Zelf beschouwt hij zich als een tweede
Socrates, maar lezer Hartman Albertsma typeert de winnaar van de tweede
Gouden Tondeuse treffend als 'de Hans Kazan van de drogreden'. Marcel van
Dam is volgens vele lezers 'een landverrader pur sang'. De paus van de
multikul demoniseerde wijlen Pim Fortuyn ("U bent een minderwaardig mens,"
sprak hij vol haat) en weigerde met hem in debat te gaan over
immigratieproblemen. Hij is de 'vleesgeworden hypocrisie' en belichaamt
het 'inmiddels failliete gedachtegoed van de PvdA', schrijft Robert de
Vries.
Marcel van Dam heeft een onaantastbare positie bij de Vara
en duldt geen tegenspraak. Maar vlak ook zijn macht in het bestel niet
uit. In Vrij Nederland van deze week wijst H.M. van den Brink erop
dat de Nederlandse publieke omroepen veel sterker in de greep van de
overheid zijn dan de BBC: "We mogen het alleen niet weten. Achter de
schermen wordt nu al jarenlang gewerkt aan de verwezenlijking van de droom
van de vroegere Vara-voorzitter Marcel van Dam: elk van de drie grote
partijen een eigen zender. Nederland 1 voor de christen-democratie,
Nederland 2 voor de liberalen en Nederland 3 voor de PvdA."
Van
Dams leven speelt zich af tussen zijn landgoed en Hilversum en hij wordt,
zo zegt lezer Ernst, "door niets of niemand meer gecorrigeerd en door de
Vara-kliek naar de mond gepraat." Aldus voorzien van louter blinde vlekken
en een dikke olifantshuid pareert hij elk argument van opponenten met
demagogie en machtsvertoon. Van Dam 'sabelt alles neer wat niet in zijn
kraam te pas komt', schrijft Ad de Fouw. De vrijheid van meningsuiting
geldt alleen voor Van Dam zelf. Hij kan niet tegen zijn verlies, hoe
pathetisch. Zijn verontwaardigde weigering inzicht te geven in het salaris
dat hij verdient bij het Lagerhuis tekent zijn feodale inslag. De
man meent dat hij het naoorlogse geweten van Nederland is en waant zich
volgens Hartman Albertsma de gelijke van de door hem bewonderde schrijver
Heinrich Böll.
Intussen woont het linkse geweten in een villa van
3,5 miljoen gulden op de lelieblanke Veluwe (en daar mag je nu rustig
euro's van maken), verdiend met belastinggeld van de publieke omroep. En
verkondigt doodgemoedereerd de stelling dat de middenklasse de stad niet
mag verlaten, op weg naar het weidse platteland, om de 'stedelijke
voorzieningen' niet uit te hollen. Maar op een etage in het Rotterdamse
Feyenoord of in de Bijlmer zou de socialist het nog geen maand
uithouden. Paul van Esch vermoedt dat Van Dam graag "een dreamteam zou
vormen met Donner om van islamhaat verdachte Nederlanders uit te leveren
aan shariatribunalen in verre Arabische landen." Dat zou heel goed kunnen,
getuige zijn verdediging, in het Lagerhuis, van lieden die in
onbeholpen Nederlands de 'afvallige' Ayaan Hirsi attaqueerden met de Koran
in de hand.
Leo Custers: "Zelfs nu ik 65 jaar geworden ben, is mijn
ergernis over het gedram van Van Dam er niet minder op geworden! Iemand
die veertig jaar lang van buiten geleerde onjuistheden blijft
verkondigen," en dus immuun is voor nieuwe feiten en inzichten, zoals die
van Pieter Lakeman, "heeft het zicht op de maatschappij verloren." Ook al
beweert hij 'voor de gewone man' te spreken. "Zijn laxerende
correctheid begint nu wel te vervelen," vindt Eric van der Schoo. Volgens
Carel V. inspireert zijn politiek-correcte geblaat tot
'wereldkampioenschappen snelzappen.'
