VWO, de niveaudaling |
25 mei 2006; 9 feb.2011 |
De naam van het VWO geeft al aan waarvoor het voor bedoeld is, en hoe het lange
tijd heeft gefunctioneerd: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
Maar toen de linkse krachten het onderwijs in handen kregen, kwam ook het VWO
onder vuur te liggen. Wetenschappelijk onderwijs, onderwijs voor de excellenten,
was niet gelijkmakend, en de voorbereiding daartoe dus ook niet. Dus moesten er
meer mensen toegang krijgen, en dús moest het niveau omlaag.
Die niveaudaling wordt geïllustreerd in onderstaande interview met een scholier die briljant wordt gevonden, omdat
hij VWO-examen doet in twaalf vakken. Twaalf vakken waren op oude HBS de
standaard, en examen was er in op zijn minst 10 vakken: vier talen,
aardrijkskunde en geschiedenis, natuurkunde, scheikunde en biologie, en twee of
drie wiskundevakken (het geheugen van de redactie laat het hier even afweten). Wat vroeger
redelijk normaal was, is nu bijzonder. Geen duidelijker bewijs voor de algehele
daling in niveau. By the way: een deel van die examens had naast het
schriftelijk ook nog een mondeling gedeelte. Dat is allang afgeschaft - veel te
moeilijk:
Uit: De Volkskrant, 18-05-2006, van verslaggever Robin Gerrits
Interview | Rotterdamse vwo’er wil met een dozijn eindexamenvakken uit alle
vier de profielen een unieke prestatie leveren
‘De Nobelprijs winnen, dat lijkt me wel aardig’
Tienduizenden vwo’ers zijn aan hun centrale examens begonnen. Woensdag beten 228
leerlingen met Russisch in hun pakket het spits af. Vandaag begint Werner
Daalman uit Rotterdam met Grieks aan een unieke prestatie.
Examen of niet, woensdagavond genoot hij onbezorgd van de Champions
League-finale. Anders gezegd: een monomane studie-nerd is hij bepaald niet. Toch
probeert Werner Daalman (17) uit Rotterdam de komende weken iets bijzonders:
eindexamen doen in alle vier tweede-faseprofielen van het vwo, met Spaans als
extra vak, en dan ook nog cum laude.
Bovenbouw-coördinator Jan-Willem Ouwerkerk van Werners
school, het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam, bevestigt zoiets nog nooit te
hebben meegemaakt. Ook de Arnhemse examenfabriek Cito en de cijferaars van de
IB-Groep in Groningen weten niet van eerdere gevallen. ...
Red.: Tja ...
Vijf jaar later wordt, naar aanleiding van
bezuinigingen
Uit: De Volkskrant, 09-02-2011, door Ianthe Sahadat en Anneke Stoffelen
Universiteit kan talent straks de ruimte geven
Niet iedere student kan straks nog overal terecht, als het aan
staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs ligt. Een hbo-propedeuse biedt
niet per se toegang tot een universiteit. De regering wil dat
onderwijsinstellingen zich meer specialiseren. Wie psychologie wil studeren, kan
in de toekomst niet meer vanzelfsprekend van Groningen tot Maastricht terecht.
...
Verschillende smaken hbo
... Ritzen ziet in het hbo voor vwo'ers vooral een oplossing
voor al die studenten psychologie, rechten en communicatie die uit een soort
vanzelfsprekendheid naar de universiteit zijn gekomen, maar vaak al in het
eerste jaar afhaken. Een vwo-diploma betekent in zijn visie niet automatisch dat
iemand geschikt is voor het wetenschappelijk onderwijs. ...
Red.: Een voorbereidend-wetenschappelijk-onderwijsdiploma
betekent niet dat je geschikt bent voor wetenschappelijk onderwijs ...
Tja ...
De ophef over het hbo in 2011 is nog niet echt overgeslagen
naar andere onderwijstakken, waar het natuurlijk hoogstens gradueel beter is,
want de basisoorzaken van de rampspoed in het hbo slaan op het hele onderwijs -
al was het maar omdat ze grotendeels ook slaan op de maatschappij in het
algemeen:
Uit:
De Volkskrant, 06-07-2011, column door Aleid Truijens
Kennisniveau op vwo moet drastisch hoger
Tussentitel: Vwo'er met een 8 weet echt niet veel meer dan een met een 6
Eén ding moet je staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs nageven: hij is de
eerste bewindsman sinds tijden bij dit ministerie die iets wil doen aan de
kwaliteit van het hoger onderwijs. Hij geeft niet alleen toe dat de prestaties
armzalig zijn, hij wil ze ook verbeteren. Het is echter de vraag of de
voorgenomen maatregelen zullen helpen. ...
Je kunt niet willen dat de helft van de bevolking
hoogopgeleid is - de Lissabon-doelstelling - en tegelijk denken dat het
kennisniveau níet daalt. Elk jaar worden meer vwo-diploma's uitgedeeld. De
stormloop op de gymnasia is onstuitbaar, maar de proefvertaling Latijn dreigde
te worden afgeschaft: véél te moeilijk.
Kinderen worden niet vanzelf slimmer. Diploma's raakten
onderhevig aan inflatie. De vaststelling van Martin Slagter (O&D, 4 juli) dat
zijn huidige hbo'ers massaal zakten voor een eindexamenopdracht schrijven van de
meao van 20 jaar geleden, is illustratief. Ervaren docenten zeggen het vaak: het
huidige vwo-niveau is dat van de oude havo, de havo lijkt sprekend op de
vroegere mavo, enzovoort. Zulke critici zijn jarenlang weggezet als 'verzuurd'.
Deze neergang buig je niet eventjes om door hogere
eindexamencijfers te eisen bij de toelating tot de universiteit. Een vwo'er met
een 8 voor geschiedenis weet echt niet veel meer dan een met een 6. Wat wél zou
helpen is een drastische verhoging van de inhoudelijke eisen, het kennisniveau,
op het vwo. Minder vwo'ers, maar betere. Dan wordt die opleiding de naam
Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs weer waard, en hoeft het mooie systeem
van een diploma dat garantie biedt voor iemands academische capaciteiten, niet
bij het grofvuil.
Cijfers zeggen niets. Een zes betekent: voldoende. Het gaat
erom waar die voldoende voor staat. Als het moeite kost zo'n zes te halen, en
als niet iedereen die zes zomaar haalt, dan is dat cijfer geen schande.
Strengere selectie van docenten, dat zou ook enorm helpen. Maar het is
natuurlijk eenvoudiger en goedkoper om de kwaliteitsdaling in het onderwijs af
te wentelen op de student.
Naar Onderwijsbeleid, lijst
,
Rijnlands beleid
, Rijnlands beleid,
overzicht
, of
site home
.
|