Bronnen bij Discriminatie: discriminatie door allochtonen
|
4 okt.2002 |
Een verzameling bronnen die laat zien dat de discriminatie op zijn minst van
twee kanten komt:
De Volkskrant, 27-07-2002, van verslaggeefsters Rachida Azough en Maud
Effting
Jonge Marokkanen op net zeer aanwezig
'Help, mijn zus ging om met een niet-moslim', schrijft de Marokkaan Aaron op de
website yasmina.nl. 'Wat moet ik doen met die kafir?'
Internetter Pannenkoek is geschokt: 'Awiliiiiiii (wat erg). Slopen die handel!'
Amagrabie weet het wel: 'Scheer je zusje kaal en stuur haar naar Marokko. Help
je vader en red de eer van je familie.' Elmarocani: 'Als ik jou was zou ik haar
zeker naar de dokter brengen. Voor controle!!!' En zo zet de discussie zich nog
even voort.
Red.:
Dit soort uitingen zijn op het internet de gewoonste zaak van de wereld. Als
autochtonen openlijk dergelijke gevoelens zouden belijden, zou de hele politiek
correcte meute in opstand komen, zie bijvoorbeeld de aanpak van Lonsdale
jongeren.
De volgende bron slaat twee vliegen in één klap:
De Volkskrant, 02-06-2007, column door Fadoua Bouali
Als ik een alcoholvrije Mohammed tegenkom, zal ik mijn slag
slaan
... Ik vertel haar dat ik wel een Mohammed heb ontmoet op een
feestje. Hij bleek journalist te zijn en ook nog eens vrijgezel en natuurlijk
kwam mijn berekenende aard meteen naar boven bij deze info.
Maar al snel bleek meneer een zware zuiplap te zijn. Ik deed
erg mijn best om uit zijn buurt te blijven, omdat bij deze Mohammed de drank een
hele nare persoonlijkheid naar boven deed komen.
Nee, zeg ik tegen haar, voorlopig geen Mohammed voor mij,
maar mocht ik een alcoholvrije Mohammed tegenkomen, dan zal ik zeker mijn slag
slaan. ...
...Is het niet vreemd dat ik alleen last heb van
plaatsvervangende schaamte wanneer het om jongens met een Marokkaans-Nederlandse
achtergrond gaat die een voetbalwedstrijd verzieken en dat ik dit gevoel niet
heb wanneer het om autochtone Nederlandse jongens gaat?
Waar en wanneer is het bij mijn integratie mis gegaan, vraag
ik me nu af.
...
Red.: Antwoord: die integratie is nooit echte begonnen,
natuurlijk.
Uit: De Volkskrant, 05-06-2007, door Anja Sligter
Kleur in het korps
De politie staat te springen om allochtoon personeel. Kandidaten vliegen er vaak
uit na een psychologische test wegens gebrek aan overwicht. Voor hen zijn er nu
speciale voor-opleidingen om ze ‘Hollands assertief’ te maken.
... De politie staat te springen om allochtoon personeel. Niet
alleen vanwege het multicultureel correcte imago, ook op straat wordt de
allochtone diender node gemist.
Red.: Natuurlijk is er maar één enkele reden dat de allochtone
agent wordt gemist: de allochtonen willen niet goed naar de autochtonen agent
luisteren. Ingebakken discriminatie, dus.
Uit:
De Volkskrant, 13-07-2007, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke
Kranenberg
Marokkanen willen zelf naam voor hun kind kunnen kiezen
Ouders nu verplicht een naam te selecteren uit een lijst | Haarlems PvdA-lid
biedt consulaat petitie aan met driehonderd handtekeningen.
Pers was niet welkom bij zijn bezoek donderdag aan de Marokkaanse ambassadeur in
Den Haag. Maar na afloop van het ‘op zijn Hollands gezegd kut gesprek’, wil het
Haarlemse PvdA-raadslid Moussa Aynan (34) zijn ergernis kwijt.
Aynan heeft de ambassadeur een petitie aangeboden met ruim
driehonderd handtekeningen van Marokkaanse Nederlanders die de vrijheid eisen
zelf een naam te kiezen voor hun kind. Marokkaanse ouders zijn verplicht een
naam te selecteren uit een lijst die hen – meestal vrijwillig door Nederlandse
gemeenten – wordt voorgelegd wanneer zij hun kind aangeven bij de burgerlijke
stand. Hollandse, christelijke en zelfs veel Berber-namen zijn onacceptabel voor
de Marokkaanse consulaten.
