Bronnen bij Financiële wereld: toezicht
| 7 jan.2009 |
In ieder land zijn er instituties die toezicht moeten houden op de financiële
markten. Het bestaan van een kredietcrisis toont aan dat die instituties
individueel en collectief gefaald hebben.
En van die instituties in de bron van de crisis, Amerika, is
de Securities and Exchange Commission, de SEC. In goede Amerikaanse
traditie worden over dit soort falen parlementaire hoorzittingen gehouden. In
dit geval gaat het om het nog opzichtiger falen in het geval van de
mega-fraudeur Bernard Madoff, die meerdere malen is aangegeven bij de SEC:
Uit: Nu.nl, 06-01-2009, ANP
'Amerikaans beurstoezicht moet op de schop'
Democraten in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden willen het toezicht op
het financiële systeem grondig hervormen.
Beurswaakhond SEC zou volledig tekort zijn geschoten bij de
jarenlange beleggingsfraude door voormalig financieel zwaargewicht Bernard
Madoff.
"Het toezicht heeft duidelijk zwaar gefaald en moet helemaal
opnieuw worden opgebouwd'', aldus afgevaardigde Paul Kanjorski maandagavond
(plaatselijke tijd) bij hoorzittingen van de financiële commissie van het Huis.
SEC-hoofdonderzoeker David Kotz gaf bij de hoorzittingen toe
dat de wijze waarop de Madoff-zaak is behandeld waarschijnlijk symptomatisch is
voor de werkwijze van zijn organisatie. ...
Red.: Eigenlijk is er maar één fatsoenlijke verklaring
voor het feit dat diverse mensen Madoff hebben aangegeven, en er toch nooit iets
aan is gedaan, en die symptomatische is voor de financiële wereld die "werkt op
vertrouwen": connecties - voor een aantal betrokken personen, zie hier
.
Ook de interne controle binnen een commerciële bank zal nooit
werken, door de machtsverhoudingen binnen een commercieel bedrijf:
Uit: Dagblad De Pers, 09-01-2009, door Jan-Jaap Heij
Stuur het OM eens langs bij de banken
Wouter Bos vergadert deze dagen over de toekomst van kapitalisme. Wat te
doen om herhaling van de kredietcrisis te voorkomen? Bankiers flink om hun oren
meppen, gezien hoe die zelf over de schuldvraag denken.
Tussentitel: Risicomanagers van banken worden geregeld uitgescholden
... Mocht Bos nog meer slagkracht nodig hebben als hij de komende
tijd mopperende bankiers om de oren wil meppen, dan kan hij er het onlangs
verschenen rapport Never Again. Risk management in banking beyond the credit
crisis van de consultants van KPMG bij pakken. Want dat rapport heeft
weliswaar een wat lager seks, drugs & rock 'n roll-gehalte dan De Prooi,
het is zeker zo verontrustend. En het bevat een paar gegevens die voor Bos,
dezer dagen aanwezig op een internationale topconferentie over de toekomst van
het kapitalisme in Parijs, als minister en als voornaamste bankier van het land,
verhelderend kunnen zijn.
Twintig jaar graaien
KPMG ondervroeg een paar honderd internationale bankiers over de kredietcrisis.
Wat de oorzaken van die crisis betreft geen nieuws: de bankiers vinden in
meerderheid wat de hele wereld ook vindt, namelijk dat ze een jaar of twintig
hebben lopen graaien en veel te weinig oog hebben gehad voor de risico's die ze
daarbij namen.
