Anglicisme: de verwaarloosde infrastructuur
| 15 sep.2007 |
Een van de fundamentele kenmerken van het Anglicisme, de Angelsaksische
maatschappij, is de keuze voor een kleine overheid, of voor lage belastingen. In
eerste instantie is dat gericht op de sociale aspecten van de samenleving, maar
in de Verenigde Staten gaat dit zo ver dat men ook allerlei diensten die men
elders onder de publieke sector schaart, in particuliere handen heeft gegeven:
water, energie, openbaar vervoer, het is allemaal al tientallen jaren
geprivatiseerd.
De resultaten ervan zijn ook prima zichtbaar. Een paar jaar
terug was er een stroomstoring in Canada, die leidde tot stroomuitval van uren tot enkele dagen tot in New York,
veroorzaakt door onvoldoende onvoldoende backup en onderhoud. Daarover later meer. Hieronder een
recente kwestie, namelijk het instorten van een brug:
Uit: De Volkskrant, 03-08-2007, van correspondent Diederik van
Hoogstraten
‘Gelukkig was het geen terroristische aanslag op de brug’
In Minnesota worden nog tientallen mensen vermist | 160 duizend bruggen zijn
‘structureel gebrekkig’.
Toen donderdag de dag aanbrak en de ravage goed zichtbaar werd, legde de
gouverneur van Minnesota een verklaring af. Het was geen terroristische aanslag
op de brug van Minneapolis, wilde Tim Pawlenty vooral zeggen. ...
Maar de instorting van de brug over de Mississippi is wel
reden tot zorg. Nadat bekend was geworden dat er zeker 4 doden en 79 gewonden
zijn gevallen, kwamen recente rapporten boven water over het achterstallige
onderhoud van bruggen in de VS.
Er zijn bijna 600 duizend bruggen van zes meter of langer.
Daarvan is 27 procent te omschrijven als ‘structureel gebrekkig’, meldde de
Amerikaanse Vereniging van Civiel Ingenieurs twee jaar geleden.
Niet dat al deze 160 duizend ‘slechte’ bruggen op instorten
staan. Maar een veilig gevoel geeft het niet aan de miljoenen burgers die er
elke dag overheen rijden en lopen.
Een apart onderzoek van Ohio State University concludeerde
dat meer dan de helft van alle problemen ontstaat bij extreem zwaar weer, als
wind en overstromingen de structuur van een overspanning aantasten. Botsingen
door auto’s en schepen zijn een tweede factor, gevolgd door overbelasting.
De brug in Minneapolis viel in de categorie ‘gebrekkig’. Maar
volgens de gouverneur was er vorig jaar tijdens een inspectie geconcludeerd dat
de brug veilig was.
Zonder over dat oordeel te speculeren, gebruikte senator Reid
het ongeval om de aandacht te vestigen op de ‘verkruimelende infrastructuur’ in
de VS.
De federale overheid moet veel meer doen om dit soort
ongelukken te voorkomen, zei hij. Gouverneur Pawlenty beval een grondige
inspectie van alle soortgelijke bruggen in Minnesota, een noordelijke staat met
ruim vijf miljoen inwoners. ...
Uit:
De Volkskrant, 06-08-2007, door Diederik van Hoogstraten
Column | Bruggen in de VS
Vuilnisbakken en verf maken geen veilige brug
... Infrastructuur is vaak een zaak van de lokale overheid, soms
van de afzonderlijke staten, en in andere gevallen van de federale overheid.
Hoewel het Congres dit weekeinde vlot een wet aannam om Minnesota (de staat
waarin Minneapolis ligt) bij te staan, is juist de federale overheid traag en
slap als het gaat over de infrastructuur. Het is hoog tijd om het politieke
kortstondige enthousiasme, dat altijd loskomt in reactie op rampen eens wat
langer vast te houden, schreef The New York Times gisteren.
Het valt vooral te hopen dat het inspectieregime strenger
wordt. De Times merkte op dat de dijken in New Orleans, de pijplijn in
New York en de brug in Minneapolis geïnspecteerd en goedgekeurd waren – vlak
voordat ze instortten of explodeerden. ...
Uit:
De Volkskrant, 03-08-2007, ANP
Bijna miljoen mensen in Californië op de vlucht
In het zuiden van de Amerikaanse staat Californië hebben 900.000 mensen opdracht
gekregen hun huizen te verlaten in verband met de al drie dagen durende
natuurbranden. Zeker twee mensen zijn omgekomen, zo meldde CNN woensdag.