Aynan: ‘Als een klein jongetje werd ik toegesproken.’ De
ambassadeur legde uit dat christelijke namen inderdaad ‘onacceptabel’ zijn. Dat
staat in de Marokkaanse wet en daaraan valt dus niet te tornen. ...
Met zijn handtekeningenactie is Aynan gestopt. In het
Pinksterweekeinde haalde hij zijn website van het internet, omdat hij ‘goed
ziek’ werd van de dreigmails. ‘Islam-hater, Bush-terrorist, we weten je te
vinden’, honderden van dergelijke teksten ontving hij. Komend weekeinde gaat het
Haarlemse raadslid weer online.
Uit: De Volkskrant, 30-09-2007, van verslaggeefster Sara Berkeljon
'Lijst discrimineert Berbers'
Petitie-initiatiefnemer wil naamkwestie nu ook op Europees niveau aanpakken.
Moussa Aynan (34), PvdA-gemeenteraadslid in Haarlem, wilde zijn zoon Zacaria
noemen. De gemeenteambtenaar die zijn aangifte opnam, zei hem echter dat Zacaria
met een K gespeld moest worden. Want zo stond het op de namenlijst, uitgegeven
door de Marokkaanse overheid. Uit die lijst moeten ouders kiezen als ze willen
dat hun kind een Marokkaans paspoort krijgt.
Maar Aynan, die zelf alleen een Nederlands paspoort heeft,
wilde helemaal niet dat zijn kind een Marokkaans reisdocument zou krijgen. Dat
de ambtenaar zomaar van het tegendeel uitging, vond hij belachelijk. In mei
begon hij daarom een petitie tegen het gebruik van de namenlijst door
Nederlandse gemeenten. Het kwam hem op hate mail te staan, waarna Aynan
zijn website uit de lucht haalde. ...
Uit: De Volkskrant, 30-09-2007, van een verslaggeefster
Tweede Kamer wil af van Marokkaanse namenlijsten
Veel gemeenten hanteren lijst met door Marokkaanse overheid goedgekeurde namen |
Sterk (CDA): ‘Ouders moeten zelf naam kunnen kiezen. Dit is misplaatste
dienstverlening. ’
... Veel gemeenten hanteren lijsten met daarop de door de
Marokkaanse overheid goedgekeurde namen. Alleen daarmee komt de pasgeborene in
aanmerking voor een Marokkaans paspoort. Het verstrekken van de lijsten is
nuttig, menen die gemeenten. Ouders komen dan niet in de problemen als ze later
een reisdocument voor hun kind willen aanvragen. Maar de namenlijst is ook
omstreden, omdat die nauwelijks Berbernamen bevat. Critici noemen de lijst
Arabisch-nationalistisch. ...
Dagblad De Pers, 15-10-2007, door Mark Koster en Kamran Ullah
Antisemitisme
PvdA-raadslid 'choqueert' joden en het CIDI
'Anti-joodse' opmerkingen van het Rotterdamse PvdA-lid Hayat Benameur hebben
grote boosheid veroorzaakt bij het CIDI, een pro-joodse lobbydub. Het
Marokkaans-Algerijnse deelraadlid in Rotterdam-Noord liet in het NPS-programma
Raymann is Laat weten dat een joodse man 'nooit de man van haar dromen
kan zijn'.
Het CIDI is 'gechoqueerd'. 'De lage opmerking van deze
welbespraakte volksvertegenwoordiger uit de Marokkaanse gemeenschap getuigt van
een verwrongen beeld van joden', zegt CIDI-medewerker Nathan Bouscher. Benameur,
op haar weblog inmiddels erg bekritiseerd, reageert laconiek op de verwijten:
'Vanuit mijn geloofsovertuiging mag het geen jood zijn, maar daarmee
discrimineer ik niet. Het zijn gewoon regels. Punt:
Rotterdams partijleider Peter van Heemst wil haar niet
bekritiseren. 'Ik ben partijleider, geen bovenmeester. Hier bemoei ik me niet
mee. Lang leve vrijheid van meningsuiting: Opmerkelijk is wel dat kritische
reacties op het weblog op last van de gemeenteraadsfractie inmiddels zijn
verwijderd. Van Heemst: 'Maar dit is geen censuur. Wij hebben een webmaster die
op de persoon geventileerde meningen verwijden.'
