Neurologie: gezondheid
Inleiding
De term "gezondheid" wordt normaliter geassocieerd met de toestand van het
lichaam, maar is natuurlijk evenzeer van toepassing op de geest, zoals
erkend wordt in terminologie als "geestelijke gezondheidszorg".
Geestelijke gezondheid is een loffelijk streven waar velen beroemd en
onbekend zich aan hebben gewaagd, en dat normaliter als dusdanig moeilijk
wordt gezien dat het vaak meer als een streven dan een doel wordt
geformuleerd.
Hier wordt geprobeerd het zo veel mogelijk praktisch te
bekijken, wat niet wegneemt dat eerst behoorlijk veel basale kennis moet
worden gepresenteerd, maar dat kan voor zo'n loffelijk streven weinig
bezwaar zijn.
Dit
zijnde een wetenschappelijke website, wordt ook de gezondheid van de geest
eerst behandeld in zijn meest basale vorm: de gezondheid van het
neurologische systeem.
Het verhaal komt in twee delen: een wat
globaler eerste deel dat geen voorkennis vereist, en een wat gedetailleerder
tweede, waarvoor wat voorkennis uiterst handig is maar ook zonder gelezen
kan worden.
Maar beide worden zeer geholpen door eerst het
interactieve overzicht van het neurologische systeem hier
door te nemen, wat het oneindige voordeel heeft dat u veel meer snapt van uw
eigen brein, en een groot deel van het onderstaande met wat tijd en moeite
zelf kan bedenken.
Niveau 1
Het hebben van een neurologisch systeem
is niet een gegeven van het leven. Er zijn levensvormen die het zonder moeten
doen, gewoonlijk genoemd "planten", als tegenover "dieren". Het meest
opzichtige verschil zijnde dat van vastzitters (aan de grond) versus
bewegers.
Waarom bewegers een neurologisch systeem hebben ontwikkeld
en vastzitters niet, heeft dan een opzichtige reden: bewegers kunnen iets
doen met de uitkomsten van een neurologisch systeem wat vastzitters niet
kunnen: bewegen. Dat wil zeggen: zich weg bewegen van een situatie die op
één of andere manier ongunstig is oftewel gevaarlijk oftewel leidt tot het
einde van het bestaan.
Wat dus niet een plan is, maar een potentieel
ontwikkelingspad.
Tot welk ontwikkelingspad ook behoort dat het
moment van detecteren van gevaar en de snelheid van verwijderen van gevaar
leidt tot meer overleven.
Wat leidt tot deelsystemen binnen bewegende
levensvormen die de snelheid van detecteren en wegbewegen van gevaar
bevorderen.
En dat leidt tot het ontstaan van een neurologisch
systeem: een systeem ter bevordering van het snel detecteren en wegbewegen
van gevaar. In de vorm van speciale cellen, neuronen, die signalen snel
doorgeven, deels in de vorm van elektriciteit.
Het menselijke neurologische systeem is veruit de
grootste en meest ingewikkelde uitwerking daarvan, maar het achterliggende
principe is voor iedereen die het vorige heeft begrepen onmiddellijk
zichtbaar.
En dat is les één in de cursus neurologische gezondheid:
het worden van bewust dat het menselijke neurologische systeem in de eerste
plaats ontwikkeld is voor het detecteren en vermijden van gevaar.
En
les nummer twee is: het neurologische systeem is gericht op het
maximaliseren van de snelheid waarmee het werkt: hoe eerder de detectie van
gevaar en hoe sneller de reactie, des te groter de kans op ontsnappen.
Dat laatste zou voor alle bewegers leiden tot oneindige snelheden, wat
in de praktijk niet het geval, wat zo is omdat extra snelheid van welk
levensproces dan ook extra energie vergt, dus extra voedselinname, en de
voedselinname per definitie beperkt is, qua snelheid en hoeveelheid.
Er zijn vele manieren waarop hierin een evenwicht bereikt kan worden
leidende tot de talloze levensvormen, met diverse soorten van detectie
(tast, oor, oog, enzovoort) en manieren van voortbewegen: staarten, vinnen, poten,
enzovoort.
Dit is samengegaan met de ontwikkeling van diverse
soorten van neurologische systemen, met uiteindelijk het menselijke als
laatste uitkomst.
Dat is les drie voor neurologische gezondheid: het
bewustzijn dat het menselijke neurologsche systeem gebouwd is op meer basale
systemen, de meest grove indeling zijnde die van vissen en reptielen in de
vorm van ruggemerg en hersenstam, die van zoogdieren in de vorm van het
emotionele brein, en het specifiek menselijke in de enorme uitgroei van de
cortex, het "rekenbrein".
Met de sub-les dat de uitkomsten van de
drie systemen niet hetzelfde hoeven te zijn, als was het maar omdat als dat
wel zo was, er geen tweede en derde systeem ontwikkeld was - geëvolueerd
was.
Met als sub-les die verheven wordt tot les nummer vier: als
regel is de uitkomst van het hogere systeem de juiste in verband met de
factor overleven.
Bij systemen één en twee is dat duidelijk: systeem
één, ook wel geheten de "reflexen", werkt voornamelijk als een systeem van
schakelaars, zoals zichtbaar in het gedrag van een krokodil. Het emotionele
brein is een soort analoge computer die werkt met chemische stoffen, met veel meer mogelijke uitkomsten: een
half van dit en een kwart van dat, enzovoort.
En het is ook aan
iedereen duidelijk dat systeem twee beter werkt dan systeem één: het
begindoel van de menselijke opvoeding bestaat uit veel afleren van systeem één.
Bij breinsysteem drie, de cortex, keren de schakelaars op een bepaalde
manier weer terug, want de cortex werkt meer als een digitale computer dus
met "logica": het werkt intern met "waar" en "onwaar", in plaats van half
van dit en een kwart van dat maar heeft ter compensatie heel erg veel
neuronen, schakelaars, waardoor toch een breed spectrum van uitslagen
mogelijk is.
Dat systeem drie beter
werkt, kan ook uitgelegd worden, maar daarvoor moet je natuurlijk zowel
systeem twee als systeem drie gebruiken. Stel je bent bezig iets te
verdelen: appels, kokosnoten, geld ... Het doet er niet toe. Stel persoon A
heeft één enkel exemplaar, en bij het verdelen krijgt hij er twee bij.
Persoon A erg blij. Stel persoon B heeft twee stuks, en
krijgt er eentje bij. Persoon B een beetje blij.
Zet ze naast elkaar, of vraag er naar: persoon A is blijer dan persoon B.
