Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: kwaliteitsverlies

 
Het gelijkgeschakelde basisonderwijs probeert zo veel mogelijk soorten leerlingen in dezelfde klas te stoppen. Dat heeft geleid tot een algemeen niveaudaling van het hele onderwijs:


Uit: De Volkskrant, 26-04-2006, van verslaggever Robin Gerrits

Leesniveau basisschool onvoldoende

Inspectie: kwart leerlingen heeft achterstand

Het Nederlandse leesonderwijs laat flinke steken vallen. Een kwart van alle leerlingen verlaat na groep 8 de basisschool met een leesniveau dat niet verder reikt dan dat van groep 6. Dit zegt de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarverslag, dat dinsdag werd gepresenteerd.

Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft maatregelen aangekondigd. Ze wil dat de inspectie direct ingrijpt als een school slecht presteert op technisch lezen.
    Anders dan bij rekenen of begrijpend lezen, blijkt de achterstand in technisch lezen (de vaardigheid om van letters klanken en woorden te maken) weinig of niets te maken te hebben met sociaal-economische factoren of buitenlandse afkomst. De problemen lijken veeleer in het onderwijs zelf te liggen.
    De kwaliteit van scholen en zelfs klassen loopt enorm uiteen. Veel docenten, concludeert de inspectie, gaan niet consequent en systematisch met de leesmethoden om. Ze behandelen dan bijvoorbeeld maar negen van de twaalf onderdelen van de methode. ...


Uit: De Volkskrant, 03-04-2006, van verslaggever Robin Gerrits

Rekenen op basisschool dramatisch

Het rekenniveau van leerlingen op de basisschool holt achteruit. Er moet dringend iets gebeuren om te voorkomen dat de goede internationale positie van Nederland op dit terrein in gevaar komt.


Dit zegt Jaap Vedder, voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-wiskundeonderwijs (Nvorwo) in reactie op het jongste onderzoek naar het rekenonderwijs op de basisschool.
    Uit dit onderzoek, de Periodieke Peiling van het Onderwijs Niveau (PPON), uitgevoerd door het Cito onder leerlingen van groep8, komen twee zaken scherp naar voren. Vooral op het terrein van bewerkingen (het traditionele cijferen) scoorden leerlingen in 2004 dramatisch slechter dan bij de vorige meting in 1997. Bovendien concludeert een panel van deskundigen (leerkrachten, pabo-docenten en leerlingbegeleiders) dat op vrijwel alle onderdelen veel te weinig leerlingen voldoende resultaten halen.   ...


Naar Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of  site home .