De Volkskrant, 28-04-2006, door Coen Gelinck
Straks is een 4 al een voldoende
Tussenstuk: Vindt Van der Hoeven burgerschapsvorming wel belangrijk?
Integratie van de vakken Nederlands en maatschappijleer in het mbo is een
onzalig plan. Coen Gelinck is blij dat de Kamer wakker is geworden.
Op dinsdag 25 april stond in de Volkskrant de kop: 'Zorgen over
Nederlandse les op mbo'. Het artikel beschrijft hoe lessen Nederlands op steeds
meer mbo- en vmbo-scholen worden geïntegreerd in andere vakken en projecten. Een
Kamermeerderheid gelooft niet dat de kwaliteit van het onderwijs in de
Nederlandse taal op deze manier kan worden gewaarborgd.
Ik ben dolblij dat de Tweede Kamer zich eindelijk over deze
ontwikkeling uitspreekt, want de integratie van vakken op het mbo is niet nieuw.
Algemene vakken zoals Nederlands en maatschappijleer - op het mbo heet dit vak
meestal persoonlijke en maatschappelijke vorming (pmv) - worden steeds vaker
geschrapt.
Volgens de gangmakers van deze operatie kunnen mbo-leerlingen
de Nederlandse taal en kennis over de samenleving het best leren in combinatie
met de vaardigheden die zij voor hun beroep nodig hebben. In het jargon van
onderwijsvernieuwers wordt dan geen vak geschrapt, maar worden 'de
burgerschapscompetenties geïntegreerd in de beroepscompetenties'.
Nu deze nadruk op competentiegericht leren ook de positie van
het vak Nederlands aantast, komt de minister van Onderwijs in actie. Volgens
de Volkskrant heeft zij de inspectie gevraagd te onderzoeken of de kwaliteit
van de lessen Nederlands op mbo-scholen wel is gewaarborgd. Het zou een goed
idee zijn als de inspectie bij dit onderzoek ook de kwaliteit van de
burgerschapsvorming betrekt.
Als ik mbo-docenten mag geloven, kan een leerling met het
organiseren van een modeshow vaak al bewijzen de noodzakelijke
burgerschapscompetenties te bezitten. Of dat ook betekent dat je als burger in
een democratische samenleving kunt functioneren, wordt niet getoetst.
Vaak wordt van docenten maatschappijleer of pmv als eerste
gevraagd samen te gaan met andere vakken, de samenleving is toch overal? Dat het
vak Nederlands het volgende slachtoffer zou zijn, viel te verwachten, leerlingen
spreken immers bij elk vak Nederlands? Het schrappen van vakken onder het mom
van competentiegericht onderwijs doet zich vooral in het mbo voor. Nederlands is
al snel een bijwagen van een module sociale vaardigheden, en probeer als docent
dan nog maar eens te toetsen of de leerling voldoende niveau heeft. Op havo en
vwo dreigt de eis van een voldoende voor bepaalde vakken ook te verdwijnen, maar
dat via een andere route dan in het mbo.
Minister Van der Hoeven wil voor 'kleine' vakken in de
bovenbouw van havo en vwo het zogenoemde combinatiecijfer invoeren.
Maatschappijleer is een van die kleine vakken. Een leerling kan een 4 voor
maatschappijleer straks twee keer wegcompenseren. Een keer door een 7 of 8 te
halen voor bijvoorbeeld levensbeschouwing of literatuur, en een keer in de
slaag/zak-regeling bij het eindexamen. Als de minister een combinatiecijfer voor
Frans en Engels - 'Frengels' - had voorgesteld, was de wereld te klein geweest.
Dit combinatiecijfer dreigde de Tweede Kamer geruisloos te passeren. Gelukkig
lijkt een meerderheid net op tijd wakker geworden.
Het combinatiecijfer is namelijk een bijzonder slecht idee.
Niet alleen mogen de leerlingen een onvoldoende voor vakken als maatschappijleer
en algemene natuurwetenschappen (anw) straks twee keer compenseren, de regeling
wordt op iedere school ook nog eens anders uitgevoerd. Scholen mogen bepalen of
ze vakken als literatuur, klassieke culturele vorming (kcv) en levensbeschouwing
in het combinatiecijfer opnemen, zodat maatschappijleer op de ene school 50
procent van het combinatiecijfer bepaalt en op de andere school slechts 20
procent. Maatschappijleer is een kernvak in de burgerschapsvorming. Maar hoe
belangrijk vindt de minister burgerschapsvorming eigenlijk?
Op 28 maart nam Van der Hoeven een leerplankader voor
burgerschapsvorming in ontvangst. In dit document wordt alleen de
burgerschapsvorming van kinderen tussen de 10 en 15 jaar tegen het licht
gehouden. Na hun 15de lijken de leerlingen - als het op burgerschapsvorming
aankomt - bijna vogelvrij. In het mbo gaat het vak persoonlijke en
maatschappelijke vorming op in vaag competentiegericht onderwijs, op havo en vwo
is een 4 voor maatschappijleer straks voldoende, als je maar een 8 haalt voor
godsdienst of literatuur. De minister zou de onderwijsinspectie opdracht moeten
geven de kwaliteit van de burgerschapsvorming in het mbo te onderzoeken, en de
Kamer zou met haar moeten afspreken dat elke leerling voor maatschappijleer ten
minste een 6 moet halen. Als een burger 18 wordt en mag stemmen, moet hij of zij
toch zeker een voldoende hebben voor burgerschap?
Terug naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of naar
site home
.
|