De daling in het inhoudelijke niveau van het onderwijs betekent natuurlijk
ook dat naast voor de leerling, het onderwijs ook minder uitdagend en
statusverschaffend is voor de leraar. Dat speelt het meest op dat terrein waar
de concurrentie voor het docentenvak het grootst is: bij de bčtavakken:
De Volkskrant, 24-06-2006, van verslaggever Robin Gerrits
Reportage | Met name vacatures van bčtadocenten zijn moeilijk te vullen;
docenten kiezen liever voor beter betaalde banen buiten het onderwijs
Academicus laat voortgezet onderwijs links liggen
Eerstegraads docenten kiezen steeds vaker banen buiten het voortgezet onderwijs.
Alleen de net afgestudeerde academici willen het nog wel een jaartje proberen.
‘We zoeken al vier weken keihard naar een eerstegraads leraar natuurkunde. Hij
is niet te vinden.’ Conrector Guus van Dijk van scholengemeenschap ’t Atrium in
Amersfoort wil maar zeggen: het klopt dat steeds minder academici te porren zijn
voor het leraarsvak. Keiharde cijfers zijn niet voorhanden, maar wie zich met
onderwijs bezighoudt weet het: veel minder leraren op de middelbare scholen dan
vroeger hebben een universitaire opleiding genoten.
Van Dijk had nog eens rondgebeld bij de universitaire lerarenopleidingen;
welgeteld drie mensen in heel Nederland volgen die op dit moment voor
natuurkunde. Geen wonder dat ze niemand kunnen vinden. Volgens Atrium-rector Leo
Spelt is het zoeken van academisch gevormde leraren voor talen en zaakvakken nog
wel te doen. Maar bčta is dramatisch. En dat moeten we ons aantrekken, vindt
hij. ‘Het kan haast niet anders of er raken zo ook minder mensen geprikkeld zelf
een bčtastudie te doen. Zo raakt Nederland langzamerhand ontbčta’t. Dat kunnen
we ons niet permitteren.’
Spelt denkt niet eens dat er tussen leraren met een opleiding
op hbo-niveau en een academicus werkelijk een verschil is in de beheersing van
de stof. ‘Vwo-6 is ook weer niet zó hoog. Maar een academicus heeft net wat meer
surplus, waardoor hij ook naast die stof bij leerlingen luikjes weet open te
trekken.’
Volgens Robbert Sikkes van de onderwijsbond AOb heeft het
niveau van het onderwijs te lijden van een daling van het gemiddelde
opleidingsniveau. Hij vindt het van belang dat op het voortgezet onderwijs een
mix van hbo- en academisch opgeleide docenten staat. ‘Die scholen leiden immers
op voor hbo en universiteit. Dan is het handig als ze weten wat het is om
onderzoek te doen.’ Hij verklaart de afnemende belangstelling van academici voor
een belangrijk deel uit de salaris- en beroepsperspectieven van eerstegraads
leraren. Met een nieuw functiewaarderingssysteem dat onlangs is ingevoerd zijn
de mogelijkheden voor docenten om te groeien in inkomen nog kleiner dan ze al
waren.
Rector Spelt geeft hem gelijk. ‘Met alleen leuke slogans en
reclamefilmpjes trek je academici niet het onderwijs in. Ze kiezen hun vak uit
interesse. Maar ze gaan ook de arbeidsvoorwaarden vergelijken. Dan kom je toch
uit bij geld.’ Maar volgens zijn conrector Van Dijk moeten de vakbonden vooral
ook in de spiegel kijken: ‘Zij wilden toch zonodig gelijke salarissen voor alle
leraren! Dan hadden ze voor een ander loongebouw moeten knokken.’
Jaap Buitink, hoofd van de universitaire lerarenopleiding in
Groningen, herkent de trend niet aan de instroom, die redelijk stabiel is, maar
wel aan de uitstroom: ‘Bij het afstuderen merk je dat een groeiend aantal
overweegt niet het leraarsvak in te gaan, of dit na een paar jaar te verlaten.’