Verhelderender is al het antwoord op de vraag: waarom hadden
jullie eigenlijk zo weinig oog voor die risico's? Omdat, kort samengevat, .voor
de meerderheid van de bankiers (76 procent) de controle van financiële en andere
risico's geldt als werk voor stafmedewerkers. Dat moet u zo lezen: bankiers
reageren tijdens een vergadering op de inbreng van risicomanagers en -analisten,
zoals werknemers van andere bedrijven doen wanneer de problemen van de ICT- of
HRM-afdeling op de agenda staan: het kan niemand behalve de mensen die erover
beginnen echt iets schelen. Er wordt geen geld verdiend met het werk van
stafafdelingen, het kost geld. Sterker nog: doordat de risicomanagers van een
bank, als ze er het lef voor hebben, wel eens proberen een lening of andere
transactie af te keuren,is hun werk een potentieel gevaarvoor de bonussen van de
commerciële afdeling. Welwillende desinteresse is daarom nog de vriendelijkste
benadering waar risicomanagers op mogen hopen. Uitgescholden worden is ook niet
ongewoon.
Beetje verrassend
Geen wonder dat banken de afgelopen decennia in meerderheid ,een potje hebben
gemaakt van hun risicomanagement. Heel frappant KPMG spreekt met gevoel voor
understatement van 'somewhat surprising' - is dan ook dat bijna 60 procent van
de ondervraagden de boel ondanks alles eigenlijk best op orde vindt. Daarmee
zeggen deze anonieme internationale bankiers in feite hetzelfde als hun
Nederlandse collega's eind november in de Tweede Kamer deden: er zijn wat dingen
misgegaan, het is uit de hand gelopen met die bonussen en we hebben niet goed
opgelet. Maar dat kan gebeuren, in grote lijnen zijn we goed bezig. ...
Ambtenaren
De bankiers in het KPMG-onderzoek zijn bang voor de toenemende invloed van
toezichthouders bij hun werkgevers, waar het op de internationale topconferentie
in Parijs inderdaad veelvuldig over zal gaan. Als te veel ambtenaren meekijken,
kunnen banken hun werk niet doen. Maar dat krijg je ervan zolang onderzoeken als
deze uit blijven wijzen dat ze de ernst van de situatie niet helemaal onder ogen
zien. Sommige bankiers leren het blijkbaar nooit. ...
Red.: In Nederland zou het toezicht gedaan moeten zijn door
De Nederlandsche Bank en haar baas Nout Wellink. Het is niet gebeurd:
Uit:
De Volkskrant, 28-02-2009, door Pieter Klok
Wellink liet de teugels vieren
Nout Wellink en andere toezichthouders keken de afgelopen jaren lijdzaam
toe hoe banken hun buffers steeds verder verlaagden. ‘Het zat gewoon verkeerd in
elkaar.’
De centrale bank van Spanje had het de afgelopen jaren heel goed begrepen. Toen
het geweldig goed ging met de Spaanse economie en dus ook met de Spaanse banken,
dwong de centrale bank de bankiers extra buffers aan te leggen om zich te
wapenen tegen toekomstige tegenspoed. Spanje plukt daar nu de vruchten van.
Ondanks een enorme crisis op de huizenmarkt en het ineenstorten van de economie,
staan de Spaanse banken tot nu toe fier overeind.
Andere Europese centrale banken vertoonden een omgekeerde
reactie. Ze stonden toe dat de buffers van de banken in de goede jaren juist
steeds kleiner werden. De gevolgen zijn bekend. De Europese banken bleken zo
fragiel dat ze door de dalende Amerikaanse huizenprijs vrijwel direct in grote
problemen kwamen. De belastingbetaler moest wereldwijd honderden miljarden
injecteren om de banken overeind te houden en de wereldeconomie dook in een
diepe recessie.
Waarom hebben niet meer centrale bankiers en toezichthouders
het Spaanse voorbeeld gevolgd? Waarom lieten centrale banken toe dat banken –
maar ook consumenten en bedrijven – in goede tijden hun buffers alleen maar
verkleinden en alvast een voorschot namen op de nog betere tijden die
ongetwijfeld zouden komen?
Dat is een lang verhaal dat in de 19de eeuw begint. Toen
hadden banken nog dezelfde buffers als industriële bedrijven. Het eigen vermogen
bedroeg ruim 30 procent van het balanstotaal (eigen vermogen, plus schulden).
