De Volkskrant, 29-03-2006, van verslaggeefster Marjan van den Berg
Achtergrond | Na dertien jaar gaat de basisvorming in het middelbaar onderwijs
definitief op de schop
Terug naar de oude vertrouwde onderbouwDe basisvorming: wat als een mooi ideaal begon, bleek een draak van een
regeling. Dinsdag werd een wet aangenomen voor drastische veranderingen.
'Een ver-a-deming na de idioterie, dat is het. Laten we die dikke tien jaar
ellende vergeten.' Marten Kircz, docent Nederlands en bestuurder van de Algemene
Onderwijsbond, is opgelucht. De basisvorming gaat definitief op de schop.
Dinsdag nam de Tweede Kamer de wet aan die drastische veranderingen mogelijk
maakt.
Dertien jaar geleden werd de basisvorming ingevoerd: vijftien vakken en 280
kerndoelen die vermeldden wat er geleerd moest worden, voor alle leerlingen in
de onderbouw. Van vmbo tot vwo. Door alle leerlingen hetzelfde onderwijs aan te
bieden, was de redenering, zouden verschillen verkleinen. Bovendien kregen
scholieren zo de gelegenheid hun studiekeuze langer uit te stellen.
'Het moest en het zou. Palets vol met basisvormingstoetsen kregen we op school
afgeleverd', zegt Kircz. Na zes jaar drong in Den Haag door waar op scholen van
meet af aan steen en been over werd geklaagd: de basisvorming schoot zijn doel
voorbij. Een overladen en versnipperd lesprogramma, te weinig oog voor de
verschillen tussen leerlingen, oordeelde de Onderwijsinspectie.
Reden voor wijlen staatssecretaris Adelmund (PvdA) een werkgroep in te stellen
die de basisvorming onder de loep zou nemen.
De aanbevelingen die daaruit voortkwamen, zijn nu door minister Van der Hoeven
vastgelegd in de nieuwe wet. Het aantal kerndoelen is sterk verminderd. Het
aantal verplichte volle uren les is teruggebracht , niet langer hoeft iedereen
dezelfde vijftien vakken te krijgen. De term basisvorming is geschrapt en
vervangen door het vertrouwde 'onderbouw'.
Hoewel onderwijsorganisaties akkoord gingen, is niet iedereen tevreden: het
uitgangspunt uit 1993 (hetzelfde onderwijs voor iedereen tussen 12 en 15 jaar)
blijft immers bestaan.
'Niemand die zegt: en nu kappen we ermee', zegt Leo Prick, onderwijsadviseur,
columnist en verklaard tegenstander van de basisvorming. 'De enigen die hiervan
beter worden, zijn de schoolboek-uitgevers. Die kunnen weer zeggen dat ze het
lesmateriaal hebben aangepast.'
Volgens Prick blijft de politiek vasthouden aan een 'relict' van wat ooit als de
prestigieuze basisvorming was begonnen. Prick: 'Flauwekul, dat is wat het is.
Die leerdoelen zijn nu zo algemeen geformuleerd. Als dit over normen en waarden
zou gaan, zou er staan: je moet je fatsoenlijk gedragen.'
Toch hebben de veranderingen de afgelopen weken niet meer geleid tot een
principieel debat in de Kamer. Slechts één aspect leidde op de valreep tot
uitstel: de lerarenteams. Daarin kunnen leraren ook lesgeven in vakken die
buiten hun bevoegdheden liggen.
Dat stuitte op flinke kritiek van de Kamer. 'De deur staat wagenwijd open naar
oppassers voor de klas', meende de SP. 'Er wordt nog meer afgeknabbeld van
lesuren en lesbevoegdheden', zei de LPF. 'Minder onderwijs door minder bevoegde
docenten', oordeelde D66. De partij eiste samen met de PvdA dat betrokken
leraren inspraak krijgen in de samenstelling van de teams. Pas toen dat was
geregeld, werd de wet aangenomen. D66-Kamerlid Lambrechts: 'Met gemengde
gevoelens.'
Tussenstuk:
Hoofdpunten van de wet op de nieuwe onderbouw
■ De term basisvorming is afgeschaft. De eerste twee jaren van het voortgezet
onderwijs heten weer 'onderbouw'.
■ Het aantal verplichte lesuren neemt af. Dat betekent dat scholieren niet 40 maar
39 weken les krijgen.
■ Het aantal kerndoelen, waarin staat voorgeschreven wat de leerlingen moeten
leren, is bijgesteld van ruim 280 naar 60.
■ Hoe de kerndoelen worden aangeboden, staat de school vrij. Niet alle leerlingen
hoeven dezelfde vijftien vakken te krijgen. Vmbo-leerlingen krijgen meer
praktijkonderwijs.
■ Vakken mogen worden samengevoegd. In deze 'leergebieden' wordt les gegeven door
lerarenteams. Docenten mogen dan ook les geven op terreinen buiten hun
bevoegdheden.
■ De nieuwe onderbouw is, net als de vroegere basisvorming, niet verplicht.
Naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of site home
.
|