In de staat aan de westkust woeden zestien grote branden. Al 161.000 hectare is
in vlammen opgegaan. Meer dan 1.600 huizen en bedrijven zijn verwoest. Nog eens
56.000 woningen worden bedreigd. Het zwaarst getroffen is de regio rond de stad
San Diego. Hier zijn meer dan een half miljoen mensen geëvacueerd en zijn 1300
gebouwen verbrand. De politie meldde verscheidene plunderaars te hebben
opgepakt. Ziekenhuizen, bejaardenhuizen en gevangenissen in San Diego zijn
ontruimd.
...
Weinig geleerd
Schwarzenegger riep de Nationale Garde op om de brandweer te helpen bij de
bestrijding van de branden. De plaatselijke brandweerkorpsen kampen met een
groot tekort aan mankracht en materieel. Volgens critici heeft de lokale
overheid weinig geleerd van de verwoestende brand van vier jaar geleden. Toen
werden 5.000 gebouwen verwoest en kwamen zeker vijftien mensen om. Volgens
critici is daarna te weinig gedaan om de brandweer en politie te versterken om
dergelijke rampen te voorkomen. De lokale overheid kwam de afgelopen jaren met
een plan voor extra belastingen op hotels om daarmee de brandweer te versterken.
Dit werd door de lokale bevolking afgewezen. ...
Red.: Hoe hardleers anti-maatschappelijk kan men zijn: geen
belasting willen betalen, terwijl de ramp al voor iedereen duidelijk
aangekondigd was.
Uit: De Volkskrant, 01-09-2005, van verslaggever Michael Persson
Achtergrond | Ondanks groot risico op overstromingen in New Orleans daalden
investeringen in infrastructuur
Dijken werden gemaakt om eens te bezwijken
De Amerikanen bouwen om financiële redenen dijken met een doorbraakkans van eens
in de 230 jaar. In Nederland liggen de normen veel hoger.
Uren na het passeren van orkaan Katrina kreeg New Orleans toch de gevreesde
vloed over zich heen. Over een lengte van enkele tientallen meters bezweken
dinsdag twee dammen langs het 17th Street Canal en het Industrial Canal. De
kanalen die het water uit de stad afvoeren, lieten nu het Lake Pontchartrain in
de straten leegstromen.
Het Amerikaanse Army Corps of Engineers, verantwoordelijk
voor de waterkeringen in de Verenigde Staten, bouwt dijken met een een
gemiddelde doorbraakkans van eens in de 230 jaar, blijkt uit een evaluatie uit
2002. In Nederland liggen de normen (sinds de overstromingen in de jaren
negentig) veel hoger. Het rivierengebied mag eens in de 1250 jaar overstromen,
de grote steden eens in de tienduizend jaar.
Volgens hoogleraar Han Vrijling van de TU Delft kijken de
Amerikanen anders aan tegen risico’s. ‘Technisch moet de dreiging eenvoudig te
verminderen zijn. Dat is een kwestie van investeren.’
Regering en parlement in Washington hebben echter andere
prioriteiten. Het budget van het Army Corps of Engineers daalde sinds 2001
gestaag. De afdeling New Orleans heeft komend jaar 70 miljoen dollar (20
procent) minder dan dit jaar te besteden aan infrastructuur om de stad tegen
orkanen en overstromingen te beschermen. ...
Red.: Een duidelijke illustratie van de prioriteiten in een
Angelsaksische maatschappij: alles dat niet in termen van commerciële en
agressieve belangen geformuleerd kan worden, delft in belangrijke mate het
onderspit in de verdeling van bronnen. Wat het zo illustratief maakt is dat dit
zelfs geldt voor zoiets duidelijks als een beleid tegen natuurrampen, zoals deze
overstromingen. Deze ramp is er slechts een enkel doch spectaculair voorbeeld
van, eerdere voorbeelden waren bijvoorbeeld overstromingen van de Mississippi,
een aantal jaren terug. Men is dus op de hoogte van de risico's, maar heeft er
gewoon het geld niet voor over, ondanks het feit dat rationele overwegingen
laten zien dat het op de lange termijn wel voordeliger is.
