De moraal van regels
| 5 jul.2006 |
Naar aanleiding van de zaak rond de nationaliteit van Ayaan Hirsi Ali en de
intrekking van de nationaliteit door minister Rita Verdonk op grond van "de
regels" is er in Nederland ook een discussie ontstaan rond de toepassing van
regels. De centrale vraag was of, zelfs als Hrisi Ali bij de aanvraag van haar
verblijfsvergunning over haar naam had gelogen, het op grond van haar bijzondere
status als kamerlid en prominent deelneemster aan het Nederlandse intellectuele
debat niet in aanmerking kwam voor een uitzondering op de regels. De meest
bekende bijdrage in dit debat kwam in het discussieprogramma Buitenhof,
door de hoogleraar rechtsfilosofie Dorien Pessers, zie onderstaande bespreking:
Uit:
VARA TV Magazine, nr. 25-2006, column door Paul Witteman
Regels zijn regels
Het pamflet van Pessers zal hopelijk ook in Den Haag wat
losmaken
Daags na haar optreden in Buitenhof schreef de Volkskrant in een
hoofdredactioneel commentaar dat Dorien Pessers 'de Nederlandse regering alle
hoeken van de studio' had laten zien. Bij de redactie van het programma waren
inmiddels 1500 reacties binnengekomen, bijna allemaal laaiend enthousiast. ...
Waarmee heeft Dorien Pessers de harten van zoveel kijkers
gestolen? Met haar antwoord op de stelling van Rita Verdonk: regels zijn regels.
'Wettoepassing moet altijd gebeuren met het oog op redelijkheid, billijkheid,
zorgvuldigheid, evenwichtigheid, proportionaliteit. Nooit meer de
kadaverdiscipline van wet is wet, Befehl ist Befehl' . Met deze harde
tekst besloot ze een betoog van twintig minuten waarin ze het Nederlandse
vluchtelingenbeleid een zwarte bladzijde in onze geschiedenis noemde. 'En dan
ineens komt dat via een icoon als Hirsi Ali elf uur lang via de camera's in het
parlement naar buiten. En dan weet iedereen die een gemiddeld ontwikkeld moreel
gevoel heeft: Dit wisten we allang en het gebeurt iedere dag opnieuw.'
Pessers wijst erop dat een minister bij uitstek degene is die
de regels kan toetsen op hun redelijk. Een cipier, zegt ze, moet in de
gevangenis de regels opvolgen, een gevangenisdirecteur heeft al meer vrijheden
en de politieke gezagsdrager heeft nog meer beleidsvrijheid. 'Maar in dit geval
zien we dat de top van het departement zich gedraagt als een cipier. En dat is
verontrustend als dat in een land gebeurt.' Natuurlijk mag de minister niet naar
eigen inzicht en willekeur handelen, dat brengt ook grote risico's met zich mee.
Maar er is altijd nog de democratische controle door de Tweede Kamer. Het
pamflet van Pessers zal hopelijk ook in Den Haag wat losmaken.
Red.: Wat Pessers stelt is grotendeels juist (voor een verslag
van de uitzending, zie hier ), maar niet in de
zin waarin deze uitspraken veel zijn uitgelegd, namelijk dat alle regels een
vorm van Befehl ist Befehl zijn, en bijna per definitie afkeurenswaardig.
Daarbij was deze trend natuurlijk met name bij onze linksige- en
alfa-intellectuelen waar te nemen.
Om deze mensen, voor een deel tevergeefs, in te lichten over
de waarde van regels, eerst een paar stukjes uit een uitgebreid artikel van
Oost-Europa-correspondent Olaf Tempelman:
Uit:
De Volkskrant, 24-05-2006, door Olaf Tempelman
Toeteren verplicht
De Roemeense hoofdstad Boekarest: meer dan een miljoen automobilisten,
geen enkele daarvan een gentleman. Hoe overleef je achter het stuur? Wie hier
auto rijdt, is welbeschouwd gewoon stom.
Als mij vroeger was gevraagd of ik ooit Russisch roulette zou gaan spelen, had
ik zonder meer ontkennend geantwoord. Maar ik vrees dat ik mij er tegenwoordig
regelmatig aan bezondig, door mij met een auto in het verkeer van Boekarest te
begeven.
Aan het stuur in de Roemeense hoofdstad heb ik meer geleerd
over de absurde, krankzinnige aspecten van het menselijk bestaan, dan in mijn
voorafgaande leven. Zodra ik de auto start, weet ik dat ik binnen enkele
seconden omringd zal zijn door egotrippers, stuntmannen, kamikazepiloten,
brokkenpiloten, bullebakken, snelheidsmaniakken, blufpokerspelers,
recht-van-de-sterktste-tijgers en lompheid-loont-beren. ...
Het wegdek in Boekarest laat te wensen over, er zijn te
weinig verkeerslichten en rijbanen voor zulk druk verkeer, sommige pleinen zijn
regelrecht onlogisch opgezet. Maar alles zou reuze meevallen als de
Boekarestenaren zich aan de regels zouden houden. Helaas. Kun je ergens echt
niet inhalen, dan is er altijd iemand die dat wel probeert. Zijn er drie
officiële rijbanen, dan worden het er hier altijd vijf, zes of zeven. En
wachtend voor verkeerslichten vormen zich ‘illegale’ rijen op de rijbaan voor
het verkeer uit de andere richting.
