Bronnen bij Kapitalisme: moraliteit |
20 dec.2008 |
Mede door de kredietcrisis is ook het debat over de moraliteit van de
kapitalistische ideologie in een nieuwe fase gekomen:
Uit: De Volkskrant, 01-11-2008, door Wim Bossema
Leidt de vrije markt tot verval van normen en waarden?
Over: Tast de vrije markt het morele karakter van mensen aan? Door:
Denkers uit de VS, Europa en Azië. Waar: templeton.org/market
Als de verdedigers van de ongelimiteerde vrije markt terugvallen op het argument
‘er bestaat geen beter alternatief voor het kapitalisme’, dan weet je dat ze het
moeilijk hebben. Want er is niemand die dat beweert in de hele, enerverende
discussie over de vraag wat de aard van de economie zal zijn na alle
overheidsingrepen in de bankencrisis.
Het zelfregulerend vermogen van de markt werkt opeens niet
meer goed. De leer dat het wel altijd en onder alle omstandigheden zou werken,
blijkt een fantasie. Het neoliberalisme blijkt een ideologie (ook voor wie het
nog niet besefte), een utopie, net als het ideaal van een goed functionerende
staatsgeleide economie voorheen. De markt zal zich uiteindelijk wel weer
herstellen. Dat wordt eigenlijk nergens betwist in al die analyses en columns in
de internationale media. Maar na zo’n diepe crisis kan het systeem eenvoudig
niet weer gewoon zijn ouwe zelf worden.
Dat bedoelde de Nederlandse econoom in Londen Willem Buiter
bijvoorbeeld met zijn artikel The end of American capitalism (as we knew it).
Die toevoeging laten zijn critici vaak weg, want die komt niet van pas bij het
verweer ‘tuttut, hoho, zo’n vaart zal het wel niet lopen.’
Het gaat echter om de veranderende vórm van het kapitalisme,
een begrip, dat na de val van het communisme vrijwel synoniem is geworden aan
economie in al haar gedaanten.
De overheden grijpen in met kapitaalinjecties, omdat ze de
ineenstorting van beurzen, banken en ondernemingen, die in het vrije
krachtenspel het economische herstel voorafgaan, willen beteugelen. Geen
regeringsleider, links of rechts, is bereid af te wachten hoe het systeem zich
herstelt, terwijl allerlei rampen de bevolking treffen. Gelukkig maar, al zou
het voor economen een interessant experiment zijn te kijken welke nieuwe vorm
van kapitalisme ontstaat als overheden helemaal niets zouden doen.
Het ‘systeem’ blijkt uit mensen te bestaan. De neoliberale
theoretici, die tot voor kort de toon zetten, worstelen daarmee. Ze moeten
afscheid nemen van de overtuiging dat het systeem al die persoonlijke grillen
van beursspeculanten, bankiers, aandeelhouders en consumenten vanzelf
neutraliseert. Op de markt doen goed en kwaad, gul en gierig, aardig en
schofterig er niet toe, dachten ze. Dat was zo mooi aan de markt. Nu is juist
een veelgehoord argument: het systeem zelf faalt niet, het zijn de actoren die
er een zootje van maken. Dan vallen opeens moralistische woorden als hebzucht,
graaien, wantrouwen.
Hoe verhouden de markt en de moraal zich dan tot elkaar? Of
zoals de Amerikaanse John Templeton Foundation de vraag aan dertien denkers uit
de VS, Europa en Azië voorlegde: ‘Tast de vrije markt het morele karakter aan?’
...
Red.: In het debat zegt de een dit, en de ander dat.
Maar de werkelijkheid geeft een duidelijk antwoord: dit is amoreel.
Het volgende boek zegt dit in directe taal:
Uit: De Volkskrant, 19-12-2008, door Pieter Klok
Pleidooi voor een financiële sharia
Hedgefondsen, de porno-industrie, handelaars in Oost-Europese prostituees -
voor Loretta Napoleoni zijn het geen uitwassen, maar het wezen van de vrije
markt. Ze acht de tijd rijp voor een flinke zuivering.