Dat is de uitkomst van systeem twee. Gebruik nu
systeem drie. Dan schrijft je wat persoon A krijgt als
"1 + 2", en wat persoon B krijgt als "2 + 1". En dat
ze niet even blij zijn als "1 + 2 ≠ 2 + 1" waarbij dat "≠" staat voor
"is niet hetzelfde als". Wat is de uitkomst van
systeem twee in de taal van systeem drie. Gebruik voor
het hele proces systeem drie, dat wil zeggen de logica en haar afgeleides
zoals rekenen en de overige wiskunde, dan staat daar voor die uitkomst "3 ≠
3". Wat in tegenspraak is met de regels van systeem drie, wat dus
zegt "1 + 2 = 2 + 1"
Samenvattend: qua emoties is (zeg) "1 + 2 = 3,5" en "2 + 1 =
2,5", en qua logica is "1 + 2 = 3" en "2 + 1 = 3".
Systeem twee
lijkt flexibeler, want je kan qua getallen in plaats van de 3,5 heel veel
(oneindig) andere voorbeelden invullen die erop lijken, en in systeem drie
niet: "1 + 2 = 2 + 1 = 3".
Maar systeem drie is nauwkeuriger en voor
complexere problemen is dat veel effectiever: je kan veel meer
systemen-op-systemen bouwen. En omdat de natuur ook is opgebouwd als
systeem-op-systeem, kan je dus veel meer snappen van de natuur. Wat de mens
dan noemt "wetenschap".
Het ontstaan van wetenschap als
cultuur-bepalende factor is evolutionair gezien, dat wil: op minimaal
eeuwen, een hoogst recente factor. Zoals het altijd gaat in de evolutie
leven oud en nieuw tijdenlang naast elkaar, waarin het beter functionerende
system het geleidelijk van het minder functionerende systeem overneemt.
Waarom is homo neandertalis verdwenen? Simpel: omdat homo sapiens beter
functioneert. En dat is dus vermoedelijk zijn brein.
In de
maatschappij is dat deels ook bekend. Daar zijn de twee manieren van
redenren en denken binnen de meer wetenschappelijke kringen in Nederland
bekend als "alfa's" en "bèta's".
De
neurologische evolutie zegt dus: "bèta's" functioneren evolutionair beter dan "alfa's".
Maar
omdat we in een beginfase zitten van deze ontwikkeling, zijn de "alfa's" nog
steeds in de ruime meerderheid van vermoedelijk ergens rond de 80-20 of
90-10. Zoals zichtbaar op school: hoe meer "bèta" de vakken, hoe groter het
aantal afvallers. "Wat wil je studeren?". "Iets met mensen".
En
omdat ze zo ruim in de meerderheid zijn, zijn de "alfa's" dus ook de baas in
de maatschappij.
Dus de huidige situatie is dat "bèta's" de
inrichting van de maatschappij bepalen via wetenschap en techniek, en dat
"alfa's" die maatschappij besturen.
Dat geeft natuurlijk enorme
problemen, het meest zichtbaar zijnde dat van de klimaatopwarming,
veroorzaakt, kortgezegd, door het feit dat de "alfa's" kernenergie "eng"
vinden.
De oplossing is even voor de hand liggend als simpel: vereis
voor maatschappelijke bestuursfuncties een opleiding en diploma.
Een
bestuurder van een verkeersvliegtuig moet een opleiding volgen en een
diploma halen, en een bestuurder van de maatschappij zou dat nog veel meer
moeten.
En het is eerder vertoont, want de Chinezen hebben met dat
systeem een cultuur opgebouwd die het langer heeft uitgehouden dan welke
andere ooit, en dat was puur gebaseerd op de beheersing van de taal. Wat werkte
omdat de Chinese taal nogal moeilijk is dus de test ook werkte op algemene
intellectuele capaciteiten.
Bij het inrichten van een nieuw systeem
moet echter rekening gehouden worden met een andere les afkomstig uit de
kennis van de neurologie en de ontwikkeling van het leven in het algemeen:
men moet zorgen voor evenwicht. En een evenwicht dat zo flexibel mogelijk
is.
Dat wil zeggen: een systeem uitsluitend gebaseerd op neurologisch
systeem drie is minder effectief.
Omdat systeem drie, rationaliteit,
logica enzovoort, effectiever is dan het voorgaande, is er met name onder de
dragers ervan de neiging het te verabsoluteren. In principe is dat, in
beperkte kring, ook wel bekend maar de neiging is er. Een neiging die vele
aspecten heeft en je op vele manieren kan beschrijven, één ervan zijnde "Een
waarheid is een waarheid als je hem kan afleiden van andere
waarheden". Of in vaktaal: een "hypothetisch-deductief systeem", waarbij men
dan meestal de Euclidische meetkunde noemt als voorbeeld. De neiging tot
verabsolutering daarvan kan men herkennen aan geschriften die beginnen met
uitspraken als "Die Welt is alles was der Fall ist"
, waarvan
aan de hand van deze specifieke bedenker, Ludwig Wittgenstein
, meteen
vastgesteld kan worden dat het een geestelijke stoornis is.
Met dit
als voorbeeld kan men de bezem halen door grote delen van de opvattingen
over maatschappij en cultuur ("In den beginne ... " is nog zo'n voorbeeld
van een vrijwel 100 procent garantie op geestelijk gestoorde resultaten),
maar hier zijn de lessen van de neurologie de leidraad, en daarin valt ook
te leren waarom het zo vaak met het menselijke denken uit de hand loopt.
Maar dat vergt eerst meer details van de werking van het neurologische systeem
- nogmaals ter aanbeveling het uiterst
toegankelijke Interactieve overzicht
dat geformuleerd is als een soort Gebuikershandleiding bij het brein.
Voor het gemak worden de voor de geestelijke gezondheid meest relevante
aspecten onder herhaald.
Niveau 2
Het meest opzichtige verschijnsel van het menselijke "uit de hand lopen"
van gedrag en denken is dat van verslaving. Wat een woord is voor gedrag dat zichzelf versterkt
en zichtbaar contraproductief is. Waarvan één van de oudste vormen de
verslaving is aan heroïne, wat met de voortuitgang van de wetenschap der
neurologie als voortvloeisel van de vooruitgang van de natuurwetenschap
uiteindelijk direct gekoppeld kon worden aan een neurologisch proces: de
opwekking van de neurotransmitter dopamine. Neurotransmitters zijn de
chemische stoffen die de werking van de neuronen, de cellen die het
neurologisch systeem vormen, bepalen.
Zoals de beschrijving van de lichamelijke
gezondheid begint die van de neurologische met die van het metabole systeem, zeg
maar de chemische huishouding. Bij het lichaam gaat dat over stoffen als
eiwitten, suikers, koolhydraten enzovoort, bij het neurologische systeem
zijn dat deels dezelfde stoffen, maar extra en kenmerkend ervoor zijn de
neurotransmitters. En in beide gevallen gaat het erom: hoe worden de
producten gemaakt en aangevoerd, hoe worden ze gebruikt en verbruikt, en hoe
worden de afvalproducten weer afgevoerd.