Red.: Natuurlijk was dit bericht niet te vinden in de
Volkskrant. Overigens heeft Esmaa Alariachi van de Meiden van Halal ook zo'n
discriminerende opmerking gemaakt, door te verklaren dat ze niet wilde trouwen
met een niet-moslim.
Uit: De Volkskrant, 22-10-2007, column door Nazimiye Oral
Een goede koerd bestaat niet
Beste Herman. Ik hoop niet dat je schrikt van mijn aanhef, maar het is in één
zin mijn antwoord op je vraag hoe het Turkse volk over Koerden denkt. .. Het is
minder cru dan het je misschien in je westerse ogen voorkomt. Voor de Turk is de
ene Koerd de andere niet. Een Koerd die zich ook daadwerkelijk een Koerd noemt,
en niet een Turk, distantieert zich van de nationale identiteit. Een doodzonde.
De motieven van zo iemand zijn duister en verdacht. Is Turk
zijn niet goed genoeg? Gaat hij aanspraak maken op een rekening die de Turk hem
nog verschuldigd is? De Koerden waar de Turken wel oog en hart voor hebben, zijn
geassimileerde Koerden die als Turken door het leven gaan.
Je hebt gelijk. Sinds een paar jaar mogen Koerden hun eigen
taal spreken, hun kinderen weer Koerdische namen geven en is er zelfs een
Koerdisch televisiestation. Maar hoe makkelijk is het om iemand met andere ogen
te bezien? Ga dat eens bij jezelf na.
Hoe makkelijk is het om een volk dat altijd tweederangs is
geweest opeens een plek naast je te gunnen? Hoe makkelijk is het een volk te
vertrouwen terwijl je voor hetzelfde volk bevreesd bent, omdat een deel ervan
uit terroristen bestaat? Dat weet je omdat je elke dag gebombardeerd wordt met
krantenberichten over Koerdische terroristen die weer een paar onschuldige
militairen hebben gedood. Ons aller zonen die een heilige taak aan het vervullen
waren, het dienen van hun vaderland. ...
Maar laat ik Turkije niet te hard vallen. En laat ik jou,
Europeaan, geen ruimte geven voor misinterpretatie. Turkije verschilt in dit
opzicht niet van Europa of de Verenigde Staten. Na de Koude Oorlog kregen Europa
en de VS op 11 september 2001 een nieuwe vijand, die uit het eigen volk leek te
komen. Een vijand die volgens velen bewezen gevaarlijk is. Zelfs in Nederland
vrezen jullie de islam en alle uitwassen die deze met zich mee zou kunnen
brengen.
Zoals gezegd, zie je soms iets in iemand wat je daarvoor nog
nooit had gezien. Maar als je het eenmaal hebt gezien, kun je het daarna nooit
meer niet zien. Naties hebben kennelijk vijanden nodig. Zo bijzonder is Turkije
helaas niet.
Zo heeft Amerika Al-Qaida, Nederland de islam en Turkije het
Koerdenprobleem. Ook Turkije heeft vijanden nodig om te definiëren wat het is:
hoogwaardiger en beter dan die vijanden.
Red.: Waarbij Oral een paar dingen vergeet: De Turken bezetten
Koerdistan en onderdrukken de Koerden, en: Nederland bezet niet de islam maar de
islam probeert Nederland te bezetten, en Nederland onderdrukt niet de islam,
maar de islam probeert Nederland te bezetten.
Uit: De Volkskrant, 12-11-2007, door Merijn Rengers
Turkse Hagenaar Oruç bouwde zijn belwinkel uit tot miljoenenbedrijf Ortel
Gewoon hard werken en jezelf blijven
Celal Oruç weet feilloos hoe hij beltijd moet verkopen aan allochtonen. ‘En
binnenkort belt heel Nederland met Ortel.’
Tussentitel: ‘In feite verkopen we beltijd aan onszelf: de allochtoon’
Tien jaar geleden begon de Turkse Nederlander Celal Oruç een telecomwinkel in
Den Haag. Ortel, moest die heten, wat staat voor Oruç Telecom.
Inmiddels zijn er dertien Ortel winkels, en – belangrijker –
hangt in vrijwel elke telecomwinkel in Nederland een bordje waarop staat dat
daar simkaarten van Ortel Mobile te koop zijn. ...
Ortel levert, net als bijvoorbeeld Tele2, mobiele telefonie
zonder over een eigen netwerk te beschikken. Het bedrijf koopt zijn beltijd in
bij KPN, en verkoopt die vrijwel exclusief aan allochtone en buitenlandse
bellers.