Als banken hun buffers verkleinden, werden ze gestraft door spaarders die hun
geld liever bij een veiliger concurrent onderbrachten. Of door obligatiehouders
– naast spaarders de belangrijkste kapitaalverschaffers van banken – die hogere
rente eisten ter compensatie van de hogere risico’s.
Sindsdien is de kapitaalsratio geleidelijk aan gaan dalen tot
zo’n 15 procent begin jaren dertig. Toen bleek pas hoe fragiel de banken waren.
In de VS vielen er duizenden om en veel Amerikanen raakten hun spaargeld kwijt.
...
Sinds de markt de banken niet meer scherp houdt, moeten
toezichthouders, zoals De Nederlandsche Bank (DNB), dat doen. ‘De toezichthouder
moet ons als belastingbetaler beschermen tegen het risicovolle gedrag van
banken’, zei Lans Bovenberg eerder al in de Volkskrant. ‘Maar dat
toezicht heeft jammerlijk gefaald.’
En wie toezicht zegt, zegt Nout Wellink. Niet alleen omdat
hij al sinds 1997 president is van DNB, maar ook omdat hij sinds 2002 aan het
hoofd staat van de Bank voor Internationale Betalingen, het samenwerkingsverband
van centrale banken. Als iemand ervoor had kunnen zorgen dat Europese banken
hogere buffers hadden aangelegd, is hij het wel.
Maar in plaats van hogere buffers te eisen, keken Wellink en
zijn collega-toezichthouders lijdzaam toe hoe de bankiers hun buffers alleen
maar verder verlaagden. Er was weliswaar een wettelijke eis – het eigen vermogen
moest 8 procent van het balanstotaal bedragen –, maar banken werden er steeds
handiger in die te omzeilen. Ze brachten hypotheken onder in vehikels (SIV’s),
die ze apart financierden. Hierdoor telden deze schulden niet mee bij het
bepalen van het benodigde eigen vermogen. De banken stonden echter wel garant.
Toen de kredietcrisis uitbrak, wilde niemand de SIV’s nog financieren. De banken
moesten de schulden terugnemen op hun balans en de financiële problemen
explodeerden. ...
De banken zelf werden tot voor kort op geen enkele manier
geprikkeld hun buffers te vergroten. Integendeel. Als een bank minder eigen
vermogen hoeft aan te houden, kan hij meer geld uitlenen en zo het rendement op
eigen vermogen verhogen. Dat is weer goed voor de aandelenkoers en daar zijn
weer allerlei bonussen aan gekoppeld. ‘Sinds het midden van de jaren ’90 zijn
beloningssystemen geëxplodeerd’, zegt Benink. ‘Daardoor werd het vuurtje
aangeblazen. Dat hebben de toezichthouders niet goed ingeschat.’ ...
Tot nu toe is ook nog geen een toezichthouder opgestapt
vanwege de kredietcrisis. Zelfs de president van de IJslandse centrale bank zat
tot gisteren nog op zijn plek, hoewel de regering inmiddels zijn aftreden heeft
geëist.
|
|
Red.: De grafieken zeggen eigenlijk al genoeg. In de
eerste staat het falen van De Nederlandsche Bank en onder andere Nout Wellink,
in de tweede hoeveel het kost.
Opvallend is dat in de tweede grafiek IJsland niet vermeld
is. Want daar is het het slechtst. Ook dat land had een "toezichthouder":
Uit: De Volkskrant, 27-02-2009, van een verslaggeefster
David ‘de bankrover’ moet opstappen
IJsland gebruikt truc om van bankpresident af te komenDavid Oddsson,
de president van de IJslandse Centrale Bank, moet alsnog vertrekken. Donderdag
nam het IJslandse parlement een wet aan om hem hiertoe te dwingen. Het parlement
gebruikt daarvoor wel een truc. Volgens de wet moet de centralebankpresident een
afgestudeerd econoom zijn. Oddsson is dat niet. ...
Oddsson is sinds 2005 president van de Centrale Bank.
Daarvoor was hij jarenlang premier. Geleid door zijn geloof in het
vrijemarktkapitalisme gaf hij de markt de ruimte, de overheid trok zich terug.