Marcel van Dam laat geen gelegenheid voorbij gaan om te pas
en te onpas terug te grijpen op de Tweede Wereldoorlog. Van Dam
'manipuleert sentimenten' op een manier die zelfs Janmaat nooit voor
mogelijk zou hebben gehouden en durft zichzelf, aldus Lucie Groeneveld,
"toch nog te afficheren als de socialist die voor het volk opkomt." De
alcoholist en kettingroker ziet er tegenwoordig geen been in
sigarettenconsumptie als 'erger dan drugsgebruik' te betitelen, schrijft
Jorden Jansen. Peter Konings tekent daarbij aan dat "de offeraar aan
Bacchus gelukkig nog wat accijns heeft teruggegeven aan de
overheid."
De kaalgeschorene is volgens Frans van den Bouwhuijsen
"nooit te beroerd om de vrijheid te verdedigen van degenen die dit land en
zijn cultuur bedreigen met criminele, fundamentalistische en ondermijnende
activiteiten. Ook als dit betekent dat de vrijheid van degenen die zich
fatsoenlijk gedragen wordt begrensd." De 'ultieme cultuurrelativist' ruimt
graag de plaatsen van belastingbetalende, wetsgetrouwe burgers in "voor
hen die de westerse vrijheden willen gebruiken met als doel deze af te
schaffen." Kortom, hij "verkoopt het vaderland ten gunste van een obsoleet
fundamentalistisch socialisme." Frans over Van Dams 'linkse obsessie'
met geld: het Lagerhuisorakel ziet geld als "universele oplossing voor elk
maatschappelijk probleem en elk sociaal wangedrag. Denkt bijvoorbeeld dat
een tekort aan geld de oorzaak is van zowel voetbalvandalisme, crimineel
gedrag in allochtone kringen, fundamentalistisch terrorisme als het door
rood licht rijden van fietsers." Zou die obsessie niet komen doordat
Van Dam zelf heeft ondervonden dat pecunia allesbehalve
olet, zeker niet als het van de overheid komt? Erik van Kempen
noemt de Hulshorster miljonair 'een linkse patjepeeër' en 'een van de
hoofdverantwoordelijken voor het multiculturele drama'. De in Hongarije
geboren Aniko Pasztor ziet hem als 'een van de belangrijkste racisten van
het land'.
Kunnen we, zo vraagt Fred Roy die 'oogkleppensocialist'
niet na het kaalscheren virtueel 'verzuipen in de Middellandse Zee'? Lijkt
me een goed plan, Van Dam is toch al een mummie. Sinds zijn uitstekende
televisieprogramma De achterkant van het gelijk heeft 'de meester
van de linkse leugen' nooit meer iets waardevols
gepresteerd.
Op 2: de minister van informatie, Hans
Laroes
De
hoofdredacteur van het Journaal vindt dat Nederlandse politieke
journalisten zich te vaak schuldig maken aan "progressieve vertekening".
Dit zei hij vorig jaar september op een CDA-symposium. Hij wil meer
distantie en een echt onafhankelijk oordeel in plaats van
pseudo-vriendschap en opportunistisch vertrouwen tussen politici en
journalisten. De Journaalkijkers die op Laroes stemden, zien dat er in
elk geval niet aan af. Ze verwijten Laroes paternalisme, politieke
correctheid en linkse partijdigheid. Ze zijn bijvoorbeeld niet overtuigd
van Laroes' argumenten om pas in tweede instantie te vermelden dat de
17-jarige moordenaar van de Haagse leraar Hans van Wieren van Turkse komaf
was:
"Mijn idee is: indien er geen
aanwijzingen zijn dat etniciteit een verklaring biedt (en waar ligt de
grens: wanneer wordt iemand met een Nederlands paspoort in de beeldvorming
een Nederlander?) is etniciteit dus niet relevant. Maar daarna – als we
verder op zoek gaan naar de aanleiding en verklaring van de misdaad –
moeten alle vragen gesteld worden.
