WERELD & DENKEN
 
 

PC-club: Julien Althusius

4 jan.2015

Julien Althusius is iemand die af en toe mag invallen als tv-recensent, en nog wat losse activiteiten heeft bij de Volkskrant. Chique naam, maar inhoudelijk precies dezelfde gore rotzooi als van zijn collega's - een van zijn losse activiteiten was het mede-auteurschap van de "Personen van 2014"-lijst van de Volkskrant, waarin de politiek-correcte hetze tegen niet-politiek-correcten werd samengevat uitleg of detail en voortgezet.
    Hier wat stukjes uit artikelen onder zijn eigen naam:


Uit: De Volkskrant, 02-07-2013, tv-recensie, door Julien Althusius

Spijt

Tussentitel: Elk jaar tellen blanke mensen er honderd jaar bij op hoe lang geleden de slavernij was


Red.:   Fijn, zo'n pakkende tussentitel ... Je weet meteen wat er gaat komen. En je kan het ook meteen doorprikken:

  Elk jaar trekken zwarte mensen er honderd jaar van af hoe lang geleden de slavernij was

Kijk maar:
  ... de woorden van Jörgen Raymann dezelfde strekking: 'Ik heb mijn overgrootmoeder gekend. En haar moeder was slavin.' Zo dichtbij dus.

Zo ver weg dus. Een grootvader van de redactie was volbloed Zwitser, en dat heeft geen enkele invloed gehad op het leven. Nul. Niets.
  Door middel van animaties en illustraties confronteerde de NOS de kijker met de harde feiten van de Nederlandse rol in de slavenhandel: 550 duizend slaven werden door Nederland verhandeld. Hoogleraar Alex van Stipriaan vertelde ...

En verzweeg dat al die slaven tot slaaf waren genaakt door zwarte mensen, en verkocht aan blanke mensen door zwarte mensen ...
    En zo ging het door met de bekende gorigheid.
    Doorverteld door Julien Althusius.
    Tweede verhaal. Een ander vast ingredient van het gore misbaksel:


Uit: De Volkskrant, 04-07-2013, tv-recensie, door Julien Althusius

TV-bakkers

Tussentitel: Het bakken van taarten en koekjes appelleert aan iets nostalgisch; aan gezelligheid en veiligheid

Als je een paar jaar geleden had beweerd dat een kookprogramma gepresenteerd door Martine Bijl voor een seniorenomroep, geprogrammeerd in de zomer, elke aflevering meer dan een miljoen kijkers zou trekken, was je zo hard in je gezicht uitgelachen dat je voor de rest van je leven binnen was gebleven.    ...
    ... het absolute paradepaardje uit de niet zo grijze stal van Omroep MAX is Heel Holland Bakt, een Nederlandse bewerking van het BBC-programma The Great British Bake Off. Het idee is simpel: tien amateurbakkers moeten elke aflevering drie opdrachten zo goed mogelijk zien te volbrengen. ...


Red.:   Wat is daar mis mee? Dit is daar mis mee:

  Niets-aan-de-hand-tv op z'n allerbest. En dat gaat eigenlijk ook wel op voor de kandidaten. Want hoewel het programma Heel Holland Bakt heet, zijn de deelnemers nou niet bepaald een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving. Tenzij je vindt dat Nederland bestaat uit blanke verpleegkundigen uit de Randstad. ...

Ach, de bevolking van de gevangenissen in Nederland is ook niet bepaald een dwarsdoorsnende van de Nederlandse samenleving ... Marokkanen en Antillianen. Licht gekeurde en zwarte mensen. Voor zoiets als tachtig procent uitleg of detail .
    Maar daar mag je van de gore Althusiussen niets van zeggen. Absoluut en helemaal niets.
    Het volgend item, aanleiding voor het starten van deze verzameling, moet geïntroduceerd worden vanuit een andere bron. En om de rol van Althusius geheel duidelijk te maken, is de analyse ervan ook nodig:


Uit: GeenStijl.nl, 31-12-2014, door Pritt Stift uitleg of detail

NPO: "Pim Fortuyn vermoordde Turkse kindertjes"


Red.:   Schrik niet. Dit is geen overdrijving. Dit is een volkomen correcte afkorting voor wat zich heeft afgespeeld bij een van de meer gewaardeerde programma's van de o zo onkreukbare instelling NPO, de gezamenlijke publieke omroep. Het toneel:

  Andere Tijden (NPO) gisteravond, gepresenteerd door "historicus" Hans Goedkoop. Aflevering over de Jaren 90.

