Bronnen bij Discriminatie: allochtonen onderling

3 dec.2005

Een vaak vergeten zaak in de discussies over discriminatie is het nauwelijks bekende feit dat de discriminatie tussen de verschillende allochtone groepen onderling vaak groter is dan de veronderstelde discriminatie door autochtonen, blanken:


Uit: Dagblad De Pers, 29-10-2007, redactie binnenland.

Turken en Koerden op de vuist

Tientallen Turken en Koerden zijn zaterdagnacht met elkaar op de vuist gegaan in Doetinchem. De aanleiding van de vechtpartij is niet bekend, maar kan met het conflict tussen Turkije en de PKK te maken hebben.
    Dit weekend werd ook een molotovcocktail gegooid bij een Koerdische vereniging in Arnhem. En de politie nam een vliegtuigspandoek in beslag van de Grijze Wolven (Turkse nationalisten). 'Martelaren sterven nooit', luidt de vertaling van de leus op het doek, die boven Den Haag, Rotterdam en Utrecht te zien was. .....
 

Uit: De Volkskrant, 23-12-2006, door Bor Beekman 

Burenruzie | Nergens in Nederland wordt zo vaak buurtbemiddeld als in Rotterdam.
Soms al omdat de nieuwe buur vergeet te groeten op de trap.

Praten praten praten.

...    De bemiddelaars bespreken kort na. Het ging uitzonderlijk stroef, is de conclusie. Whitney:. 'Ik ben zelf Antilliaans, dus ik stel Antillianen zo op hun gemak, maar deze niet. Ze was zeer agressief.' Soms heb je zo'n avond, zegt ze. 'Weet je wat ik pas echt moeilijk vind? Bemiddelen tussen Marokkanen en Turken, die samen dat gaat niet.' ...


Red.:   Let op: dit is dus niet een incident, maar een samenvatting van ervaringen met vele gevallen, door een beroepskracht. Daarmee is deze zaak in feite bewezen: Turken en Marokkanen, dat gaat niet samen.


Uit: De Volkskrant, 26-10-2005, van correspondent Peter de Waard

Reportage | De meeste winkels hebben Aziatische eigenaars, ook politiek-cultureel hebben de Aziaten de touwtjes in handen

Lont in multicultureel kruitvat van Birmingham

Net toen Birmingham zijn multiculturele karakter vierde met een maand van festiviteiten, ontplofte de bom in de wijk Lozells. Afro-Caribische inwoners voelen zich er gediscrimineerd.


'Alle winkels zijn van Aziaten. Je ziet hier nooit een zwart iemand achter de toonbank', klaagt een 19jarige jongen van Afro-Caribische atkomst die zich strategisch heeft opgesteld bij de bushalte aan Lozells Road.
    Het is dinsdagochtend' alweer druk in de straat die afgelopen weekeinde het toneel was van racistisch geweldpleging, plunderingen, brandstichting en twee moorden.
De winkels zijn open, hoewel sommige nog planken voor de ramen hebben. Mensen van allerlei etnische groepen doen hun boodschappen. Het is een kleurrijk gezicht: sikhs, Pakistanen, Bengalen en West-Indiërs in exotische en vaak kleurrijke klederdrachten.
Het lijkt een bijna ideale multiculturele mix.
    Blanken lijken hier vooral beroepshalve te zijn: een BBC-radioverslaggever, twee verslaggevers van de Birmingham Mail en vooral tientallen politie-agenten die in groepjes van twee patrouilleren op nog geen honderd meter van elkaar. ...
    Afro-Caribische moeders hebben bij scholen geklaagd dat hun kinderen niet op straat durfden te spelen, omdat ze zouden worden gediscrimineerd door Aziatische leeftijds-genootjes. Bini Brown, die de Afrikaans Caribische Zelfhulp Organisatie leidt, zei al in augustus: 'Ik denk dat veel mensen geen oog hebben voor wat hier gaande is.' De jongen bij de bushalte heeft dat wel: 'Er is niets te doen voor zwarte jongeren in deze wijk.'
 

