Bronnen bij Speciaal onderwijs: ideologie
| 10 dec.2010 |
Het ideologische aspect achter het opheffen van het speciale onderwijs komt
vrijwel uitsluitend uit linkse hoek, en is gebaseerd op de hogere ideologie van
"De gelijkheid der mensen". Waar natuurlijk iedereen die dat kan op
gelijkwaardig niveau behandeld moet worden, zoals de gelijkwaardige geestelijke
behandeling van lichamelijk gehandicapten - de ideologie van de linksen past dit
ook toe op geestelijk gehandicapten, en talloze anderen ongelijkwaardige
gevallen. En zouden ze het liefst alle kinderen ongesorteerd op wat dan ook in
dezelfde klas stoppen. En omdat daar weinig tot geen zinnige argumenten
voor zijn, komt men met de onzinnige:
Uit:
De Volkskrant, 10-12-2010, van verslaggever Robin Gerrits
Rugzakleerling niet altijd welkom in klas
Tussentitel: Toegang tot regulier onderwijs te vaak kwestie van willekeur
Toegang van alle kinderen met een handicap tot het 'gewone' onderwijs is nog
nooit zo dichtbij geweest. ...
Toch blijft inclusief onderwijs als heersende norm nog
even toekomstmuziek, zo bleek in Utrecht. ...
Op dit moment zitten circa 110 duizend kinderen vanwege hun
beperking op een speciale school. Daarnaast zitten ruim 36 duizend kinderen met
een rugzakje op gewone scholen. Maar mede vanwege de explosief oplopende kosten
is besloten de rugzakjes af te schaffen en het geld voor extra zorg direct aan
de scholen te geven. Onduidelijk is wat er met de kinderen gebeurt, want veel
scholen vinden het organiseren van extra begeleiding ingewikkeld.
De aanwezigen op de werkconferentie waren bijna allemaal
sterk voorstander van een volledige toegang tot het reguliere onderwijs, omdat
ze dat beter vinden voor de integratie van kinderen met een handicap. ...
Red.: Aha. Waar in deze redenatie zit het belang van de
kinderen zonder handicap? Nergens. En het gaat hier overduidelijk niet om de
belangen van een speciale deelgroep, maar die van de groep van alle kinderen.
Als een maatregel een bepaalde groep bevoordeelt, maar meer nadelen oplevert
voor de rest, is die maatregel van de baan. In een redelijke maatschappij.
En hier is het bewijs van dat nadeel:
Van: Volkskrant.nl, 01-05-2010, ANP. Leraren:
scholier op achterstand door klasgenoot met ‘label’
Er zijn in bepaalde klassen van basisscholen zoveel scholieren die een
leerprobleem of gedragsstoornis hebben, dat hun klasgenoten daar onder lijden.
Dat constateert de helft van de leraren die over het onderwerp ‘scholieren met
labels’ werden bevraagd door het tv-programma Rondom 10 en CNV Onderwijs. De
resultaten van het onderzoek werden zaterdagochtend bekendgemaakt. Ruim 2.300
werknemers in het basisonderwijs vulden de uitgebreide vragenlijst in.
Vier van de vijf leraren vindt dat deze kinderen tot extra werkdruk
leiden. Ruim een derde van de docenten meent dat ze zoveel kinderen met een
label in de klas hebben zitten, dat hun eigen werk eronder lijdt. Bijna de helft
van de leerkrachten is van mening dat de eigen opleiding hen onvoldoende heeft
voorbereid op kinderen met een zogenoemd ‘probleemlabel’. ...
Red.: Dit is natuurlijk voor de ideologen en hulpverleners een
volkomen onwelkome boodschap. Het bericht verscheen dan ook niet in print in
de Volkskrant, en ook elders heeft de redactie er niet meer van gehoord (het
was zelfs verdwaald in het archief).
Maar als de redelijke argumenten en de werkelijkheid tegen de
ideologie ingaan, komt men natuurlijk met de onredelijke argumenten (alfa- en
gamma-ideologen zijn goed in het manipuleren van taal en de logica):
|
Astrid Haccou, moeder van een dochter met een autistische spectrum
stoornis, vertelde hoe haar dochter op een speciale vwo-school voor
autisten van de ene verbazing in de andere valt: 'Hoe kunnen kinderen
die slecht zouden zijn in sociale vaardigheden, dit leren op een school
met kinderen die hier allemaal slecht in zijn?'. En dan bovendien apart
in taxi's naar school, waar geen kerstdiners zijn, geen schoolfeesten,
geen maatschappelijke stages. 'Mijn dochter kan eigenlijk niet anders
dan concluderen dat ze geen autist is, want al die dingen vindt ze juist
wél leuk.' |
Inderdaad: die dochter is geen autist, maar iemand met iets kleins,die uit
tot autist is gebombardeerd, een bekend modeverschijnsel:
|
Miriam Kleijweg, moeder van de 12-jarige Menno, een jongen met het
syndroom van Down uit Delft, illustreert hoe het in de praktijk uitpakt.
Op een foto die ze heeft meegebracht, staat Menno temidden van zijn
klasgenoten van groep 8 en die net als alle achtstegroepers in deze
maanden zich aan het oriënteren is op het voortgezet onderwijs. Veel
extra aandacht en een duidelijke structuur maakten het tot nu toe heel
goed mogelijk dat Menno op een gewone basisschool zat.