Bekend is: spierpijn
ontstaat door het ophopen van afvalstoffen van de verbranding van suikers en
koolhydraten in de spieren - massage dient ter bespoediging van de afvoer
ervan.
Op volkomen parallelle wijze gaat het bij het neurologische
metabolisme en de neurologische gezondheid in eerste instantie om hoe de neurotransmitters
worden gemaakt en aangevoerd, hoe ze worden gebruikt en verbruikt, en hoe de
afvalproducten worden afgevoerd
.
En net als lichamelijke
vermoeidheid bestaat er neurologische vermoeidheid, wat de mens benoemt als
geestelijke vermoeidheid.
Het equivalent van de lichamelijke massage
is wat minder duidelijk, maar misschien kan je zaken als meditatie en
mindfulness als zodanig zien.
Maar dat is dus aan het einde van het
proces, en eerst de huishoudelijke factoren.
Van de
neurotransmitters bestaan er twee hoofdsoorten: degenen die het aan-uit of
start-stop gedrag sturen: glutamaat en een broertje ervan genaamd GABA, en
degenen die dit aan-uit gedrag gevoeliger maken of afremmen, de bekendere
drie van (nor)adrenaline, dopamine en serotonine, en een vierde genaamd
acetylcholine.
Met glutamaat wordt bijvoorbeeld aan spieren het bevel gegeven
samen te trekken (of te ontspannen), en met adrenaline wordt er sneller
gereageerd als de behoefte zich voordoet. Daar tegenover staan GABA dat
signalen blokkeert en serotonine dat het systeem tot rust brengt. En het
derde paar, dopamine en acetylcholine, zorgt voor herhaling of vermijding
van ervaren patronen. Merk op: allemaal in paren, dus, want de natuur werkt
het allerliefst met evenwichten.
En problemen met de aanmaak
of aanvoer van neurotransmitters leiden tot neurologische kwalen: al bekend
is dat bij de ziekte
van Parkinson er niet genoeg dopamine wordt aangemaakt waardoor het
spieren-regelsysteem ontregelt - zichtbaar als trillingen, een kenmerk van
een verstoord regelsysteem.
En, heeft men recent ontdekt, die
metabole factoren gelden
dus voor het neurologische systeem in het algemeen (Volkskrant.nl ,
12-08-2022, door Frank Rensen,
):
Het wordt niet vermeld in het artikel maar dit stap nummer 1: de
neurotransmitters moeten aangemaakt worden uit primitievere moleculen, en
dat kost energie.
Dat wil zeggen: voor het nemen van beslissingen van de soort nodig bij
schaken: bewuste en rationele beslissingen.
Tezamen met het remmende GABA, want bijna alle procesen in het brein zijn
teruggkoppelde of evenwiwchtprocessen.
Niet zozeer het glutamaat zelf als wel het afvalproduct ervan nadat het
zijn taak, het reageren met andere neuronmoleculen, heeft vervuld.
De terugkoppeling.
Wat dus overal in het brein gebeurt. Nu is schaken
een redelijk neutrale bezigheid, en glutamaat een universeel in het brein
gebruikte stof, net als GABA. En het effect is
vermoeidheid, een redelijke neutrale reactie - het is gewoon: "het afnemen
van activiteit".
Voor de modulerende neurotransmitters geldt dat het meer
moeite kost om ze te maken, wat eruit blijkt dat dat gebeurt op specifieke
plaatsen, meestal kernen, en dat er recycling plaatsvindt: rustgevende
medicijnen werken veelal door de heropname van de rustveroorzakende
neurotransmitter serotonine te blokkeren waardoor de bestaande voorraad langer
kan werken.
Eén van de belangrijkste kenmerken van het brein is dat
deze mechanismes al ontwikkeld zijn in het reptielenbrein, en daarna heel
weinig zijn veranderd. De bronnen of kernen voor de modulerende
neurotransmitters zitten in de hersenstam, en die worden gebruikt om de hele
rest van het brein aan te sturen, inclusief de cortex. Wat je kan merken bij
plotselinge gebeurtenissen, ongevallen, als het reflexensysteem ingrijpt,
maar de schok in het hele brein voelbaar is. Iets wat men noemt "angst".
Waar dus boven in het artikel staat dat het brein ingrijpt, kan je er
dus vanuitgaan dat dit gebeurt door middel van de modulerende neurotransmitters,
en bij de denkoverbelasting dus hetzelfde als bij andere overbelasting: door
de toevoer van serotonine. Wat dus niet erg
lokaal gebeurt, want zoals bekend leidt vermoeidheid door geestelijke inspanning ook tot
lichamelijke vermoeidheid.
Dit dus zijn evenknie
hebbende in het omgekeerde proces: daar waar er juist gestimuleerd moet
worden, wat (bekend van zijn hormoonversie adrenaline) gedaan wordt door de
neurotransmitter noradrenaline. Iets wat je ook kan zien bij schakers, als ze in
det tijdnoodfase zitten, en in extrema soms als nevenaffect heeft dat ze
per ongeluk stukken van het schaakbord stoten.
Het versnellen en tot
rust brengen is dus de functie van noradrenaline en serotonine. Het volgende
tweetal neurotransmitters, dopamine en acetylcholine, doet daar iets bovenop: het versterken
en verzwakken van bepaalde reacties. Ze doen dat door de verbindingen tussen
de neuronen gevoeliger of ongevoeliger te maken. De menselijke algemene naam
voor het proces is "leren". Dit proces werkt op bijna alle niveaus van het
zenuwstelsel, op de automatismes na. Van training voor een sport tot
studeren in de wiskunde: het is allemaal het versterken en verzwakken van
het onderling vuren van neuronen, vermoedelijk voor een groot deel
uitgevoerd als golfpatronen in velden van neuronen, waarbij bepaalde
golfpatronen de voorkeur hebben boven andere - iets dat je terugziet in de
waardering voor muziek (een patroon in geluidsgolven). Dat
bepaalde patronen een voorkeur kunnen hebben is iets dat het resultaat is
van evolutie: kennelijk is het zo dat individuen met deze eigenschap een
voordeel hadden bij het overleven.
Met dopamine als gedragsherhaler
hebben we dus dus de neurologische sleutel tot het uiterlijke gedrag van
verslaving. Alle verslaving is verslaving aan
gedrag is dus verslaving aan dopamine. De ernst van het
verslavende karakter van dopamine is ooit eens uitgevonden bij ratten, die
met een elektrode hun dopaminekernen konden stimuleren en dat liever gingen
doen dan eten.
