Bronnen bij Islamdebat: de WRR |
11 jul.2006 |
De WRR, Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid, voert die taken uit die
uit haar naam voortvloeien. Essentieel daarbij is de term "wetenschappelijk",
die objectiviteit voorstaat. Meestal gaan adviezen of rapporten van de WRR over
niet over sociologische zaken, omdat daarvoor ook het Sociaal Cultureel
Planbureau, de SCP, bestaat. Maar recent is een rapport van de WRR over het
integratiebeleid verschenen. Daarin koos de WRR duidelijk voor het idee van de
multiculturele samenleving. Onderstaand een stuk van een van de opstellers van
dit rapport, met daaropvolgend meteen een commentaar van twee ingezonden-briefschrijvers,
gevolgd door een analyse van deze website.
Uit: De Volkskrant, 27-06-2006, door Maarten Barends, jurist en werkzaam voor
de Verenigde Naties. Hij is co-auteur van een aantal publicaties die aan het
WRR-advies nr. 73 Dynamiek in islamitisch activisme. Aanknopingspunten voor
democratisering en mensenrechten ten grondslag lagen.
Islamdebat is afgezakt naar treurig niveau
In moslimlanden neemt de invloed van de sharia bij rechtspraak helemaal niet
toe, zoals vaak wordt beweerd. Een voorbeeld hoe feitenkennis een serieus
islamdebat ondermijnt, meent Maarten Barends.
De relatie tussen de islam en het Westen blijft onderwerp van een felle
maatschappelijke discussie, waarbij heftige beelden en grote woorden niet worden
geschuwd: de islam is een achterlijke cultuur, fundamenteel onverenigbaar met
het democratische staatsbestel en met de universele mensenrechten.
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR)
waarschuwt in zijn in april verschenen advies Dynamiek in islamitisch activisme.
Aanknopingspunten voor democratisering en mensenrechten dat ‘een klimaat van
confrontatie en sjabloondenken geen bestendige voorwaarden schept voor
veiligheid, democratisering en toenemend respect voor mensenrechten’. Maar wie
luistert in Nederland nog naar een genuanceerd tegengeluid? De WRR concludeert
in zijn advies onder meer dat het onjuist is te veronderstellen dat ‘de’ islam
haaks staat op acceptatie van democratie en mensenrechten. Geen wonder, een
eeuwenoude beschaving met meer dan één miljard volgelingen legt natuurlijk een
enorme verscheidenheid en dynamiek aan de dag: er zijn moslimdenkers die
belangrijke principes en beginselen zoals de democratische rechtsstaat en
universele mensenrechten afwijzen op basis van hun enge opvatting van het
islamitische geloof, maar er zijn ook vele bewegingen die volledige acceptatie
(en realisering!) van deze beginselen in de islamitische wereld actief
nastreven.
De WRR stelt verder vast dat – in tegenstelling tot wat zo
vaak wordt beweerd voor Nederlandse camera’s en in Nederlandse kranten – de
laatste vijftien jaar juist geen sprake is van een duidelijke toename van de
invloed van de sharia op de rechtspraak in moslimlanden. Dat de lijn van
hervormingen van het huwelijksrecht zich in de meeste landen gestaag voortzet.
Dat ook waar de sharia formeel een rol speelt, deze de geleidelijke
modernisering van het recht niet per definitie uitsluit. Dat verbeteringen van
mensenrechten gemakkelijker te aanvaarden zijn als die worden ingebed in de
eigen traditie en cultuur.
De discussie in Nederland wordt vooral gedomineerd door
mensen die, om welke reden ook, geen afstand kunnen of willen nemen tot het
onderwerp en die een persoonlijke vete lijken uit te vechten met een
wereldreligie met slechte, maar ook met veel goede kanten.
Ieder tegengeluid wordt met veel kabaal van tafel geveegd.