De Volkskrant, 26-10-2005, rubriek Berichten uit Marokko door Kees Beekmans

Tata tussen Mokro' s

...   'U gaat echt in Marokko wonen, meester?', vroeg de 14-jarige Metin, een Turk met blauwe ogen die altijd vlak voor mij zit.
    Metin en ik kennen elkaar ruim twee jaar, vooral vorig jaar is er tussen ons een band ontstaan.
    Het eerste jaar, als brugklasser, was hij een wat teruggetrokken jongen, in de klas hoorde je hem maar zelden, misschien had dat ook te maken met het feit dat hij als een ván de weinigen nog maar een paar jaar in Nederland was, en het Nederlands nog niet foutloos sprak.
    In de tweede klas groeide Metin bijna zienderogen, en groeide ook zijn zelfvertrouwen. Hij liet zich door andere leerlingen niets meer zeggen en ook als die leerlingen iets over hem zeiden, tegen mij, liet hij nooit na daar stante pede op te reageren: 'Wat lieg je Turk! Waarom praat je over mij!'
    Bij dat soort gelegenheden noemde de Turkse Metin leerlingen steevast 'Turk', ongeacht waar ze vandaan kwamen, ja of het nu Blakka's (zwarten) of Mokro's (Marokkanen) waren, ze waren voor Metin Turk.
    Misschien dat hij een Tata (Nederlander) niet zo had genoemd, dat weet ik niet, er zitten nauwelijks Tata's bij ons op school, misschien betekende 'Turk' voor Metin gewoon allochtoon.
    'U moet niet naar Marokko gaan meester, u moet in Turkije gaan wonen. U bent daar geweest toch! U weet toch hoe mooi het daar is? Waarom gaat u niet in Turkije wonen meester?'


De Volkskrant, 21-09-2007

'Fietsendief doodde uit noodweer'

De 18-jarige Rotterdammer die begin juni in Rotterdam na een ruzie over een gestolen fiets zijn leeftijdsgenoot Rahman Ari doodstak, dient volgens het OM met voorrang te worden geobserveerd in het Pieter Baan Centrum. ...
    De 18-jarige verdachte blijkt enkele dagen na zijn aanhouding een vrouwelijke arrestantenbegeleider in het gezicht te hebben gestompt. ...
    'Dat was niet handig van mijn cliënt', erkent zijn advocaat Greg Stolk. ...
    Stolk zal in de rechtszaal aanvoeren dat zijn cliënt tijdens de ruzie over de gestolen fiets een mes trok uit noodweer. ...
    'Ze scholden hem uit voor kankerneger. Hij moest vooral niet denken dat een Surinamer ongestraft een fiets van een Turk kon stelen.' ...

 

Uit: De Volkskrant, 10-06-2009, Ed Gumbs, oud-Statenlid (PvdA) in Flevoland en voorzitter van het Platform Politici van Antilliaanse en Arubaanse Afkomst (PPAAA)

Antillianen erger dan Marokkanen?

... was ik verbaasd over een artikel in het Antilliaans Dagblad van 6 juni. Daarin zegt Aboutaleb dat hij zich veel meer zorgen maakt over de ernstige geweldscriminaliteit van Antilliaanse jongeren dan over de criminaliteit van Marokkanen, onder meer omdat Antillianen tot op hoge leeftijd actief blijven in het criminele circuit.
    In de Amigoe di Curaçao van 6 juni lees ik dat Aboutaleb onderzoek wil laten doen naar het lage IQ van Antilliaanse criminelen. ... Hoe kan het dat hij zich heeft laten verleiden te zeggen dat Antillianen erger zijn dan Marokkanen? Ik vind het ronduit verwerpelijk dat hij op deze manier de aandacht heeft afgeleid van de Marokkaanse criminelen.
    Zijn veronderstelling dat Antilliaanse criminelen een laag IQ hebben, kan ik niet goed duiden. Is er onderzoek gedaan naar het IQ van verschillende criminele groepen? Beseft Aboutaleb wel dat een lage opleiding niet wil zeggen dat iemand een laag IQ heeft, maar dat hij ook te weinig kansen kan hebben gekregen?
    Aboutalebs uitlatingen over Antillianen zijn stigmatiserend, en dat begrijp ik niet zo goed.
Wat is er met Aboutaleb gebeurd dat hij moet vluchten in etnische discriminatie?