Heroïne- en dergelijke verslaafden zijn volstrekt
hetzelfde.
En met het principe hetzelfde maar de ernst in variabel
mindere mate is het bij alle andere verslavingen zoals die aan eten (vet,
suiker), drinken (alcohol), kopen, winkelen, enzovoort, tot en met
schrijvers van politiek-correcte artikelen en columns in de media: ze gaan
zichzelf er goed (GOED!!!) van voelen oftewel er komt dopamine vrij in hun
hersenen. Dat laatste kan je gewoon zien: hoe zeer ze ook mogen afgaan, ze
blijven gewoon doorschrijven.
Maar nu zit je dus met de situatie dat een neurologische
deelsysteem dat er is gekomen omdat het geheel er beter van ging
functioneren, kan leiden tot overdadig gebruik en disfunctioneren.
Het proces dat hier de fundamentele rol speelt, is dat van terugkoppeling.
Terugkoppeling is iets dat iemand die een voertuig (of vaartuig)
bestuurt, naar rechts wil en het stuur naar rechts draait, bemerkt dat hij
te veel naar rechts dreigt te gaan, en dan het stuur terugdraait. Het stuur
naar rechts draaien is de heenkoppeling, het terugdraaien de terugkoppeling.
En wel één van de twee soorten terugkoppeling: de tegenkoppeling, omdat het
ingaat tegen de originele draaiing
En is ook de variant
"meekoppeling", wat is als je het stuur nog verder naar rechts draait, je
bocht scherper wordt, enzovoort, wat bekend staat als een "spiraal". En wel
een naar binnendraaiende of inwaartse spiraal:
Beide versies zijn
cruciaal in het brein. Detectie van wat er in de omgeving gebeurt betreft
beperkte aantallen neuronen, en dat moet voor evaluatie en verdere
verwerking zo snel mogelijk naar grotere aantallen. Dat gebeurt volgens het
vermenigvuldigingsproces 1, 2, 4, 8, 16, ... enzovoort, wat een
meekoppelingsproces is.
Maar nadat voldoende aantallen bereikt zijn,
moeten die aantallen naar een evenwicht, en dat gebeurt door tegenkoppeling.
Het is het meekoppelingsproces dat, indien niet voldoende geremd, dat
problemen veroorzaakt: alle vormen van kanker zijn gevolgen van uit de hand
lopende meekoppelings- of groei-processen.
Verslaving is een
meekoppelingsproces in het vrijkomen van dopamine. Als een rat een bepaalde
route in een doolhof aflegt die leidt naar voedsel, leidt het nuttigen van
dat voedsel tot het vrijmaken van dopamine, zodat de rat die route herhaalt.
Als die rat door het indrukken van een pedaaltje via een elektrode dopamine
in zijn brein vrijgemaakt krijgt, herhaalt hij het drukken op het pedaaltje.
Het verschil bemerk je als je de ratten weer loslaat in de natuur: de eerste
leeft vrolijk verder, de tweede gaat dood.
Het verschil bij
menselijke toepassing is gering, maar lijkt alleen groter omdat de mens via
taal kan communiceren over wat er in zijn brein gebeurt: dat vrijkomen van
dopamine krijgt voor het emotionele brein de naam van "genot". Met tussen
twee haakjes: die horende bij acetylcholine is "afschuw".
Dus
het gebruik van stoffen als heroïne, die dopamine direct (chemisch)
opwekken, is per definitie verslavend.
Gevallen als heroïne- en dergelijke
verslaving zijn hier niet interessant, aangezien het hier gaat om mensen die
dit soort artikelen lezen, oftewel: min of meer intellectuelen. Hier gaat
het om meer indirecte gevallen terugkoppeling, waarvan de eerste uiterst
fundamenteel is: de waarnemingsterugkoppeling.
Het menselijke
waarnemingsapparaat bestaat uit "hardware" zoals de functionele onderelen van
het oog (lichtsensoren) en oor (trildraadjes), met daaraan vast
neurologische structuren die de ruwe signalen coderen op een manier die
geschikt is voor transport op "lange" afstand via de (lichaams-)zenuwen naar het brein.
Bij dat
coderen wordt al meteen selectie toegepast: contour-informatie van het oog
gaat sneller, en bewegende contouren gaat nog sneller. Om uiterst voor de
hand liggende redenen.
Er gaat dus geen "kille" informatie naat het
brein ("pixels"), maar informatie-met-betekenis, waarna daar in meerdere fasen
verdere betekenis
aan wordt toegevoegd: de zicht-informatie wordt in de hersenstam gekoppeld met die van
het evenwichtsorgaan om het brein verderop te kunnen vertellen wat de stand
van het hoofd is.
Enzovoort.
Kortom: het brein doet niet aan
neutrale waarneming, maar interpreteert de wereld. Het brein heeft niet de
werkelijkheid in zijn brein, maar een afbeelding ervan:
En, de clou: die
interpretatie kan veranderen.
En de voornaamste bron van die
veranderingen is eerdere ervaringen.
En als losse uitspraak is dit
niet onbekend: je kan leren dingen anders te zien.
Dat laatste
slaande op bewuste manipulatie van het proces: "Kijk eens hoe mooi, die
regenboog!", gepaard gaande met of gevolgd door uitingen van positieve
emotie die hopelijk ook positieve emotie in de andere persoon opwekken.
En het is bekend dat dit werkt. En dit werkt neurologisch: die positieve
emotie in de andere persoon betekent dat in die andere persoon dopamine
wordt opgewekt, welke dopamine de huidige waarnemingsimpressies versterken
en extra vastleggen. Want dat is wat dopamine doet
En waar andere
personen dit proces in werking kunnen stellen, kan de persoon zelf dit ook.
Dus de emoties bij een waarneming kunnen volgende waarnemingen
veranderen.
En daar is de meest voorkomende vorm van terugkoppeling
als oorzaak van problemen in het brein.
Want het gebeurt dus bij
iedereen.
Het proces is bekend in vele varianten.
Politieke-correctheid is een bekende maatschappelijke vorm die zowel de externe als interne versie
gebruikt: Karel schrijft iets politiek-corrects in krant A en vindt zichzelf
daardoor deugen, en Marietje in praatprogramma B zegt dat ze het heel erg
eens is met Karel die zichzelf daardoor nog meer vindt deugen, en in de
krant schrijft hoezeer Marietje deugt, enzovoort.
Andere
versies van dit proces zijn bekend onder meer wetenschappelijke termen als conformisme,
groepsdenken, paradigma, enzovoort.
Daarmee wil niet gezegd worden
dat het proces van het delen van waarnemingen en oordelen daarover zelf een
probleem is.
In tegendeel.