De voorstelling:
  ... een item (juni 1997) over een tragische brandaanslag op de Turks-Koerdische familie Kösedag in de Haagse Schilderswijk (waarbij vijf kinderen + moeder omkwamen) ...

De feiten (De Volkskrant, 10-06-1997, van verslaggever Stieven Ramharie uitleg of detail ):
  'Een beest is het, die brandstichter'

...    Ruim twee maanden na de fatale brandstichting in het huis van de Turks-Koerdische familie in Den Haag, blijkt de dader uit de inner circle van de Kösedag-familie afkomstig te zijn. De brandstichter van de Frans Halsstraat was geen racist en evenmin een PKK-activist. ...

Met als motief (Trouw, 12-06-1997, van een verslaggever uitleg of detail):
  Brand uit woede op vader Kösedag

Roddel over zijn levensstijl was de reden dat een 25-jarige man de brand in het woonhuis van de familie Kösedag in de Haagse Schilderswijk aanstak.


Volgens een van zijn advocaten, mr. S. I. Kouwenhoven, was de man boos over de verhalen die over hem de ronde deden.

Afgekort: eerwraak. Maar dat soort termen mocht je in die "andere tijden" al helemaal niet gebruiken.
    Dat zijn de feiten. Hier is wat de NPO, anno 2014, er van maakte - in de beschrijving van GeenStijl:
  Van een item (juni 1997) over een tragische brandaanslag op de Turks-Koerdische familie Kösedag in de Haagse Schilderswijk (waarbij vijf kinderen + moeder omkwamen) wordt zonder een greintje nuance en duiding overgeschakeld naar een fragment Pim Fortuyn, die zich zorgen maakt over de immigratie van Achterlijke Cultuur uit Islamitische Landen.

Met dit begeleidende beeld:
Andere Tijden

Juist ja ...
    Het commentaar van GeenStijl vooraf:
  Kijk het fragment en kots. Dit is de meest smerige extreemlinkse agitprop dit jaar op De Publieke Omroep ooit.

En achteraf:
  Gadverdamme Andere Tijden. Dit is framen. Dit is geschiedvervalsen. Dit is pissen op een graf. Dit is populistische agit prop beyond Noord-Korea. Dit is het grofste journalistieke schandaal van 2014.

Commentaar richting presentator Hans Goedkoop die er zijn gezicht aan leent, in de vorm van de bestandsnaam van de illustratie:
  wat_ben_jij_een_ranzig_mannetje_hans_goedkoop_bah.jpg

Hieraan is geen woord overdreven. Hieraan is geen lettergreep overdreven. Hieraan kunnen met het grootste gemak nog veel krassere termen worden gewijd. Iets met "gevaar van de democratie". Of "ondermijning van de rechtsstaat".
    En hier is het commentaar op de uitzending van Julien Althusius:


Uit: De Volkskrant, 30-12-2014, tv-recensie, door Julien Althusius

Gekke jaren

De dagen tussen Kerst en Oudjaar kunnen niet zonder terugblikken. ... En gisteren was een heel decennium aan de beurt: de jaren negentig.    ...
    De special van Andere Tijden over de jaren negentig van gisteravond was een fijne aaneenrijging van allerlei fragmenten. ...
    Er waren ontroerende beelden van de hereniging tussen Oost- en West-Duitsland ...
    Maar er waren ook dingen te zien in de aflevering van Andere Tijden die niet per definitie exclusief waren voorbehouden aan de jaren negentig en zich ook niet zo makkelijk lieten bedekken met de mantel der ironie. Er waren veel boze mensen in beeld. Blanke mannen vooral, met snorren en matten. ...


