Waar er twee ruziën, hebben er twee schuld. Een oud-Hollandse wijsheid van de
mindere soort - net is al het idee dat de waarheid in het midden ligt.
Onderstaand een voorbeeld van dit soort redeneren in het kader van het
onderwijshervormingdebat:
De Volkskrant, 05-11-2007, door René Appel
Meester Staal moet niet te veel worden verheerlijkt
De voorstanders van het traditionele onderwijs en die van het Nieuwe Leren
moeten hun eigen heilige gelijk loslaten en proberen iets van elkaar te gaan
leren, betoogt René Appel.
Tussentitel: Traditioneel onderwijs wordt tegenwoordig sterk geromantiseerd
In de jaren vijftig van de vorige eeuw bezocht ik de kleine Openbare Lagere
School te Hoogkarspel. Die besloeg twee lokalen met ieder drie klassen. De
laatste drie jaar volgde ik onderwijs bij meester Bos, tevens het Hoofd der
School. Het lokaal had drie rijen banken, voor elke klas één. Daarvoor zat
meester Bos, die zich vooral bezighield met nakijkwerk en met de boekhouding van
enkele plaatselijke middenstanders, vooral van februari tot april als hij hun
belastingaangifte opstelde.
Meester Bos legde vrijwel nooit iets uit, hij vertelde geen
mooie verhalen, hij inspireerde geen leerlingen, en als je intellectueel gezien
voor een dubbeltje geboren was, dan deed hij geen enkele moeite daar iets meer
van te maken. De klas van meester Bos was zeker geen ‘gelukkige klas’, zoals die
van meester Staal uit het gratis verspreide boek van Theo Thijssen. Het was
eerder een suffe, saaie, stoffige klas.
Daarna bezocht ik de Rijks hbs te Enkhuizen, ondanks het
slecht gemotiveerde advies van meester Bos, die veronderstelde dat mijn
capaciteiten op z’n hoogst tot de ulo reikten. Ook van de hbs kan ik me maar een
enkele inspirerende, motiverende leraar herinneren. Leren was vooral stampwerk
en het onderwijs meestal slaapverwekkend, maar er was geen keuze. Rijtjes leren,
oefeningen maken, steeds maar weer.
Het is opvallend dat tegenwoordig dat ‘oude onderwijs’ sterk
wordt geromantiseerd. In zijn ‘Lofrede’ voorin De gelukkige klas doet Jan
Siebelink daar naar hartelust aan mee. En inderdaad, zo’n klas met een
enthousiasmerende leerkracht als meester Staal is voor iedereen die daar deel
van heeft uitgemaakt, een warm doorleefde herinnering. Maar hoeveel mensen
kennen die ervaring? Ik in ieder geval niet. En Jan Siebelink beschreef in een
recent interview in Vrij Nederland de ondergang van zijn leraar Frans op
de middelbare school, die door de leerlingen werd weggepest en daarna zelfmoord
pleegde. Die klas moet zich wel heel erg ongelukkig hebben gevoeld.
De idealisering van het traditionele onderwijs wordt
enerzijds opgewekt door eenvoudige nostalgie, en anderzijds door een diep
gevoelde afkeer van allerlei vormen van onderwijsvernieuwing, die vooral worden
verkocht onder de verzamelterm ‘Het Nieuwe Leren’. Dat Nieuwe Leren op zijn
beurt is weer een te ver doorgetrokken en weinig genuanceerde reactie op het
traditionele onderwijs. De pleitbezorgers van de twee opvattingen over het
onderwijs graven zich in, en zinnige gedachtewisseling over een effectieve
inrichting van het onderwijs blijft achterwege.
Voorstanders van het traditionele onderwijs moeten leren
beseffen dat veel elementen daaruit nog altijd passen bij de meester Bos uit
mijn lagere schoolperiode: slaafs invulgedrag van leerlingen, onzinnige
opdrachten die vooral bedoeld zijn om leerlingen stilletjes en gedisciplineerd
te laten werken, en leerkrachten die al jarenlang uitgekeken zijn op het
afdraaien van lesjes die ze zelf ook verre van onderhoudend vinden.
Aan de andere kant zouden propagandisten van het Nieuwe Leren
er goed aan doen om niet meer uit te gaan van een karikatuur van het
traditionele onderwijs. Ook daarin is er de laatste tijd namelijk veel vernieuwd
en verbeterd. Vergelijk de huidige onderwijsmethoden en -materialen maar eens
met die van pakweg dertig jaar geleden. Ze zijn vele malen mooier, interessanter
en stimulerender dan de dodelijk saaie lesboekjes van vroeger. Maar de goeroes
van het Nieuwe Leren suggereren graag dat alle leerlingen in het gewone
onderwijs nog altijd slaafs zitten gebogen over die oude boekjes, terwijl een
ouderwetse leerkracht zorgt voor discipline, structuur en routineuze, maar
weinig productieve instructie.
Om een vruchtbaar debat tot stand te brengen, is het
noodzakelijk dat de voorstanders van de twee diametraal tegengestelde
onderwijsvisies hun loopgraven verlaten. Beide kampen beweren dat het hun om het
kind gaat. Ik denk eerder dat voor beide inmiddels het eigen, heilige gelijk
voorop staat. Dat zouden ze los moeten laten, juist in het belang van de
leerling.
De discussie zou weer over het onderwijs moeten gaan en de
manier waarop dat moet worden ingericht zodat zoveel mogelijk leerlingen daarvan
profiteren. Als richtinggevend stel ik het 3D-model voor. De eerste dimensie is
die van de Doelstellingen: wat moeten leerlingen zich eigen maken? Die
leerdoelen beslaan een breed spectrum, van de werkwoordspelling tot en met
sommige van de ‘competenties’ van het Nieuwe Leren, zoals leren samenwerken. De
tweede dimensie is die van de Didactiek: hoe kunnen leerlingen zich die
verschillende vaardigheden het beste eigen maken, welke didactische processen
zijn het effectiefst? De derde dimensie is die van de Differentiatie: er zijn
veel verschillen tussen leerlingen in hun leerhouding, leerstijl, leerbehoefte
et cetera, en hoe kan het onderwijs daar het beste rekening mee houden?
Een breed gevoerd debat zou hopelijk de huidige cultuur van
tegenstellingen en verdachtmakingen kunnen doorbreken. Misschien dat op basis
daarvan een moderne meester Staal nog veel mooie dingen in het Nieuwe Leren
ziet, terwijl het Nieuwe Leren de kracht van meester Staal leert erkennen.
René Appel is schrijver en emeritus-hoogleraar Nederlands als tweede taal.
IRP: De dodelijke denkfout is deze: vroeger waren er slecht
functionerende leraren, en nu zijn er slecht functionerende leraren, en er is
geen enkele reden om te veronderstellen dat dit afhangt van de lesdidactiek. Het
voorbeeld van de duffe, saaie, klas van Appel's onderwijzer kan gespiegeld
worden door net zulke schrijnende voorbeelden van moderne leraren die al
"competent-lerend" geen hand uitsteken naar hun leerlingen.
Naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht
, of
site home
.
|