In de huidige financiële en economische crisis moeten ook de meest obscure
denkers serieus worden genomen. Nu gerespecteerde economen de omvang van de
crisis keer op keer onderschatten en er niet in slagen een stevig medicijn te
bedenken, wenden we ons noodgedwongen tot deskundigen en vrijdenkers als Willem
Middelkoop, een autodidact, die de crisis als een van de eersten in Nederland
voorspelde.
Voor de liefhebber van de allerzwartste scenario's is er de
Italiaanse econome Loretta Napoleoni. Waar Middelkoop waarschuwt voor het
ineenstorten van de dollar en de Amerikaanse hegemonie in de financiële sector,
voorspelt Napoleoni alvast wat er daarna komt. Zij verwacht dat de almacht van
de dollar wordt ingeruild voor de almacht van de islamitische gouden dinar.
Napoleoni beschrijft deze toekomst zonder angst. En dat valt
te begrijpen, want de Italiaanse toont zich in Schurkeneconomie duidelijk
geen liefhebber van het huidige financiële en economische systeem. De vrije
markt heeft de laatste jaren vooral veel smerigheid gebracht. Oost-Europese
vrouwen die naar West-Europa werden gedeporteerd om als grondstof te dienen voor
een bloeiende seksindustrie, porno op internet, ,straatbendes in Honduras,
toenemend drugsgebruik, plasseks. De opsomming van alles wat er mis is in de
huidige economie, is eindeloos.
Deze fenomenen zijn in de ogen van Napoleoni geen uitwassen,
maar het wezen van de vrije markt. Wij westerlingen denken alleen maar dat we
een geweldig leven hebben, in werkelijkheid leiden we een armzalig bestaan,
gegrondvest op leugens en uitbuiting. En Napoleoni vreest dat onze realiteitszin
door de financiële crisis alleen maar verder wordt aangetast. Ze verwijst naar
het verhaal Unordnung und frühes Leid van Thomas Mann, dat de crisis van
de jaren '30 beschrijft. 'Inflatie knaagt aan meer dan alleen de portemonnee van
mensen. Ze verandert in essentie de manier waarop ze de wereld zien en verzwakt
uiteindelijk hun realiteitszin.'
En, schrijft Napoleoni verderop, 'te hopen valt dat wat
middenklasse-Amerika nu ondervindt (de knellende schuldenlast) niet de aanloop
is naar de totale gekte. (...) De risico's van het nazisme werden in grote mate
onderschat door een bevolking die het vermogen kwijt was om onderscheid te maken
tussen fantasie en werkelijkheid.'
Volgens Napoleoni zijn er in de wereld twee grote krachten
aan het werk: globalisering en tribalisme. Bij globalisering richt de mens de
blik naar buiten. Hij is vol vertrouwen in zijn medemens en gaat met iedereen
(economische) relaties aan. Tribalisme speelt op als de mens zich onzeker voelt.
Hij zoekt dan weer de veiligheid van zijn eigen stam. De filosoof Kart Popper,
die door Napoleoni vaak wordt aangehaald, zei het zo: 'De primitieve mentaliteit
van de gesloten samenleving overleeft in de westerse mens en komt in tijden van
spanning weer aan de oppervlakte.' Te vrezen valt dus dat de wereldbewoners door
de huidige crisis weer ten prooi vallen aan het tribalisme.
Die ontwikkeling was volgens Napoleoni ook voor de financiële
crisis al aan de gang. Vooral in landen met een zwakke overheid, teelt het
tribalisme weelderig. Maffia-achtige organisaties met een gewelddadige inslag
hebben een groot deel van de macht daar al overgenomen.
Het is, vindt Napoleoni, daarom, hoog tijd voor een grondige
zuivering en dat kan volgens haar het best aan de hand van een nieuw financieel
systeem dat op de sharia gebaseerd is. Dat systeem is er al - het is onder meer
door Maleisië omarmd - maar het moet de komende jaren snel worden uitgebouwd.
'De gangsters zullen worden gekortwiekt via een ethische code die
handelsactiviteiten als gokken, prostitutie, pornografie en handel in illegale
drugs verbiedt. Hedgefondsen en private equityfondsen zullen worden gereguleerd
door een financieel systeem dat het idee verwerpt dat geld geld kan creëren.'
...
Red.: Hier, op deze website, wordt de term "sharia"
natuurlijk alleen in overdrachtelijke zin gezien.