Red.:   De volgende komt uit het buitenland:


Van: CNN.com, 10-06-2009

Australian PM urges calm after 'racial' attacks

Australian Prime Minister Kevin Rudd called for calm Wednesday, assuring the Indian community that his country was still one of the safest study destinations in the world despite a series of attacks on Indian students in Sydney and Melbourne.
   Australia insists the attacks are not racial, but rather "a regrettable part of urban life," as Rudd put it in a radio interview on Wednesday.
    Authorities say the Indian students are victims of opportunistic criminal gangs.   ...
    The Indian community, however, alleges gangs are specifically targeting Indians. Activists say there have been about 1,500 attacks a year for the last three years -- but lately, they have picked up.
    "Initially, it used to be beating. Now people are being stabbed," said Gautam Gupta, founder of the Melbourne-based Federation of Indian Students in Australia. "The innovation in crime is very disturbing."   ...
    Saying that they are tired of waiting for the Australian government to take action, Indian students -- armed with bats -- patrolled subway stations in the worst-affected suburbs Monday and Tuesday night.
    Monday night, flag-waving Indians attacked a carload of Lebanese men in retaliation for the alleged assault of two Indian men by a group of ethic Lebanese earlier in the day.   ...


Red.:   Dat deze aanvallen door Libanese moslim-immigranten niet op zijn minst een sterke raciale component hebben is natuurlijk een rasechte, multiculturalistische leugen. Blanke Australische bestuurders zijn voor een groot deel al net zo politiek-correct als in Nederland, kijk maar naar de volgende citaten:    

  Rudd urged students not to take the law into their own hands, saying "everyone needs just to draw some breath on this."
    "It's unacceptable for anyone to commit an act of violence against any student of any ethnicity anywhere in Australia," Rudd said in the interview with the station 3AW. "But it's equally unacceptable for so-called 'reprisal attacks' and for so-called 'vigilante' action as well."
    In response, Victoria police announced a major crackdown Wednesday, with beefed-up police presence around train stations.
    "We have certainly not been sitting on our hands with this issue," Overland said. "This is not something new, but instead an enhanced approach."

Precies dezelfde multiculti-prietpraat die wij ook al zo lang gehoord hebben.
    Tussen Marokkanen en Surinamersisal weinig warmte - Marokkanen noemen Surinamer "apen". Maar met andere groepen gaat het ook al niet best:


Uit: De Volkskrant, 14-09-2009, van verslaggeefster Charlotte Huisman

ME moet ruzie in buurt dempen

Al hele week spanningen in wijk in Culemborg | Marokkanen en Molukkers met elkaar op de vuist

Met bijstand van enkele tientallen leden van de Mobiele Eenheid heeft de politie in de nacht van zaterdag op zondag ingegrepen in een ruzie tussen groepen jongeren in de wijk Terweijde in Culemborg. Het zou volgens getuigen voornamelijk gaan om groepen Marokkaanse en Molukse jongeren die met elkaar op de vuist wilden.
    Eerder die avond werd de straatverlichting in de wijk vernield. De politie legde noodverlichting aan en zette een helikopter in, om de zaak in de gaten te kunnen houden en de politie bij te lichten. Ondanks de aanwezige politie zochten de twee rivaliserende groepen, bij elkaar ongeveer honderd man in de leeftijd van 15 tot 30 jaar, elkaar toch op. Volgens de politie waren er ook jongeren bij die niet uit de wijk komen.   ...
    Maandag werd in de wijk Terweijde een auto vernield. Daarop sloeg de vlam in de pan en wilden groepen jongeren met elkaar op de vuist. De politie zette enkele straten af om verspreiding van de onrust te voorkomen. ...
    Ook dinsdagavond was het onrustig. De politie hield twee mannen van 25 en 48 jaar aan wegens verboden wapenbezit. Ook dinsdagavond werd de Mobiele Eenheid in de wijk ingezet, terwijl er verder de hele week politie aanwezig was. In de wijk Terweijde zijn vaker problemen geweest met groepen jongeren.    ...


