De Volkskrant, 19-09-2005, van verslaggever Gerard Reijn
Achtergrond | Het onderwijs is geen aantrekkelijke werkgever meer; er moeten
seniors komen experts, die meer mogen verdienen
Vroeger kwam je in schaal 12, nu houdt het op bij 10
Tussentitel: Leraren studeren zich nu de school uit en het bedrijfsleven in
In de avonduren studeren om hogerop té komen én meer te verdienen. Het is er
niet meer bij in het onderwijs. Van een echte carrière kun je niet meer spreken,
zeggen deskundigen.
Het afgelopen jaar leek de kwestie van het dreigende lerarentekort even van de
agenda te zijn afgevoerd. De al jaren kwakkelende
economie vernietigt banen in het bedrijfsleven, en dus werd het onderwijs weer
interessant. Maar op middellange termijn helpt er geen lievemoederen aan. Het
onderwijs is de meest vergrijsde sector in Nederland, en de komende jaren gaan
duizenden leraren met (vervroegd) pensioen. In het basisonderwijs zal het
meevallen met de tekorten, maar in het voortgezet onderwijs breken alle dijken
door.
De regering verwacht in 2015 een tekort van 8 à 10 procent.
Ofwel: een op de tien à twaalf klassen zit dan zonder leraar. Roel in 't Veld,
oud-staatssecretaris van Onderwijs, denkt dat het ten minste voor een deel een
geldverhaal
is. Het onderwijs is geen aantrekkelijke werkgever meer. Vroeger, zegt hij,
kwamen leraren nog wel in schaal 12, maar sinds eind jaren tachtig houdt het met
schaal 10 op, constateert hij. Hubert Coonen, hoogleraar innovatiemanagement in
het onderwijs aan de Open Universiteit en voorzitter van het Landelijk Platform
voor de Beroepen in het Onderwijs, beaamt dit. Het beginsalaris van de leraar
ging omlaag en de mogelijkheid om door studie vooruit te komen en meer te gaan
verdienen, verdween.
Vroeger, legt Coonen uit, kwamen mensen van de kweekschool.
In de avonduren haalden ze er aktes bij, en dan gingen ze meer verdienen. Dat laatste is niet meer het geval. De leraar kan studeren wat hij wil,
maar de 'egalitaire arbeidscultuur' leidt ertoe dat zijn inkomen niet stijgt. Dat betekent niet dat de leraren stoppen met studeren, zegt
Coonen, maar zij 'studeren zich de school uit'.
De leergierigen zoeken een baan in een bedrijf. Heel veel jonge leraren vertrekken al binnen vijf jaar.
Coonen wijst op de dalende aantrekkelijkheid van de lerarenopleidingen. Tot tien
jaar geleden dekten die 100 procent van de behoefte, nu nog maar 25 procent. De
rest, 75 procent, zijn de 'zij-instromers' die uit andere sectoren worden
gerecruteerd. De leraren-opleidingen zullen niet in staat zijn het aangekondigde
tekort aan te vullen. De oplossingen moeten voor een belangrijk deel komen van
andere kanten: de leraren die met pensioen kunnen, moeten zo lang mogelijk tot
werken worden verleid, en de zij-instroom moet groter worden.
De slechte concurrentiepositie op de arbeidsmarkt dankt het onderwijs aan veel meer factoren.
Coonen noemt de schoolgebouwen die zijn verouderd; dat er nauwelijks met moderne
middelen (computers) wordt gewerkt; dat je er als leraar altijd alleen voor
staat. 'De platte carrière-opbouw, 'met een anciënniteit op je verjaardag',
daar moet een einde aan komen, vindt hij. Naast leraren zouden er senior-leraren
moeten komen, en experts. Die telkens meer verdienen. En er moet begeleiding
komen voor de docenten. Coonen:
'Minister Van der Hoeven heeft deze agenda volstrekt in beeld, maar de hele
politiek moet het nu eens aannemen.'
De Volkskrant, 24-09-2005, ingezonden brief van Rein Bijlsma (Barneveld)
Onderwijs gaat ten onder aan innovatiedrift
Een hoogleraar innovatiemanagement in het onderwijs weet ons te melden dat het
onderwijs geen aantrekkelijke werkgever meer is (Binnenland, 19 september). Er
is geen geld meer om de simpele docent, of die nou vergrijsd is of niet, een
redelijk salaris te bieden. Nou, als simpele docent met een onderwijservaring
van ruim 25 jaar wil ik wel wat gratis(!) adviezen en oplossingen geven.
Als er nu eerst eens een 'total make-over' zou kunnen
plaatsvinden die het onderwijs verlost van het waterhoofd, dat bestaat uit
innovatiecommissies die zich bezighouden met geldverslindende projecten als
kwalificatiestructuren, competentie-gericht onderwijs, tutorschap, de docent als
hybride coach en censor, werken aan je portfolio, enzovoort.
Ik citeer zo maar eens wat modieuze kreten uit het
onderwijsland, waar het steeds groter en duurder wordende management, niet
gehinderd door enige kennis van zaken, zich de laatste jaren kwijlend van genot
en vernieuwingsdrift op heeft gestort. .
Als men nou toch wil bezuinigen, doe het dan daar, dan blijft
er voor de simpele docent misschien een extraatje over, en kan hij of zij weer
doen waarvoor hij ooit heeft gekozen: normaal lesgeven.
De Volkskrant, 24-09-2005, ingezonden brief van Marieke Zeegers
(Maastricht)
Zij-instromers
75 Procent van de mensen die het onderwijs in gaan zijn zij-instromers
(Binnenland, 19 september). Waarom zijn de lerarenopleidingen niet meer in trek
terwijl zij-instromers wel het onderwijs in willen?
Omdat in de huidige onderwijs-CAO is vastgelegd dat
zij-instromers wel een schaal 12 (LD-functie) kunnen krijgen terwijl het voor
collega's die via de lerarenopleiding het onderwijs in gaan bij schaal 10 (LB-functie)
ophoudt. Dat scheelt aanzienlijk!
Leraren met een eerstegraadsopleiding komen er helemaal
bekaaid af, want tegenover alle tijd en geld die zij steken in extra opleiding
staat geen enkele financiële compensatie meer.
De Volkskrant, 24-09-2005, ingezonden brief van Piet Hein de Boer
(Roermond)
Beledigend
Onderwijsminister Van der Hoeven is niet verbaasd dat de leraren haar - volgens
een peiling onder de leden van de Algemene Onderwijsbond - een dikke onvoldoende
geven. 'Dat zijn toch meestal PvdA-, GroenLinks- of SP-minnende mensen',
reageert ze. Denkt, ze nu echt dat leraren zo kortzichting, zo bevooroordeeld,
zo dom zijn? Afgezien van de vraag of het klopt, is het heel beledigend wat ze
over haar eigen mensen zegt.
Bovendien kan ik me trouwens in mijn lange onderwijsloopbaan
nog goed herinneren hoe veel leraren te hoop liepen tegen minister Van Kemenade
(PvdA) en zijn Middenschool. En de naam Tineke Netelenbosch (ook PvdA) ligt nog
steeds niet lekker in de gemiddelde docentenkamer. Kwam dat omdat' de meeste
docenten zo VVD-minnend zijn? En heeft het feit, dat Cohen, Hermans en Ritzen in
het, onderwijs beter lagen zo veel te, maken met hun politieke achtergrond? Een
leraar die zo over zijn, leerlingen denkt als mevrouw Van der Hoeven over haar
eigen personeel, die kan het wel vergeten!
Terug naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of naar
site home
.
|