Het proces van het delen van
waarnemingen en oordelen daarover is waarschijnlijk datgene dat de mens in
staat stelt boven de mogelijkheden van het overige dierenrijk uit te komen.
Overigens: het is vrijwel zeker ook niet zo dat dieren die capaciteit
niet hebben - hoe hoger de soort hoe meer ze dit hebben, is het
waarschijnlijkst. Maar de soort homo sapiens is in staat hierin een kwalitatieve
stap te maken door haar veel complexere communicatiemogelijkheden middels
taal.
Maar in het proces van zelf-waarnemen en waarnemingen-delen is essentieel dat de individuen hun beeld van de
werkelijkheid bijstellen aan de hand van het beeld dat anderen daarvan
schetsen, dat wil zeggen: dat ze hun eigen beeld deels opgeven.
Dat
wil zeggen: dat ze een negatief oordeel kunnen formuleren over een deel van hun
eigen beeld van de werkelijkheid.
En daar schuilt natuurlijk het
grote probleem: de vaardigheid tot het negatief bekijken van het eigen
beeld. De vaardigheid tot kritische zelfbeschouwing.
In een
sciencefictionboek dat bovenstaand soort overwegingen als achtergrond
gebruikt (De Wereld van Nul-A, ) heeft het instituut dat het gezonde denken probeert te
bevorderen als motto op haar gevel staan: "Het Negatieve Oordeel is het
Toppunt van Denken". Dat is een intuïtie van de auteur, die zijn
realiteitswaarde heeft in bovenstaand beschreven processen. Merk op dat de
achtergrond waarin dit geschreven is gaat over taalkunde en neurologie.
Met de conclusie dat het individuele waarnemingsbeeld op zijn minst
deels bepaald wordt door het eigen oordeel van het individu over dat
waarnemingsbeeld, is er dus sprake van een circulair proces. Wat in de
praktijk nooit een echte cirkel zal zijn, maar altijd een beetje zal
afwijken - naar buiten of naar binnen.
Waarbij naar binnen staat voor
het geval dat het oordeel over de nieuwe waarneming het bestaande
waarnemingsbeeld bevestigt, en naar buiten voor het geval van tegenspraak.
De afbeeldingen hiervan, een inwaartse en uitwaartse spiraal, geven
beeldend en intuïtief al volkomen duidelijk het resultaat weer: de inwaartse spiraal staat
voor steeds sterker ronddraaien en naar een punt in het midden waar je een
vorm van explosie verwacht.
De uitwaartse spiraal staat voor het
bereiken van uiteindelijk een rechte lijn oftewel evenwicht.
En met
deze beschrijving zijn tevens de oordelen over de twee mogelijkheden
uitgesproken.
Wat in de praktijk precies zo blijkt uit te werken als
de intuïtie zegt.
Eerst het positieve geval, dat wil zeggen: het
geval waarin negatieve oordelen over eigen functioneren voorkomen, wat is wat er gebeurt in de
wetenschap, zoals uitgebeeld in dit soort illustraties
:
Waarin het dus draait om het voorkomen van het geval "Fail", staande
voor de erkenning dat denkbeelden niet kunnen kloppen met de werkelijkheid.
Of nauwkeuriger: dat de in de geest beleefde werkelijkheid kan verschillen
van de daadwerkelijke werkelijkheid. Of nog beter: dat de in gest beleefde
werkelijk per defitie verschilr van de daadwerkelijke werkelijkheid
Dit is de cirkel van de uitwaarste spiraal.
Welke illustratie tevens
laat zien dat het een cirkelproces is, waarbij beseft wordt dat het tot nu
toe bereikt resultaat niet de uitieme werkelijkheid is, maar waarin er naar
gestreeft wordt met voortdurend nieuwe stapjes dichter bij de werkelijkheid
te geraken. Wat dat betreft is de benaming "exacte wetenschappen" een
voorbeeld van een typisch alfa-intellectueel misverstand, want "de
wetenschap", in dit verband meestal exemplarisch gebruikt de natuurkunde,
bestaat uit één groot complex "benaderingen".
De natuurwetenschap is
dus ook dat terrein van het menselijke ondernemen waarin aan de uitkomsten
van het rationele deel van het brein, de cortex, een groter belang wordt
gehecht dan aan de emotionele inbreng.
Het andere deel van de
mensheid hecht in de praktijk in de meeste gevallen meer belang aan de
emotionele inbreng. Die emotionele inbreng bestrijkt een wijder spectrum van
de rationele, maar de praktijk wijst uit dat de meer privite emoties meer
invloed hebben dan de subtielere, met bijna als regel: hoe primitiever, hoe
meer invloed. De meest primitieve oftewel basale emoties zijn eerder
samengevat uit waarnemingen als volgt
:
Het is duidelijk de invloed van deze emoties op de cirkel van
waarnemingen van de wereld en eruit volgende wereldbeelden leidt tot
inwaartse spiralen, en ook weer hoe basaler, hoe sterker het inwaarts
spiraliseren.
Wat dus als psychologische gegevens slaat op het
individu, maar voor de maatschappij als geheel opgeteld kan worden tot
gedrag van groepen.
De vraag omtrent het functioneren van een
maatschappij en de mensheid als geheel bestaat dus uit de vraag welke invloed domineert: die van
de emotionele of van de rationele denkers.
Zoals we bij niveau 1 al
gezien hebben, is de groep mensen van de rationele aanpak veel kleiner. Dat ze desondanks een merkbare invloed hebben, komt
door de effectiviteit van hun resultaten. Maar voor iedereen zichtbaar is
dat de alfa's domineren, en en hier gaat het erom hoe de emotionele
processen die van de effectiever werkende ratio kunnen domineren.
Voor deze meer gedetaiilerde blik op het proces van ideeénoverdracht moet
een meer gedetaillerde blik geworpen worden op het inturment dat deze
overdracht verzorgt: de taal. Dat is een dusdanig cruciaal onderdeel van het
proces, dat het een redelijk alternatief is er mee te beginnen, in plaats
van de neurologie - maar dat is elders al gedaan, ook op deze website.
Het bekende
rijtje van stoommachine tot mobieltje. En de vraag is dus: is dit
voorvoelden om de numeriek overmacht der alfa's te compenseren.
Buiten de natuurwetenschappen wordt heel anders tegen de wereld
aangekeken. Wat om te beginnen al blijkt uit het feit dat de
natuurwetenschappen en de eraan vastzittende technologie oneindig veel
vruchtbaardere resultaten boekt dan alle niet-natuurwetenschappelijke poging
tot beschrijving van de wereld in de zeer veel langere tijden dat ze de
gelegenheid hebben gekregen om wat te bereiken.
Welk falen niet
weinig geholpen werd door meerdere alfa-intellectuele denkstromingen met
bijbehorende massa's massa's die wél uitgaan van het bestaan van absolute
waarden.
