Bronnen bij Menswetenschappen, ondermaats: onderwijskunde
Onderwijskunde was als menswetenschap tot nu toe buiten schot gebleven,
omdat er bij de rubriek onderwijs op deze website al het nodige over gezegd
is. Het eerste onderstaande artikel was aanleiding alsnog een verzameling te
beginnen, die mettertijd aangevuld zal worden met artikelen van elders op de
site. We beginnen met de introducerende citaten
(de Volkskrant, 17-10-2009, door Gerard Reijn):
Dit geeft wel een redelijk volledig beeld van de stand van
zaken. Interessant is om op te merken dat het instituut dat een de facto
dictatuur heeft gevoerd op dit terrein, de door mislukking ontstane
tegenstand omschrijft als een 'hetze'. Dat laat zien dat het een zeer
ongezonde mentale houding heeft.
Overigens is het wel zo, als aan het einde van het artikel ook gesteld,
dat er nog meer invloeden zijn die het (reken)onderwijs naar beneden hebben
gehaald, zoals de afname van het aantal lesuren, maar die andere factoren
vinden hun oorzaak in dezelfde bron: de dictatoriale invloed van de alfa's
en vooral gamma's in het beleid. Te denken valt met name aan het
competentie-gerichte leren.
Hoe kan zoiets nu gebeuren. Daarvoor geeft het artikel een
overduidelijke clou,die de aanleiding was voor dit stuk:
Misschien is dit de uitkomst van een onderzoek. Maar een algemeen onderzoek
naar de verwantschap tussen taal en wiskunde, zou onmiddellijk opgeleverd
hebben dat dit een (hoge) uitzondering was. Een enkel overbekend voorbeeld
(van Wikipedia.org
):
Deze historisch en sociale gegevens worden ondersteund door het "technische"
gegeven dat er tot nu toe geen aparte wiskunde is ontdekt naast wat er in
het Westen is ontwikkeld, behalve foute wiskunde.
Dat laat wat betreft mevrouw Dolly van Eerde de volgende conclusie: of
zij en haar instituut zijn ongelofelijk incompetent, of ze liegen, of een
menging van beide. Een combinatie van mogelijkheden die dan weer gedragen
kan worden door een onderliggend proces: ideologie. Onder invloed van
ideologie leiden mensen aan de raarste storingen in hun hersenen, waarbij
het dan kan gebeuren dat iemand een enkel geval onder ogen dat bij de
ideologie past, en meteen stopt met verder zoeken.
Maar wat het verder dan ook is: voor een instituut waar een dergelijke
houding heerst, bestaat, is algemeen bekend uit ervaringen in het
bedrijfsleven, slechts één oplossing: opheffing, en opnieuw starten met
grotendeels andere mensen.
Naar Menswetenschappen
, of site home
.
|