Studiehuis en exacte vakken 25 nov.2006

De slechte resultaten van het studiehuis worden veelal gepresenteerd als iets dat niet voorzien was. Dat is een regelrechte leugen, omdat er van begin af aan tegen het studiehuis is gewaarschuwd, op grond van bijzonder voor de hand liggende argumenten. Onderstaand een voorbeeld:


De Volkskrant
, 01-04-1999, van een verslaggeefster

'Exacte vakken gedijen niet in studiehuis'

Leerlingen steken te weinig op van het zelfstandig bestuderen van een wis- of natuurkundeboek. Om een exact vak te begrijpen is het nodig om met de leraar en met andere leerlingen te discussiëren. In het studiehuis is daar te weinig gelegenheid voor.


Dit meldt het onderwijsblad Didactiek & School dat vandaag verschijnt. T. van der Valk, projectleider van Bètaprofielen in het Studiehuis, meent dat docenten van exacte vakken hun leerlingen te weinig in de klas hebben om ze goed te begeleiden.
    Leraren wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie geven in het nieuwe onderwijssysteem (studiehuis of tweede fase) slechts één uur per week les aan de havo-4 en vwo-4-leerlingen. Vroeger was dit minstens drie uur. Tegenwoordig is het de bedoeling dat de leerlingen de ontbrekende delen van de stof zelfstandig tot zich nemen.
    Volgens Van der Valk hebben leerlingen de begeleiding van hun bèta-docenten hard nodig. De kernbegrippen en vaardigheden zouden zo moeilijk en complex zijn dat leerlingen ze niet uit een boek kunnen leren. Van der Valk geeft als voorbeeld de term 'kracht'. Dat begrip betekent in de natuurkunde iets anders dan in het dagelijks leven. 'Er is intense interactie nodig om dat verschil te bevatten. Dat kun je niet in een boek lezen', aldus Van der Valk.
    De projectleider Bèta Profielen stelt voor om één aparte dag of middag in het studiehuis te reserveren voor de exacte vakken. De leerlingen kunnen dan in groepjes filosoferen over de onderwerpen. De bètadocenten kunnen dan rondlopen om de helpende hand te bieden.
    Een andere mogelijkheid is dat de bèta-docenten onderling samenwerken. Ze kunnen bijvoorbeeld afspreken dat leerlingen alleen bij biologie een practicum doen. Onderwerpen die elkaar raken, zouden bij één vak behandeld kunnen worden.


Naar Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of site home .