Bronnen bij Rijnlands onderwijsbeleid: kwaliteitsverlies
|
|
Het gelijkgeschakelde basisonderwijs probeert zo veel mogelijk soorten
leerlingen in dezelfde klas te stoppen. Dat heeft geleid tot een algemeen
niveaudaling van het hele onderwijs:
Uit: De Volkskrant, 26-04-2006, van verslaggever Robin Gerrits
Leesniveau basisschool onvoldoende
Inspectie: kwart leerlingen heeft achterstand
Het Nederlandse leesonderwijs laat flinke steken vallen. Een kwart van alle
leerlingen verlaat na groep 8 de basisschool met een leesniveau dat niet verder
reikt dan dat van groep 6. Dit zegt de Inspectie van het Onderwijs in haar
jaarverslag, dat dinsdag werd gepresenteerd.
Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft maatregelen aangekondigd. Ze wil dat
de inspectie direct ingrijpt als een school slecht presteert op technisch lezen.
Anders dan bij rekenen of begrijpend lezen, blijkt de
achterstand in technisch lezen (de vaardigheid om van letters klanken en woorden
te maken) weinig of niets te maken te hebben met sociaal-economische factoren of
buitenlandse afkomst. De problemen lijken veeleer in het onderwijs zelf te
liggen.
De kwaliteit van scholen en zelfs klassen loopt enorm uiteen.
Veel docenten, concludeert de inspectie, gaan niet consequent en systematisch
met de leesmethoden om. Ze behandelen dan bijvoorbeeld maar negen van de twaalf
onderdelen van de methode. ...
Uit: De Volkskrant, 03-04-2006, van verslaggever Robin Gerrits
Rekenen op basisschool dramatisch
Het rekenniveau van leerlingen op de basisschool holt achteruit. Er moet
dringend iets gebeuren om te voorkomen dat de goede internationale positie van
Nederland op dit terrein in gevaar komt.
Dit zegt Jaap Vedder, voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling
van het Reken-wiskundeonderwijs (Nvorwo) in reactie op het jongste onderzoek
naar het rekenonderwijs op de basisschool.
Uit dit onderzoek, de Periodieke Peiling van het Onderwijs
Niveau (PPON), uitgevoerd door het Cito onder leerlingen van groep8, komen twee
zaken scherp naar voren. Vooral op het terrein van bewerkingen (het traditionele
cijferen) scoorden leerlingen in 2004 dramatisch slechter dan bij de vorige
meting in 1997. Bovendien concludeert een panel van deskundigen (leerkrachten,
pabo-docenten en leerlingbegeleiders) dat op vrijwel alle onderdelen veel te
weinig leerlingen voldoende resultaten halen. ...
Naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of
site home
.
|