Bronnen bij Discriminatie: schoolkeuze
| 23
feb.2005 |
Waarom kiezen ouders de scholen die ze kiezen? En waarom bestaan er dus witte en
zwarte scholen? Daarom:
De Volkskrant, 17-02-2005, van verslaggever Robin Gerrits
Ouders storen zich vooral aan ongeremdheid leerlingen
Interview | Socioloog Weenink over schoolkeuze middenklasse
Ouders wier kind naar een gymnasium gaat, kijken bij de schoolkeuze vooral
naar het klimaat op de school. Ze zien hun kind het liefst tussen rustige
kinderen.
'Ouders uit de hogere sociale klassen zijn in de schoolkeuze voor hun kind
helemaal niet bewust bezig bepaalde groepen, zoals allochtonen, buiten te
sluiten. Voor hen telt dat ze hun eigen kinderen het beste willen voorbereiden
op de toekomst. Daarom kiezen ze de volgens hen gunstigste leeromgeving, waar
rustige kinderen geconcentreerd hun best doen om echt iets te leren.'
Wat de Amsterdamse socioloog Don Weenink misschien nog het
meest heeft verrast: ouders zijn heel uitgesproken over de lichamelijke
kenmerken van kinderen. Weenink: 'Ouders zijn heel expliciet in hun angst voor
de wilde ongedisciplineerdheid van leerlingen op de lagere schooltypes. Die
kinderen duwen en trekken, vechten meer, kunnen niet stilzitten, zijn
luidruchtig, roken, drinken, rijden brommer. Ouders vinden dat op een gebrek aan
zelfdiscipline en lichaamsbeheersing wijzen. Dat staat slagen in een hogere
opleiding in de weg.'
De Volkskrant, 15-12-2005, van verslaggever Robin Gerrits
Achtergrond | Ouders betrekken bij keuze voor hun kinderen vooral sfeer,
bereikbaarheid en slagingspercentages
Kwaliteitslijstjes over scholen populair
Dag- en weekbladen publiceren lijstjes van scholen, waaruit ouders kiezen voor
hun kinderen. Maar verder kijken is ook handig. ‘Andere ouders zijn de beste
ambassadeurs van een school.’ ...
Red.: Ter bevestiging van de opmerking over de inbreng van
allochtone kinderen op school, een citaat uit een artikelenreeks naar aanleiding
van de eindexamens, over de gemengde school College Blaucapel in Utrecht:
De Volkskrant, 23-05-2005, van verslaggever Robin Gerrits
‘Meer straatcultuur in de school’
...
‘Van de 686 leerlingen is nu ongeveer 30 tot 40 procent
allochtoon’, licht adjunct-directeur Elias Huygen toe. ‘Maar het neemt toe. In
de onderbouw is het al ongeveer fifty-fifty.’ Hoewel de school is gelegen in een
rustige, witte wijk met fraaie en dure jarendertig woningen, valt het volgens
Huygen niet mee om deze witte kinderen naar het Blaucapel te lokken. ‘Velen
vertrekken naar witte scholen.’
De sfeer is nog steeds prima op school, zegt iedereen, maar
wel veranderd. ‘Er ontstaan nu makkelijker groepjes, waar je minder makkelijk
toegang tot hebt, en die minder onderling mixen’, zegt Joke van Wijk,
coördinator havo-bovenbouw. ‘Hoewel Nederlands verplicht is, spreken ze vaak een
andere taal. Er is meer straatcultuur de school binnengekomen.’ ...
De Volkskrant, 19-10-2005, door Kees Beekmans
Ontslag
... Leg ouders uit wat de schoolregels zijn - niet te laat komen, niet
spijbelen, niet vechten, en ga zo maar door -, laat ouders en kind die regels
ondertekenen, maak van dat moment een foto, hang die op in het lokaal of
misschien zelfs in de hal. ...
Red.: En die regels zijn nodig omdat op de allochtone scholen,
waar Beekmans werkt, ze normaliter overtreden worden.
Naar Discriminatie
,
Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|