkt dat naast het stuk over vrouwenkleding, ook de
rest van deze houding doortrokken is. Het verklaart ook het door Luyten
geconstateerde verschijnsel van het aannemen van de moslim kledij als een nieuwe
etnie. Men is helemaal niet bezig te integreren, maar het de start van het
domineren. Men zet een hoofddoek open begint tegelijkertijd schande te spreken
van, en hoer te roepen, naar een kort rokje.
Terug naar Marokkaans manifest, Luyten
, Allochtonen overzicht
, of naar
site
home
.
|