Het lot van Paaseiland
Het verhaal van Paaseiland is velen bij geruchte en van verre bekend, maar het
overgrote deel volkomen onbekend. Dat laatste komt omdat de eersten groep
bestaat uit mensen die niets te vertellen hebben, en voor zover ze dat wel
hebben, praten ze er niet graag over - in verband met een slecht geweten. Waar
dat slechte geweten vandaan komt, wordt hieronder snel duidelijk (uit Leids
universiteitsblad Mare, 12-05-2005, door Hester van Santen):
|
Bioloog Jared Diamond beschrijft ondergang van samenlevingen
Op weg naar de afgrond
Momenteel worden de eerste stappen gezet naar een wereldwijde ineenstorting van
samenlevingen, denkt bioloog Jared Diamond op basis van zijn onderzoek naar de
ondergang van oude culturen. Toch blijft hij `voorzichtig optimistisch'.
Tussenstuk:
Beeldhouwers van Paaseiland
(ca.9e eeuw - 19e eeuw):
Waarschijnlijk
was het in de negende eeuw dat Paaseiland, een uithoek van de Polynesische
archipel ter grootte van Schiermonnikoog, werd bereikt door kanovaarders met vee
en landbouwgewassen aan boord. Paaseiland, nu vrijwel boomloos, was op dat
moment rijk begroeid. Op het eiland ontstonden 11 of 12 regio's, die
competeerden in het bouwen van grote stenen moai, de bekende mensbeelden waarvan
de zwaarste 87 ton woog. Het hakken, vervoeren en oprichten van de beelden
kostte echter veel mankracht, voedsel en bomen om als rollers te gebruiken. Dat
brak het weinig vruchtbare eiland op. In eerste instantie leefden de bewoners
van watervogels, vis en zeeschildpadden. Nadat veel soorten waren uitgestorven,
werden landbouw en het houden van kippen steeds belangrijker. De voedseltekorten
zorgen echter voor onrust onder de bevolking; kannibalisme werd gewoonte,
stammen gooiden elkaars moai om. In 1840 stond geen beeld, en geen boom, meer
overeind.
Jared Diamond: Collapse - How Societies Choose to Fail or to Survive,
Allan Lane, import Van Ditmar; 575 pagina's; € 29,95 ISBN 0 713 99862 8 |
Hoe vaak men bereid is dit aan de orde te stellen, ondanks het inmiddels
ruimschoots gevoerde klimaatdebat, blijkt uit de tijd verstreken voor de
volgende wat uitgebreide referentie - vijf jaar (uit: de Volkskrant,
10-07-2010, boekrecensie door Hans Achterhuis):
|
Het Paaseiland als lot van de mensheid
Non-fictie Alleen vrijwillige eenvoud kan de aarde redden, zegt
Ton Lemaire.
Tussentitel: 'Pleiten voor een stabiele
maatschappij met negatieve groei is hetzelfde als vloeken in de kerk'
... Midden jaren ’90 van de vorige eeuw moest ik de discussie
leiden na een lezing van de Engelse historicus Ponting. Die had toen net
een baanbrekende studie gepubliceerd, A Green History of the World.
Hiermee was hij een van de eerste historici die de milieuproblematiek in
zijn onderzoek centraal stelde.
Toen ik indertijd Pontings lezing beluisterde,
kreeg ik het als discussieleider Spaans benauwd. Ponting hield een
indrukwekkend theoretisch betoog, waar op het eerste gezicht geen speld
tussen te krijgen leek. Dat bleek helaas na afloop van zijn verhaal
inderdaad het geval te zijn. Er kwamen nauwelijks vragen en de weinige
vragen die het publiek wel durfde te stellen, werden bekwaam door
Ponting onschadelijk gemaakt door ze in zijn theorie te integreren. Om
Pontings gesloten theoretische wereldbeeld open te breken, was de
speldenprik van een korte vraag onvoldoende. Dat kon je alleen bereiken
door er een uitgebreid ander betoog naast of tegenover te stellen.
Centraal in Pontings betoog stond de metafoor van het
Paaseiland die ook bij Lemaire terugkomt. Dit in 1722 door onze
landgenoot Jacob Roggeveen ontdekte eiland in de Stille Oceaan heeft van
meet af aan tot de verbeelding gesproken. De Nederlandse zeevaarders
troffen op dit kale eiland waar een kleine armzalige groep mensen
woonde, honderden kolossale beelden aan. Hoe was de bevolking erin
geslaagd ze op te richten? Het antwoord van Ponting luidde dat een ooit
welvarende samenleving deze beelden had gemaakt, maar dat ze tevens in
het verleden haar natuurlijke omgeving had verwoest door onder andere
voor het vervoer van de beelden alle bomen op het eiland te kappen.
Daarna zat men gevangen op de eigen kleine woonplek. Er was zelfs geen
hout meer om boten te bouwen om te proberen eraan te ontkomen.
Het ecologisch vernietigde Paaseiland wordt voor
zowel Ponting als Lemaire een voorafschaduwing van het lot van de
moderne mensheid. Ook wij zitten gevangen op het kleine blauwe bolletje
in het onmetelijke heelal, dat wij bezig zijn onherstelbaar ecologisch
te beschadigen. Alleen een radicale verandering van leefstijl kan ons
nog redden. Deeloplossingen helpen niet meer, timide vragen over het nut
van kleine stappen voor een beter milieubeheer werden indertijd door
Ponting afgedaan als ‘te laat en te weinig’. Het enige dat volgens hem
hielp, was een totale breuk met onze verkwistende levenswijze van
consumenten.
|
Zelfs als alle ijs op de wereld gesmolten is, is men nog niet bereid om dit
soort werkelijkheden onder ogen te zien ...
Naar Overbevolking
,
of site home
.
|