Wie durft in dit klimaat te beweren dat vrouwenbesnijdenis niets met de islam te
maken heeft en dat christenen in de Hoorn van Afrika zich hieraan net zo
schuldig maken? Dat het dragen van een hoofddoek en de traditionele rolverdeling
tussen mannen en vrouwen vooral cultuurgebonden zijn? Dat staatsterreur ook in
niet-islamitische landen veelvuldig voorkomt (Israël, VS)? Dat in de
internationale politieke verhoudingen te vaak met twee maten wordt gemeten? Dat
een respectvolle dialoog meer vruchten afwerpt dan intolerantie en
hooghartigheid? Dat op de fundamenten van de democratische rechtstaat (met de
daarin verankerde rechten van de mens) nooit, maar dan ook nooit iets mag worden
afgedongen – nog niet voor honderd terreuraanslagen? Dat verreweg de meeste
slachtoffers van terreuraanslagen moslims zijn?
De Nederlandse media gaan niet vrijuit. Waarom krijgen van
enige kennis gespeende columnisten iedere week weer de kans met hun xenofobe
geraaskal de opiniepagina’s te vullen? En breder: hoe komt het dat Nederland –
dat nog niet eens zo heel lang geleden bekend stond om, en trots was op z’n
tolerantie en open, multiculturele samenleving – is afgegleden naar het
bedenkelijke niveau van Duitsland in de jaren dertig, toen de slappe
Weimar-politici de oprukkende bruinhemden evenmin van repliek dienden, toen het
systematisch beschuldigen en vingerwijzen begon, bang als ze waren de stem van
het volk niet te horen? ...
De Volkskrant, 01-07-2006, ingezonden brief van Anton LeClerc (Amsterdam)
Bruinhemden
Volgens Maarten Barends zijn Nederlandse columnisten een stelletje xenofobe
raaskallers en glijdt Nederland af naar het niveau van Duitsland in de jaren
dertig `waar de oprukkende bruinhemden evenmin van repliek werden gediend`. Noem
me een simpele ziel, maar bij succesnummers uit die tijd zoals jodenhaat,
homohaat, agressieve intolerantie en afkeer van democratie denk ik in eerste
instantie niet aan islam-sceptische columnisten.
De Volkskrant, 01-07-2006, ingezonden brief van Pieter Markus (Geldrop)
Besnijden
De tirade van Maarten Berends (Forum, 27 juni) voegt niets toe aan wat al in het
rapport van Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid te lezen was.
Het besnijden van vrouwen dateert van ver voor de komst van
de islam, en is dan ook geen exclusief moslimgebruik. De koran rept niet over
vrouwenbesnijdenis.
In de islam wordt het gebruik echter gerechtvaardigd met een
omstreden hadith (overlevering) waarin de profeet aan Oem Attija, een
traditionele genezeres, adviseert 'te verkleinen maar niet te vernietigen' of
volgens een andere bron 'voer de besnijdenis uit, maar ga daarin niet te ver'.
Belangrijker is wellicht dat het oude gebruik naadloos
aansloot bij de strenge seksuele moraal van de islam met zijn obsessie om seks
buiten het huwelijk te voorkomen.
In islamitische landen waar deze moraal wordt gehanteerd, is
het moeilijk onderscheid te maken. 'Als mijn dochter niet besneden is, is ze
geen moslimvrouw, kan ze haar gebeden niet zeggen, zal ze onrein zijn en dus
geen man kunnen vinden of kinderen kunnen krijgen', zo verdedigen de moeders de
verminking.
Dit religieuze element maakt de bestrijding van besnijdenis
zo moeizaam. Het zou helpen als imams zich er tegen zouden uitspreken, maar
vanwege hun vaak traditionele instelling zullen zij gelovigen niet vertellen dat
het van de koran niet hoeft.
Barends zou geloofwaardiger overkomen als hij zulke feiten
niet negeerde.
Red.: Waarmee dus al twee meningen van Barends zijn
afgeserveerd - voor nog een paar relevante opmerkingen van columnist H.J. Schoo:
Uit:
De Volkskrant, 15-04-2006, column door H.J. Schoo
Het nut van tegenspraak
Vorige week schreef ik dat er na vijftien jaar debat over immigratie en
integratie nog geen spoor van consensus bestaat. Deze week werd ik op mijn
wenken bediend door de publicatie van een rapport door de Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid en het gekrakeel dat daarover onmiddellijk losbarstte.
...