(…) Want we moeten inderdaad
nieuwsgierig zijn en op zoek gaan naar de antwoorden. Daar hoort
onbevangenheid bij. De ene
vooringenomenheid (die van vroeger: etniciteit nooit vermelden)
vervangen door nieuwe vooringenomenheid (afkomst altijd noemen) is in mijn
ogen niet goed genoeg.
Dus in dit geval: op het moment (dag 1) dat
je er niet van overtuigd bent dat de achtergrond relevant is: niet doen.
En daarna op zoek gaan naar nieuwe gegevens en achtergronden, en alles aan
de orde stellen wat aan de orde gesteld moet worden."
Lezer Zasepa zegt
hierover: "Voor mij als allochtoon doet Laroes aan etnodweep." Peter
Super schrijft: "Laroes bepaalt wanneer de afkomst relevant is en wanneer
niet. Hij behoort tot de gedachtepolitie!" Maar Laroes houdt staande dat
journalisten op aarde zijn om te selecteren wat ze brengen en hoe ze dat
doen. Niet de kijker bepaalt dat, want anders krijg je populisme uit de
achtertuin, zoals Gat van Nederland, maar het vakmanschap. Wel;
geeft Laroes op zijn website toe dat zijn ploeg
de 'hogedrukpan' die leidde tot de massale Fortuynaanhang te laat heeft
gezien. Hij geeft ook toe dat de medewerkers door waar ze wonen en met wie
ze omgaan ver af staan van de praktijk in zwarte
probleemwijken.
Op 3: allemansvriend Job
Cohen
Burgemeester Cohen van Amsterdam is volgens Ton Volger
"ziende blind en horende doof voor de gevaren van de islam." Daarmee is
hij zelf een gevaar voor de stad. Sandra van Domburg vindt hem met zijn
motto (de boel een beetje bij elkaar houden) "slappe hap, hij wil iedereen
te vriend houden". En lezer Bottinga merkt op dat bij Cohen binding
omslaat in ontbinding. Volgens M. de Zeeuw moet Cohen worden kaalgeschoren
omdat hij vorig jaar op 4 mei het hele Nederlandse volk beledigde, toen
een stel Marokkaanse rotjongens gingen voetballen met de bloemenkransen op
het Nationaal Monument en Cohen niet krachtig afstand
nam.
Donner en De Wijkerslooth
Piet Hein Donner
werd onder meer genomineerd vanwege het uitleveren van Nederlanders aan de
VS, alwaar een systeem van plea bargaining bestaat. Hierdoor zitten
de waarschijnlijk onschuldige Zwolse dj Raymond K. en nog 35 anderen heel
lang vast. Ze mogen slechts één keer per maand naar huis bellen. Maup
Burgers: "Deze man is eng. Zwembroek-eng. Hoor ik daar een
fietsbel?"
Harry Jansen noemt Joan de Wijkerslooth "een
stripfiguur, niet van deze wereld. Hij verkeert in Ollie B. Bommel-achtige
kringen en wordt gedoogd door zijn baas, de buitenaardse verschijning
minister Donner." Linkse elite op topposities is levensgevaarlijk,
stelt T. Vleugels bij wijze van toelichting op zijn stem. G. Tabak verwijt
hem dat hij zijn functie misbruikt om privé-meningen te uiten en door te
drukken. Sinds De Wijkerslooth super-pg is, is de zware criminaliteit
toegenomen zonder enige effectieve tegenactie van het OM. "Wanneer
hooggeplaatsten als deze wereldvreemde magistraat aan hun abstracte
rechtsstaat boetseren," zegt Alexander van Slagmaat, "hebben officieren
van justitie in de frontlinie als Koos Plooy ook geen vijanden meer
nodig."
Lezer Dicky raadt militairen die worden uitgezonden aan om
in het vervolg een vrijwaring te eisen bij de rechter "en anders niet te
gaan. Het gaat niet aan dat een topambtenaar dingen roept die normaal
gesproken door politici worden gezegd." En Harry Jansen beschrijft hoe
de magistraat met hautaine blik en een geaffecteerd stemgeluid regelmatig
de opvatting verkondigt dat een dader ook kan worden gezien als
slachtoffer. Leuk, met zo'n contrair standpunt krijg je aandacht. En ook
zo educatief voor het volk: "Logisch is dan ook dat het slachtoffer de
dader kan zijn bij deze speelse studeerkamergeleerde."
