Bronnen bij Culturele gelijkheid: creolenIn de verzameling Culturele gelijkheid, Afrika zijn een groot aantal flagrante tekortkomingen van de Afrikaanse maatschappijen getoond, die voor een groot deel uitingen zijn van de lokale culturen.Een bekende tegenwerping is dat dit soort wantoestanden gedeeltelijk of geheel zijn toe te schrijven aan het kolonialisme, of de huidige invloed van het Westen. De juistheid van deze bewering is onder andere te controleren door te kijken naar de cultuur van creolen buiten het Afrikaanse continent. Daarover gaat deze verzameling van algemene culturele eigenschappen. Specifieke onderwerpen die apart zijn behandeld zijn de slechte huwelijkscultuur ("geen vaders") , de respectcultuur , de integriteit , het racisme , de criminaliteit , het geweld , de gewetenloosheid , het plunderen (beelden hier ), het sociaal presteren , het intellectueel presteren , en het niet-willen-werken . Overigens nummer 2: voor wie weinig tijd heeft: het verschijnsel bleek ook op een objectieve manier in beelden te vangen, zie hier . De eerst voor de hand liggende plek om te kijken is Amerika, omdat dat het rijkste land ter wereld is, en gezien wordt als het land van onbegrensde mogelijkheden. En omdat Amerika een grote creoolse minderheid heeft (circa 10 procent). Daar is wel een dikke aantekening bij te maken in de vorming van een slavernijverleden, maar die zaak komt automatisch langs. Een andere reden dat Amerika een geschikt geval is, is de keuze van Barack Obama tot president van Amerika. Dit heeft veel extra informatie losgemaakt (de Volkskrant, 08-09-2008, door Philippe Remarque):
En (de Volkskrant, 23-06-2009, door Philippe Remarque):
En naar aanleiding van de eerste verjaardag van die verkiezing verscheen het volgende artikel. Om het te laten aansluiten bij de overige berichten moeten we de volgorde van de citaten omdraaien - we beginnen met het tussenstuk dat aan eind stond (de Volkskrant, 18-01-2010, door Philippe Remarque):
Kinderen zonder vader - het bekende creolen-syndroom is hier niet een sociologische trend, maar de standaard. Met de voorspelbare gevolgen, deels vermeld in het midden van het artikel:
En nu de citaten uit het begin:
Zonder twijfel is het waar dat de zwarten in Amerika op een manier zijn behandeld waar voor het woord "schandalig" ruim onvoldoende is. Maar de verhalen over creolen in de rest van de wereldlaten zien dat dat, in ieder geval nu, allang niet meer het het verhaal is, waarschijnlijk zelfs niet meer dan een substantieel maar ondergeschikt deel. Waar het nu om gaat zijn de eigen culturele gewoontes,en die zijn duidelijk niet opgedaan in Amerika. Want creolen over de hele wereld vertonen hetzelfde patroon in gedrag. Een aantal van hen durft het ook wel te zeggen:
Overigens:in het artikel, bijvoorbeeld in de kop, wordt gesteld dat andere Amerikanen de zwarte Amerikaan nu welwillender benaderen. Dat is niet erg waarschijnlijk. Er zijn veel Amerikanen die niet blij zijn met Obama, en voorde rest zal het verschil met het verleden niet groot tot niets zijn. Veel waarschijnlijker is dat degenen die zich beter benaderd voelen, gewoon meer oog hebben voor die benadering -zelf minder afwijzend staan tegenover blanken. Wat later schrijft correspondent Remarque het nog wat duidelijker op (de Volkskrant, 11-02-2010, door Philippe Remarque):
Normaliter is dit niet bespreekbaar als fundamentele eigenschap van de etnische groep. Wat het natuurlijk wel is, want het kan wel als zodanig besproken worden als je het door een roze filter bekijkt (de Volkskrant, 22-12-2010, column door Sheila Sitalsing):
Hetgeen natuurlijk naadloos vastzit aan al die tienermoeders wier kinderen een enorm risico op een criminele carrière lopen. Maar dat mag natuurlijk niet vermeld ... Een veelvoorkomende reactie op dit soort constateringen is "Het is de schuld van de armoede". Dus neem nu eens creolen die in ieder geval geen last hebben van onderdrukking, minachting of armoede (VARAgids, nr. 51/52-2009, column door Twan Huys):
De vier door Twan Huys genoemden, in dezelfde volgorde: Nu is Twan Huys een zeer politiek-correct journalist, die dit aspect vermoedelijk ontgaan is. En natuurlijk kan het bij zo'n betrekkelijk klein aantal ook wel toeval zijn. En zeker zijner ook een groot aantal bekende overspelplegers in alle andere etnieën aan te wijzen. Zoals, ook recent, de Amerikaanse presentator David Letterman. Maar waarschijnlijk zal de manier waarop het gaat ook wel een rol spelen. En dan springen bovenstaande gevallen toch weer meer in het oog. De slechte man-vrouwrelaties en het geweld zijn ook terug te vinden in een andere cultuuruiting (Dagblad De Pers, 13-09-2007, door Job de Wit)
Ander voorbeeld (Dagblad De Pers, 13-09-2007, door Mars van Grunsven):
En overal waarnaar die rap- en hiphop-cultuur verspreid word, zie je ook het geweld opduiken - zie bijvoorbeeld in Engeland: (Volkskrant weblog, 25-08-2007, door Ina Dijstelberge): Antwoord op de vraag: verkeerde cultuur. Een poosje later komt er wat meer informatie in het Nederlands vrij, maar natuurlijk niet in de multiculturele Volkskrant(Dagblad De Pers, 17-09-2007, door Arjen van der Horst)