Het resultaat: een onstuimige groei. IJsland werd een serieuze economische
macht.
Maar de groei had wel een keerzijde. Oddsson voerde een
suïcidaal monetair beleid. Hij liet onder meer toe dat de banken zo snel groter
werden dat het voor de overheid onmogelijk zou zijn ze in geval van nood
overeind te houden. Als gevolg van zijn beleid was het land niet bestand tegen
de kredietcrisis. IJsland is failliet en staat sinds kort onder curatele bij het
Internationaal Monetair Fonds.
IRP: Meteen een ruggetje naar de volgende:
Uit:
De Volkskrant, 10-03-2009, van verslaggever Evert Nieuwenhuis
'IMF moet drastisch worden hervormd'Oud-topman
Camdessus: ‘Deze crisis had nooit mogen uitbreken.’ | Meer invloed bepleit
vooropkomende economieën.
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) moet drastisch worden hervormd om een
nieuwe financiële crisis te voorkomen. Dit zegt Michel Camdessus, van 1987 tot
2000 de hoogste chef van het IMF.
Opkomende economieën en ontwikkelingslanden moeten een
grotere stem krijgen. Ze moeten lid worden van een op te richten ‘hoge raad’ die
politieke en strategische keuzes maakt. Een uitvoerend bestuur moet toezien op
het dagelijks toezicht. ‘Met deze structuur creëren we een eerlijker systeem en
wordt het vertrouwen hersteld’, aldus Camdessus.
De noodzaak tot hervormingen van het fonds was al duidelijk
na het uitbreken van de Azië-crisis in 1997. ‘Maar toen die crisis voorbij was,
vergaten we de hervormingen. We betalen nu de prijs voor die nalatigheid. Dit is
de crisis die nooit had mogen uitbreken’, zei de Fransman maandag.
Het IMF is zelf ook ontevreden over zijn functioneren.
Vrijdag presenteerde het een onderzoeksrapport met vernietigende conclusies. Het
IMF, belast met het toezien op de internationale financiële stabiliteit, faalde
naar eigen zeggen als mondiale toezichthouder. Het had nauwelijks oog voor de
oorzaken van de grootste financiële en economische crisis in decennia. Risico’s
werden gemist of te laag ingeschat. Lankmoedigheid werd bevorderd door te
optimistische voorspellingen, met name over de economieën van ontwikkelde, rijke
landen. ...
De waakhond van de financiële stabiliteit geeft toe dat het
te weinig zijn tanden laat zien. Gepeperde waarschuwingen worden afgezwakt
wanneer ze niet worden opgevolgd in plaats van de confrontatie aan te gaan, met
name met rijke landen.
Ondanks deze zelfkritiek groeit de rol van het IMF naarmate
de krediet- en economische crisis diepere sporen trekt. Na jarenlang in de luwte
te hebben verkeerd, heeft het Fonds de afgelopen maanden financiële
reddingslijnen uitgegooid naar IJsland, Hongarije, Letland, Oekraïne, Servië,
Wit-Rusland en Pakistan. In totaal hebben deze noodoperaties 48 miljard dollar
gekost. Momenteel verkeert het fonds in overleg met Turkije voor een nieuwe
noodlening. ...
... Ook de Wereldbank bezint zich op de rol van opkomende en arme
landen. Maandag werd bekend dat onder anderen Herman Wijffels lid wordt van een
onafhankelijke commissie die adviseert over bestuur dat beter aansluit bij de
hedendaagse, economische verhoudingen in de wereld.
Red.: Het IMF heeft eigenlijk precies het omgekeerde
gedaan als zorgen voor stabiliteit: ieder land dat bij haar aanklopte heeft ze
een neoliberaal programma opgelegd, van het soort dat uiteindelijk ook de
globale crisis heeft veroorzaakt. Net als die andere genoemde instelling, de
Wereldbank. Het is alsof de vos zegt: "Ik had beter op de kippen moeten passen,
in plaats van ze opeten". Die laatste bezwering lijkt evenveel waard als die van
het IMF.