Red.:    Weggelaten: de lichtgekleurde mannen die Nederlandse vrouwen lastig vallen, onze meisjes in de hoererij lokken, onze bejaarden overvallen, onze juweliers vermoorden, en afreizen naar Irak en Syrië om te gaan leren koppensnellen. Vooral zeer boze mannen met lichte huidskleur en zwart geiten- of schapenhaar.
    Vertoond en gereproduceerd:

  Ze hingen wat rond in hun trainingspakken, sleutelden een beetje aan auto's, gooiden blikjes bier op straat en als er een camera op ze werd gezet werden ze kwaad. Niet op zichzelf, niet op hun vrienden, maar op die anderen.

Weggelaten:
  Ze hingen wat rond in hun djallaba's en bontkragen, speelden wat met hun messen en pistolen en als er een camera op ze werd gezet molesterden ze die en de journalist die er aan vastzat en gingen ze amok. Niet op zichzelf, maar op die anderen: de "kazen" die alleen al door hun bestaan hen op hun mislukking en minderwaardigheid wezen.

Vertoond en gereproduceerd:
  'Je kan niet een wilde tijger bij een kat douwen', zei een man over de Turkse en Marokkaanse immigranten. 'Nederland is voor de Nederlanders', was er nog zo eentje. De misère van de boze Nederlander was, kortom, eigenlijk de schuld van de buitenlanders. De snorren en matjes zijn misschien achtergebleven in de jaren negentig, het sentiment niet.

Weggelaten:
  'Je kan geen ongelovigen bij ons superieure moslims douwen', zei een man over de Nederlandse kazen. 'De islam betekent dat wij moeten heersen', was er nog zo eentje. De misère van de boze moslim was, kortom, eigenlijk de schuld van de Nederlanders. Het geitenneuken en koppensnellen zijn misschien achtergebleven in de thuislanden, het sentiment niet.

Commentaar: Wat ben jij een ranzig mannetje, Julien Althusius. Bah.
    Julien heeft een paar jaar wat anders gedaan, maar de vaste tv-recensent is er mee gestopt, en de Volkskrant rouleert het recensentschap nu tussen een aantal mensen, waaronder Julien. Hier nog eens een bewijs van zijn geschiktheid voor de rol:


Uit: De Volkskrant, 30-05-2016, tv-recensie, door Julien Althusius

Rotterdam

De deftige woorden, het dandy-eske voorkomen en de haast theatrale manier van luisteren zorgen voor een aangenaam contrast tussen De Hokjesman en zijn subject.    ...

Red.:   Volgens het bekende VPRO-recept: de grachtengordel die neerkijkt op het lo-pollooi. En dus:
  ... genomineerd voor de Zilveren Nipkowschijf.

Die dus nu afgereisd was naar het onder de zwartheid aftakelende Rotterdam:
  Schaap begon zijn zoektocht naar de essentie van de Rotterdammer op de West-Kruiskade.

Door de zwarten omgeturnd van een fatsoenlijke winkelstraat in:
  Een paar jaar geleden nog het domein van drugsdealers en junks

En ten kost van vele tientallen miljoenen weer terugveroverd voor de beschaving.
    Maar die zwarten zijn, volgens de VPRO, dus per definitie:
  ... een belangrijk deel van de Rotterdamse identiteit schuilt in de enorme verscheidenheid aan mensen die er woont, dat mooi verbeeld wordt in de winkel zelf. 'Diversiteit vind je in de 25-meter lange toonbank', zei Schaap in de voice-over, 'gevuld met een assortiment dat recht doet aan een polychrome stad met een overvloed aan smaken.'

En diversiteit is per definitie een verrijking ... Laat staan een overvloed aan smaken.
    Net als dit:
  De voormalige dierenwinkel is nu een 'veilige haven voor dolende buurtbewoners' en misschien nog wel het mooiste voorbeeld van veelzijdigheid van Rotterdam.