Voor meer over het "respect"-aspect achter deze houdingen hier . Overigens is de normale reactie op het expliciet constateren van het verband tussen dit soort muziekuitingen en geweld die van ontkenning (VARA TV Magazine, nr. 32-2007, door Bert Brussen):
Allemaal regelrechte leugens. Overigens was in Nederland ten tijde van dit artikel, 2007, die gangstercultuur alleen nog in aanzet aanwezig, maar wat we al wel heel goed te merken was, was de invloed die de allochtone immigranten gehad hebben op het wapenbezit - daaraan is ten bewijze een apart artikel gewijd . De volgende beschrijving stamt uit Engeland, waar het niet zo erg is als in Amerika, maar wel een stuk erger dan in Nederland. Eerst even een introductie van de auteur, van de website van het blad waar hij voor schrijft: The Spectator (Engeland):
En hier een citaat uit het stuk (spectator.co.uk, 05-12-2009, door Rod Liddle):
Tja, dat veroorzaakte de nodige furore. Over al die goede en hardwerkende Caribische negers, pardon, jonge mannen, die niet straatrover of messentrekker waren en hierdoor gestigmatiseerd werden ... En ter bestrijding niet cijfers, maar beschuldigingen van "racisme", reden waarom het geval onder de aandacht van deze redactie kwam. Overigens, tussengevoegd na een redigeren van stukken van deze verzameling, moeten de rassenrellen van Londen 2011 toen nog komen ... In Nederland is die gangstercultuur alleen nog in aanzet aanwezig, zie onder, maar wat we al wel heel goed gemerkt hebben is de invloed die de allochtone immigranten gehad hebben op het wapenbezit - daaraan is ten bewijze een apart artikel gewijd . Eventjes terug naar Amerika, om iets te constateren dat ook tot de fundamentele oorzaken van de culturele problemen behoort: de schoolprestaties (CNN.nl, 17-09-2009, door Cynthia Gordy):
Ook een beeld dat overal ter wereld terug is te vinden. Overal ter wereld waar creolen zich in de westerse wereld bevinden, behoren de creolen tot de, of zijn de, topscorers in voortijdig schoolverlater en aanverwante verschijnselen. Door de geografische verspreiding van het verschijnsel kan het echt niet aan de lokale omstandigheden liggen. De oorzaak ligt aan de creoolse cultuur. En het belang ervan kan niet overschat worden. Opleiding behoort tot de top succesfactoren om mee te komen in een westerse of andere voortgeschreden cultuur. Uit het falen op dit vlak, kan het meeste zo niet alle falen op andere aspecten worden afgeleid. Een bericht over een ander fundamenteel aspect van de creoolse cultuur dat het overige functioneren bepaalt. Het gaat over Suriname waar meerdere bevolkingsgroepen wonen. Maar de creolen zijn daar toch redelijk dominant, en de mentaliteit aldaar is hoofdzakelijk creools (de Volkskrant, 30-04-2010, door Stieven Ramdharie):
Dit is de creools gezagsstructuur. In die creoolse gezagsstructuur zijn er slechts twee rangen: meester en slaaf. Dat stamt van het oude Afrika, waar de koning in feite eigenaar was van alle onderdanen. In feite als een soort slaven. Waarom het ook zo makkelijk was de eigen mensen te verkopen aan de blanke zeevaarders aan de kust. Een meester-slaafstructuur die je nog steeds terugziet bij alle gezagsdragers op het Afrikaanse continent . Een structuur die ook dodelijk is voor iedere vorm van persoonlijk initiatief, omdat wat je bereikt met de arbeid, toch toebehoort aan de meester. Een houding die je ook kan terugzien in Slory's verdere beschrijving van de Surinaamse cultuur:
De creoolse Surinamer wil "meester" zijn. Dit zijn voldoende gegevens over de creoolse cultuur om de rest te kunnen invullen. Maar omdat de weerstand tegen het constateren van de falens van die cultuur waanzinnig sterk is, wordt deze verzameling voortgezet met de talrijke berichten over de uitingen daarvan. De volgende paar berichten documenteren hoe in Nederland de geweldscultuur die in 2007 nog beschreven werd als "in aanzet aanwezig", zich ontwikkelde tot de volwassen versie (De Telegraaf, 22-08-2009, door John van den Heuvel):
Kortom: dit heeft niets met Amerika, of met Engeland, of met Nederland te maken - daarvoor zijn die landen veel te verschillend. Nee, het gaat hier om de gemeenschappelijke factor: het betreft allemaal de creoolse etnie. Nog iemand die het verband tussen geweld en rap legt (de Volkskrant, 05-09-2009, van verslaggever Willem Beusekamp en Kim van Keken):
'Vaderloze Troepe' ... Tja, de creoolse cultuur... Beelden hier (YouTube). In de teksten: veel "nikkers". Welten had nog een mooi antwoord op de smoezen van de "muziekliefhebbers" (de Volkskrant, 12-09-2009, ingezonden brief van Bernard Welten, Hoofdcommissaris van Politie):
Neiging tot geweld ... Het volgende bericht gaat over één van de zeer zeldzame gevallen van creolen die de hand in eigen boezem steken. Vermoedelijk niet toevalligerwijs komt als één van de essentiële aspecten weer het afwezige vaderschap naar boven drijven (DePers.nl, 18-11-2009, door Marcel van Engelen):