Jansen
vervolgt: "Een militair die schiet, dat is al mis, wist Joan meteen. Joan
speelt stratego, dan krijg je vanzelf verstand van militaire kwesties." En
over het geval van de officier van justitie die probeert zware criminelen
achter de tralies te krijgen en daartoe een andere misdadiger aan het
praten wilde krijgen, waarna hij met de dood werd bedreigd, schrijft hij:
"Joan wil natuurlijk niet achter zo'n taakopvatting staan. Daaraan wil hij
geen bescherming bieden. Wie van de twee criminelen moet je geloven?
Natuurlijk degene die zijn straf uitzit, die vormt geen concrete
bedreiging voor de officier."
Brahim wie?
Over de
man op plaats zes maakte niemand verder een opmerking. Over Pieter
Broertjes ook niet. En het commentaar op Rob Oudkerk wordt hier wegens
doorgekookte-spruitjeslucht niet herhaald.
En dan hadden we
nog Paul Rosenmöller en Jan Pronk
"Ik stel me zo voor dat
Rosenmöller," schrijft Bavo Dekker, "toen hij over Pim Fortuyn zei: 'Dit
is niet gewoon rechts, dit is extreem rechts', dit beeld voor ogen had":
R. van Diepen herinnert zich dat Rosenmöller zelf jarenlang lid
is geweest van "een clubje extremistische Mao- en Stalinvereerders." Leo
de Groot noemt hem "een geslepen lafaard." Nadat hij wegens het niet
afmaken van zijn studie van zijn vader (V&D-manager) moest gaan
werken, kwam hij in de Rotterdamse haven terecht, waar hij al snel
vakbondsleider werd en plat probeerde te praten. Hij verliet de
politiek pas toen hij verzekerd was van een goede wachtgeldregeling tot
zijn 65e. Dat wachtgeld vult hij nog aan met commissies, zoals de
commissie-Pavem (over de emancipatie van allochtoonse vrouwen), en een
journalistiek hobbybaantje dat hem leuke reisjes naar Afrika, naar het
landgoed van prinses Irene, oplevert. "En protesteren kan niet, want de
IKON heeft geen leden en bestaat bij de gratie van subsidie."
Bavo
Dekker heeft nog een paar vragen aan de onlangs in Netwerk bewierookte
Rosenmöller. Bijvoorbeeld: wat doet Wijnand Duyvendak nog in de Tweede
Kamer? Parlementariërs moeten van onbesproken gedrag zijn. Duyvendak was
in de jaren tachtig, levend van een uitkering, als fulltime activist
betrokken bij extreemlinkse terreuracties. Waarom stond Mohammed Rabbae
plotseling niet meer hoog op de laatste verkiezingslijst van Groen Links?
Kwam dat doordat hem door koning Hassan II een baan in de Marokkaanse
regering werd aangeboden? De kiezers horen daar niks over. Waarom
voerde Rosenmöller in de nadagen van het tweede Paarse kabinet nauwelijks
nog oppositie en hakte hij alleen in op Pim Fortuyn? Boze tongen beweren
dat hij hoopte op een ministerspost. Verder leeft de schijnheilige
Rosenmöller niet volgens zijn eigen principes, die hij wel aan anderen wil
opleggen: hij verhuisde van het allochtone Rotterdam naar het sjieke
Driebergen en vliegt op vakanties met zijn gezin naar
Zuid-Frankrijk.