Iemand die iets aanhangt waarvan hij dnekt dat het een
absolute waarde heeft, is per definitie niet geneigd dat denkbeeld aan te
passen iendien dat op één of andere manier wordt tegegesproken.
En
met het verdwijnen van de mogelijkheid van zelfcorrectie, treedt in de
praktijk altijd die andere cirkel in werking: die van de inwaartse spiraal
Voor wat betreft de cirkel bij het proces van
waarneming en zelf-beïnvloeding van de waarneming is op talloze terreinen de
inwaartse spiraal de norm in de maatschappij.
Heel oud is het alhier
genoemde voorbeeld (de Volkskrant, 19-05-2012, rubriek Ombudsvrouw, door Margreet
Vermeulen):
De toehoorders oordeelden niet alleen met hun emoties, ze luisterden
met hun emoties - meer soortgelijke voorbeelden hier
. Recenter is een
voorbeeld dat op het internet bekend is geworden als "So you're saying
..."
, staande voor het verschijnsel dat de spreker de woorden van een andere
partij vertaalt naar een formulering een eigen denkkader, altijd gevolgd
door de veroordeling van die nieuwe formulering (of de implicatie daarvan):
De nieuwe formulering is
voor de spreker de waarneming geworden. Alle gevallen waarin iemand anders
niet letterlijk geciteerd wordt maar geparafraseerd zijn gevoelig voor deze
verdraaiing, en in vermoedelijk dicht bij de 100 procent is er ook sprake van
verdraaing naar het eigen wereldbeeld.
Met deze voorbeelden zijn er
dusdanig veel andere te verzinnen, dat het uiterst aannemelijk is dat
verdraaiing van de waarneming naar eigen denkbeelden de vrijwel absolute
norm is, met name in alle gevallen die emotioneel of
politiek-maatschappelijk gevoelig liggen.
Het eerst aangehaalde
voorbeeld kan uitgelegd worden aan de hand van de werking van dopamine, maar
in het tweede geval is dat lastig. Maar daar komt dus zijn sterk
onderbelichte evenknie in het spel: acetylcholine. Want zelfs in
bovenstaande stilstaande illustratie is te zien wat in de bewegende beelden
veel beter kan: van de kant van de interviewende journalist (rechts) is hier
sprake van intense afkeer (kijk goed: links ziet u verontwaardiging). Hier
nog een voorbeeld van de afkeer in beeld gevangen
Eindeloos veel andere voorbeelden hier
, in "So you're saying
..."-vorm af te korten tot "Ik ben aanhanger van de boreale cultuur" - "Dus
u zegt dat u alle immigranten wilt deporteren naar vernietigingskampen".
Ook in het geval van afkeer en acetylcholine lijkt er sprake van een
cirkelproces, wnat ook dit wordt in de loop van de jaren steeds erger, zoals
waarneembaar in het geval van Baudet maar ook dat van Donald Trump.
Voor we hier verder mee gaan, eerst het geval van de positief werkende
crikel van waarneming, wat overeekomt met het geval waar de betrokkene bereid is om de eigen denkbeelden
negatief te toetsen aan de waarneming.
Dat is wat er gebeurt in de
wetenschap, zoals uitgebeeld in dit soort illustratie
:
Waarin het dus draait om het voorkomen van het geval "Fail", staande
voor de erkenning dat denkbeelden niet kloppen met de werkelijkheid.
Alle alfa-geneigden hebben een zeer grote tot onoverkomelijke moeite met deze
stap, en je zou ze zelfs als definitie van alfa-dom kunnen hanteren, en in ieder geval is
het het meest praktisch waarneembare verschil.
Er is ook alternatieve
mogelijkheid om het alfa-dom te detecteren, want alfa-geneigden mogen dan
wel onoverkomelijke moeite hebben met het bijstellen van hun wereldbeeld,
dat wil natuurlijk niet zeggen dat de wereld zich daaraan aanpast. Dus het is
schier onvermijdelijk dat alfa-geneigden op één punt of een ander
geconfronteerd worden met dat verschil. De uitweg die de alfa-geneigde dan
meestal kiest, is die van het liegen. In extremere gevallen uitlopende op de
zichtbare contradictie.
Dat is een groot verschil tussen de alfa- en
de bèta-wereld: de alfa-wereld heeft oneindig meer variatie want je hoeft je
niet aan de werkelijkheid te houden.
De wereld van de wetenschapper
van dat laatste mooie diagram is saai - die van de alfa's is rijk
geschakeerd.
Rijk geschakeerd met leugens gepaard gaande met diverse
soorten uitlopers waaronder die richting kwaadaardigheid, maar rijker
geschakeerd is ze.
Wat allemaal onschuldig is als het zich beperkt
tot de fantasiewereld, maar in diverse mate schadelijk als ze zich met de
werkelijkheid in de vorm van de maatschappij gaat bemoeien, tot aan
levensgevaarlijk voor de soort zoals de huidige klimaatcrisis ten gevolge
van de ban op kernenergie door de alfa's.
Dat laatste voorbeeld laat
het belang zien van het hebben van kennis rond dit soort processen, die dus
allemaal draaien om hoe mensen in staat zijn elkaars denkwereld te
beïnvloeden, startend met woorden maar uitwerking hebbende in neurologische
processen.
En omgekeerd.
Als eerste voorbeeld maar het simpele
geval van de kernenergie. Dat bood een een schonere oplossing voor het
probleem van massa-emrgieopwekking, in plaats van de smerige bestaande
alternetieven van kolen en olie. Maar juist door dat radicaal schonere en de
moeikijk te g=berijoen techneik erachter, was dat verdacht in de
alfa-denkwereld, en ook iets dat veel invleod zou verschuiven naar
technolgisch oplossingne van de bèta-soort.
Alfa's hadden er gewoon
een hekel aan, net al aan bèta's.
Maar dat kan je natuurlijk moeilijk
in het opnmebaar gebruiken als arguemtn, dus wereden er andere uitgevoden.
Ten eerste "het atoombomgevaar".
Onzin, natuurlijk, de tehcnieken
verschillen fundmaneteel.
Als tweede "de straling".
Ook
onzon: de heoveelheden zouden nooit die berieken diebijvoorbeeld
iemand ondervindt die veel vliegt.
En als derde "het afvalprobleem".
Ook onzin natuurlijk, want "het afvalprobleem' is het klappen van één
hand: er zij n twee afva;lproblelemn, en de vraag is: welk is het grootst?