Red.:   De Volkskrant heeft een week gewacht met dit bericht - andere media melden het al op woensdag, aanvankelijk natuurlijk zonder etnische achtergrond.
    Onderzoek bewijst wat iedereen allang kon weten:


Uit: De Volkskrant, 25-03-2010, van verslaggeefster Janny Groen

Autochtone Nederlanders hebben minder problemen met aanwezigheid migranten dan Turken

Turkse Nederlanders wijzen andere migranten af

SCP-rapport toont opmerkelijke uitkomsten | Turken nemen met name afstand van Marokkanen

Meer Turkse Nederlanders dan autochtonen vinden dat er te veel migranten wonen in Nederland. Van de Turkse Nederlanders vindt een ruime meerderheid (58 procent) dat, tegenover 44 procent van de autochtonen. Van de Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders is slechts eenderde deze mening toegedaan. Dit blijkt uit het rapport Maakt de buurt verschil?, dat het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) woensdag heeft gepresenteerd.
    ... Het SCP-rapport geeft echter niet aan waarom zoveel Turkse Nederlanders moeite hebben met andere migranten. ‘Wetenschappelijk moet dat nog verder worden onderzocht’, zegt SCP-directeur Paul Schnabel. Deze uitkomst werd pas zichtbaar toen het onderzoek naar interetnische contacten was afgerond. ...
    De Turken vormen de grootste migrantengroep (380 duizend). Ze zijn, zegt Schnabel, ‘een trots nationalistisch volk met een grote sociale cohesie en sociale controle. Net als de Chinezen en Japanners leven ze in splendid isolation. Ze leveren weinig hinder op.’ Marokkanen zijn veel individualistischer en integreren daardoor sneller. Schnabel: ‘Dat gebeurt met veel kabaal. Marokkanen geven veel meer overlast.’ De Turkse gemeenschap wil daar niet mee worden geassocieerd.
    Dat zegt ook de Turks-Nederlandse antropoloog Ibrahim Yerden. ‘Turken nemen afstand van Marokkaanse groepen. Wij zijn anders, wij zijn Turken, hoor je vaak.’ Maar belangrijker vindt hij de toestroom van Polen en Bulgaren. ‘In de Turkse gemeenschap wordt veel over hen geroddeld. Ze wonen met z’n zessen op één kamer, stelen fietsen en auto’s, pikken onze banen in.’ Hij zegt dat Turkse arbeiders in de tuinbouw worden verdrongen door de nieuwe migrantengroepen, evenals Turkse ondernemers in de bouwsector. ‘Die knapten huizen op en deden dat goedkoper dan autochtone bouwvakkers. De Polen zijn nu nog goedkoper.’
    Yerden hoort veel Turken klagen over Polen en Bulgaren die van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds werken voor 3 euro per uur. En over de overlast die ze geven. In het weekeinde draaien ze harde muziek en drinken ze veel bier.   ...


Red.:   De allochtone discriminatie is dus begrijpelijk volgens de de multiculturalisten als Schnabel en de allochtonen zelf. Nee, alleen blanke discriminatie is echte discriminatie, en racisme.
    Suriname is een hol van discriminatie - oud en nieuw:


Uit: De Volkskrant, 12-02-2011, door Sheila Sitalsing

Suriname, provincie van China

China steekt bakken geld in Suriname. Chinese arbeiders bouwen er onder meer wegen. Maar niet iedereen is blij met de nieuwe Mandarijn-Chinezen. 'Zij veroorzaken smerigheid en turbulentie.'