Maar zoals gezegd: wat betreft dat laatste, is hij één van de weinig. En blanken is het helemaal niet toegestaan om iets te zeggen over minder presteren van de creoolse cultuur, of welke cultuur dan ook. Voor blanken geldt het dictaat van "de gelijkheid der culturen" . Het volgende artikel was daarop de zeer uitzonderlijke uitzondering, en alleen mogelijk omdat het onderwerp, Haïti, getroffen werd door een enorme aardbeving. En de falens van de cultuur aldaar weer eens voor iedereen duidelijk werden (de Volkskrant, 16-01-2010, door Piet Emmer, emeritus hoogleraar in de Geschiedenis van de Europese expansie in Leiden en auteur van De Nederlandse slavenhandel):
Bij dit verhaal worden allerlei zaken uit het koloniale verleden aangehaald. Maar precies dezelfde trend is te zien in Zimbabwe bij een overgang die is gekomen ruim na het koloniale tijdperk: zodra in de jaren negentig de blanken uit het bestuur en de economie werden gegooid, ging het hele land niet alleen pijlsnel bergafwaarts, maar volkomen ten gronde. "Négritude", volgens schrijver V.S.Naipaul . Creoolse cultuur. Even een vergelijking met eenzelfde soort ramp in een ander land (de Volkskrant, 19-09-2011, van verslaggever Cor Speksnijder):
In Haïti volgde op de aardbevingsramp plundering en verkrachting. Tegen het artikel van Piet Emmer kwamen natuurlijk de nodige bezwaren. Tegen het volgende artikel vast niet (de Volkskrant, 25-01-2010, column door Kader Abdolah):
Dit levert geen commentaar op, niet omdat het anders geformuleerd is, maar omdat het gezegd wordt door een niet-blanke. Dan mag het. Blanken mogen niet zoiets zeggen. Een geredigeerd bericht (de Volkskrant, 18-06-2010, door Robert van Gijssel):
Een archetypisch creools verhaal. Niets bijzonders dus, zou je zeggen. Tot er onthuld wordt wat er op de plaats van het stippellijntje stond: "Colombiaanse". Het gaat hier over Colombianen. Het doet denken aan de zegwijze dat als je een kameel naar Nederland transporteert, dat het daarmee nog geen koe wordt. Weer terug naar de Nederlandse creolen (de Volkskrant, 01-07-2010, van verslaggever Jaap Stam):
Gangster-manier ... Kijk naar de foto hierboven. En de bijpassende zwijgplicht van de clan of straatbende. Nog meer Nederlands-creoolse cultuur (de Volkskrant, 20-08-2010, van verslaggever Peter de Graaf):
Geen verdere vermelding van afkomst, natuurlijk. De reportage van RTL4 liet niets aan duidelijkheid te wensen over: de neergeschotenen zijn Turken, de schutters zijn Antillianen, en het broeit al jaren tussen de twee groepen (RTL4 Nieuws, 20-08-2010, 19h30, ). En nog een akkevietje van deze broeders (de Volkskrant, 23-08-2010, van verslaggeefster Anneke Stoffelen):
Chicago, Amsterdam of Arnhem ... : zwarten = schieten. De culturele achtergrond van dat schieten (de Volkskrant, 15-09-2010, van verslaggever John Wanders):
Iets wat de gewone Nederlanders allang weten (de Volkskrant, 17-09-2010, ingezonden brief van Wim Smid, Paterswolde):
Maar dit soort vormen van"aanspreken" kan niet, omdat het impliceert dat het een cultureel probleem is. Het is al heel wat dat deze brief geplaatst wordt - misschien is er toch een lichte vooruitgang op die gebied te bespeuren ... Het onderstaande gaat over bendes in het algemeen, maar slaat met name ook op creolen - we beginnen met de feiten (de Volkskrant, 16-10-2010, door Erik Brouwer):
Dan een klein deel van het verhaal:
Aan het begin van het tussenstuk staat:
Nou, dat kan je dus mooi vergeten. Een geval van combinaties van zaken (de Volkskrant, 18-11-2010, van verslaggever Jaap Stam):
Over Afrikaanse leiders staat al een uitgebreide verzameling op de website . Het verschijnsel is ook in de buitengebieden te vinden (de Volkskrant, 30-11-2010, van verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi):
En overal elders waar ze wonen. Er is nog een extra aspect aan de criminaliteit die ze plegen (de Volkskrant, 21-12-2010, door Peter de Graaf):
De wreedheid en het plezier in het vernederen van het slachtoffer - een integraal deel van de macho-cultuur. Dezelfde berichten komen er over de misdaden door Marokkanen, die net zoals de creolen en Latino's lijden aan de machocultuur. De wreedheid van de Latino-misdaad is ook legendarisch, zie de drugsmisdaden in Mexico. Op een lange tijd redelijk geïsoleerd geweest eiland (de Volkskrant, 10-01-2011, van verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi):
Juist ja ... Na grote hoeveelheden praktische bewijzen, een theoretisch kader (de Volkskrant, 26-02-2011, door Malou van Hintum):
Wat naadloos past in de praktische bewijzen voor het feit dat Afro-Amerikaanse vrouwen veel gemakkelijk een seksuele relatie aangaan - wat dan dus geen goed keuzecriterium is. Wel een criterium is:
Dit komt dus overeen met het verschil in algemeen maatschappelijke houding die in de westerse cultuur veel meer gericht is op de individuele overweging, en in de niet-westerse cultuur die sterk naar familie en clan kijkt . Overigens geldt het verminderde belang van seks, zoals we ook al weten, niet voor de mannen:
Wat volgens sommigen dan weer niet kan want "Er zijn verschillen ..." Nog een case study (Volkskrant Magazine, 19-03-2011, door Sara Berkeljon):
Een elektronische zoekactie op het voorkomen van het woord "vader" in het interview leverde het bekende resultaat: "Nul keer gevonden". Wel te vinden (de Volkskrant, 22-03-2011, Reuters, AFP):
"Wij willen plunderen, verkrachten en moorden!". Tienduizenden kandidaten in Ivoorkust alleen. De verhalen over de Kongo, enzovoort, kennen we al. Terug naar Nederland (de Volkskrant, 29-03-2011, van verslaggever Jaap Stam):
'Amsterdam-Zuidoost' - 'Reigersbos' - Bijlmer - creolen. Een nieuwe held. De redactie had er nooit eerder van gehoord, maar in de multiculti-media was de crimineel al uitvoerig gefêteerd (de Volkskrant, 15-06-2011, door Robert van Gijssel):
De neger stelt zich voor: 'Waar ik respect voor wil', een uitspraak beter bekend als "I want respect, man!" . Vanwege zijn maatschappelijke prestaties, ongetwijfeld ... :
Alsof dat laatste een verrassing is ... . Net als de rest trouwens. Want voor iedere geslaagde pistool-hanterende hosselaar staan er duizend die de zelfs de eerste sporten van de ladder nooit bereiken, en een permanente belasting voor de samenleving vormen. Maar dit zeldzame geslaagde geval wordt over drie pagina's breed uitgemeten: Ten voeten uit ... En ja hoor, daar zijn de wetenschappelijke bewijzen (de Volkskrant, 09-07-2011, door Malou van Hintum):
Dat laatste is natuurlijk politiek-correcte prietpraat ... Waarschijnlijk is het verband bij mensen nog sterker, gezien de grotere factor die opvoeding bij mensen heeft. De bewijzen liggen huizenhoog opgestapeld hierboven. Nog meer propaganda (de Volkskrant, 18-07-2011, van correspondent Jean Mentens):
De conclusie hebben we al gehad: ze pikken uit armoede. Op deze manier gesteld een leugen, natuurlijk. In grote delen van de wereld, zeg bijvoorbeeld het platteland van China of India, zijn ze veel armer, en toch wordt daar niet gestolen als de raven. In Nederland zijn er grote hoeveelheden mensen die in dezelfde omstandigheden verkeren als de alhier aanwezige Curaçoaenaars, altijd aangeduid met de foutieve term "Antillianen" - Arubanen zijn helemaal niet zo, maar dat zijn dan ook geen creolen. Maar er meer aan de hand dan alleen diefstal:
Ook dit kennen we uit Nederland, met Curaçaoenaars: buitensporig geweld. Geweld dat helemaal niets met diefstal te maken heeft. Een dief kan wat meenemen en vertrekken - dit soort lui trapt na- en hard. Het gaat om zaken als inferioriteit- of superioriteitsdenken. Het "respect"-complex dat we kennen van de creoolse cultuur . En mogelijk hebben we in gevallen ook met racisme te maken. Diefstal heeft vast ook wel iets met armoede te maken. Maar bij dit soort diefstal is het slechts een factor. Die andere lijken minstens net zo belangrijk. Weer een nieuw actueel stukje creoolse culturele bijdrage (de Volkskrant, 19-08-2011, door Robert van Gijssel):
De Volkskrant viert het op de omslag, zodat we ook een goede blik krijgen op de bekende vinger- en armgebaren. : Gajes is gajes als er "gajes" op staat ... Het volgende bericht gaat over een fase die wat dichter bij de bron ervan ligt (de Volkskrant, 14-07-2011, door Sara Berkeljon):
Niet vermeld, maar kijk maar naar de foto: dit zijn Antillianen, Curacaoenaars. Op het moment dat ze gefilmd zijn, in de tienerjaren, is het dus allang fout gegaan. Oftewel: de fout ligt in de opvoeding. Nog wat details:
Dat laatste komt omdat de documentairemaakster in een te beperkt kader denkt: het Nederlandse kader. Deze jongens moeten terug naar de plek waar het minder opvalt dat ze niet functioneren: de Antillen. Overigens sluiten deze ervaringen naadloos aan bij die in Engeland, aldaar niet met Antillianen, maar met Jamaïcanen. Met daar, door het grotere aantal en de grotere concentratie, de rellen van 2011 als gevolg. Rellen in Nederland op wat langere termijn zijn dus beslist niet uitgesloten. En indien er gebeurd met een andere sociaal achterstandige groep, de Marokkanen, kunnen ze ook daaraan bijdragen. In Amerika gaan dit soort zaken gepaard met precies dezelfde multiculturalistische prietpraat als in Europa - zo niet erger (de Volkskrant, 05-08-2011, van correspondent Diederik van Hoogstraten):
Hoezo 'achtergesteld'...? Amerika is het meest vrije land ter wereld, en New York de meest vrije stad in Amerika. Van overal ter wereld en uit alle culturen trekken ze erheen vanwege die vrijheid. Niet alleen gelijke kansen voor iedereen, maar extra kansen voor iedereen. Het is dus onmogelijk om in New York achtergesteld te worden of te zijn. Verderop in het artikel nog eens uitgebreider dezelfde leugen:
Niks 'gevangen'. Ze hebben precies dezelfde vrijheden als al die immigranten uit andere culturen die naar New York trekken. Oh ja, ze zitten toch wel een beetje gevangen ... Blijkt aan het einde van het artikel - ze zitten gevangen in hun eigen cultuur.