‘KPN doet zelf weinig aan deze doelgroep. In feite zijn wij
een marketingbedrijf dat goed is in het verkopen van beltijd aan allochtonen.
Voor een grote multinational is dat een moeilijke markt’, zegt Oruç. ‘Wij
verkopen in feite aan onszelf. Wij weten wat allochtonen willen, omdat we zelf
allochtoon zijn. ...
Red.: En die allochtonen kopen beltijd bij de allochtone
meneer, en niet bij de KPN. Als autochtonen dit zouden doen en uitspreken: "We
kopen als autochtonen bij de autochtone meneer", zegt men zegt dat dat
discriminatie is - en dus is het als allochtonen het doen, net zo goed
discriminatie.
Uit: De Volkskrant, 23-11-1999, van een verslaggever
Turken giftig op theater na culturele week
Het Rotterdamse Theater Zuidplein heeft zich de woede van een deel van de Turkse
gemeenschap op de hals gehaald. Volgens de Turkse krant Dünya heeft het theater
uit puur geldelijk gewin in oktober een Turkse week georganiseerd. Door de
culturele week zijn de 'Turkse materiële en geestelijke waarden beschadigd',
stelt Dünya.
De krant publiceerde maandag een paginagrote tekst in het
Nederlands, waarin Theater Zuidplein parasitair gedrag wordt verweten. Directeur
R. Breteler van Theater Zuidplein noemt de verwijten onzinnig en vermoedt dat
andere belangen achter de aantijgingen zitten.
Het theater nodigde begin 1999 zeven Turkse organisaties in
Rotterdam uit om mee te denken over de 'Culturele week Turkije', die van 17 tot
24 oktober plaatshad. Aan de hand van hun voorkeuren kwam een programma tot
stand dat drie van de zeven zelforganisaties niet zagen zitten. Zij trokken zich
terug.
Gisteren, ruim een maand na het festival, publiceerde Dünya
haar aanklacht in het Turks en het Nederlands, omdat de Turkse krant het van
belang acht dat Nederlandse instellingen, ministeries en gemeenten er kennis van
nemen. 'We doen dat misschien drie keer per jaar, wanneer we willen dat niet
alleen Turken het lezen', aldus Dünya-journalist Ilhan Karacay.
De rij gepubliceerde klachten is lang: er is in een week tijd
150 duizend gulden in de kassa van het theater gekomen. Turkse
evenementenbureaus hadden het festival veel goedkoper kunnen organiseren. De
verenigingen die het festival bleven steunen, hebben nauwelijks Turkse
achterban. Het theater heeft een dreigbrief gestuurd naar Dünya-columnist Mehmet
Okur, toen hij al vóór het festival over de ruzie met de zelforganisaties wilde
publiceren. Concerten van beroemde Turkse artiesten trokken veel te weinig
publiek. En veel geplande artiesten zouden uiteindelijk niet zijn
geprogrammeerd.
In een column stelt Karacay dat Theater Zuidplein zich niet
meer met de organisatie van Turkse festivals moet bemoeien, omdat Turken prima
zelf voor hun artiesten kunnen zorgen. 'Wij hopen dat jullie onze adviezen
opvolgen en dat wij dit voorval kunnen vergeten voordat jullie verdrinken in het
riool van dit schandaal.' Mehmet Okur vraagt in zijn column: 'Is het jullie doel
een cultuurbrug te maken of willen jullie alleen maar geld verdienen.'
Theaterdirecteur Breteler zegt dat hij zeker niet stopt met
het organiseren van Turkse festivals. 'De deelnemende zelforganisaties hebben
tegen mij nooit geklaagd over het feit dat een Hollandse partij het festival
organiseert. Het zijn de journalisten die hardop constateren dat een Hollandse
organisatie dit niet mag doen', aldus Breteler. ...
Red.: Het is volkomen duidelijk: Turken willen niet dat een
Nederlandse organisatie een Turks festival organiseert. was de situatie
andersom, zou het oordeel hard, luid, eenduidig zijn geweest: een glaszuiver
geval van racisme.
Uit: AD.nl, 24-09-2007, door Bram Logger
Pispaal omdat je geen moslim bent
Weg moeten van school. Niet, omdat je pest, maar omdat je wordt gepest. Het
overkwam Cyril Teissier (9) op de Zuilense basisschool De Cirkel.
,,Het is frustrerend dat we deze discriminatie, want dat was het, niet hebben
kunnen stoppen,’’ zegt intern schoolbegeleidster Annet van der Ree.