Tegenspraak dwingt tot helder denken. Tegendraadse
opvattingen dienen het debat en de waarheidsvinding. Wat dat betreft is er niets
mis met zo'n rapport. Maar de belerende inslag verprutst veel. Politiek en
publiek in Nederland weten niks over de islam, is de teneur. Als ze nu eindelijk
eens stilzitten en goed opletten, kunnen ze iets aan hun leerachterstand doen.
Zo'n toon dus, pedant en pompeus, die zich voortdurend met de eigen
wetenschappelijkheid feliciteert.
Bij zo'n inzet ligt de apologie op de loer. De
WRR-onderzoekers begrijpen alles en verontschuldigen veel. Weinig kwade woorden
dus over 'islamitisch activisme', wel veel bezorgd hoofdschudden over een
onwillig Westen, dat maar geen enkele nuance wil zien in de gistende, complexe
wereld van de islam. Wie terugdenkt aan de cartooncrisis van begin dit jaar,
toen datzelfde Westen van welwillendheid en leergierigheid niet wist in welke
bochten het zich moest wringen om het islamitisch activisme niet te ontrieven,
vraagt zich af in welke wereld de onderzoekers eigenlijk leven. Zij binden de
strijd aan met de islam-onnozelaars, maar wie bedoelen ze precies? Man en paard
noemen, doen ze niet graag. ...
Ayaan Hirsi Ali, Paul Cliteur en Afshin Ellian zijn onze
eigen roependen in een woestijn van zoetsappig begrip, maar komen in het hele
stuk niet voor. Toch polemiseren de regeringswetenschappers in feite tegen deze
spoken, wier namen zij krampachtig mijden.
Dat wil niet zeggen dat het rapport nutteloos is of dat de
opstellers een douw moeten krijgen. Het is zelfs een welkome steen in de vijver.
Wetenschap moet óók bet-wetenschap zijn: contra-intuïtief, niet belust op
populaire instemming. Niettemin heeft dit slag 'regeringswetenschap' iets
benauwends - hoe onafhankelijk, multidisciplinair, 'betrokken bij beleid en
samenleving' en toekomstgericht zij ook pretendeert te zijn.
Wie als wetenschapper op officiële strepen kan bogen, heeft
in het debat al snel een streepje voor. Het WRR-stempel levert extra gezag op,
kan zelfs een gezagsargument worden: de WRR heeft gesproken, zaak gesloten.
Dit advies is bovendien alleen maar in schijn tegendraads. In
feite verdedigt het de knusse consensus van islamdeskundigen tegenover de
opvattingen van opdringerige leken. Onder het motto: verboden voor onbevoegden.
Het rapport bevat politieke adviezen, maar depolitiseert tegelijk zijn eigen -
'wetenschappelijke' - conclusies. De vergelijking dringt zich op met de
beleidsdeskundigen die tot voor kort tegen de klippen op hun rozenvingerige
multiculturele consensus koesterden. Maatschappelijke en politieke beroeringen
maakten er een bruut einde aan. ...
Red.: Wat betreft de Barends en Schoo genoemde columnisten valt daarover nog op te merken dat deze
in media schrijven die onder degenen waar het in de het multi-etnische
samenleven om gaat: de immigranten en de onderste lagen van de Nederlanders,
nauwelijks of niet gelezen worden.
Een ander argument dat niet klopt is dat over de
niet-groeiende invloed van de sharia. Deze opvatting, zelfs indien waar, is
volkomen irrelevant, omdat die invloed zoals die nu is, sowieso al veel te groot
is en iedere vorm van invloed alhier, hoe klein ook, volkomen ongewenst. Barends
suggereert met zijn omekring dat hij wel ruimte laat voor een geringe invloed
van de sharia, wat volkomen weerzinwekkend is.
Nog een suggestie die Barends doet is dat er tussen islam en
anderen geen respectvolle dialoog wordt gevoerd, dat wil zeggen: dat er alleen
maar tegenstanders van de multiculturele samenleving bestaan. Dat is een aperte
leugen zoals Barends onder andere met zijn eigen stuk bewijst; wat betreft
columnisten kunnen we alleen uit de Volkskrant namen noemen als Anet
Bleich, Marcel van Dam, Nazmiye Oral, Fadoua Bouali, Lydia Rood (weblog),
Michael Zeeman, en vele anderen met losse bijdragen. In ieder geval zijn het aantal
begrijpende stukken en tv-programma's op zijn minst even groot als het aantal
kritische, en hoogstwaarschijnlijk is het veel meer. Dus er is wel een
respectvolle benadering van de islam, alleen wil men degenen die die
respectvolle, d.w.z. onkritische, benadering niet hebben, de mond snoeren.
