Het Rijnlands onderwijsbeleid, val studiehuis: de verbanden

De schetste relatie tussen de egalisering van het onderwijs en het allochtonenbeleid zal waarschijnlijk niet in direct, maar meerdere stappen zijn gegaan, bijvoorbeeld: vmbo's zijn voornamelijk zwarte scholen, en gymnasia zijn witte scholen - we willen gemengde scholen, en dat wil dus zeggen dat er meer witte leerlingen op de zwarte scholen moeten komen en meer zwarte leerlingen op de witte - het is onmogelijk om op korte termijn leerlingen van niveau te doen vernaderen - dus moet het niveau tussen scholen zo klein mogelijk gemaakt worden ten einde de vermenging te bevorderen.

Als je het op deze manier formuleert, en je gaat ervan uit dat vermenging van wit en zwart een essentiële zaak is voor de maatschappij, dan ben je niet geïnteresseerd in een discussie over de inhoudelijke wenselijkheid van het studiehuis of andere vormen van inhoudelijke niveau-verlaging -  want je hebt toch gelijk. En laat dat nu precies de houding zijn die de beleidsvoorstanders  zoals Adelmund, Hamer, en een lange rij van PvdA'ers ten toon hebben gespreid. Het is dus zeker aannemelijk dat achter dit beleid de allochtonenkwestie een belangrijke rol speelt.

En verdere aanwijzing voor het verband tussen linkse standpunten en de allochtonenkwestie is geleverd door GroenLinks. In het kader van wat een algemene herbezinning op principiële standpunten leek, zijn door GroenLinks standpunten ingenomen die tot heftige papieren discussie hebben geleid, omdat ze recht tegen eerdere principes en standpunten in lijken te gaan, zie de uitvoerige discussie hier . Direct geconfronteerd met verontwaardigde leden kwam de waarheid boven water:


Uit: De Volkskrant, 21-11-2005, van verslaggever John Wanders (volledig artikel hier uitleg of detail )

Voorbij de tijd dat GroenLinks al breiend lof der luiheid bezong

Vloekend zoekt GroenLinks-Kamerlid Kees Vendrik de confrontatie met een partijgenoot die beweert dat vakbondsleden 'massaal' hun lidmaatschap van GroenLinks opzeggen uit woede over de nieuwe sociaal-economische koers. Het is zaterdagmiddag en in zaal Trianon in Utrecht staat de door partijleider Femke Halsema en haar collega-Kamerlid Ineke van Gent voorgestelde modernisering van de verzorgingsstaat centraal. ... GroenLinks bepleit sinds anderhalve week versoepeling van het ontslagrecht en verkorting van de duur van de ww. Weliswaar onder strikte voorwaarden en in samenhang met een radicale belastingpolitiek gericht op nivellering, maar de koerswending is er niet minder drastisch om. Werkgevers-organisatie VNO-NCW betitelt GroenLinks opeens als een serieus te nemen club.   ...
    'Het is een illusie dat je de versoepeling van het ontslagrecht kunt combineren met het creëren van anderhalf miljoen banen', betoogt partijlid Ronald Paping, tevens lid van het dagelijks bestuur van AbvaKabo FNV. En zich rechtstreeks richtend tot Halsema en Van Gent: 'Kijk naar hoeveel mensen er vijf jaar geleden bij KPN werkten en hoeveel er nu werken. Jullie zouden eens stage moeten lopen bij een van onze onderhandelaars.' Halsema: 'Ga jij met mij op werkbezoek in Amsterdam-West, waar 24 procent van de Marokkaanse jongeren werkloos is.'


Red.:   En dat is die waarheid: de verslechtering van de arbeidsvoorwaarden voor autochtonen wordt ingegeven door de positie van de allochtonen. Omdat deze een slechte positie op de arbeidsmarkt hebben, moeten we de arbeidsmarkt voor iedereen verslechteren. De overeenkomst met de gang van zaken bij het onderwijs is treffend.

Het Rijnlandmodel staat op het standpunt dat wij onze maatschappelijke ontwikkeling stil moeten zetten ten einde de allochtonen bij te halen een weerzinwekend idee is. Om in het geval van de onderwijsdiscussie ook de waarheid boven tafel te krijgen is harde, confronterende, taal gewenst. Laten de Hamer en consorten maar aantonen dat hun egaliserende en inhoud-vijandige standpunten niet veroorzaakt worden door de invloed van de allochtonenkwestie. In de eerste zinnen is hier een welwillender vorm geschetst van hoe een dergelijk verband kan zijn ontstaan , maar als je die welwillendheid weglaat, dat wil zeggen alleen naar het resultaat kijkt, zou de samenvatting ook zo kunnen luiden: de allochtonen kwamen grotendeels niet verder dan vmbo, dan de rest ook niet! Dit netto-effect is dusdanig schandalig dat volkomen duidelijk gemaakt moet worden dat het zo niet zit. En dat kan op een zeer overtuigende manier: door te vertellen wat nu de werkelijke motieven achter de egalisering van het onderwijs zitten. Dan kunnen we daar inhoudelijk over verder discussiëren.


Terug naar Rijnlands onderwijsbeleid, val studiehuis vervolg , Linkse denkfouten, vrijheid , Rijnlands beleid , Hiërarchie Rijnland  , of naar site home .