Als enig blank en christelijk Nederlands jongetje van de
klas, werd Cyril in groep 5 zó getreiterd en gediscrimineerd door Marokkaanse
klasgenootjes, dat de schoolleiding het voor Cyril beter vond hem naar een
andere school te sturen. De pesters bleven ondanks hun schoppen, slaan,
bedreigen, intimideren en buitensluiten op school.
Cyrils ouders, Laurent en Laura Teissier, kozen er bewust
voor hun kinderen naar de zwarte school De Cirkel te laten gaan. ...
Maar bij Cyril ging het mis. ,,Het begon in groep 5. Hij had
twee vriendjes. Die begonnen hem steeds vaker te slaan en te pesten. En dan
lachen, als hij pijn had,’’ aldus Laura. ,,Toen er twee nieuwe jongens in de
klas kwamen, werd het erger. Die wilden zich bewijzen en stookten anderen op om
Cyril te pesten.’’
,,Regelmatig kreeg Cyril klappen. Dit voetbalveld is alleen
voor Marokkanen, jij mag niet meedoen, zeiden ze tegen hem. En als hij met de
meisjes van zijn klas wilde spelen, werd hij uitgemaakt voor mietje. Ook zijn
enige vriendje, een Turkse jongen, ging onder druk van de rest van de groep
meedoen. Hij was dan weliswaar geen Marokkaan, maar in elk geval nog moslim. En
dus beter dan Cyril.’’ ...
Inmiddels zit Cyril, helemaal happy, in groep 6 op de
Montessorischool in Oog in Al. ,,Twintig minuten fietsen, niet echt handig,’’
zegt Laurent Teissier. ,,We balen er nog steeds van. We hadden zo gehoopt dat
alledrie onze kinderen een goede basis zouden kunnen krijgen op een zwarte
school. Dat is mislukt.’’
Deze zomer viel er een wijkbericht op de deurmat met een
artikel over het succes van de ’gemengde school De Cirkel’. ,,Een prettige,
veilige plek voor alle kinderen uit de buurt,’’ staat erin.
Dat schoot Laurent en Laura Teissier in het verkeerde
keelgat. ,,De school en de politiek moeten niet doen of er geen problemen zijn.
Wij hebben de indruk dat pesterijen en discriminatie door Marokkaanse jongens
tegen Nederlandse alleen maar toenemen in Zuilen. Daar moet iets aan gedaan
worden.’’
Red.: Natuurlijk haalde dit bericht niet de grote media. In
tegenstelling met een soortgelijk geval, toen het een allochtoon kind betrof -
ergens in Noord-Holland. Daar werd nog lang en uitgebreid schande over gesproken.
Ander geval:
Uit:
De Volkskrant, 22-09-2009, van verslaggeefster Marjon Bolwijn
Gemengde school vergt onderhoud
Gemengde scholen zijn in ieders belang. Toch worden mooie initiatieven om
de dominantie van één etnische groep te voorkomen veelvuldig gefrustreerd.
Om een zwarte school te mengen, is een flinke groep ouders nodig, die samen
minimaal acht kinderen naar de school brengen. ... Met een handjevol autochtone
ouders is het een moeizame exercitie, ervaart Karin Padmos van de Rotterdamse
Imeldaschool. Haar initiatief verloopt moeizaam. Met veel inspanningen kreeg ze
een groepje ouders zo ver de zwarte basisschool te mengen met hun kinderen. Al
spoedig haakte een aantal ouders af omdat ze de school te zwart vonden, en nu
zijn ze nog maar met zijn tweeën. Na lang wikken en wegen heeft Padmos besloten
haar tienjarige dochter op de zwarte school te houden, omdat ze er gewend is, de
school dichtbij huis is en de klassen klein zijn. Haar dochter is een tijd
gepest, maar na een sociale vaardigheidstraining en ingrijpen van de school,
zijn de pesterijen gestopt.
Dat het mengen van de school niet lijkt te lukken, komt
volgens Padmos door de dominantie van één groep, vooral Marokkanen. Dat schrikt
andere groepen af, denkt ze. ‘Er wordt voornamelijk Arabisch gesproken op het
schoolplein. Het voelt niet prettig om met twee Nederlandse moeders tussen
Marokkaanse ouders te staan die je niet groeten en die je niet kunt verstaan. Je
voelt je buitengesloten. ...
Naar Discriminatie
, Allochtonen
lijst
, Allochtonen overzicht
, of
site home
.
|