De uitspraak van Jan Pronk, onlangs op Nova, dat
immigratie nodig is voor de "dynamisering" van de samenleving, schiet
Ruurd Duyff in het verkeerde keelgat. "Nou, dynamisch is het zeker
geworden." Lezeres Chera Bakker herinnert eraan dat Pronk in vier jaar
ministerschap de Nederlandse biotechnologie om zeep heeft
geholpen. Pronk wordt inmiddels betaald door de vluchtelingenindustrie
om zijn naïeve praatjes de wereld in te sturen. Hij zei op televisie dat
Den Uyl zich in zijn gaf zou omdraaien bij het aanschouwen van het
uitzetbeleid voor asielzoekers van minister Verdonk, meldt Geert Hanssen.
"Ik denk eerder dat de Oude Drees zich in zijn graf omdraait wanneer hij
zou kunnen zien hoe in Nederland door toedoen van de PvdA op grote schaal
misbruik is gemaakt van zijn oorspronkelijk goedbedoelde sociale
voorzieningen." Het begon met Suriname, dat dankzij Pronks linkse
gewetenswroeging is leeggelopen en inmiddels vrijwel failliet is
verklaard. Hanssen: "Menig dictator in Afrika heeft van ons belastinggeld
een aardig zakcentje overgehouden aan deze gulle gever."
Net als
Marcel van Dam heeft Jan Pronk een linkse obsessie met geld als panacee
tegen alle kwalen. Hanssen: "Terwijl toch meermalen is gebleken dat dit
juist funest is voor de ontwikkeling van landen. Menig Afrikaans land is
hiervan het bewijs.." Ook binnenslands is dat gebleken, uit de grote
groepen 'kansarmen' die afhankelijk zijn (gemaakt) van
overheidsuitkeringen. En daardoor hun eigen zelfredzaamheid zijn
kwijtgeraakt. Sterker nog, vervolgt Hanssen, kan het gedrag van mensen
(slagen dan wel mislukken) niet voor een deel religieus of cultureel
bepaald zijn? "Waarom staat volgens de VN de wetenschap en technologie van
een land als Spanje op een hoger peil dan dat van alle
Arabische/islamitische landen met hun olierijkdommen bij elkaar? Waarom is
Japan welvarend zonder noemenswaardige delfstoffen, terwijl het geheel in
puin heeft gelegen? Het kan toch geen toeval zijn dat Chinezen in
Nederland geen problemen veroorzaken en Marokkanen wel. Volgens de PvdA,
vooral Pronk, is deze analyse vloeken in de kerk en worden alle problemen
met minderheden veroorzaakt door hun 'sociale achterstand', die op zijn
beurt weer het gevolg is van de koloniale overheersing door West-Europa.
Kortom, het is allemaal onze schuld, is de boodschap van
Pronk."
Tijdens zijn studie aan een internationaal instituut heeft
Geert Hanssen ervaren dat intellectuelen uit ontwikkelingslanden er net zo
over denken als hij. "Waarbij ik ten overvloede wil opmerken dat een
dergelijke export van kennis, met als doel thuis de boel op te bouwen, de
enig zinnige vorm van hulp is. Maar nee, volgens Pronk moest het kleine,
volle Nederland zo nodig tientallen jaren de armoede uit vele uithoeken
van de wereld importeren om zodoende het leed eerlijk te verdelen tussen
de onderklasse van daar en hier (socialisme in optima
forma!)."
Geert besluit met een persoonlijke opmerking. Opgeklommen
uit arme Brabantse boerenvoorouders behoort hij met zijn
consultancyfunctie nu tot de 'kansrijken', ook al treft de recessie hem
net zo goed. "Wanneer ik 's morgens vroeg naar mijn zaak ga, kom ik langs
woningen van 'kansarmen' die nog op hun nest liggen. Ik moet dan telkens
aan het gezwets van dominee Pronk denken, onlangs nog op de radio, waar
hij zei dat 'we de morele plicht hebben om solidair met elkaar te zijn'.
Wat bedoelt hij toch? Dat ik ook op mijn nest moet blijven liggen? Nee,
Pronk bedoelt dat ik een flink deel van mijn inkomsten aan de belasting
moet afdragen om zodoende de naïeve denkbeelden van de socialisten te
bekostigen." Nog een jaartje volhouden en dan vertrekt hij definitief
uit de drukke, multi-criminele provincie van Europa, die nu nog Nederland
heet, om elders een bestaan op te bouwen.