De Chinese mannen in de lichtblauwe uniformen zijn overal. Ze zitten boven op de wals die dampend heet asfalt uitrolt. Ze staan schouder aan schouder oude stoepranden weg te bikken. Ze lopen in eendenpas te sjouwen met straatstenen. Ze werken eigenlijk altijd.   ...
    Peking plant zijn vlaggen met zorg. Niet zoals het oude Westen dat met wisselend succes deed in de volgorde verovering, kerstening, goedmaakhulp. China pakt het zakelijker aan: met bakken geld koopt het loyaliteit, werkgelegenheid voor eigen arbeiders en toegang tot grondstoffen en creëert het en passant een bruggenhoofd voor emigrerende Chinezen .
    In Paramaribo streken in het kielzog van de leningen en giften de afgelopen tien jaar zo'n tienduizend nieuwe Chinezen neer. Ze begonnen supermarkten en winkels van sinkel op elke hoek van elke straat. Ze hebben houtzagerijen. Ze dominerenalle bouwmarkten.
    Het voorvoegsel 'nieuwe' is belangrijk, want Surinamers maken een scherp onderscheid tussen soorten Chinezen. Er zijn de 'eigen' Chinezen: afstammelingen van Hakka-Chinezen uit Zuid-China die al ruim honderd jaar in het land wonen en geïntegreerd zijn.
    En er zijn de nieuwe Mandarijn-Chinezen uit het noorden, die van de 'oude' Chinezen verschillen als Nederlanders van Spanjaarden. Omdat de groep die als laatste het land binnenkwam altijd het haasje is, wedijveren de nieuwe Chinezen met de Brazilianen (die in groten getale naar Suriname trekken om er goud te zoeken) om de bokaal van meest beschimpte bevolkingsgroep.
    In 2006 al jammerde Dagblad Suriname, een krant die vooral hindoestanen bedient, in een hoofdredactioneel commentaar: 'Onze middenstand is inmiddels weggevaagd en het blijft maar doorgaan. Inmiddels heeft men de bouwsector ook knap verziekt met inferieure spullen en goedkope arbeid. Het gemak waarmee men Chinese winkels en supermarkten van de grond tilt, is ongelooflijk. En onze regering schijnt dat maar te gedogen. Er moet een inburgeringplicht komen voor de allochtone Chinezen, omdat zij de normen en waarden van het land niet kennen. Zij veroorzaken smerigheid en turbulentie. Zij wonen en werken onder zeer erbarmelijke omstandigheden en brengen goederen en diensten aan de Surinaamse burger in zeer onhygiënische toestanden.'    ...


Red.:   En ze zijn ook benepen naar anderen:


Uit: De Volkskrant, 23-06-2011, van verslaggever Joost de Vries

Kwakoefestival in de Bijlmer afgeblazen door geldgebrek

Het jaarlijkse multiculturele zomerfestival Kwakoe in Amsterdam Zuidoost gaat dit jaar niet door. Na een vruchteloze zoektocht naar financiering en geschikte organisatoren, heeft de stadsdeelraad dinsdag het festival afgeblazen. Het is nog onzeker of het festival volgend jaar zal terugkeren.   ...
    De 26-jarige kledingverkoopster Laquelle is verrast door het nieuws. Het nieuwe park zou juist een goede plek zijn voor Kwakoe. 'Het was altijd een modderboel met paden van karton. Nu hebben we echte paden.'
    De Surinaamse is opgegroeid met het festival. 'De hele zomer lekker zitten en loungen. Het ging om de saamhorigheid. En eten uit verschillende culturen; de spareribs waren het lekkerst.' IJsverkoper Joek, geboren Hilversummer, gaat Kwakoe niet missen. 'Het was een Antilliaans-Surinaamse aangelegenheid. Ik voelde me er niet welkom, maar dat gold ook voor Latino's en Marokkanen.'


Red.:   Kijk nog maar eens naar deze reportage uitleg of detail (NOS Journaal 20h00, 22-06-2011, start reportage na 18:80 min., opmerkingen na 19:45 min.) - let op de term Afro-Surinamers: het gaat hier alleen over de creolen! Zowel wat betreft Surinamers (er zijn ook Hindoestanen en diverse andere volken) als Antillianen (waar Arubanen een aparte groep vormen)


Naar Discriminatie , Allochtonen lijst , Allochtonen overzicht , of site home .