Het volgende stuk noemt zowel hoe het wel als hoe het niet
moet:
Uit: De Volkskrant, 24-05-2008, door Ad Bergsma
De luxe van Calvijn
De Nederlander blijft wars van decadentie. Lippen laten opvullen, je laten
droppen met een helikopter op een bergtop om er daarna van af te skiën,
driekwart van de bevolking keurt het af. Vrijdag organiseerde de Radboud
Universiteit Nijmegen, in het kader van haar 85-jarige bestaan, het congres Luxe
en decadentie. Roomboter op je brood – dat is de ultieme luxe.
'Tussenstuk:
Maak waardering niet synoniem aan geld'
Gandhi constateerde dat de aarde voldoende biedt voor ieders behoefte, maar niet
voor ieders hebzucht. Hij was daarmee niet de eerste die het ideaal van eerlijk
delen op de agenda plaatste, want al in de Bijbel wordt verhaald hoe de
discipelen van Jezus bij elkaar komen na zijn kruisiging en de spullen naar
ieders behoefte verdelen.
Tijn Kortmann, hoogleraar staatsrecht aan de Radboud
Universiteit Nijmegen, zou wensen dat we er in de maatschappij beter in zouden
slagen dit bijbelse ideaal waar te maken. ‘Helaas is de mens tot het kwade
geneigd. In communistische landen, waar eerlijk delen hoog in het vaandel werd
gedragen, werd dit systeem decadent doordat de partijleiders zichzelf in de
watten legden in hun datsja’s aan de Zwarte Zee. Toen ik een tijdje geleden in
Azerbeidzjan was, zag ik daar de regeringsfunctionarissen in grote auto’s over
de boulevards scheuren, terwijl het gewone volk het vege lijf moest redden door
tijdig opzij te springen.’
Kortmann heeft geen bezwaren tegen belonen naar prestaties,
maar meent dat de huidige topbeloningen decadent zijn. Vorige week meldde de
Volkskrant dat de directeuren uit de top-100-bedrijven in 2007 gemiddeld 44 keer
meer verdienden dan modaal, waar dat in 1985 nog ‘maar’ 16 keer meer was.
Kortmann: ‘Hoge salarissen moeten ergens aan gerelateerd
zijn. Een directeur van een geprivatiseerde onderneming verdient nu misschien
wel vijf of tien keer zo veel als tien jaar geleden, maar zijn functie is in die
tijd niet veranderd en hij loopt persoonlijk ook geen extra risico. In zo’n
situatie is sprake van onverantwoord graaien.’
Ook in zijn eigen beroepsgroep ziet Kortmann scheefgroei.
‘Als hoogleraar verdien ik heel goed, en wij konden daar als gezin met één
kostwinner en vijf kinderen prima van leven. Ik heb echter collega’s in de
advocatuur in de Randstad die vijf tot tien keer zo veel verdienen. Dat is
buitensporig en echt te veel. Het leidt ook tot scheefgroei. De ene uitstekende
jurist zit in de rechterlijke macht en verdient met 100.000 euro per jaar prima,
maar collega-advocaten die niet harder werken en op geen enkele manier beter
zijn, strijken tien keer zo veel op.’
Het eerste gevaar dat ons volgens Kortmann bedreigt, is dat
we de geldelijke beloning gaan beschouwen als een maatstaf voor prestaties: ‘De
schilder die miljoenen krijgt voor zijn werk wordt decadent als hij zijn
collega’s die veel minder verdienen gaat afdoen als minderwaardig.’
De topbestuurders die tegenwoordig met een beroep op het
buitenland de eigen salarissen verhogen en vervolgens hun werknemers oproepen
tot loonmatiging vanwege de concurrentie met de lagelonenlanden, lijken op
ouders die willen bezuinigen op het zakgeld van hun kinderen, terwijl ze zelf
een cruise naar de Caraïben willen maken. Kortmann: ‘Probeer dat maar eens, je
zult zien dat kinderen daar niet in trappen.’ Vandaar dat in wetenschappelijk
onderzoek is aangetoond dat hogere bonussen voor het topmanagement gepaard gaan
met meer kans op fraude in het bedrijf.
