Bronnen bij Rijnlandse managementmodel: orkestmodel
| 2 mei 2010 |
Grappige ontwikkeling: ook in de werkelijke wereld is inmiddels het orkestmodel
geïntroduceerd:
Uit: De Volkskrant, 24-04-2010, van medewerker Guido van Oorschot
Managen leer je van de maestro
Hoe werkt leiderschap? De Amerikaanse dirigent Roger Nierenberg kwam het
in de Leidse Stadsgehoorzaal uitleggen in een workshop. Met orkest.
... Het is een doordeweekse middag in Leiden en door de
Stadsgehoorzaal golft Beethovens ouverture 'Egmont'. Alleen: hier is geen
concert gaande, maar een workshop. Over leiderschap. Hij wordt gegeven door
Roger Nierenberg, een dirigent uit New York. The sound of working luidt
de titel.
Nierenberg (62) legt uit wat je over effectief leiderschap
kunt leren van een symfonieorkest. Hij heeft er een term voor bedacht: The
Music Paradigm - het muzikale model. Zijn publiek in Leiden bestaat uit
honderden relaties van een consultancy- en coachingsbureau. ...
Toevallig verschijnt deze week de Nederlandse vertaling van
Nierenbergs nieuwe boek. In Maestro. Leiding geven door te luisteren kun
je lezen dat een leider wordt gedreven door een visie. Dat hij die vertaalt in
aanwijzingen die begrijpelijk en uitvoerbaar zijn. En dat hij daarover helder
communiceert met het personeel. Precies het werk van een dirigent.
Aan de verzamelde leiders geeft Nierenberg zijn eerste
opdracht: concentreer je op een orkestmusicus. Merk op hoe soepel en creatief
een hoboïst of hoornspeler zijn instrument hanteert. '
'Terwijl u vroeger buiten speelde', klinkt de uitleg,
'werkten zij aan hun skills. Ze werden erom uitgelachen. Ondertussen leerden ze
wel wat zelfkritiek is, hoe je omgaat met spanning en dat je, wanneer het even
niet lukt, niet de schuld op een ander kunt schuiven.'
Die komt aan, de zaal valt stil. ...
Red.: Allemaal zaken die die leidinggevenden, met een
inhoudsloze studie en een bureau baantje achter de rug, niet hebben. Het is
natuurlijk een vrijwel onoverkomelijk achterstand. Het enige dat het goed kan
maken in een zeer open en luisterend oor, een concentreren op de inhoud, en het
opzijzetten van de ego-neigingen. In de praktijk blijkt dat dus vrijwel
haalvaar.
De dirigent heeft ook wat voorbeelden van de reacties
van de professionals, en wat andere opvallendheden:
|
Dan laten de musici horen hoe ze saaie, vervelende en ijdele
dirigenten te grazen nemen. Net niet zuiver intoneren. Spelen op de
automatische piloot. Zo min mogelijk doen zonder dat het opvalt. 'Wees
eerlijk', zegt Nierenberg, 'werken de meeste organisaties niet op die
manier?'
De hilariteit slaat toe wanneer hij op de bok een paar foute
maestro's imiteert. De dirigent met de wazige slagtechniek: gelijk
inzetten kun je wel vergeten. De man met z'n neus in de partituur: nul
fout, maar ook geen inspiratie. Of neem de bemoeial die voortdurend
probeert te sturen: weg eigen initiatief.
Gelach en gefluister. Dat type kennen de leidinggevenden
kennelijk.
Nierenberg hangt ook nog even de artiest uit, de dirigent die
groot gebarend vooral werkt aan zijn ego. 'Ik was ook zo iemand', bekent
de Amerikaan. 'Als jonge dirigent ging ik voor mezelf en niet voor het
resultaat.' |
En dat laatste is ook een vrijwel universeel euvel: "gaan voor het
resultaat", levert op den duur minder resultaat.
Naar Rijnlandmodel lijst
, Rijnlandmodel overzicht , of site home
.
|