Relus ter Beek
In zijn jeugd was de huidige
commissaris van de Koningin van Drenthe een links activist die het Van
Heutsz-monument in zijn geboorteplaats Coevorden bekladde. Zijn functie
kreeg hij als beloning voor zijn ministerschap, waarvan de parlementaire
enquête over Srebrenica geen spaan heel liet. Ter Beek verzuimde navraag
te doen bij de Canadezen, die Srebrenica eerder dan gepland hadden willen
verlaten, en offerde zijn militairen en de plaatselijke bevolking op aan
de herenafspraak met Boutros Gali van de VN. Met wie hij op de foto staat,
fijn voor zijn werkkamer.
De militair Michel Ligthart schrijft dat
hij werd uitgezonden naar Joegoslavië met als bewapening één Uzi met twee
patroonmagazijnen, met daarin twintig patronen per magazijn. Dit was
natuurlijk volstrekt ontoereikend: "Helaas heeft Defensie nooit iets
geleerd, denk alleen maar aan Dutchbat III, die met ezels hun buitenposten
moesten bevoorraden. Ook is Ter Beek medeverantwoordelijk voor de
schandalige veroordeling van twee onderofficieren in Sarajevo wegens
weigering van een dienstbevel (zij gingen niet terug naar hun
kapotgeschoten post en wensten het leven van hun militairen niet te
riskeren). Beiden kregen een onvoorwaardelijke gevangenisstraf. Verder kan
ik ook nog de zaak-Spijkers noemen en het verzwijgen en verdoezelen van
ettelijke incidenten tijdens vredesmissies." Ligthart vindt de huidige
minister van Defensie nog een graad erger: "Hij doet er alles aan om te
zorgen dat Nederlandse militairen op zinloze missies zoveel mogelijk kans
lopen om te sneuvelen. Wonder boven wonder is dat nog niet gebeurd, in
tegenstelling tot onder andere hun Duitse (Kabul) en Italiaanse collega's
(Irak). Laat ik dus maar niet beginnen over de ergste,
Voorhoeve."
Haasse en Bleich
Lezer Rinus
Duikersloot maakt bezwaar tegen de nominatie van Hella Haasse. Hij vindt
dat haar woorden, tijdens een uitzending van Barend & Van Dorp, hier
verdraaid zijn weergegeven. "Ze heeft helemaal niet gezegd dat de
ontvangende partij begrip moet tonen voor de nieuwkomers." Helaas heeft
RTL4 geen complete archiefservice op hun site, maar dat heeft ze toch echt
gezegd, Rinus. Volgens Rinus noemde Haasse de blote bushokjes "slechts
als voorbeeld om te illustreren waar mensen uit een conservatieve
moslimcultuur moeite mee hadden; ze zei helemaal niet dat ze dat erg
vond." Nee, dat moest er nog bijkomen. De schrijfster zei wél dat "wij"
daar wel wat meer begrip voor zouden kunnen opbrengen. Dat was een van de
redenen voor haar nominatie. Dat Hella Haasse "in haar prachtige boeken
toont dat het onmogelijk is de ander te begrijpen", had ze zich dan ook
wel meer ter harte kunnen nemen in deze uitzending.
Tja, en dan het
"naïeve vogeltje" Anet Bleich. Ze mag in de rij gaan staan bij de andere
linksdenkende coryfeeën die meteen met de gaskamers zwaaien zodra iemand
kritiek uit op immigranten die zich misdragen.
