Politieke correctheid: de rabiate vormen
|
13 jan.2007 |
Onderstaand een paar van de meest rabiate uitingen van politieke correctheid, in
zijn emotionele en meer rationele vormen. De eerst is wat ingekort, maar het
weggelatene is alleen maar meer van hetzelfde: alles wat netjes en fatsoenlijk
is deugt niet - liever modder, stront en bloed, of indien in Nederland: beton en
flats en drugs:
Uit:
Volkskrant weblog, 15-12-2006, door Lydia Rood, schrijver
Vlucht! De rendierhouders komen
Vorig jaar met Kerstmis zaten wij veilig in Marokko. Geen kerstboom te koop
natuurlijk, geen stalletje te zien, of er moesten echte ezels en levende
daklozen in zitten. Een grote innerlijke rust kwam over mij. Ik hoefde geen geld
uit te geven aan overbodige kitsch. En ik hoefde niet door Den Ilp.
Den Ilp heeft laatst landelijk de televisie gehaald met zijn
lichtjesfestijn. Den Ilp is het België van Nederland. Mensen zonder een greintje
culturele bagage bouwen daar van die net te fors uitgevallen zogenaamde villa’s
en nepboerderijen, ontsierd door een dubbele carport of de oprijlaan naar de
bedrijfsannex. Ook ontsierd trouwens door de bewoonsters, waar te lang aan
gekalefaterd is. Maar zoiets zeg je niet hardop.
In deze tijd van het jaar laat Den Ilp zich in al zijn
ordinaire glorie zien. Geen daklijst hoeft het meer zonder lichtslang te doen.
Iedereen ziet dat die dikke tuinslangen met lampjes erin lelijk zijn. Vooral
overdag, als de lichtjes uit zijn en je de afvalkwaliteit van het plastic zo
goed waarneemt. Maar ze zijn handig en goedkoop. De Ilpenaar laat het breed
hangen, maar liefst wel met korting van de Gamma.
... Dit jaar merk ik dat Den Ilp zelfs is doorgedrongen tot in het
vroeger arme dorp waar ik woon. ...
Juist omdat dit dorp vroeger arm was heb ik precies kunnen
volgen hoe het gaat met de welvaart.
Eerst kopen en verven mensen een huis.
Dan leggen ze tegels in de tuin. Dat beperkt het tuinieren
tot éénmaal per seizoen onkruidgif tussen de kieren spuiten. Op die manier heeft
Nederland zijn mussen weten uit te roeien, maar daar hebben we dan weer een
dierenpartij voor opgericht. Met dooie mussen zijn we ook nog best blij; die
zetten we in een museum.
Daarna zetten mensen potten met fuchsia’s of dwergconiferen
op de tegels voor de kleur. De fuchsia’s zijn een jaar later meestal dood en
worden dan vervangen door een jong hortensiaatje. ....
Nu de organische welvaart. Die gaat zo:
Eerst kopen en verven mensen een huis.
Dan leggen ze perkjes aan, met ligustertjes die ze zorgvuldig scheren in de vorm
van uitgestorven diersoorten zoals mussen. Tussen de perkjes komt grint. Aan de
straatkant komt een laag gehouden haagje, want mensen willen nog wel kunnen zien
wie er voorbij stiefelt.
Bij de deur komt een figuurtje van afvalhout. Een tuinman of bostrol, wat het
voor moet stellen snap je niet precies, maar het is gemaakt van pittoreske
boomschijven en wortelstronken en kijkt bijna zo olijk als een Chinese kerstman.
Soms heeft zo’n ventje een kruiwagentje. Soms is het ook een los kruiwagentje,
niet van plastic of gips maar van echt levend geweest hout. In zo’n kruiwagentje
groeien hangplanten. ...
Ik wou dat ik in Marokko was. Daar hangt wel een Offerfeest in de lucht, maar de
schapen die daar worden gekeeld bloeden tenminste echt bloed. En in hun vacht
hangt echte stront. En het haar wordt van hun koppen geschroeid op echte
vuurtjes. ...
Red.: Nu wat gescheld op de Nederlandse etnie - alles wat
geen kleur heeft, is blond, blauwogig en deugt niet:
Uit: De Volkskrant, 11-06-2004, boekbespreking door Herman Franke
Brug tussen een berg en een ravijn
In de jaren zeventig haalden berichten over het weigeren van de toegang aan
Turken en Marokkanen bij sommige disco's nog de voorpagina's.
Men sprak er schande van. Tegenwoordig komen ze bijna nergens
meer binnen. Noodgedwongen hebben ze eigen uitgaanscentra opgezet, wat hun als
multicultureel verzet tegen aanpassing wordt verweten.
Als er ergens haat onder allochtonen wordt gekweekt, is het
bij de deuren van de disco's. En niemand zegt er wat van. De mooiste en beste
weg naar integratie, de weg van de liefde, gevolgd door gemengde huwelijken en
prachtige halfbloedjes zonder Hollandse vissenogen, wordt elke weekend door
blanke kleerkasten geblokkeerd. ...
Red.: En tenslotte een uitgebreide versie van: iedereen ter
wereld is Nederlander en heeft op vrije intocht, vergezeld van de nodige
marcherende laarzen voor een ieder die het tegendeel zou willen beweren:
Uit:
De Volkskrant, 13-01-2007, door Oscar van den Boogaard, schrijver
Stelling | Eens een allochtoon, altijd een allochtoon?
Elke week reageren Nausicaa Marbe en Oscar van den Boogaard op een actuele
stelling. Deze week over het CBS-rapport dat voorspelt dat in 2050 een op de
drie Nederlanders allochtoon is.
Laten we het over mensen hebben
Mensen in kaart brengen, is een hachelijke onderneming.