Inderdaad: toch het salaris. ‘Ze beginnen als leraar niet slecht. Maar na een
paar jaar gaan studievriendjes hen in andere beroepen snel voorbij.’ Ook komen
er veel beginnende leraren in het vmbo terecht, zegt Buitink. Dat is pedagogisch
zwaar, en ze kunnen er vaak vakinhoudelijk minder kwijt.
Nee, dan vroeger. Toen gaf zelfs menig gepromoveerde les op
een middelbare school, weet onderwijskundige Bert Versloot van de Universiteit
Utrecht zich te herinneren. Kom daar nog maar eens om. Toch relativeert hij het
belang van academisch gevormde leraren. ‘We focussen altijd zo op vwo en
gymnasium. Dat is maar een kleine groep. Het is van belang dat het hele
voortgezet onderwijs beter wordt.’ Volgens hem kan dat met hbo-gevormde leraren
misschien net zo goed.
Tussenstuk:
Opleidingsniveau Nederlandse leerkracht daalt
Het opleidingsniveau van de Nederlandse leerkracht daalt. Van de mensen die het
onderwijs betreden heeft een groeiend deel geen hoger onderwijs genoten. Van de
docenten in het voortgezet onderwijs die met pensioen gaan, is juist een
relatief groot deel academisch gevormd. Deze conclusie van een peiling onder
leerkrachten door de Onderwijsbond CNV, wordt bevestigd door de Algemene
Onderwijsbond AOb. Voorzitter Marleen Barth van de Onderwijsbond CNV noemt de
situatie ernstig. ‘Als het kennisniveau van het onderwijspersoneel daalt, daalt
uiteindelijk het kennisniveau van de samenleving.’
IRP: In dit artikel wordt de suggestie gedaan dat de
verminderde belangstelling van academici ligt aan de betaling. Het is
waarschijnlijker dat sfeer, status, belasting, en carričremogelijkheden een veel
belangrijker rol spelen, zie bijvoorbeeld deze reactie:
De Volkskrant, 27-06-2006, ingezonden brief van Martijn Heck (Eindhoven)
Academici
Graag wil ik reageren op uw artikel ‘Academicus laat voortgezet onderwijs links
liggen’ (Binnenland, 24 juni). Het kan wel zo zijn dat de salarisperspectieven
minder goed zijn, maar door deze te verbeteren zullen er echt niet meer
bčta-docenten komen. Velen van mijn studiegenoten in de natuurkunde kozen na hun
afstuderen voor een baan als promovendus binnen de academische wereld. Een deel
hiervan gaat zelfs na zijn promotie verder aan de universiteit, voor jaren
genoegen nemend met tijdelijke en relatief laagbetaalde banen. Het moge
duidelijk zijn dat voor een heel groot deel van de doelgroep, namelijk de
bčta-studenten die een keuze moeten maken, andere dan financiële argumenten de
doorslag geven. Er zijn voor mij en mijn voormalige studiegenoten legio redenen
niet in het voortgezet onderwijs te gaan lesgeven, maar salaris was zeker niet
de belangrijkste. Het is jammer dat de groep waarover het gaat in het artikel
niet aan het woord komt. Ik hoop dat de discussie zich meer gaat richten op de
knelpunten die er daadwerkelijk toe doen, want alleen dan kan er een oplossing
worden gevonden.
De Volkskrant, 21-09-2006, van verslaggeefster Yvonne Doorduyn
Achtergrond | Meer onbevoegde leraren voor de klas en minder eerstegraads
docenten in de bovenbouw
Noodkreet: kwaliteit leraren holt achteruit
De kwaliteit van leraren in het middelbaar en beroepsonderwijs holt achteruit.
Het ministerie waarschuwt dat het nog erger kan worden, als na 2007 velen met
pensioen gaan.