Entzinger:
de ideoloog van Van Thijn, Wallage en Dijkstal
Han Entzinger
adviseerde de afgelopen decennia de regering over immigratie en
integratie. De prof is van mening dat gezinshereniging en gezinsvorming
niet mogen worden belemmerd. Bovendien beweert hij graag dat het op den
duur vanzelf wel goed komt met de Nederlandse allochtonen. Entzinger zegt
zich geen Nederlander te voelen, maar wereldburger en Europeaan, maar hij
procedeerde tot aan de Hoge Raad tegen een asielzoekerscentrum in zijn
achtertuin. In zijn boek Grenzeloze solidariteit betoogt hij dat
immigratie zorgt voor een betere spreiding van welvaart. Hij staat een een
actief immigratiebeleid voor, maar, schrijft H. M., "hij vergeet
dat hij de 60 procent niet-westerse allochtonen in de kou laat staan omdat
hun banen zullen worden ingenomen door nog meer overbodige
arbeidsmigranten. Heeft kortom nog niets geleerd."
Tegenwoordig
beweert Entzinger dat arbeidsmigranten niet meteen in aanmerking moeten
komen voor sociale voorzieningen omdat ze toch teruggaan. "Sprookjes,"
oordeelt M: "Hij weigert toe te geven dat door het uitvoeren van
zijn geadviseerde beleid Nederland is opgezadeld met allerlei etnische
tijdbommen. Entzinger is de ideoloog van Ed. Van Thijn, Jacq. Wallage en
Hans Dijkstal."
Erwin Braat komt met een boeiend betoog naar
aanleiding van de wijsheden van de immigratiekundige Entzinger. Braat
stelt dat hij over het hoofd ziet dat mensen uit tribale culturen
(Koerden, Berbers, Anatoliërs) hier niet automatisch zullen integreren.
Deze culturen "zijn al duizenden jaren met elkaar in een agressieve
competitie gewikkeld om de schaarse bestaansmiddelen en de
ruimte."
Hun centrale kenmerk is verzet tegen assimilatie met
andere groepen. Andere kenmerken: een hoge sociale groepscohesie
(weinig individualisme) om de overlevingsstrijd te kunnen aangaan met
concurrerende etnische groepen; een hoge mate van etnocentrisme en
xenofobie; een ingroup-outgroupmentaliteit (in conflicten kiezen ze
automatisch partij voor de eigen groep, buitenstaanders worden gewantrouwd
of uitgebuit). Verder: eerwraak tegen deloyale en afvallige groepsleden
en een onvermogen tot het aanvaarden van kritiek van buitenaf;
totalitaire, separatistische religies en sekten die tot in details
voorschrijven hoe men moet leven, zodanig dat samenleven en –eten met
buitenstaanders wordt bemoeilijkt; endogamie (trouwen binnen de groep)
gekoppeld aan onreinheid van andere groepen en het afschermen van de
'eigen' vrouwen, alsmede het zuiver houden van de eigen
bloedlijn. Bovendien: een autoritaire machtspositie van mannen (vaders,
broers) en een relatief zwakke positie voor vrouwen, polygamie om
'familielegers' van zoons en neven te kunnen mobiliseren; afwijzen van
liefdeshuwelijken op grond van individuele partnerkeus, het huwelijk is
een instrumenteel-strategisch middel om machtsposities binnen de familie
of clan te versterken, tevens neef-nichtnuwelijken.
Hallo, Den Haag
en alle linkse burgemeesters, hier aarde!
En ofschoon niet iedere
Turkse of Marokkaanse immigrant even traditioneel is, vervolgt Braat, is
het duidelijk dat zij door de op segregatie gebaseerde culturen waaruit ze
komen bepaald niet even gemakkelijk zullen assimileren als Hugenoten,
Europese joden of andere Europeanen. "Het is dan ook leugenachtig van
Entzinger om te beweren dat dit vanzelf en probleemloos zal verlopen. We
zien al om ons heen dat toenemende etnische spanningen zijn te
verwachten." Eigenlijk is Han Entzinger "een nepprofessor in een
nepvakgebied. Hij is meer iemand met een politieke agenda, een linkse
activist die zich probeert te tooien met het aura van de objectieve
wetenschapper." Helaas, helaas, de Tondeuse gaat echt alleen over de
hoofden van Marcel van Dam, Job Cohen en Hans Laroes heen. De lezer van
De Gezonde Roker heeft gesproken.
Bernadette de Wit
|