Bij formuleringen als 'het aantal allochtonen neemt toe met 1,6 miljoen, van wie
de grote bulk afkomstig is uit niet-westerse landen' zie ik beelden uit
concentratiekampen voor me. Mensen die worden gescheiden naar land van herkomst
en opgestapeld.
Bij zinnen als 'de tweede generatie zal zich in de nabije toekomst in ruime mate
gaan voortplanten' zie ik de laboratoria voor me uit het Derde Rijk.
In het taalgebruik van de statistiek verliest de mens zijn waardigheid. 'De
spreiding van allochtonen' klinkt als een formulering uit een masterplan van een
dictator.
Het gevaar van al die statistische rapporten die doodleuk in de krant opduiken,
is dat mensen in die terminologie over zichzelf en elkaar gaan denken. Behoor ik
tot een bulk? Tot het autochtone bestanddeel? Zou ik me niet snel moeten
voortplanten om de vergrijzing af te remmen? Ben ik eerste of tweede generatie?
Of stam ik net zoals jullie af van Adam en Eva? .
Waarom ben ik een autochtoon?
Ik hoef maar de grens over te gaan om dat niet meer te zijn. Ik had toevallig
een Nederlandse vader en een Nederlandse moeder. Ik had voor hetzelfde geld een
Marokkaan of een Soedanees kunnen zijn. Mijn nationaliteit is willekeurig.
Het is geen prestatie een Nederlander te zijn. Het is wel heel praktisch en
omdat het praktisch is, willen andere mensen ook graag Nederlander worden. Dat
kun je hen onmogelijk verwijten. Is degene die geen staatsburger is soms geen
volledig mens?
We willen allemaal leven in een wereld waarin we vrij kunnen bewegen. Daar is
het hele idee van Europa toch ook om te doen.
Het vrije verkeer van mensen. Uiteindelijk moet de hele wereld zo'n vrijplaats
worden. Wie dat niet wil, is tegen vooruitgang.
Als we meer durven te denken in termen van mensen en mensenrechten dan in termen
van burgers en burgerrechten, zouden we pas werkelijk een grote stap in
wereldintegratie zetten. Laten we het niet over Blut und Boden hebben. Je
hoeft maar in de spiegel te kijken of je ziet een vreemdeling. Een allochtoon van
wie het land van herkomst raadselachtig is.
Red.: In het begeleidende artikel van Nausicaa Marbe worden
een aantal juistere observaties gedaan, hoewel ook hieruit deels onjuiste
conclusies worden getrokken:
Uit:
De Volkskrant, 13-01-2007, door Nausicaa Marbe, journalist en schrijver.
Stelling | Eens een allochtoon, altijd een allochtoon?
Elke week reageren Nausicaa Marbe en Oscar van den Boogaard op een actuele
stelling. Deze week over het CBS-rapport dat voorspelt dat in 2050 een op de
drie Nederlanders allochtoon is.
Privacy van allochtoon telt niet
De Nederlander bestaat niet. Volgens kosmopolieten of multiculturalisten is een
kleurrijk getooid Afrikaans stamhoofd evengoed Nederlander als een uit de klei
getrokken Zeeuw.
Kwestie van paspoort of, ook dat wordt tegenwoordig stellig verkondigd, van
taal. ledereen mag zich Nederlander noemen. Wee de etno-purist die dat betwist.
De werkelijkheid is minder tolerant. De Nederlander bestaat,
en een ding is hij zeker niet: allochtoon.
Een Nederlander is iemand aan wie Nederlanders nooit vragen:
waar kom je helemaal vandaan? Waarom woon je eigenlijk in Nederland? Of nog
erger: wanneer ga je weer terug?
Die vragen worden mij regelmatig gesteld. Nochtans woon ik
hier een kwarteeuw, heb een Hollands gezin, spreek thuis of op straat nooit mijn
moerstaal, verorber regelmatig publiekelijk een harinkje en verplaats me
ordentelijk op de fiets - recht van lijf en leden, als Donner.
Toch bespeuren ze onraad, ze ruiken het. Waar ben je geboren,
hoe kwam je hier, waar wonen je ouders, is je man Nederlands - ze kunnen het
niet laten. Bijna iedere keer als ik voor het eerst iemands hand schud, is het
raak. Zelden staan mens en erbij stil dat migranten ook hun privacy koesteren,
dat ze het wellicht beu zijn jaar in jaar uit dagelijks hun levensgeschiedenis
te moeten opdreunen. Alsof je een tweederangsburger bent op wie fatsoensregels
niet toegepast hoeven worden.
Deze brutale nieuwsgierigheid is geen blijk van xenofobie.
Evenmin maakt ze Nederland racistischer dan andere landen. Maar zo'n fixatie op
het anders-zijn verklaart wel waarom allochtonen eeuwig allochtoon blijven.
...
Red.: En dat is zo. En dat is overal zo. Alleen in
Nederland zal men, de "botte Nederlander" zijnde, het er veel sneller over
hebben. Wat het ook, zegt de psychologie, veel sneller corrigeerbaar maakt: "You
got to acknowledge it, before you can address it", volgens Dr. Phil
. En dat maakt dat deze situatie er in Nederland veruit het best voor staat. En
dat maakt alle gehuil van de politiek-correcten regelrechte hypocrisie en
gestoordheid..
Let overigens op wie
hier werkelijk waardering uitspreekt over Blut und Boden: Lydia Rood in
de laatste alinea van het gegeven citaat.
Want niks mis met Blut und Boden, als het maar geen Nederlandse Blut
und Boden, maar gekleurde Blut und Boden.
Naar Politieke correctheid
,
Politiek lijst
, Media lijst
,
Politiek & Media overzicht
, of site home
.
|