De Volkskrant, 09-09-2006, door Aleid Truijens
Een school is geen bedrijf, een leerling geen klant
Tussentitel: De mavo terug! De academicus weer voor de klas!
De held van de week heet Lex Straaijer, klokkenluider. Deze doctor in de
wiskunde kon als avonddocent aan de Hogeschool Fontys uit de school klappen
omdat hij overdag ander werk heeft. Zo kwamen we te weten hoe moderne
onderwijsfabrieken die het ‘competentiegerichte leren’ hebben omarmd, afrekenen
met dissidenten die het wagen de nieuwe heilsleer openlijk te bekritiseren.
De onderwijsmanagers blijken de kunst goed te hebben
afgekeken van vooraanstaande dictaturen. Controleer de post, nu mail geheten,
van de dwarsligger, en betrap hem op kongsivorming met andere opruiende
elementen. Schrijft hij lelijke stukjes in de krant, geef hem dan een
spreekverbod. Zet hem als een zot te schande in de lerarenvergadering, ten prooi
aan de hoon van de meelopers. En als dat allemaal niet helpt: sluit hem op in
een administratief kantoortje.
Straaijer haalde de voorpagina en kreeg voor elkaar dat de
Vereniging Beter Onderwijs Nederland een meldpunt opende voor docenten die zich
geïntimideerd voelen door hun management. Daar zal het de komende dagen druk
worden. Volwassen pestslachtoffers zullen anoniem het deksel van de gierput
lichten. Er zal een stank opstijgen van ontgoocheling en angst.
Ik zal oude bekenden tegenkomen op de site van BON. Wie wel
eens iets in de krant schrijft over onderwijs, wordt vanzelf meldpunt.
De moedeloze leraren in mijn mailbox vloeien in mijn
verbeelding samen tot één prototype. Hij, meestal is het een hij, is veertig
plus. Hij is minstens doctorandus, zoals vroeger al zijn collega’s. Nu steekt
hij, als een van de weinige eerstegraads docenten, mallotig uit boven het
maaiveld van hbo’ers. Hij wordt ook allang niet meer betaald als academicus. Het
management stelde, uiteraard met instemming van de meerderheid van zijn
collega’s en zijn vakbond, zijn salaris gelijk aan dat van de tweede-graders.
Dat vindt hij nog niet het ergste. Hij houdt van zijn vak, en
als verstokte lezer houdt hij het gretig bij. Misschien schreef hij een
schoolboek, een proefschrift, of artikelen voor een vakblad. Want alleen wie
veel weet, kan losjesweg en bevlogen kennis overdragen. Maar zijn vak werd hem,
zo’n tien jaar geleden, afgepakt. Het werd gereduceerd tot een vaardigheid, of
tot ‘content’, te vinden met een zoekmachine. Voortaan was hij een coach. Met zo
min mogelijk ‘contacturen’ moest hij zo veel mogelijk leerlingen aan een diploma
helpen. Dat het niveau daardoor dramatisch daalde, verbaasde hem niet.
Zijn geweten ging knagen: was het niet zíjn
verantwoordelijkheid dat kinderen iets opstaken? Hij uitte zijn zorgen bij de
directie. Die wees hem fijntjes terecht. Het onderwijsprogramma was de zorg van
het management. Hij, ooit koning in zijn klaslokaal, was niet meer dan een
uitvoerder, een sukkel van de werkvloer. Had hij zich maar moeten laten
bijscholen. Hij was een verzuurde querulant, die de broodnodige vernieuwing
saboteerde. Wilde hij daar eens mee ophouden?
Nu de jongste onderwijsvernieuwingen – het vmbo, het
Studiehuis - een sof zijn gebleken, haasten de partijen die voor de misbaksels
verantwoordelijk waren VVD, PvdA en D66, zich om het kind en de leraar aan hun
borst te klemmen. Want dat kind gaat naar school, krijgt een baan, moet straks
de kosten van de vergrijzing betalen. Hij is de CEO, de leraar, de onderzoeker
van de toekomst. En met een kwart van de vmbo’ers die amper kunnen lezen en
schrijven, en een vracht aan hoogopgeleiden die zichzelf hebben opgeleid, schiet
het niet op met die kenniseconomie.
Hun voorstellen komen neer op een grootscheepse restauratie.
Lerarensalarissen omhoog! De academicus weer voor de klas! De mavo terug!
Geloof ze niet. De PvdA heeft zitten slapen toen de meest
verwoestende vernieuwing, die van het competentiegerichte leren, stilzwijgend
werd doorgevoerd in het mbo en hbo en een groot deel van het voortgezet
onderwijs. Die vernieuwing werd niet gedecreteerd door de overheid, maar was een
gevolg van de ‘autonomie’ die minister Van der Hoeven scholen gaf.
Staatssecretaris Rutte voegde niet meer toe dan het fletse, klant-is-koning-idee
van de leerrechten.
Een school is geen bedrijf, een leerling geen klant, een
leraar geen verkoper. Alleen de onderwijsidealen van de SP en de ChristenUnie
zijn nog niet bevuild door de opportunistische praktijk.
Terug naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of naar
site home
.
|