Tussentitel: 'Bizar dat dit kabinet na vier jaar korten investeringen
bepleit'
Bijna
ging het onder in het Prinsjesdaggedruis. Nauwelijks hoorbaar, vrijwel
verpletterd onder het goede nieuws uit de Miljoenennota, sloeg het ministerie
van Onderwijs dinsdag alarm: de kwaliteit van de gemiddelde leraar holt
achteruit. Tussen 2002 en 2004 nam het aantal leraren dat onbevoegd voor de klas
stond toe van 9 naar 11 procent. Het aantal eerstegraads docenten in de
bovenbouw van havo en vwo nam af van 92 procent in 1994 naar 85 procent in 2004.
'Het lijkt erop dat er de afgelopen jaren concessies zijn
gedaan aan (...) de onderwijstijd en de kwaliteit van het onderwijzend
personeel', schrijft minister Van der Hoeven in de Nota Werken in het
Onderwijs 2007. Officiële cijfers laten zien waar velen al voor
waarschuwden: het lerarentekort wreekt zich in de kwaliteit van het onderwijs.
Scholen worden minder kieskeurig in wie ze voor de klas zetten.
Hoewel het aantal bevoegde docenten ,sinds 2004 weer
toeneemt, is er reden tot zorg. Vanaf 2010 dient zich een lerarentekort aan als
nooit tevoren. Eenderde van,de leraren in voortgezet en middelbaar
beroepsonderwijs gaat vanaf 2007 met pensioen. Meteen aantrekkende economie
kiezen onderwijzers bovendien sneller voor een beter verdienende baan in het
bedrijfsleven. Als er niets gebeurt, zijn er vanaf 2010 elk jaar vijfduizend
leraren te weinig, een tekort van 10 procent. Met de verslechtering van de
kwaliteit van de leraren in het kielzog.
De verwijten van het onderwijsveld aan het adres van minister
Van der Hoeven zijn niet mals, blijkt woensdag bij een symposium over het
lerarentekort. 'De overheid reageert te traag', zegt Waiter Dresscher,
voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb). 'Het is bizar dat na vier jaar
korten op de onderwijssalarissen, dit kabinet aan de vooravond van zijn vertrek
opeens aan zijn opvolgers adviseert om wel te investeren.'
Dat de minister steeds verwijst naar de autonomie van scholen
en dat het personeelsbeleid daarom niet haar zaak is, is velen een doorn in het
oog. 'Van der Hoeven kijkt ons er nu op aan, maar de verantwoordelijkheid is in
slechte staat overgedragen', zegt Wim Littooij van het Onderwijsplatform van de
vier grote steden. 'Scholen hebben minder te besteden dan voorheen, omdat de
bedragen niet met de inflatie zijn meegegroeid.'
Het pleidooi voor hogere salarissen, prestatiebeloning en
extra scholing voor leraren krijgt steun van Coen Teulings, directeur van het
Centraal Planbureau. Volgens Teulings blijkt uit Amerikaanse studies dat daarmee
de kwaliteit van leraren en de prestaties van leerlingen verbeteren. De
CPB-directeur pleit daarnaast voor een strengere afrekencultuur in het
onderwijs. 'In het wetenschappelijk onderzoek zijn de prestaties de afgelopen
twintig jaar dramatisch verbeterd door de invoering van een systematische
verantwoording voor geleverde prestaties.' Teulings staat daarmee lijnrecht
tegenover het ministerie: meer autonomie van scholen, meer vertrouwen, minder
regels.
Van der Hoeven is zelf naar het symposium gekomen om haar
beleid met vuur te verdedigen. Op de pabo's worden bekwaamheidseisen ingevoerd,
zegt ze, de net opgerichte Nederlands-V1aamse Accreditatieorganisatie (NVAO)
treedt streng op tegen de lerarenopleidingen. Er is extra geld gekomen om
docenten verschillend te belonen, er is een regeling voor zij-instromers, het
kabinet investeert volgend jaar 100 miljoen euro in scholing van leraren. 'Laten
we eerst gebruikmaken van de mogelijkheden die er al zijn, voordat we weer
nieuwe regels gaan bedenken.'
Terug naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of naar
site home
.
|