Parabels
De luie visser:
Een westerse toerist ziet op een derde-wereld strand een visser in de zon liggen
bakken. De toerist vraagt aan de visser waarom hij niet aan het vissen is, en de
visser antwoordt:
"Waarom, ik heb al vis genoeg"
"Nou, dan kan je de extra vis verkopen, en het geld sparen"
"Waarom, ik heb al geld genoeg".
"Nou, van dat gespaarde geld kan je later rustig gaan leven".
"Oh", zegt de visser, "ik leef nu al rustig".
De roofridder:
De (roof-) ridder leeft in zijn slot, en voorziet in zijn levensonderhoud met de
meeropbrengst van de boeren van het dorp. Dat kan hij niet in zijn eentje,
daarvoor huurt de (roof-) ridder soldaten, die hem helpen bij zijn activiteiten,
en ook van de boeren leven.
Vertaling:
In de moderne maatschappij bestaan ook allerlei machtsverhoudingen, waarbij
degenen die het echte werk doen, goederen maken, meestal onderaan de ladder
staan. Als de bazen hun macht gebruiken voor het vergaren van meer van die
goederen, of het overeenkomstige geld, dan nodig is voor een goed
maatschappelijk functioneren, dan gedragen deze zich als roofridders.
De mijnwerkers:
Dorp A en dorp B liggen beiden nabij een kolenmijn. In mijn A delven sommige
mijnwerkers acht zakken kolen per dag, en andere twaalf. Ze nemen iemand in
dienst die het aantal zakken kolen telt, en de opbrengst verdeeld. De teller
krijgt hetzelfde als de gemiddelde mijnwerker. De mijn in B is aan iemand
gegeven, die de mijnwerkers uitkiest en hen geld geeft naar de hoeveelheid kolen
die ze delven, en voor zichzelf houdt hij van iedere zak kolen een kwart in. Als
de mijnwerkers in zowel A als B gemiddeld tien zakken kolen delven, en er werken
in zowel in A als B honderd mijnwerkers, krijgt de teller in A geld ter waarde
van tien zakken kolen, en de "eigenaar" in B geld ter waarde van 250 zakken
kolen.
Vertaling:
Zowel teller als eigenaar staan voor iedereen die betrokken is bij de organisatie
van werkzaamheden. Het eerste model is dat van de gelijkwaardigheid van arbeid,
het tweede is het bazen en het kapitalistische model (in het kapitalistische
model neemt men aan, zoals het woord zegt, dat het geld de baas is, maar achter
het geld staat natuurlijk altijd mensen). Het spreekt voor zich dat het huidige
economische model het bazenmodel is. Bazen is hierbij een pars pro toto, staande
voor bazen en niet-bazen. Voor niet-bazen bestaan reeds allerlei al bekende
woorden: slaaf, horige, arbeider, enzovoort, maar de kern is de
ongelijkwaardigheid; de verschillende termen voor niet-baas drukken de sterkte
van die ongelijkheid uit. De status van de gemiddelde werker in het
kapitalistische systeem kan gemeten aan de hoeveelheid vrijheden die ze hebben,
en komt uit op een positie ergens tussen horige en gelijkwaardige, maar dichter
bij horige dan bij gelijkwaardige.
De Oude Chinese Man Die Zijn Paard Kwijt Raakte (The Old Man Who
Lost His Horse):
There was once an old man who lived with his only son at the border of the
state. They were fond of horses and often let them graze freely in the meadow.
One time a servant reported to the old man, "A horse is missing! It must have
gone into the neighboring state." His friends felt sorry for him, but the old
man was not bothered at all by the loss. As a matter of fact, he said, "Who
knows! The loss may bring us good fortune!" A few months later, a strange thing
happened. Not only did the missing horse return home safely, it also brought
back with it a fine horse from the neighboring state. When his friends heard the
news, they congratulated the old man on his good luck. But the old man said,
"Who knows! This may bring us ill fortune!"
One day, when the old man's son was riding the fine
horse, he accidentally fell off the horse, broke his leg, and was crippled. Many
friends came to comfort the old man, but the old man was not the least disturbed
by the accident. "Who knows! This may bring us good fortune after all!" he said.
A year later, when the neighboring state sent troops
across the border, all the young and strong men were drafted to fight the
invaders, and most of them got killed. The old man's son was not drafted because
he was crippled and so his life was spared.
Naar IRP home
, Nieuwe artikelen
, Algemeen overzicht
,
Site map
, of naar
site home
.
|