Ahhhh: 'veelzijdigheid' ... Die hadden we nog niet gehad.
    Dit soort veelzijdigheid:
  De voormalige dierenwinkel is nu een 'veilige haven voor dolende buurtbewoners' en misschien nog wel het mooiste voorbeeld van veelzijdigheid van Rotterdam. Van de oude Turkse meneer die merkt dat hij steeds slechter Nederlands gaat praten tot John, een kok die niet bang is zijn stem te verheffen, tot Achmed, die Aalmoes wordt genoemd en eens talen studeerde. ...

Allemaal leverende een grote bijdrage aan de Nederlandse cultuur en samenleving.
    De realiteit: de stad Rotterdam moet tientallen en honderden miljoenen besteden aan buurten die, nadat ze een paar lang aan de "veelzijdigheid" van de gekleurde bevolking zijn overgelaten, weer van getto af opnieuw opgebouwd moeten worden.
    Hier is wat de VPRO, de Volkskrant en Julien Althusius van deze "verrijking" vinden:
  'Aan alle gemeenschappen, moge uw bijnaam een geuzennaam worden, en moge u uw identiteit bewaren wanneer het u veiligheid biedt. ...'

"Fantastisch!"
    De volgende aflevering. Met eerst ter introductie een stukje GeenStijl:


Uit: GeenStijl, 26-10-2016, door Pritt Stift uitleg of detail

Over het aapje van Kuzu hoorden we niemand



Zie daar. De tomeloze hypocrisie van fatsoensfappend Nederland. De Coolsingel, Malieveld, Museumplein en Dam bleven leeg toen Tunahan Kuzu 'apetrots' was op Sylvana Simons. Maar als een boze blanke man als Johan Derksen EXACT hetzelfde zegt, klimmen de stukjesbakkers als hersenloze gorilla's in de Grote Deugboom, om woedend te roffelen op hun morele inborst. Wat een land, en wat een mensen primaten.



Pritt Stift | 26-10-16 | 09:04


Red
.:
   Maar ja ... Toen had, zie het tijdstempel onderin, hersenloze fatsoensfapper Althusius zijn stukje natuurlijk allang verzonden:


Uit: De Volkskrant, 26-10-2016, tv-recensie, door Julien Althusius

Excuses?

Het Pietbesluit van RTL maakt overal de tongen los. Een van de dieptepunten: Johan Derksen bij Voetbal Inside.

Tussentitel: Derksen wilde nog wat kwijt: 'Sylvsana Simons lijkt helemaal niet op een pauw.'

...    Ook op RTL zelf werd Het Pietbesluit besproken, aan tafel bij het immer eloquente Voetbal Inside. 'Was je trouwens van slag van het besluit van RTL om de Veegpiet te introduceren?' vroeg presentator Wilfred Genee aan Johan Derksen. Het enige nadeel van het besluit van RTL, vond Derksen, 'is dat het hysterische juffrouwtje Simons nu zo trots als een aapje door het land rent'.
    Derksen bood gisteren op AD.nl zijn excuses aan voor die opmerking. 'Ik haalde op ongelukkige wijze verschillende spreekwoorden door elkaar. Ik had dat zelf niet eens in de gaten.'
    Maar is dat zo? Tot drie keer toe had Genee geprobeerd de opmerking van Derksen te corrigeren, of 'recht te lullen', zoals hij dat noemde. 'Zo trots als een aapje, heb ik net gehoord, terwijl het toch echt zo trots als een pauw is', probeerde Genee. 'Waar het hart vol van is, loopt de mond van over', zei Derksen daarop. Genee wilde toen overgaan op een ander onderwerp, maar Derksen wilde nog wat kwijt: 'Ze lijkt helemaal niet op een pauw.'    ...


Red.:   Nee, ieder mens en ieder kind kan zien dat Sylvana Simons veel meer lijkt op een aap dan een pauw. Daarom vindt je ook nooit zwarten in naturalis ... Kinderen zien dat onmiddleijk en flappen het eruit ... "Kijk, die mevrouw Simons daar, die lijkt veel meer op een aap dan op een pauw ..."
    Zwak hoor, van die Deksen om excuses aan te bieden ... Boor uets dat waar is ...


Naar PC club  , Politiek lijst  , Media lijst  , Politiek & Media overzicht  , of site home  .