Hoogstwaarschijnlijk de observaties van de correspondent, en niet die van de rijke burgemeester van New York. De zoveelste die er iets aan probeert te doen:
Duitsers hebben daarvoor een mooie medische uitdrukking: "Kurieren am Symptom". De correspondent merkt terecht op:
Hetgeen dik onderstreept wordt door het voorkomen van precies hetzelfde probleem in Engeland, Frankrijk in al die andere landen waarin een creoolse minderheid zich in een westerse samenleving bevindt. Waarbij het Amerikaanse voorbeeld ook nog eens bevestigt dat het niets met het koloniale of slaven verleden te maken heeft, want de ervaringen met de Latijnse gemeenschap aldaar zijn grotendeels gelijkluidend, terwijl die Latijnse gemeenschap geen gekoloniseerd verleden heeft, maar wel een paar belangrijke culturele overeenkomsten met de creolen: een sterk machismo, en ook andere sterk autoritaire verhoudingen in hun cultuur. Oh ja, en ook nog over de ernst van het probleem:
En dat is niet meegeteld wat zich ongemerkt in het getto afspeelt en intern afgerekend wordt. Tot nu toe zijn alleen specifiek culturele aspecten genoemd, en geen zaken die slaan op maatschappelijke inrichting en bestuur. Ook overbodig eigenlijk, want we hoeven maar de term "Afrika" te laten vallen . Maar ook buiten Afrika is het tranen met tuiten, bijvoorbeeld in een land als Haïti. Maar het meest illustratief is het natuurlijk als je een directe vergelijking kunt maken. Zoals als de "blanke overheersers" ergens vertrekken (de Volkskrant, 15-10-2011, column door Martin Sommer):
Tjonge ... Wat een beerput. Het man-vrouw gebeuren is natuurlijk niet iets dat in de begonnen is met de migraties - het kwam regelrecht van het eigen continent (de Volkskrant, 16-11-2011, door Kees Broere):
En eindelijk cijfers hierover (de Volkskrant, 03-12-2011, door Berend Jan Bockting
Eindelijk een multiculti-prohramma bij de NTS dat ergens op slaat, en niet gaat over couscous of buikdansen, of Mijn moskee is top verkondigt.
Het is niet alleen een taboe onder Antilianen, maar ook onder Nederlanders. dat wil zeggen: politici, bestuurders, de media, sociale en andere wetenschappers, en de hele rest van multicultureel Nederland.
En ook dit hoor je alleen als je mensen uit die kringen kent. Zoals de redactie ooit heeft mogen meemaken. Dit hoort er ook bij (de Volkskrant, 03-03-2012, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
Het argument dat dit toch redelijk zeldzaam is, geldt absoluut niet meer. In Duitsland wordt er op dit moment al maandenlang heisa gemaakt, tot en met herdenkingsdiensten met de bondskanselier aan toe, over een groep van vier neonazi's die 10 moorden hebben gepleegd, verspreid over tien jaar. En dit is veel en veel systematischer:
Een duidelijke verrijking van onze cultuur. Meestal vormen slechte gezagsverhouding, vrouwenonderdrukking en homohaat een drie-eenheid - zo ook hier (de Volkskrant, 02-04-2012, door Haro Kraak):
Des te erger. Het is niet alleen de rapper, maar heel zijn publiek:
Excuses, excuses, excuses ... Een schijnbaar onverwant maar toch nauw verbonden aspect (de Volkskrant, 23-04-20120, door Kees Broere):
Maar dus niet met een blanke of Chinese stedeling.
Dus niet dichter bij de Amerikaanse cultuur, maar de Amerikaanse negercultuur. Allemaal relevant, maar dit is waar het hier om gaat:
Wat dus precies hetzelfde is als de gang- en rapcultuur van de Amerikaanse negers - met de bijbehorende dreiging voor voornamelijk anderen. Dit zit kennelijk vast in hun cultuur. Hier de mentaliteit van de creoolse Bijlmerbewoners (de Volkskrant, 26-04-2012, door Jaap Stam):
En ook deze troep mogen de bakra's opruimen. Weer een land dat een bewijs levert (Volkskrant.nl, 27-04-2012, ANP, AFP):
Dit is als eerste per definitie racisme: de rassen worden op een lijstje gezet met getallen daarnaast die bepalen wat mensen mogen. En als tweede is het een bewijs van intellectueel onderpresteren van zwarte Brazilianen, anders was dat lijstje met gereserveerde plaatsen niet nodig. En ook dit, hè ... (de Volkskrant, 19-05-2012, door Will Thijssen):
Waarvan al vele malen blijken hebben gestaan in de media. Maar ja, dat zijn natuurlijk allemaal "incidenten". Net zoals een stortbui ook bestaat uit een aantal waterdruppels ... Hadden we het al gehad? Homofobie? (de Volkskrant, 04-06-2012, door Luc Holleman, Ajacied en Amsterdams beleidsadviseur):
Zoals al in het artikel staat: er is natuurlijk een directe connectie met de macho-cultuur. Overigens kan zoiets natuurlijk alleen gezegd worden buiten de directe context van vergelijking van culturen. In het artikel gaat het verder over homofobie in het voetbal. Een bericht op datingfraude heeft doen besluiten om ook alle eerdere soortgelijke verzamelde gegevens ook hier te plaatsen (de Volkskrant, 06-04-2006, van verslaggever Ferry Haan):
Overigens denken hier in Nederland verblijvende Afrikanen langs dezelfde lijnen, zie de reacties op dit bericht (de Volkskrant, 10-04-2006, ingezonden brief van Maakoeba Muskieta (Amsterdam)):