Dagblad De Pers, 29-10-2007, door Hidde Tangerman
Amerika | Kosten defensie rijzen de pan uit
Infrastructuur VS krijgt een vier
De Verenigde Staten geven ongeveer evenveel geld uit aan defensie als alle
andere landen van de wereld samen. Ondertussen rammelen de infrastructuur en
gezondheidszorg in eigen land aan alle kanten.
Tussentitel: Gezondheidszorg is ook belabberd: 47 miljoen mensen zijn niet
verzekerd
Wanneer je door de gangen van het JFK vliegveld in New Vork naar de douane
loopt, kun je je haast niet voorstellen dat je bent aangekomen in een van de
rijkste landen ter wereld. Afgebladderde muren, groezelige vloerbedekking en
defecte roltrappen lijken een heel ander verhaal te vertellen.
'Greetings from America's crumbling infrastructure'
staat er sarcastisch te lezen op de website van de ASCE, de American Society of
Civil Engineers, naast een drietal foto's van een vervallen brug in Ohio, een
groot gat midden in een autoweg in Indiana en een lekkende dam. Dat het hommeles
is met de conditie van vliegvelden, wegen, bruggen en scholen en zelfs zoiets
elementairs als drinkwater in het machtigste land ter wereld, blijkt uit de
dikke onvoldoende die de ASCE in haar meest recente rapport aan de Amerikaanse
staat geeft: een 'D', zeg maar een 4. Vorig jaar begaf een belangrijke
oliepijpleiding in Alaska het zomaar en zat de veiligheidsdienst NSA bijna
zonder stroom. Afgelopen zomer werd het land opgeschrikt door de instortende
brug in Minnesota en de stoomexplosie in het centrum van Manhattan, veroorzaakt
door een verouderde pijpleiding. Veel mensen dachten toen aan een aanslag van
terroristen, maar de infrastructuur blijkt nochtans gevaarlijker. De kosten die
nodig zijn om de crisis te bezweren, worden geraamd op 1,6 miljard dollar,
ongeveer anderhalf keer zoveel geld als tot nog toe is uitgegeven aan de oorlog
in Irak en Afghanistan. Maar harde toezeggingen van de regering blijven uit.
Een andere binnenlandse pijler, de gezondheidszorg, laat ook
te wensen over. In hun boek 'Critical Condition' luiden Time-verslaggevers
James Steele en Donald Barlett de noodklok. Ze schrijven: 'Op elke belangrijke
index - levensverwachting, kindersterfte, gezonde levensjaren - staat de
Verenigde Staten ver onderaan de lijst wat betreft de kwaliteit van de
gezondheidszorg vergeleken met andere ontwikkelde landen.' Zorgverzekeringen
zijn peperduur en 47 miljoen Amerikanen zijn dan ook niet verzekerd. Veel mensen
zijn afhankelijk van de gesubsidieerde gezondheidszorg, zoals Medicare, de zorg
voor 65-plussers, en Medicaid, voor de lagere inkomens. Toch wil president Bush
hier het komende jaar 41 miljard dollar op bezuinigen.
Al meer dan 12 procent van de Amerikaanse bevolking leeft
onder de armoedegrens. Volgens een VN rapport uit 2005 is de armoede in sommige
delen van het land zelfs vergelijkbaar met de situatie in de derde wereld. Het
rapport hekelt de 'overontwikkelde militaire strategie' van de regering die zou
leiden tot een 'onderontwikkelde strategie voor menselijke zekerheid'.
Red.: Ten bewijze dat dit niet een Amerikaanse kwaal is maar
een van de Angelsaksische of Anglicistische maatschappij: in
Engeland gebeurt hetzelfde:
Uit:
De Volkskrant, 16-08-2007, door Gert-Jan van Teeffelen
Groot-Brittannië snakt naar opknapbeurt
Vooropgesteld: er gaat veel goed in Groot-Brittannië. De natie is welvarend,
politiek stabiel, het opleidingsniveau ligt hoog en ook wat betreft
levensverwachting hebben Britten weinig te wensen.
Maar met de infrastructuur is het droevig gesteld....
De lijst voorbeelden is eindeloos. Recent verschenen nieuwe
cijfers over lekkages bij Britse waterleveranciers: 3,4 miljard liter per dag.
Uit de poreuze leidingen van het grootste bedrijf, Thames Water, loopt dagelijks
790 miljoen liter de grond in.
De verspilling betreft 240 liter per klant per dag, eenzelfde
verspilling als van dertig maal onnodig de wc doortrekken. ...
