Bronnen bij Erfrecht: de argumenten ervoor

31 dec.2009

Een simpele test van de rol van het erfrecht is wat er gebeurd als je er iets aan verandert. Het kabinet van CDA, PvdA en CU van 2007-2009(?) past een verlaging toe. En daar worden rijken beter van:


Uit: De Volkskrant, 30-12-2009, door Frank van Alphen

Lagere erfbelasting fijn voor de rijken

De gehate erf-en schenkbelasting gaat omlaag. Bedrijven erven wordt goedkoper. Volgens de SP zijn deze veranderingen vooral prettig voor miljonairs

Op de valreep heeft de Eerste Kamer ingestemd met de gewijzigde successiewet. Hierdoor gaan de tarieven voor de erf- en schenkbelasting met ingang van 1 januari omlaag. Ook is de wet vereenvoudigd en zijn de vrijstellingen verhoogd.   ...
    Er waren weinig politici te vinden die te hoop liepen tegen deze verlaging. De vraag was vooral hoe de inkomstenderving van de staat van circa 200 miljoen euro kon worden goedgemaakt. ...
    De SP was de enige partij die tegen de verlaging van de erfbelasting stemde. Volgens Geert Reuten, Eerste Kamerlid van de SP, is de verlaging oneerlijk omdat de lagere tarieven vooral voordelig zijn voor vermogende burgers. Een derde van de belastingverlaging komt terecht bij 5 procent van de belastingplichtigen: de erfgenamen die meer dan een half miljoen erven. In de optiek van de SP sluist de opbrengst van de aanpak van belastingontduiking met trusts door aan rijke Nederlanders.   ...
    De criteria voor goede doelen, zogeheten ANBI’s (algemeen nut beogende instellingen), worden aangescherpt. Deze ANBI’s hoeven geen belasting te betalen over giften en erfenissen. De Jager wil tegengaan dat dit verkapte familiestichtingen zijn die zo geld onbelast in de de familie houden. Om dit te bereiken moet een ANBI zich voor 90 procent inzetten voor het algemeen nut. Dat percentage was 50 procent.   ...
    In de nieuwe successiewet wordt het erven van een bedrijf minder kostbaar. De eerste 1 miljoen euro die het bedrijf waard is, is vrijgesteld. Het meerdere telt voor slechts 17 procent meer bij de erfenis. Als daarover belasting moet worden betaald, dan kan tien jaar uitstel worden aangevraagd.


Red.:   Conclusie: het erfrecht moet omhoog, en wel op een manier specifiek toegesneden op de rijken en de bezitters van bedrijven en kapitalen.
    Nog een goede reden: de kredietcrisis en de daardoor "noodzxakelijke" bezuinigingen:


Uit: De Volkskrant, 26-08-2010, ingezonden brief van P. den Hartog (Diessen)

Een nieuwe inkomstenbron

In deze formatietijd wordt er gezocht naar extra inkomsten en bezuinigingen. Er is een onderwerp waar ik nauwelijks over hoor, terwijl daar volgens mij nog heel wat te halen valt: de belasting op erven.
    De bevolking vergrijst snel en dat betekent dat het grote erven kan beginnen (denk bijvoorbeeld aan de opbrengst van hypotheekloze koopwoningen). Gratis geld voor de nabestaanden als het ware.
    Maar is het niet vreemd (moreel-ethisch ook een interessant discussiepunt) dat deze nabestaanden hiervoor geen enkele maatschappelijke prestatie hebben hoeven te leveren en op basis van geboorte en afkomst vrijwel gratis geld toegeworpen krijgen? Hoort dat geld niet voor een substantieel deel naar overheidspotten te gaan waar ouderenzorg en AOW in de toekomst uit kunnen worden betaald?
    Het is toch vreemd dat de overheid opdraait voor een op termijn onbetaalbare zorg (ook voor de stevige erflaters) terwijl deze loterij op basis van afkomst vrolijk doorgaat?
    Ikzelf zal op termijn ook leuk erven, dus het is zeker geen jaloezie, maar ik zou wel eens willen weten wat dit kan opleveren.


Naar Erfrecht  , Rijnlandmodel, lijst , Rijnlandmodel overzicht  , of site home .