Ook de argumenten om de topsalarissen te verdedigen kloppen
volgens Kortmann niet. ‘De bestuurders verwijzen naar de markt, maar die bestaat
helemaal niet. De markt, die maken we zelf. De markt, dat zijn mensen die
ruilen, en topsalarissen zijn intrinsiek moreel onverdedigbaar. Geld stinkt
niet, maar we zouden meer moeten beseffen dat we snel genoeg hebben.’
Uit: De Volkskrant, 15-10-2007, door Marcia Luyten
Onderzoeksjournalistiek | Anti-kapitaliste Naomi Klein ontleedt de wereld
De schoktherapie van Klein
Het ongebreidelde kapitalisme maakt de meerderheid van de bevolking armer,
meent de Canadese journaliste Naomi Klein. Ze schreef er een dikke pil over.
Tussentitel: 'De echte sprookjeswereld is wat Reagan of Bush ons voorhouden'
Het nieuwste boek van Naomi Klein is een thriller en wat ze beschrijft, is echt
gebeurd. De Canadese journalist en activist gaat niet achter een onopgeloste
moord of sekte aan.
Nee, Klein schrijft over gebeurtenissen die we allemaal kennen van het Journaal.
Over New Orleans na Katrina, Sri Lanka na de Tsunami en New
Vork na 9/11. Over Chili onder Pinochet en over Jeltsin die Ruslands parlement
in brand stak. Over de junta in Argentinië en over oorlog in Irak.
Wat ze allemaal gemeen hebben, is een meervoudige shock.
Eerst is er de crisis: een overstroming, staatsgreep of terroristische aanslag -
shock nummer een. Dan komt de tweede shock: voordat de bange burgers weer bij
zinnen zijn, worden ingrijpende economische hervormingen doorgevoerd. Die volgen
een standaard recept: privatisering van overheidsdiensten, deregulering van de
markt en terugdringing van overheidsuitgaven. Vaak volgt een derde shock: mensen
die zich verzetten tegen de neoliberale verrassingsaanval, krijgen het zwijgen
opgelegd. Soms zo hardhandig dat ze verdwijnen (Argentinië), worden gemarteld
(Chili, Irak) of doodgeschoten (China). ...
Het boek The Shock Doctrine, the Rise of Disaster
Capitalism is ambitieuze onderzoeksjournalistiek. Klein trakteert op drie
decennia, soms bloedstollende, economische geschiedenis. Het kwade genius achter
het radicale vrijemarktdenken: de econoom Milton Friedman, Nobelprijswinnaar,
goeroe voor neo-liberale economen en regeringsleiders. Toen Friedman eind vorig
jaar overleed, 94 jaar oud, schreven kranten necrologieën als over een heilige.
The Wall Street Journal noemde Friedman 'FREEDOM-MAN'.
Leuke klankrijm, maar Kleins belangrijkste punt is dat daar
niks van klopt. Kapitalisme brengt geen vrijheid. Integendeel. Omdat
ongebreideld kapitalisme de meerderheid van de bevolking armer maakt, komen
burgers tegen de vrije markt in opstand. En daar wordt een stokje voor gestoken.
Door een alsmaar rijkere minderheid.
Klein kwam op het idee voor dit boek toen ze in 2003 Irak
bezocht, vertelde ze afgelopen donderdag bij de Globaliseringslezing in het
Amsterdamse Felix Meritis. Het was niet lang nadat Saddam Hoessein was afgezet
en onder Amerikaans bewind werden nieuwe spelregels geschreven. Klein: Terwijl
Irakezen daas waren van de bombardementen, kregen ze een totaal nieuwe politieke
en economische orde opgelegd: Een shock therapy. Ze vertelde dat haar
tolk worstelde met het vertalen van maatregelen waar een Irakees geen woord voor
heeft. Klein: 'Hij wist niks van 'privatisering' omdat het als beleid niet
bestond: Maar in Irak werd alles geprivatiseerd. Tot aan de oorlog aan toe. En
overal verschenen Amerikaanse bedrijven om het geruïneerde land op te bouwen.
Daar zag Naomi Klein het patroon dat ze vervolgens herkende
op tientallen andere plekken waar zich een crisis had voorgedaan: small
government en big business vallen samen in het rampenkapitalisme. 'Geen
Amerikaans bedrijf heeft zoveel verdiend aan de oorlog in Irak als Halliburton',
zegt Klein. Het aandelenpakket van oud-Halliburton topman, vicepresident Dick
Cheney, is nu miljoenen meer waard.