Dat was vnaf het begin dudielijk voor iedereen met enieg beriedheid tot
nadenekn of het toelaten van gezind verstabd: het afval van kenrenrgie lijkt
gevaarlijker omdat he het meteen moet opbergen, maar in massa er iets als
tienduidiend keer zo wiengi van, dus je kan he opbergen.,
van het
faval van fosisle verbanmding is er zo veel, dat het opbergen ervan
ondienlijk si, en je het dus met hoop op Gods zegen in je leef omgeving moet
loslaten.
Draavan was vanf de eerste secinde dudielijk, met dat
beetje kenneis,m redenren of gezond versnatd , dat zoeist oneifgd veel
gevaarlijk si als iets waarvan je weet waar het zit.
En waarvan ook
toen al het geval bekend was: als boriekasgas had het eerdere de Aarde
opgewrand tot 40 graden en hoger.
Dus hoe konden de lafá deze
discussie winnen?
Simpel: het inspelenm op emoties, midde;ls de meest
effectiel de angst. Waarvoor de Engelstaligen de mooie term
scaremongering hebben.
Wat dus gewoon pure neurologoie is.
Want één van de
schadelijkste vormen van de inwaartse spiraal van zelfversterking in de
maatschappelijke werkelijkheid is natuurlijk die van de "politieke-correctheid".
Onmiddellijk herkenbaar als spiraal in dat ze in de loop van enkele
decennia steeds sterker is geworden, en nu, schrijvende 2022, zelfs een
aftakking op nieuw niveau heeft voortgebracht: het
wokisme.
De "gewone" politieke-correctheid heeft als belangrijk
onderscheid met een gewoon politieke meningsverschil in dat de
politieke-correcte de tegenstanders van zijn meningen bejegent met
beledigingen, waarvan de "mindere" varianten zijn termen als "xenofoob" en
"islamofoob", en dan verder alle tussenfasen (boven al gezien het
demoniseren van Thierry Baudet) naar "Bediener van de gakamers" (Joop.nl,
11-02-2011, door Adriaan Soeterbroek):
Het wokisme heeft als extra kenmerk dat het is overgegaan tot het
tegenstanders het zwijgen
opleggen, het zogenaamde "cancellen", direct herkenbaarals de aanhef is "Je
mag niet zeggen dat ..." of in vormen als "Je mag dat niet zeggen", zoals "Je mag niet
zeggen dat Zwarte Piet (God/Allah/Jahweh) een sprookjesfiguur (nep-)
is", en "Je mag niet zeggen dat de slavernij 200 jaar geleden was en dus net
als de Inquisitie nu niets meer betekent".
Merk als tweede kenmerk
van het cirkelkarakter op dat ieder individu dat deelneemt aan het
proces de mogelijkheid heeft om het te doorbreken, maar dat niet doet uit
vrees voor excommunicatie van de overigen die eraan deelnemen. En aangezien
voor de meeste betrokkenen geldt dat "communicatie" hun beroep is, doen ze
het mede niet uit angst voor broodverlies.
Merk
als derde op dat dit een proces is waarvan de geleidende instantie is
"taal", en waarvan de geleidende "draden" zijn de media.
Merk als
vierde op dat de media voor 99 procent bezet worden door taalvaardigen,
oftewel alfa's
.
Merk als vijfde op
dat alfa's mensen zijn die aan het
tweede breinsysteem, de emoties, een absoluut bepalende waarde toekennen
boven die van het derde: de ratio.
De conclusie dus zijnde dat we
grotendeels leven in een wereld die, vanuit de ratio bezien, geleid wordt
door gestoorden, die aan de touwtjes trekken wat betreft systemen die
gemaakt zijn door rationele mensen.
En dus rampen in de toekomst de
verwachting is, met de huidige klimaatcrisis als voorbode.
En tevens
als voorbeeld: de inzet van kernenergie ter vermijding van die klimaatramp
is voorkomen door de invloed van de gestoorde alfa's.
Ad
infinitum, tot je niks anders meer hoort dan politieke-correctheid, en dat
noem je dan politieke-correctheid, waarop de politiek-correcten ontkennen
dat er zoiets bestaat als politieke-correctheid, want het bestaan van
politieke-correctheid is dan ook iets dat ze niet vinden deugen want dat is
niet heel autonoom en intellectueel en intelligent enzovoort, en bij het
idee te deugen (van deze soort) hoort ook heel erg het idee dat je autonoom
en intellectueel en intelligent bent.
Waarmee we dus in één klap twee
ernstige neurologische kwalen te pakken hebben, erger dan verslaving aan
heroïne enzovoort: politieke-correctheid oftewel intellectuele
zelfversterking, en het onderhouden van contradicties.
Dat laatste
klinkt gewichtig in deze context, maar dat zit er dus ook al in bij het
principiële heroïne-geval: een systeem dat "ontworpen" is om het
voortbestaan te bevorderen: stimulans van gedrag, keert zich tegen dat
voortbestaan door overdadig gebruik.
En de politiek-correcte versie
is onnoemelijk veel erger dat het heroïne-geval omdat dat laatste alleen het
leven verstoort van het betrokken individu, en het eerste het leven
verstoort van hele maatschappijen.
Dat laatste is dus een stelling
die hier neergezet is door auteur dezes, en dus bestreden kan worden. Je zit
bij de ingewikkeldere gevallen dan die van heroïne met het probleem van
onderscheid maken tussen werkende, effectieve, vormen van gedragsstimulans
en de ineffectieve oftewel contraproductieve.
Hier wordt geprobeerd
wetenschappelijk te zijn en moet je daarvoor een (bediscussieerbare) norm
neerzetten. Gekozen is voor de term die al gevallen is: de contradictie, en
zijn evenknie: de leugen.
De stelling luidt: alles dat leidt tot
contradictie en leugens is contraproductief.
Daarvoor weer terug naar
de basale neurologie. Leren is het vaststellen van patronen van gedrag die
gewerkt hebben. Voor een bepaald doel. Om dat doel een volgende keer te
bereiken, moet het geleerde patroon doorlopen worden. Maar tijdens het
doorlopen van het patroon moet gecontroleerd worden of de bestaande situatie
nog klopt met het patroon. En indien van niet, er alarm worden gelsagen.
Dat alarm is dus wat noradrenaline doet (en adrenaline in het lichaam).
En dit gedragsverloop moet dus van een negatieve waarde worden
voorzien. Wat dus is wat acetylcholine doet, alhoewel dat in de
neurowetenschap wat minder bekend is.
Waar het om gaat is dit: een
tegenspraak tussen verwachte situatie en daadwerkelijke situatie veroorzaakt
alarm in het systeem, en signalering van afleren.
Het signaleren van
onverwachte zaken is als primitief gedrag bekend bij babies, inclusief
diverse reacties van verassing ("Kiekeboe!") tot schrik (huilen).