Tja ... Dat het niet iets is dat speciaal voor de blanken is bedacht, blijkt hier (de Volkskrant, 14-06-2006, van verslaggevers Elsbeth Stoker en Merijn Rengers):
De correspondent-type-hulpverlener ondervindt het aan den lijve (de Volkskrant, 14-05-2011, door Kees Broere):
Samengevat (de Volkskrant, 02-08-2010, door Kees Broere):
Het lijkt onweerlegbaar dat mensen die er in hun onderlinge relaties dergelijke mores op na houden, er nooit in zullen slagen een succesvolle, constructieve, samenleving op te bouwen. En nadat de vorige stroom door dit soort berichten wat was opgedroogd, vond men een nieuw methodiek - van nog lager allooi (de Volkskrant, 07-06-2012, door Elsbeth Stoker):
De West-Afrikaanse cultuur is van een dusdanig niveau, dat je met plezier zou wensen dat een gigantische tsunami het hele gebied schok zou spoelen. Hier is sprake van een oplichterscultuur die ook in andere aspecten terug is te vinden, zoals bijvoorbeeld in de Surinaamse term "hosselen": aan je kostje komen door kleinere diefstalletjes en oplichterijtjes - en indien het echt niet anders kan, een beetje werken. Overigens klaagt hetzelfde soort volk, vooral als het zich in Europa of Amerika bevindt, nog steeds over het feit dat ze de blanke zeevaarders onderduikend slaven hebben geleverd - dat was de schuld van die blanke zeevaarders, namelijk ... Een terzijde: voormalig zeevaarder en sociologische sciencefictionschrijver Jack Vance heeft een kort verhaal geschreven zich afspelende in een cultuur waar stelen eerzaam is (Koning der dieven , ). Die cultuur is overduidelijk gesitueerd binnen de Afrikaanse cultuur. Een nieuwsbericht uit Amerika (de Volkskrant, 19-06-2012, door Stieven Ramdharie):
Enzovoort. Net als in één van de nummers van Elvis Presley: In the getto:
Het artikel noemt het leed van Amerika's zwarte, gebroken gezinnen. "How about" is de Amerikaanse uitdrukking om een reactie mee te beginnen die het voorgaande weerlegt: How about het leed dat door zwarte, gebroken gezinnen aangericht aan Amerika. Maar neem nu eens en veel beschaafder land in de buurt (de Volkskrant, 18-07-2012, van correspondent Diederik van Hoogstraten
Maar daar gaat het hier niet specifiek om. Het gaat erom dat ze die schietwapens ook meenemen naar een feest. En dat het dus weer creolen zijn, die er in dot opazicht uitspringen. En dat het dus niets met specifieke Amerikaanse toestanden te maken heeft, hoewel het daar veel erger is:
Maar dat het ook in Canada steeds erger wordt:
En dat je daar iets tegen wilt doen. Maar dat je het probleem dan eerst moet benoemen. En wat houdt het eigenlijk tegen om dat probleem te benoemen. Het probleem dat het in het creoolse bloed lijkt te zitten. Oh ja: politieke correctheid. Je mag en je zal niet constateren dat overal op de wereld waar creolen groepen gaan vormen, er bendes ontstaan en schietpartijen. Amerika, Canada, Amsterdam Bijlmer. Dat mag je niet constateren. Berichtje (de Volkskrant, 24-07-2012, Reuters):
Weer negatief eruitspringen ... Hoe krijgen ze het voor elkaar ... En het blijkt steeds erger (de Volkskrant, 03-08-2012, door Sarah Venema):
Barbaren. Terug naar hun afvaardiging in Nederland (de Volkskrant, 07-08-2012, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
De afvaardiging wordt beschaving bijgebracht. Overigens:
Hetgeen is dit geval dus niet geldt voor de afkomst. Vooruitgang. Maar na zoveel jaren weet iedereen het toch wel ... Overigens twee: in het hele, paginagrote, artikel komen de letters v,a,d,e en r niet voor - althans niet in deze volgorde. Waarom zijn creoolse samenlevingen zo welgesteld? Omdat ze zo goed kunnen organiseren (de Volkskrant, 15-08-2012, van verslaggeefster Elsbeth Stoker):
Ieder jaar hetzelfde. Maar aan wie ligt het volgens de creolen (woorden van de organisator):
Aan de anderen ... Kijk maar naar Haïti ... daar kunnen ze alles zelf regelen, en dat is dus een paradijs op aarde . In Rotterdam, de creolenhoofdstad van Nederland, vond een gebeuren plaats dat aanleiding gaf voor het volgende onderwerp in deze verzameling. Een bijzonder triest onderwerp, dat vermoedelijk daardoor nog niet eerder was aangeroerd, hoewel er talloze aanleidingen voor waren. Met als meest opvallende de rellen in Londen en Engeland in 2011. Het onderwerp is "plundering". Aan de Londense en Engelse rellen waren vier dingen opvallend: het begon met protest, het werd al snel plundering, daarna volgde brandstichting, en het waren voornamelijk negers (op het moment van deze daden houdt het creool-zijn op, en begint het neger-zijn). Nu werd dat laatste natuurlijk zo hardnekkig als maar mogelijk is als de vloed aan zwarte figuren voorbijkomende genegeerd in Engeland, dat hogelijk politiek-correct en multiculturalistisch is. Het enige waar het uit bleek was uit de vloed van gekleurde ("neger") deskundigen die geïnterviewd werd. In rassenopzicht werd vooral benadrukt dat er (ook) blanken bij betrokken waren (de werkelijkheid: in het begin nauwelijks, later oplopende tot iets als een kwart of een derde). De Aziatische gemeenschap had er minder moeite mee, en van één van hun websites selecteren we een paar foto's. Ze proberen zich te verhullen, maar let op de handen (volledige verzameling hier ) (asiantown.net, submitted by Anonymous on Tuesday, August 09, 2011 2:52:00 AM - Source: dailymail.co.uk ):