The Shock Doctrine zet meer dan eens de gangbare
versie van de geschiedenis op zijn kop. Neem China, 1989, het bloedig
neergeslagen studentenprotest op het Tiananmenplein. Naomi Klein laat zien 'dat
de studenten niet protesteerden tegen de communistische orde. Nee, ze verzetten
zich tegen de neo-liberale hervormingen die Deng Xiaoping had bedacht, samen
met, inderdaad: Milton Friedman. De communistische top zou zich enorm verrijken.
En dus eisten de studenten een democratische stem om 'nee' te zeggen.
Tegelijkertijd laat het voorbeeld van China ook zien waar
Klein minder goed in is. Ze heeft weinig oog voor gemengde motieven en
toevalsfactoren. Zo maakt ze de geschiedenis minder weerbarstig dan die in
werkelijkheid is. Haar wereld gaat zo een beetje lijken op een sprookje: je hebt
goed en je hebt kwaad en ze zijn duidelijk te onderscheiden.
Hoe ironisch de geschiedenis kan zijn, laten diezelfde
Chinese studenten zien. Amerika nodigde demonstranten uit als politiek
vluchteling. Zeshonderdduizend gingen er naar de VS om te studeren, meer dan er
ooit op het Plein hadden gestaan. Nu keren de meesten terug om - tweetalig en
tweecultureel- succesvol zaken te doen in ultrakapitalistisch Sjanghai.
Zijn het dit soort constateringen waarbij de activist de
journalist in de weg loopt? Klein: 'De echte sprookjeswereld is wat ons door
Reagan of Bush wordt voorgehouden.'
Red.: Het bezwaar dat Marcia Luyten maakt tegen het
doelbewuste dat Naomi Klein ziet in het kapitalisme mag juist zijn, maar is niet
relevant. Het gaat erom dat het kapitalisme, in ieder geval in deze neoliberale
vorm, de voorwaarden schept waarop 'gemengde motieven en toevalsfactoren' tot
het door Klein gesignaleerde resultaat moet leiden. En merk op dat dit
geschreven is voor de kredietcrisis van 2008 - die bevestigt zowel de conclusies
van Klein als het de hier gedane constatering over het automatische proces dat
het eraan ten grondslag ligt.
Uit: De Volkskrant, 23-12-2008, door Pieter Broertjes en Fokke Obbema
Boven onze stand
'We kunnen de weg omhoog inslaan of naar beneden sodemieteren', zegt
aartsoptimist Herman Wijffels. De ondergang van het 'fundamentalistisch
kapitalisme' juicht hij toe. 'Ik geloof in nieuwe technieken.'
... Drie maanden geleden hield Herman Wijffels nog kantoor op 300
meter van het Witte Huis, als bewindvoerder bij de Wereldbank. Inmiddels woont
de voormalig topman van de Rabobank en architect van het huidige regeerakkoord
weer in Nederland - als 66-jarig ambteloos burger in een villa in lommerrijk
Maarn. Het aanzien van de wereld is in die periode drastisch veranderd: de
kredietcrisis is 'ontaard' in een mondiale recessie van nog onbekende omvang.
Herman Wijffels spreekt onomwonden van 'een vertrouwenscrisis in het bestaande
stelsel'. ...
Maar somber is hij allerminst. De crisis kan ook goed
uitpakken, meent hij. Zelfs als die doorslaat naar een heuse depressie. De
optimist Wijffels ziet diverse positieve signalen. Die variëren van de vragen
die mensen zich stellen over hun eigen koopgedrag, tot de uitverkiezing van
Barack Obama als president van Amerika en de ondergang van wat hij 'het
fundamentalistisch kapitalisme' noemt.
Sinds de val van de Muur in 1989 heeft die extreme variant
van het kapitalisme ruim baan gekregen, schetst de oud-bankier, samen met de
neoconservatieve stroming op politiek gebied. Dat houdt in dat 'de Wall
Street-definitie van een onderneming' bijna twintig jaar lang de overhand heeft
gehad. Daarin was geen plaats meer voor andere belangen, zoals die van
werknemers. Het bedrijf was gereduceerd tot 'een verhandelbare kasstroom', aldus
Wijffels, en werd uitsluitend voor financieel gewin geëxploiteerd.