Het grootst is de crisis in de transportsector. Veel van ’s
lands vliegvelden, wegen en spoorlijnen zijn geen pretje, vanwege overbevolking
en krakkemikkigheid.
Vooral Heathrow moet het dezer dagen ontgelden als ‘nationale
schande’. De Londense luchthaven is ontworpen voor 45 miljoen reizigers, maar
verwerkt er 67 miljoen. De vertragingen zijn enorm, de logistiek chaotisch:
nergens raken zoveel koffers zoek. Het drukste vliegveld van Europa ligt
bovendien midden in de stad. ...
Het gebrek aan planning is ook elders te zien. Dat het ergens
vreselijk is misgegaan, toont een vergelijking met Frankrijk, een land met
pakweg even veel inwoners, maar met fraaie (tol)wegen en een superieur
spoorwegnet.
Neem de treinreis tussen de belangrijkste steden. Voor een
retourtje Londen-Manchester rekent treinbedrijf Virgin 180 euro. De 300
kilometer wordt in twee uur en een kwartier afgelegd, storingen voorbehouden. De
Franse SNCF doet Parijs-Lyon, ruim 450 kilometer, in twee uur. Dit vanaf 70 euro
retour. Veel sneller, verder en goedkoper. ...
In de Londense metro, die kampt met decennia aan
achterstallig onderhoud, wordt het omgeroepen indien ‘de service op dit moment
goed verloopt’, in plaats van omgekeerd.
Het lijkt allemaal terug te voeren op een cocktail van
onderschatting van de snelgroeiende transportvraag, privatiseringen onder
verkeerde voorwaarden en gebrek aan langetermijnvisie bij de overheid.
De rekening gaat oplopen, toonden de overstromingen al. Veel
waterkeringen en afvoerkanalen dateren nog uit de tijd van koningin Victoria. Er
zijn miljarden beloofd, in de hoop dat het voldoende is.
Penny wise, pound foolish lijkt niet voor niets een
Engels gezegde. Eerder dit jaar bleek dat meer schadevergoedingen worden
uitbetaald aan automobilisten die crashen door een gat in de weg, dan wordt
besteed aan het dichten van de gaten zelf. ...
Red.: Naar aanleiding van de Amerikaanse verkiezingen in 2008
wordt het infrastructuurprobleem nog eens doorgenomen:
Uit: De Volkskrant, 13-09-2008, door Russell Shorto, directeur van het
John Adams Institute en schrijver van Nieuw Amsterdam: Eiland in het hart van
de wereld Dear Mister President,
Als ik u een goede raad mag geven: begin opnieuw.
De infrastructuur van de Verenigde Staten is een puinhoop
doordat de overheid tientallen jaren haar basisverantwoordelijkheden heeft
verwaarloosd. Gebouwen verkrotten. De wegen zijn pokdalig, het snelwegen net
beneden de maat. Er is geen landelijk openbaarvervoersysteem. De afhankelijkheid
van auto's - en olie - vormt een crisis van ongekende proporties. Er is geen
strategie voor de ontwikkeling van een nieuw energiebeleid.
Verspreid door het land zijn er honderdvijftigduizend bruggen - over de
Mississippi, de Missouri, de Hudson - die structurele gebreken' vertonen en op
instorten staan, zoals vorig jaar ook gebeurde in Minnesota, met dertien doden
tot gevolg. ...
Red.: Alweer vergeten: een aantal jaren terug viel er een
centrale uit in de buurt van de Niagara watervallen, op de grens met Canada. De
stroomstoring liep tot in New York, en het duurde meer dan een dag om de zaak
weer aan de praat te krijgen. De oorzaak:
Uit:
De Volkskrant, 26-09-2008, door Martijn van Calmthout
Een groen verhaal zonder ijsberen
'Yes, we can!' Dit motto van Obama zou ook dat van de schrijver en columnist
Thomas Friedman kunnen zijn. In zijn nieuwe boek pleit hij voor een groene
revolutie.
Wie zijn columns in de New York Times (en de Volkskrant) een
beetje volgt, weet dat de Amerikaan Thomas Friedman als een journalistieke
orkaan over het moderne bestaan raast.
Oorlogen in Irak en Afghanistan, moslimextremisme in
Pakistan, booming business in de Arabische Emiraten, de radicalisering
van Iran, VN-klimaatconferenties op Bali, de opkomst van China: Friedman
schrijft er niet alleen over, hij is erbij en gebruikt zijn persoonlijke
indrukken en gesprekken ter plaatse als cement voor scherpe analyses van de
situatie. .