Aan de andere kant van de weg waarvoor gewacht wordt,
geschiedt precies hetzelfde. Zodra het licht op groen springt, rijden van twee
kanten auto’s op elkaar in en zetten elkaar klem. Hoe los je zoiets op? Simpel:
door allemaal tegelijk te gaan toeteren. ...
Red.: Maar ook op wat hoger niveau is de andere kant van de
regels-medaille belicht, door de huisfilosoof van de redactie: Marjolijn Februari:
Uit:
De Volkskrant, 27-05-2006, column door Marjolijn Februari
Het klinkt misschien raar als ik nu opeens een pleidooi houd
voor regels
Hij zag tot zijn schrik en schaamte dat hij regels had overtreden en voor
overlast had gezorgd.
... Dit wordt een pleidooi voor wetten en regels. Met wetten en
regels kun je orde scheppen en je kunt er op terugvallen als er problemen
ontstaan. Nu weet ik wel dat ik onlangs nog bezwaar heb gemaakt tegen de leuze
‘regels zijn regels’ die toen triomfantelijk door het land raasde – dus het
klinkt misschien raar als ik nu opeens een pleidooi houd voor regels. Maar de
stemming mag een paar weken geleden dan op ‘hollen’ hebben gestaan, nu staat hij
opeens weer op ‘stilstaan’, en omdat ik vanuit een verpletterende saaiheid nu
eenmaal altijd voor het midden moet kiezen, probeer ik hier te hollen en stil te
staan tegelijk.
Er zijn knappe commentatoren die zo snel kunnen denken dat ze
niet lang geleden Taïda Pasic nog zonder kennis van haar dossier wilden
terugsturen, ‘om willekeur te voorkomen’ en ‘uit trouw aan de regels’, terwijl
ze het even later zonder meer opnamen voor een jokkende Ayaan Hirsi Ali en het
strenge uitzetbeleid afdeden als ‘grimmig’ en ‘willekeurig en incompetent’. Zo
kiezen ze de ene keer voor de orde van de regels, de andere keer voor de
rommeligheid van het individuele geval. Er zijn zelfs juristen die zo razendsnel
kunnen denken dat ze de wet nu opeens helemaal overboord zetten.
In 1945 schreef de Duitse jurist Gustav Radbruch zijn essay
Vijf minuten rechtsfilosofie, waarin hij de nazi-wetten achteraf ongeldig
verklaarde, omdat die wetten in strijd waren met de gerechtigheid en dus nooit
geldig waren geweest. Ik neem zijn format graag van hem over om hier in drie
minuten een paar rechtsprincipes te redden. Met een gemiddelde spreeksnelheid
van honderd woorden per minuut moet dat in de resterende tijd lukken. Daar gaan
we.
Eerste minuut. Bekende juristen beweren deze dagen in kranten
en televisieprogramma’s dat ‘wet is wet’ gelijk staat aan ‘Befehl ist Befehl’.
Het is niet duidelijk waarom ze dat doen. ‘Befehl ist Befehl’ betekent immers
precies het tegenovergestelde van ‘wet is wet’. Met de claim ‘Befehl ist Befehl’
eist de macht voorrang; met de claim ‘wet is wet’ komt voorrang toe aan het
recht. Stel dat de koningin of de vereniging van tweehonderd machtigste
Nederlanders u een misdadig bevel geeft. Met de claim ‘Befehl ist Befehl’ kunnen
ze proberen u tot gehoorzaamheid te dwingen. Maar met de claim ‘wet is wet’ kunt
u ze van u afslaan: ook zij zijn immers onderworpen aan de wet en mogen u dit
misdadige bevel helemaal niet geven.
Tweede minuut. De wet beschermt de burgers tegen de macht en
dat is reden genoeg om te blijven rondhollen met de uitroep ‘wet is wet’. Het
nazi-bewind was inderdaad verfoeilijk omdat het vasthield aan strikte
wetstoepassing. Maar het was ook verfoeilijk omdat het afstand deed van het
beginsel dat de overheid zich alleen met de burger mag bemoeien als daarvoor een
wettelijke grondslag bestaat: het legaliteitsbeginsel.
Derde minuut. Wet is wet. Regels zijn regels. De rechter die
in extreme situaties – zoals een misdadig bewind – de wet zo onmenselijk acht
dat hij hem geheel terzijde schuift, heeft weliswaar het morele gelijk aan zijn
zijde, maar juridisch heeft hij een probleem. Gustav Radbruch, die de
nazi-wetten ongeldig verklaarde, gaf dat grif toe. De wet is nu eenmaal de wet.
Maar dat de wet de wet is, leidt nog niet tot de triomfantelijke gedachte die
een paar weken geleden door Nederland raasde dat je de wet zomaar al rondhollend
kunt toepassen, zonder dossierkennis, zonder morele afweging, zonder na te
denken, zonder mededogen, zonder langdurig en aandachtig stil te staan. ...
Red.: Er is volgens de redactie alle reden om uit te gaan van het
principe dat de regels de regels zijn. Het grote onderscheid tussen het
beschaafde westen en Afrikaanse armoelanden en Zuid-Amerikaanse bananen- en
politieke-mafiarepublieken is dat daar de regels de regels niet zijn. Natuurlijk
moet dat op een redelijke manier, maar daarbij dient er voortdurend op bedacht
te zijn dat een ruime hoeveelheid redelijkheid, een uitzondering voor een
familielid bijvoorbeeld, ook snel in willekeur kan vervallen. Vanuit dat
gezichtspunt is het belangrijk dat regels regels zijn.
Naar Moraal, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlandmodel,
overzicht , of site home
.
|