...
Na twintig jaar ('historisch gezien heel kort') is tot zijn
vreugde een einde gekomen aan het neoliberalisme en het neoconservatisme. 'Die
twee stromingen beleefden hun summum met Bush en zijn met hem ook ten onder
gegaan.'
Die ondergang houdt nauw verband met de kredietcrisis, meent
Wijffels. 'Niet alleen de financiële wereld leefde boven haar stand, dat deden
of doen we allemaal. Want we gebruiken met z'n allen ongeveer een kwart meer dan
wat ons ecosysteem aankan, als het om cruciale bronnen als water, grondstoffen,
landbouwgrond en bossen gaat.' ...
Red.: Het volgende is uit een selectie spreuken over
misdaad:
Uit: KIJK, nr. 2-2010, door Leo Polak
Quote unquote
Misdaad
Bewakingscamera's in Bristol (Engeland) betrapten een politieagent bij het
stelen van twee computergames. 'De bron van elke misdaad,' schreef de filosoof
Thomas Hobbes al, 'is een bepaald gebrek aan inzicht, een foute redenering of
een plotseling opkomende begeerte.'
..
'Wat is het verschil tussen het beroven van een bank en het oprichten van een
bank?'
Bertold Brecht, schrijver
'Achter elk kapitaal gaat een misdrijf schuil'
Honore de Balzac, schrijver
...
'Het veelgehoorde argument dat misdaad wordt veroorzaakt door armoede, lijkt me
een belediging voor de armen.'
H.L. Mencken, schrijver
'Misdaad is een logische voortzetting van het soort gedrag dat in de reguliere
zakenwereld vaak als volkomen normaal wordt beschouwd.'
Robert Rice, ondernemer
...
'Ik heb een hekel aan dat "misdaad loont niet" -gepraat. In de Verenigde Staten
is de misdaad een van de grootste bedrijfstakken.'
Peter Kirk, zakenman
...
'We krijgen geen greep op de misdaad, dus we kunnen beter tot legalisering
overgaan en er zo veel belasting op heffen dat er niets meer aan te verdienen
valt.'
Will Rogers, komiek. ...
Red.: Van de 26 citaten gingen er vijf over het
kapitalisme. De laatst genoemde, van Will Rogers, kan gezien worden als een
samenvatting van de realiteit: kapitalisme is gelegaliseerde en gefiscaliseerde
misdaad.
Een enkel gevalletje:
Uit: De Volkskrant, 29-07-2010, door Paul Onkenhout
'Ik ben weggezet als een gek die Nina Storms stalkt'
Vandaag krijgt de strijd tussen journalist Eric Smit en zakenvrouw Nina
Storms er een nieuw hoofdstuk bij: een kort geding.
Al vijf jaar lang schrijft onderzoeksjournalist Eric Smit (43) artikelen over
zakenvrouw Nina Storms, voorheen Brink, en al vijf jaar lang zijn de gevolgen
voor hem groot: beslagleggingen, beschuldigingen, rechtszaken, schadeclaims,
bodemprocedures.
...
Waarom tart u deze vrouw al vijf jaar lang?
‘Tarten is niet het goede woord. Ik heb het boek geschreven om velerlei redenen,
maar de belangrijkste is dat ik het prachtig verhaal vind: hoe iemand in
Nederland als zakenvrouw groot kan worden met allerlei trucs. Een vrouw die op
de rand van de afgrond, en ver daaroverheen, de bloemetjes heeft geplukt. En dat
gaat decennialang goed, haar management by fear. Intimidatie, rechtszaken
voeren. En ze is er ook nog eens enorm rijk mee geworden. Het zegt ook iets over
de manier waarop het zakenleven werkt.’
‘Wat ik ook interessant vind, is dat in haar slipstream
altijd veel personen zijn benadeeld. Ze is een krachtige persoonlijkheid, met
veel talenten. Als ze keurig netjes haar werk had gedaan, zou ze ook succesvol
zijn geweest. Op de een of andere manier is ze geneigd de donkere zijden op te
zoeken van het ethische spectrum.’ ...
Red.: Het zakenleven zit er vol mee ...
Naar Kapitalisme, ideologie
, Economie lijst
,
Economie overzicht
, of site
home
.
|