Goed geschreven, goed geresearched, betrokken en het gaat
ergens over, dat is Friedman. Dat is waarschijnlijk ook de verklaring voor het
onwaarschijnlijke succes van zijn vorige boek The World is Flat (2005), waarvoor
hij een Pulitzer Prize kreeg. .
Ook in Hot, Flat and Crowded, Friedmans meest recente
boek, komt het persoonlijke samen met de grote vraagstukken van de wereld.
...
Op het punt van oplossingen is Friedmans boek wel erg
Amerikaans. Hij maakt een zeer uitgebreide analyse van de elektriciteitssector
in de VS en komt tot de conclusie dat er haast geen inefficiënter systeem
denkbaar is. Door versnippering en commerciële belangen is er geen enkele
stimulans om minder energie te gaan gebruiken, noch bij de producenten, noch bij
de consumenten. Terwijl er genoeg stroom is om heel Californië in een hybride
auto te laten rijden, zonder er één centrale bij te moeten bouwen.
...
Red.: Wat beelden bij de black out veroorzaakt door de
inefficiënte elektriciteitssector:
|
|
Uit: CNN.com, 09-10-2008 U.S. air-traffic network outdated,
costly
A World War II-era air traffic network is costing U.S. airlines billions
of dollars | Current radar network forces planes to take longer, zigzagging
routes | An upgrade to a satellite-based system has been in the planning stages
for years | GPS system could have saved airlines $5 billion-plus in fuel this
year alone, AP finds
A World War II-era air traffic network that often forces planes to take longer,
zigzagging routes is costing U.S. airlines billions of dollars in wasted fuel
while an upgrade to a satellite-based system has languished in the planning
stages for more than a decade.
The $35 billion plan would replace the current radar system
with the kind of GPS technology that has become commonplace in cars and cell
phones. Supporters say it would triple air traffic capacity, reduce delays by at
least half, improve safety and curb greenhouse gas emissions.
An Associated Press analysis of federal and industry data
found that if the new system were already in place, airlines could have saved
more than $5 billion in fuel this year alone.
But funding delays and the complexities of the switchover
have kept the project grounded. The government does not expect to have it up and
running until the early 2020s, and without a major commitment, supporters warn
that even that goal might be not be attainable.
"The United States has been to the moon and back. I think the
public deserves that same level of effort for our national airspace system,"
Robert Sturgell, the acting administrator of the Federal Aviation Administration,
said in a recent interview. ...
Red.: De kredietcrisis van 2008 werpt een nieuw licht op de
andere problemen - zoals topcolumnist Thomas Friedman hier constateert:
Uit:
De Volkskrant, 29-12-2008, column door Thomas L. Friedman (The New
York Times)
We hebben een makeover nodig
Amerika staat aan de vooravond van de belangrijkste maanden uit zijn
geschiedenis, zegt de NYT-columnist.
Tussentitel: Als wij zo slim zijn, waarom leven anderen dan veel beter dan
wij?
De dag begon goed vrijdag. Ik reed in een slanke hogesnelheidstrein vanuit
het centrum van Hong Kong naar het ultramoderne vliegveld. De draadloze
verbindingen waren zo goed dat ik de hele rit internet had.
Maar een paar uur landde ik in het stenen tijdperk: Kennedy
Airport, New York. De lelijke ontvangsthal met het lage plafond was overvol. Een
bagagekarretje kostte me 3 dollar. De vieze ruimte herinnerde me aan een plek
waar ik eerder was geweest: de bagagehal van luchthaven Kai Tak, Hong Kong. Die
werd in 1998 gesloten.
De volgende dag ging ik naar Penn Station, waar de roltrappen
naar de sporen ontworpen lijken te zijn in een tijd dat de koffer nog moest
worden uitgevonden. De perrons lijken sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer te
zijn schoongemaakt. Ik nam de Acela, Amerika's poging tot flitstrein, van New
York naar Washington. Onderweg werd mijn mobiele telefoongesprek drie keer
verbroken wegens geen bereik.
Ik dacht bij mezelf: als wij Amerikanen zo slim zijn, waarom
leven andere mensen dan zo veel beter dan wij? Wat is er geworden van onze
infrastructuur, die zo cruciaal is voor de productiviteit? ...