Een voorbeeld van de vooringenomenheid van Barends in deze is
het gebruik van de term xenofoob om de inhoud van de kritiek in de richting van
de islam en haar aanhangers te beschrijven. Dit stelt zonder meer dat er geen
inhoudelijke kritiek mogelijk is, want xenofobie geldt alleen voor kritiek die
op angst voor vreemden, en niet op de inhoud is gebaseerd. En volgens Barends is
alle kritiek xenofoob, want hij heeft het over geen andere.
De kop boven het artikel van Barends is dus wel degelijk juist. Maar in de zin
dat het Barends is die een treurig niveau ten toon spreidt. En dat slaat
natuurlijk direct
terug op het rapport waarvan hij een medeopsteller is. Dat blijkt direct uit het
volgende stukje van een van de meer rabiate aanhangers van de multiculturele
maatschappij: schrijfster Lydia Rood (voor het bewijs van deze karakterisering,
lees het hele artikel, en zonodig de rest van haar weblog
):
Uit:
De Volkskrant weblog, 07-06-2006, door Lydia Rood
Aan de kant voor het bed van de koning
... De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid - een instantie die
altijd gelijk heeft, daar worden ze namelijk voor betaald - heeft aangeraden het
terrorisme te bestrijden door de dialoog aan te gaan met moslims in het
algemeen, om verdere radicalisering te voorkomen. Lijkt me een uitstekend plan.
...
Red.: Een jaar later komt wat meer over de achtergronden bij
het rapport naar buiten:
Uit:
Dagblad De Pers, 06-09-2007, door Dirk Jacob Nieuwboer
Rapport | Tweede Kamer praat over omstreden WRR-publicatie
'Islam bashen' is over zijn top heen
Tussentitel: 'Juist omdat het zo slecht gaat, moeten we zoeken naar het
positieve'
Nee, Jan Schoonenboom heeft zeker geen spijt. Vorig jaar beschuldigde hij
Geert Wilders, Ayaan Hirsi Ali en Maxime Verhagen van 'islambashing'. 'Ik sta
nog steeds voluit achter die woorden van toen.'
Vandaag bespreekt de Tweede Kamer het omstreden rapport dat
mede door Schoonenboom - gepensioneerd onderzoeker - werd geschreven. Met
Dynamiek in islamitisch activisme, gepubliceerd door de Wetenschappelijke
Raad voor het Regeringsbeleid wilde hij laten zien dat de politieke islam niet
alleen geweld voortbrengt, maar ook zeer divers is.
Dat geluid was nodig, vond Schoonenboom want moslims werden
volgens hem vaak onterecht tot zondebok gemaakt. Daardoor zouden ze zich hier
veel minder thuis voelen. ...
'Natuurlijk wisten we dat de islamitische wereld ook
negatieve kanten heeft', reageert Schoonenboom op de kritiek. 'Daar maken we ons
juist grote zorgen over. Dat hebben we niet duidelijk genoeg gemaakt.'
En dat betreurt hij, want met die negatieve uitingen van de islam was het
allemaal begonnen. De terreur en de reacties daarop baren hem nog steeds zorgen.
'Juist omdat het zo slecht gaat, moeten we zoeken naar het positieve, naar een
uitweg.'...
Red.: Nou, dat is tenminste duidelijk: dit heeft niets met
wetenschap te maken, maar alles met een pogingen tot maatschappelijke
manipulatie. Het doel: moslims zich in Nederland beter laten voelen. Het middel:
moslimcritici zwart maken. Bijna nodeloos te vermelden dat Jan Schoonenboom
gepensioneerd socioloog is. Voor een socioloog is een politiek-correcte
onwaarheid nog geen leugen. Een overtreding van een van de regels van goede
menswetenschappen
.
Naar Islamdebat
, Allochtonen,
lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|