Het
neurologische systeem gebruikt de signalering van contradictie als teken van
disfunctioneren, wat dus hier veralgemeniseerd wordt tot: contradictie leidt
tot disfunctioneren en is te vermijden. Wat geldt op alle niveaus dus ook de
verbale.
In zijn negatieve te formuleren als: beweringen en
stellingen die leiden tot contradicties of leugens zijn ineffectieve en
schadelijke beweringen en stellingen, in dezelfde zin als dat het gebruik
van heroïne schadelijk is voor het voortbestaan.
Dus hoe beoordeel je
politieke-correctheid en de beweringen van deze auteur dat
politieke-correctheid schadelijk is voor de maatschappij? Antwoord: door te
kijken naar de contradicties en leugens die ze veroorzaken.
Het kan
zijn dat deze auteur ergens iets heeft opgeschreven dat leidt tot
contradicties, maar ook na herlezing zijn die niet gevonden en iedereen is
uitgenodigd hetzelfde te doen en eventueel contact op te nemen via de email
van deze website.
Aan de kant van de politieke-correctheid zijn er
genoeg voorbeelden van contradicties - hier is er eentje: - De stelling "Burgers afkomstig uit Irak en Syrië
zijn hetzelfde als Nederlanders en Belgen" is in contradictie met "Irak en
Syrië zijn landen die sterk onderontwikkeld zijn ten opzichte van Nederland
en België".
Nu zijn verbale uitingen geen gedrag, en de vraag is of
de regels die gelden voor dopamine-opwekkend gedrag ook gelden voor
dopamine-opwekkende verbale uitingen. Iedereen die kennis heeft van het
neurologische systeem en de ontwikkeling ervan weet dat waar hergebruik van
een systeem mogelijk is, dat ook gebeurt. De kernen die de vier modulerende
neurotransmitters opwekken, doen dat voor het hele brein, met slechts wat
meer specialisatie voor serotonine dat komt uit zeven kernen die ieder een
onderdeel van het brein bedienen, maar er is dus wel één kern voor het hele
bovenste deel van het brein (de cortex).
Het verslavingsvoorbeeld
laat zien dat het algemene gebruik van de neurotransmitters kan leiden tot
minimaal drie problemen: herhaling van ineffectief gedrag, het erger worden
van ineffectief gedrag, en het verspreiden van ineffectief gedrag van één
veld naar andere.
De meer gedetailleerde beschrijving van het hele
brein laat zien dat opvattingen over de werkelijkheid leiden tot verandering
van de waarneming van de werkelijkheid.
Dat betekent dus dat waar
één enkele keer gebruik van heroïne een groot risco op herhaling met zich
mee brengt, dat ook geldt voor de eerste uiting van politieke-correctheid.
Bovendien geldt er nog een andere: dat het gebruik van minder
verslavende stoffen als heroïne, leidt tot gebruik van meer verslavende
varianten. Om heel precies te zijn: de praktijk leert dat dit proces in zijn
verbale versie dusdanig veel voorkomt dat het een regel is die zo sterk is
dat je de term "bijna uitsluitend" kan gebruiken. Alle tegenstanders van
Zwarte Piet zijn, voor zo ver bekend, ook voorstanders van de islam. En
omgekeerd. Alle tegenstanders van Zwarte Piet en alle voorstanders van de
islam zijn ook voorstanders van vrije immigratie. Alle tegenstanders van
Zwarte Piet zijn ook voorstanders van de islam zijn ook voorstanders van
vrije immigratie en zijn ook voorstanders van het het verbod op vrije
meningsuiting voor iedereen die voorstander is van Zwarte Piet, van iedereen
die tegenstander is van de islam, en van iedereen die tegenstander is van
vrije immigratie.
- De stelling "Burgers afkomstig uit Suriname en
Afrika zijn hetzelfde zijn als Nederlanders " is in contradictie met
"Suriname en Afrika zijn gebieden die sterk onderontwikkeld zijn ten
opzichte van Nederland". - De stelling "De term
'omvolking' staat voor een complottheorie" is in contradictie met "Sinds 1970
zijn er 5 miljoen inwoners in Nederland bijgekomen, waarvan het overgrote
deel niet-westerse immigranten".
Dat de opvattingen van de huidige
politieke-correctheid tot contradicties leiden is op deze website al
eindeloos veel gedemonstreerd => , en voor de volledigheid hier een paar
stuks:
En van deze
stellingen zijn eindeloos veel varianten, meestal meer van de vorm "Moslims
zijn mensen als u en ik", wat volkomen equivalent is aan de eerstgenoemde.
En van deze stellingen zijn eindeloos veel afgeleiden, waaronder "Geert
Wilders is een racist", zoals de facto uitgesproken door de Nederlandse
rechtsspraak, die dus ook doet aan politiek-correcte contradicties.
Of gedrag al dan niet effectief is, moet ook door
het zich ontwikkelende levende wezen uitgevonden, geleerd, worden, en dus
dat gedrag beoorddeld: vliegen naar een rode bloem leidt tot innamen van
nektar oftewel moet een plus lrijgen, en vliegen naar een blauwe bloem leidt
tot een gevecht met een andere soort dus moet een min krijgen.
Het is een fundmateel neurologisch proces omdat
neurologische processen starten met het stimulren van een beprkt aantal
exemplaren, bijvoorbeeld in de zintuigen, teriwjl voor de suntielere
precessen in het brein zeer geote aantallen neuronen hun werk moeten doen
(het totaal aantal neuronen ligt in de buurt van de 100 miljard), en van
klein naar groot gaat het snelst met simepele verdubbeling{ 1, 2, 4, 8, 16,
de exponentiële groei.
Een andere uitkomst van de
evolutie is dat specifieke taken bijna altijd uitgevoerd worden door
specifieke delen of onderdelen van het zenuwstelsel, te formuleren als een
bijna absolute regel. Dat komt terug bij uitval van zo'n specifiek
onderdeel, waarvan spectaculaire voorbeelden zijn gepubliceerd => . Het
meest recent, schrijvende 2022, is de vondst dat sommige Parkinson-patiënten
die heel slecht lopen bepaalde andere taken, zeg fietsen, nog prima kunnen.
Allemaal een
illustratie van de meer algemene stelling dat zichtbaar gedrag en haar direct
onderliggende processen hun weerslag hebben in neurologische processen, of
nauwkeuriger: dit andersom: in dit gedrag zie je de neurologie.
En als tweede hebben
de alfa's een krachtig wapen: de
beheersing van taal, en de vaardigheid tot manipulatie daarvan.
En voor acetylcholine ongetwijfeld iets dergelijks
maar dan omgekeerd, maar dat valt veel minder op. Je kan vermoeden dat
verschijselen als "depressie" en aanverwante gevolgen zijn van de werking
van acetylcholine.
Naar Neurologie, organisatie
, of site home
·.
|