Wij Amerikanen kunnen niet doorgaan zo stom te zijn. We
hebben te lang genoten van belastingverlagingen die we ons niet kunnen
veroorloven, van energieprijzen die niet aansporen tot investeringen in duurzame
alternatieven, van openbare scholen waar analfabeten hun diploma halen.
...
Red.: En ondanks de waarschuwingen gaat het gewoon door:
Uit: De Volkskrant, 10-08-2010, door Paul Krugman
Door bezuinigingen op publieke sector zitten de VS op dood
spoor
De overheid zegt dat snijden in scholing en straatverlichting
onontkoombaar is, maar dat is niet waar.
Tussentitel: Politieke klasse kiest ervoor het fundament van de natie te
laten afbrokkelen
In Amerika gaat het licht uit, letterlijk. Colorado Springs haalde het nieuws
met een wanhopige poging geld te besparen door eenderde van de straatverlichting
te doven. En niet alleen daar, van Philadelphia tot Fresno zijn soortgelijke
plannen in de maak.
Waar Amerika de wereld ooit versteld liet staan met
vooruitstrevende investeringen in de infrastructuur, verkeert het land nu in een
afbraakfase. In een aantal staten breken lokale overheden wegen af die ze niet
langer kunnen onderhouden. En het land dat als een van de eerste voorzag in
basisonderwijs voor alle kinderen, bezuinigt nu op scholing. Leerkrachten worden
ontslagen, stimuleringsprogramma’s worden geannuleerd. En alle signalen wijzen
op verdere bezuinigingen. ...
Red.: En Amerika wordt dezelfde smoes gebruikt als in
Nederland:
|
Ons wordt verteld dat we geen keuze hebben, dat de overheid
fundamentele bestuurlijke diensten, – waar al generaties lang in wordt
voorzien – niet meer kan betalen. |
En het is een smoes, omdat:
|
Maar de speelruimte zou groter zijn als politici bereid waren tot
enige belastingverhoging. ...
Maar Washington biedt slechts een druppel op de gloeiende plaat, en
zelfs die komt er met moeite. We moeten de prioriteit leggen bij het
verkleinen van het begrotingstekort, zeggen Republikeinen en
‘centrum’-Democraten. Om in een adem te verklaren dat we
belastingverlagingen voor de zeer rijken intact moeten laten, hoewel dit
de komende tien jaar 700 miljard kost.
In feite laat een groot deel van onze politieke klasse zien
wat de prioriteiten zijn. Gesteld voor de keuze om de rijkste 2 procent
van de Amerikanen het belastingtarief te laten betalen dat ze onder de
hoogconjunctuur van het Clinton-tijdperk betaalden, óf toestaan dat het
fundament van de natie afbrokkelt, kiezen ze voor het laatste. Een
desastreuze keuze op zowel de korte als lange termijn. |
En de redenop de achtergrond:
|
Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Dat is een consequentie van drie
decennia van anti-overheidsretoriek, een retoriek die veel kiezers ervan
heeft overtuigd dat een dollar aan belasting een verloren dollar is, en
dat de publieke sector geen goed kan doen. Diensten die iedereen behalve
de zeer rijken nodig heeft, verdwijnen. Diensten waar de overheid in
moet voorzien omdat niemand anders het doet, zoals openbare verlichting,
begaanbare wegen en goede scholing voor het publiek. |
Tja ...
En nu gaat letterlijk het licht uit:
Uit: Volkskrant.nl, 31-12-2011, ANP
Bevolking in donkere Amerikaanse steden is duisternis beu
Het is donker in een aantal dorpen en steden rondom de Amerikaanse stad
Detroit, omdat er uit bezuinigingsoverwegingen duizenden lantarenpalen zijn
weggehaald. Maar de bevolking van de in het donker gestoken stadjes begint
steeds luider te morren, zo meldde de krant New York Times.
Om geld te besparen werd eerder dit jaar in stadjes als
Highland Park de straatverlichting gemarginaliseerd. Ruim twee derde verdween,
vooral in buitenwijken. Met gevaarlijke situaties tot gevolg. ...
Burgers hopen dat de gemeenten het besluit terugdraaien. 'Wat
er met onze lantaarns is gebeurd, komt doordat politici de hoop hebben
verloren', aldus een bewoner. ...
Red.: Een vuile leugen, dat laatste. Het is donker omdat de
Amerikaanse burger geen bealsting wil betalen.
Naar Anglicisme home
,
Angl. vs Rijnland overzicht
, of site
home
.
|