De Volkskrant, 03-04-2006, van verslaggever Robin Gerrits

Rekenen op basisschool dramatisch

Het rekenniveau van leerlingen op de basisschool holt achteruit. Er moet dringend iets gebeuren om te voorkomen dat de goede internationale positie van Nederland op dit terrein in gevaar komt.


Dit zegt Jaap Vedder, voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-wiskundeonderwijs (Nvorwo) in reactie op het jongste onderzoek naar het rekenonderwijs op de basisschool.
    Uit dit onderzoek, de Periodieke Peiling van het Onderwijs Niveau (PPON), uitgevoerd door het Cito onder leerlingen van groep8, komen twee zaken scherp naar voren. Vooral op het terrein van bewerkingen (het traditionele cijferen) scoorden leerlingen in 2004 dramatisch slechter dan bij de vorige meting in 1997. Bovendien concludeert een panel van deskundigen (leerkrachten, pabo-docenten en leerlingbegeleiders) dat op vrijwel alle onderdelen veel te weinig leerlingen voldoende resultaten halen.
    Het PPON-verslag, dat begin dit jaar is verschenen, constateert dat leerlingen het wel wat beter doen als het gaat om inzicht in getallen. Ook het hoofdrekenen gaat niet slecht, al was de voornaamste vooruitgang op dit gebied tot 1997 te zien.
    Maar bij bewerkingen met optellen en aftrekken is sprake van een ‘duidelijk negatieve tendens’, en voor vermenigvuldigen en delen is dat nog erger: ‘Het vermenigvuldigen en delen stelt de leerlingen voor steeds grotere problemen.’
    Het besef dat kinderen tegenwoordig niet meer goed leren cijferen, is niet nieuw. Bij de tweede PPON naar het rekenonderwijs in 1994 oordeelden de onderzoekers echter nog dat dit verminderde niveau gecompenseerd werd door verbetering van het vermogen om schattend te rekenen, en meer gebruik van de zakrekenmachine. Cijferen zou niet zo’n belangrijk onderdeel van het rekenen zijn.
    De PPON-onderzoekers van nu komen daarvan terug. Ze constateren dat kinderen veel minder vaak calculator of kladpapier pakken dan ze zouden kunnen doen, en bovendien dat kinderen niet meer in staat zijn bij grotere getallen de bewerkingen zelf uit te voeren, laat staan de door de calculator gegeven uitkomst op waarde te schatten.


Naar Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of site home .