'Zelf wil Menno heel graag door naar wat hij noemt groep 1',
zegt Kleijweg, 'En dan vooral veel gymmen en zwemmen.' |
Bekende troef en altijd raak:de prijs-mongool: een uitzonderlijk
goed-functionerend exemplaar moet als voorbeeld dienen om de hele groep maat toe
te laten.
Volgende:
|
René Peeters, nu wethouder in Almere, maar in een vorig leven
schoolbestuurder, weet hoe het werkt: 'Het verzoek om iemand met een
handicap toe te laten, komt officieel bij het bestuur binnen, maar die
laat de beslissing in praktijk over aan de directeur. Die kijkt vooral
weer naar het team docenten, of die het zien zitten. Het gevolg is
willekeur.' |
Een glashelder gelegenheidsargument. Als er een strakke regel zou zijn, zou
men pleiten voor "een meer individuele behandeling", met als
toevoeging:
"gebaseerd op de merites van het geval", waar men verder aan toe zou
voegen: "de mensen
met ervaring weten het het beste".
En als alles faalt, gaan we over tot de gouden pot aan
het eind van de regenboog:
|
... alle speciale instellingen afschaffen, zoals veel aanwezigen
voorstaan ... Yolan Koster van kenniscentrum Crossover. 'Deze kinderen
willen juist iets leren, en uitgedaagd worden. |
Waarbij ook de echte welbewuste waanzin niet geschuwd wordt:
|
Maar zomaar alle speciale instellingen afschaffen ... lost ook niet
alles op, verklaarde de vertegenwoordiger van het ministerie: 'Er is nog
steeds een forse groep ouders die een aparte speciale school willen,
omdat ze vinden dat juist dát beter is voor hun kind.' Immers veiliger,
minder veeleisend, meer voorzieningen. ...
Veiligheid is bovendien een verkeerd uitgangspunt,
stelde Yolan Koster van kenniscentrum Crossover. '... Veiligheid is de
dood in de pot.' |
Overigens was er een directe aanleiding voor dit gebeuren:
|
Het door Nederland ondertekende VN-Verdrag voor de Rechten van de
Mens spreekt zich namelijk in artikel 24 duidelijk uit voor dit
zogeheten inclusief onderwijs. Op een werkconferentie in Utrecht besprak
de zogeheten Coalitie voor Inclusie woensdag hoe de uitwerking van het
VN-verdrag gestalte moet krijgen. |
Een volstrekte dwaasheid. Een zo algemeen verdrag zou zich nooit met dit
soort specifieke en gedetailleerde zaken moeten bemoeien. Een veelvoorkomend
geval waarin de ene ideologie, die van de kosmopolieten, andere ideologieën
baart. En de lokale bureau-ideologen en -kosmopolieten werken mee:
|
Het verdrag is nog niet door het Nederlandse parlement
geratificeerd. Sinds de ondertekening zijn verschillende werkgroepen en
ministeries aan de slag gegaan om op terreinen als onderwijs, wonen en
werken de implicaties van het verdrag te onderzoeken. En daarbij blijken
genoeg bezwaren. |
En de journalist besluit het artikel met nog een gevalletje "anekdotisch
bewijs"
|
Ervaringsdeskundige Vincent Ohlrichs, die in een rolstoel zit, heeft
gemerkt hoe dat gaat: 'Ik heb pas op mijn 11de leren lezen. En alleen
maar omdat mijn ouders, tegen het advies van de school in, een
onafhankelijke psycholoog naar mij lieten kijken. Die zei dat ik het
kon.' |
Geen beter stimulans voor kritische beschouwingen over het
eigen beleid als het overgenomen wordt door de politieke concurrent. Dan blijkt
men ineens zaken te kunnen zien waar voorheen de ogen gesloten voor waren:
Uit:
De Volkskrant, 02-03-2011, door Sharon Dijksma VVD maakt fouten waarvan PvdA heeft geleerd
Sharon Dijksma |
De auteur is Kamerlid voor de PvdA. Van 2007 tot 2010 was zij staatssecretaris
van Onderwijs. Zij laakt de bewering van VVD-fractieleider Blok dat zij
problemen op haar beleidsterrein onvoldoende heeft onderkend.
Tussentitel: Goed bedoelde idealen stuitten in onderwijspraktijk op fel
verzet
...
Al jarenlang doet de politiek pogingen om het regulier onderwijs meer inclusief
te maken voor kinderen met een zorgvraag. In de jaren negentig hadden mijn
sociaal-democratische voorgangers zelfs het ideaal van een volledig inclusief
regulier onderwijs. Onder het adagium 'weer samen naar school' werd het speciaal
onderwijs in theorie min of meer afgeschaft. Alle kinderen moesten in de
toekomst, ongeacht hun handicap, een plek kunnen krijgen in het regulier
onderwijs. Het was een goedbedoeld ideaal dat in de onderwijspraktijk op groot
verzet stuitte en uiteindelijk ook niet haalbaar bleek. De wijze en harde les
voor sociaal-democraten was hier dat kinderen gelijke kansen bieden echt iets
wezenlijk anders is dan kinderen altijd gelijk behandelen. ...
Naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht , of
site home
.
|