Tussen twee haakjes: sinds de Latijns-Amerikanen landen hun
leningen bij het IMF hebben afbetaald, en de verplichtingen ervan opgeheven,
gaat het weer een stuk beter met ze.
Nog twee "toezicht"-organen die gefaald hevven:
Uit:
De Volkskrant, 27-02-2009, door Bart Dirks Accent | Kroes betuigt
spijtAlarmbellen hadden eerder moeten rinkelen in
Brussel
Eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) heeft er spijt van dat Brussel
niet veel eerder een onderzoek heeft ingesteld naar de rol van
kredietbeoordelaars. Die rating agencies bleven in de aanloop naar de
kredietcrisis positieve oordelen geven over riskante financiële producten.
‘Het gaat er nu niet om dat we spelletjes gaan spelen wie
schuldig is aan de crisis, maar sommige partijen hebben meer ellende veroorzaakt
dan andere’, zei Kroes woensdag in Den Haag na een overleg met de Tweede Kamer.
‘Met de wetenschap van vandaag hadden we eerder moeten reageren. Maar zo denkt
de hele wereld er inmiddels over.’ ...
Red.: Natuurlijk is het wel van belang te weten wie
gefaald hebben - want die instellingen moet je veranderen of vervangen- en de
betreffende mensen ook. Als de veeroot zinkt, wordt de bootsman veroordeelt. Als
het toezicht faalt, worden de toezichthouders veroordeelt - en in ieder geval
ontslagen.
Nog een categorie:
Uit:
De Volkskrant, 18-07-2009, van verslaggever Robert Giebels
Hoogervorst: accountants mede schuldig aan crisis
‘Boeken van banken en verzekeringsmaatschappijen niet kritisch genoeg
doorgeploegd.’| Accountants verwerpen kritiek topman AFM. Accountants
dragen mede de schuld aan de kredietcrisis. Dat stelt de directeur van de
Autoriteit Financiële Markten (AFM), Hans Hoogervorst. De beroepsgroep van de
accountants vindt het verwijt van de toezichthouder ‘te gemakkelijk’.
Hoogervorst zei deze week in een toespraak voor accountants
dat ze de boeken van banken en verzekeringsmaatschappijen niet kritisch genoeg
hebben doorgeploegd. Ze hadden wat de AFM-topman betreft meer op het totaalbeeld
moeten letten en zich minder moeten verliezen in details. Ook verwijt hij de
beroepsgroep dat ze bij twijfel over die boeken niet naar de
bankentoezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) stappen.
De accountants zijn het eens met Hoogervorst dat ze zich
vaker en intensiever moeten verstaan met de toezichthouder. Maar wat betreft de
schuldvraag voelen ze zich niet aangesproken. ‘Achteraf weet je alles’, zegt
Berry Wammes, algemeen directeur van de organisatie van accountants, Nivra.
‘Individuele accountants die met één bank bezig zijn, zien systeemproblemen
niet.’ Bovendien, stelt Wammes: de banken die de accountants wat Hoogervorst
betreft kritischer hadden moeten bejegenen, voldeden aan alle eisen.
Hoogervorst vindt juist dat het systeemrisico het makkelijkst
was te zien. ‘Maar bijna niemand zag die grootste risico’s.’ Volgens hem is de
basale oorzaak van de crisis ‘een te grote schuldenlast van de gehele economie
en de te kleine buffers in de financiële sector in het bijzonder’. Accountants
hadden bij DNB de klok moeten luiden toen ze zagen hoe klein de buffers waren
van de banken waarvan ze de boeken controleerden. ...
Red.: Weer zo'n toezichthouder die geen toezicht heeft
gehouden, en dat normaal vindt ... De antwoorden van de toezichthouder hebben
het niveau van smoesjes van een scholier die te laat komt.
Naar Financiële wereld
,
Economie, lijst
,
Economie, overzicht
, of site
home
.
|