De Volkskrant, 03-04-2006, van verslaggever Robin Gerrits
Rekenen op basisschool dramatisch
Het rekenniveau van leerlingen op de basisschool holt achteruit. Er moet
dringend iets gebeuren om te voorkomen dat de goede internationale positie van
Nederland op dit terrein in gevaar komt.
Dit zegt Jaap Vedder, voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling
van het Reken-wiskundeonderwijs (Nvorwo) in reactie op het jongste onderzoek
naar het rekenonderwijs op de basisschool.
Uit dit onderzoek, de Periodieke Peiling van het Onderwijs
Niveau (PPON), uitgevoerd door het Cito onder leerlingen van groep8, komen twee
zaken scherp naar voren. Vooral op het terrein van bewerkingen (het traditionele
cijferen) scoorden leerlingen in 2004 dramatisch slechter dan bij de vorige
meting in 1997. Bovendien concludeert een panel van deskundigen (leerkrachten,
pabo-docenten en leerlingbegeleiders) dat op vrijwel alle onderdelen veel te
weinig leerlingen voldoende resultaten halen.
Het PPON-verslag, dat begin dit jaar is verschenen,
constateert dat leerlingen het wel wat beter doen als het gaat om inzicht in
getallen. Ook het hoofdrekenen gaat niet slecht, al was de voornaamste
vooruitgang op dit gebied tot 1997 te zien.
Maar bij bewerkingen met optellen en aftrekken is sprake van
een ‘duidelijk negatieve tendens’, en voor vermenigvuldigen en delen is dat nog
erger: ‘Het vermenigvuldigen en delen stelt de leerlingen voor steeds grotere
problemen.’
Het besef dat kinderen tegenwoordig niet meer goed leren
cijferen, is niet nieuw. Bij de tweede PPON naar het rekenonderwijs in 1994
oordeelden de onderzoekers echter nog dat dit verminderde niveau gecompenseerd
werd door verbetering van het vermogen om schattend te rekenen, en meer gebruik
van de zakrekenmachine. Cijferen zou niet zo’n belangrijk onderdeel van het
rekenen zijn.
De PPON-onderzoekers van nu komen daarvan terug. Ze
constateren dat kinderen veel minder vaak calculator of kladpapier pakken dan ze
zouden kunnen doen, en bovendien dat kinderen niet meer in staat zijn bij
grotere getallen de bewerkingen zelf uit te voeren, laat staan de door de
calculator gegeven uitkomst op waarde te schatten.
Naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of site home
.
|