Beelden die voor zich spreken. En die dan ook overal ter wereld werden uitgezonden. Ook in Amerika. Waar sommigen door dit verschijnsel werden aan gestoken. Hier geen statische beelden, maar bewegende: En omdat dit op meer plaatsen voorkwam, hier ook nog een reportage met een overzicht: Opvallend: de opmerking van de reporter in de laatste video over de achteloosheid waarmee het allemaal gebeurt. Maar nog opvallender: hier komen vele tientallen mensen voorbij, dicht tegen de honderd, graaiend en plunderend. Voor zover het de moeite waard was heeft de redactie geprobeerd blanken te detecteren. Voorlopige uitkomst: de enige is de reporter. Dit zijn allemaal Afro-Amerikanen. Creolen. Negers. Of zoals het commentaar op een bij het surfen langsgekomen krantenpagina het stelde: "Dit zijn voor mij niggers". In Amerika een echt dodelijke racistische belediging die tot vervolging leidt. In het Nederlands "nikkers'. Overigens werd bij die commentaren ook meerdere malen de opmerking gemaakt over het verschil tussen negers en Japanners bij rampen, refererende aan de overstroming van de voornamelijk zwarte stad New Orleans - ook daar natuurlijk plunderingen. Ter bevestiging, en geïnspireerd door een eerdere soortgelijke actie met betrekking tot de rassenrellen in Londen 2011, hier de resultaten van een google-zoekactie met gebruik van de term "looting": Het doet er niet toe dat het niet echt állemaal negers zijn - negers zijn altijd een fractie van de bevolking, welke indeling je ook maakt behalve die van "alleen Afrika", maar dat geldt absoluut niet voor de resultaten van google. Bovenstaand zijn negers hopeloos, vele tientallen keren, oververtegenwoordigd - hier een detailopname: Wat kunnen ze toch actief zijn, hè ... Nu kunnen er factoren worden aangevoerd die mede aanleiding geven tot dit soort gedrag. Wat betreft Engeland de hopeloze standenmaatschappij. En wat betreft Amerika het recente slavenverleden en de erop volgende racistische onderdrukking. Maar die overwegingen gelden echt niet voor het in dit opzicht keurige Nederland. De slaven zijn al meer dan een eeuw bevrijd, en de negers in Suriname en op de Antillen worden al decennia vertroeteld en bestrooid met miljarden. Maar hier is het gedrag als er een aanleiding voor is - eerst de aanleiding (de Volkskrant, 27-07-2012, van verslaggever Merijn van Nuland):
Goed, een uitgaansruzie. Zijn er zo veel.
Ook in Nederland is de politieke-correctheid en het multiculturalisme heftig. Er waren meerdere plunderingen, van onder andere een kleding- en een brillenwinkel:
En gepaard gaande met dezelfde houding en achtergrond:
En hier zien we dus de reden achter dit gedrag: ze kennen de westerse consumptiemaatschappij en kunnen er niet genoeg naar hun zin aan deelnemen. Dat is een gebrek aan respect in hun richting. Dus stelen ze de dure spullen, en vertrappen de rest. En let dus vooral op dat laatste. Het is kenmerkend voor de houding voor de van buiten gekomen arrogante parasietengroep. Ook hier werd de achtergrond van de daders verzwegen, maar die viel niet moeilijk te raden:
Gelukkig is in Rotterdam, wijs geworden door ervaring, de politieke-correctheid wat minder, dus hier zijn beveiligingsbeelden van de daders (www.politie-rotterdam-rijnmond.nl):
Nogmaals: in Nederland met zijn sociale voorzieningen is geen enkel excuus voor dit soort gedrag. Er is slechts één reden: cultuur. Het is diep triest. Een triestheid welke ernstiger wordt als je beseft dat deze cultuur over de hele wereld meereist met de groep dragers ervan, hoe gering de verdere band ook is. Waarna de wetenschapper begint te denken aan andere oorzaken of doorgeefmechanismen, naast de gewone doorgave van ouders op kind. hetgeen naast de component "diep triest" ook componenten als "tragisch" en "gevaarlijk" doet opkomen ... En later binnengekomen gegevens kunnen één van de culturele hoofdfactoren nauwkeurig aan wijzen - eerst de factor zelf (de Volkskrant, 27-09-2013, door Irene Zwaan, auteur van het boek De afwezige vader bestaat niet (uitg. Bert Bakker):
Elders is verzameld de sleep van bronnen die laten zien dat ergens in de buurt van de 80 procent van creoolse gezinnen slechts één aanwezige ouder hebben: de moeder . En hier dus die factor in werking:
Logisch dus - driekwart tot tweederde van de daders waren zwarten. Een voorbeeld dat bij het schrijven van het voorgaande nog vergeten was, en staat voor een hele groep van gevallen (de Volkskrant, 28-11-2012, door Marnix de Bruyne):
En dat is allemaal niet voor een eigen bloeiend bedrijf:
Het is dus allemaal afgunst, racisme en meer van dat soort kwaadaardigheid, dat in deze mensen schuilt. Niet incidenteel, maar groepsmatig. In Mali is een burgeroorlog aan de gang tussen moslims en Toearegs (berbers) in het Noorden en creolen in het zuiden. De moslims hadden het noordelijke deel veroverd, en in Timboektoe cultuurschatten verwoest - hun hobby. Met steun van Fransen heeft "de regering", bestaande uit creolen uit het zuiden, nu het noorden heroverd. En de creolen oefenen hún hobby uit (de Volkskrant, 31-01-2013, van de buitenlandredactie):
Plunderen. Uit een andere Afrikaans land (CNN.com, 27-03-2013. By Faith Karimi, ):
Plunderen. Nog een land kan toegevoegd worden aan de lijst (Volkskrant.nl, 08-08-2013, AP, redactie)
Wat natuurlijk vergezeld ging van de bekende politiek-correcte prietpraat over armlastige overheden, en dergelijke. Geheel volgens de verwachting dat politiek-correcten en multiculturalisten oorzaak en gevolg altijd omkeren: die overheden zijn armlastig, omdat de mensen die in de landen van die overheden wonen een plundermentaliteit hebben. Overigens lijkt de Volkskrant onbewust toch ook lont te ruiken, want dit bericht haalde de krant niet. Normaliter zijn dit soort zaken anathema voor de betrokken zelf, met name de "intellectuelen' onder hen - een doodenkele uitzondering daargelaten. Dus groot was de verbazing van de redactie om een heldere beschrijving te zien vanuit die hoek. Hoewel: de term "creools" of iedere andere aanduiding van die groep ontbreekt in het verhaal. En toch is het volstrekt duidelijk dat het daar over gaat. In dit stuk van deze creoolse Surinaamse, die vanwege die identiteit een column heeft in de Volkskrant: - het onderwerp is de kickboxer en habituele mensen-in-elkaar-rammer Badr Hari, van Marokkaanse afkomst (de Volkskrant, 27-08-2012, column door Harriet Duurvoort, media-ondernemer):
Gillen: 'straatcultuur'. Wat hier moet staan, is natuurlijk "creoolse cultuur". Dat weten we inmiddels uit Nederland. In Nederland was er geen straatcultuur voor de komst van de creolen.
Weer een correctie: 'grimmige getto's' moet natuurlijk zijn "grimmige zwarte getto's".
Inderdaad. Overal over de wereld is de creoolse cultuur van het schieten om een lulligheid inmiddels bekend. Een cultuur die stamt van een andere cultuur:
Dat is hun basiscultuur. De cultuur die je ook vindt in Afrika, het continent van oorsprong. En daar stabiel is al gedurende duizenden jaren. Maar die acuut problematisch wordt zodra je geconfronteerd wordt met een cultuur die dit niet kent, en op een andere manier veel beter presteert. Die confrontatie, of extreme cognitieve dissonantie, leidt tot dit:
Hetgeen je ter verhulling dan natuurlijk samenhoopt in een ander woord:
Want in dat woord 'achterstandspositie' zit al snel een gevoel van onrecht. "Waarom hebben wij een achterstand? Dat moet wel hun schuld zijn". Waarbij 'hun' natuurlijk degenen zijn met de voorsprong. De autochtonen. De blanken. Kijk maar naar het verleden. "Toen hebben ze ons tot slaven gemaakt".
Wat voor de objectieve waarnemer, die onze voorsprong ziet als een door onszelf gemaakte ontwikkeling, onoverkomelijk uitkomt op de conclusie dat er slechts twee mogelijke oplossingen zijn: of ze ontwikkelen zichzelf (het is onmogelijk om een ander te ontwikkelen), of ze gaan onder zichzelf leven. In Afrika, of iets dergelijks. Een N=1 voorbeeld dat eigenlijk dus niet sociologisch verantwoord is, maar van de betreffende groep is er ook maar één exemplaar. Dus met dit voorbehoud (de Volkskrant, 30-08-2012, van verslaggever Stieven Ramdharie):
Als viersterrengeneraal is Ward in Amerika dan wel de enige zwarte, maar in Afrika zijn er veel meer van dit soort mensen. Die precies hetzelfde gedrag tentoonspreiden - zie Afrikaanse leiders . Het volgende geval heeft niets te maken met geweld, of dat soort opzichtige zaken. En misschien juist wel daarom legt het de kern van de zaak bloot (Joop.nl, 10-10-2012, door A.H.J. Dautzenberg - Schrijver):
Dit is dus gewoon in Nederland. Waar voornamelijk Surinaamse en Antilliaanse negers wonen. Die allang in de Nederlandse maatschappij verkeren. Die geen enkele drempel hebben naar wat dan ook, en nooit gehad sinds ze massaal hierheen zijn gekomen. Toch vind je er letterlijk nul bij een avond georganiseerd door de NRC. En je vindt, eigen ervaring van deze redactie, er ook letterlijk nul in Naturalis, het natuurhistorisch museum in Leiden - ook op vele honderden bezoekers. Het redelijke vermoeden bestaat dat je er nul vindt bij of in alle soortgelijke gevallen. In alle musea en soortgelijke culturele instellingen. Nul dan in percentage - dat wil zeggen, minder dan 5 op de honderd, en afrondend op hele cijfers. En nul zie je er in boekhandels. In Leiden. Vast ook in Amsterdam, multiculturele stad bij uitstek. ... Tja, wat moet je hierop zeggen? Er is zijn nauwelijks woorden om te beschrijven hoe groot de culturele kloof dus is. Negers hebben hun eigen cultuur. Zang, dans, jazz, rap hiphop, enzovoort. Wij hebben de onze. Musea en klassieke muziek, enzovoort. Er zijn wel blanken te vinden in de zang en dans, de cultuur, van de negers. Er zijn nauwelijks tot niet negers te vinden in de cultuur van de blanken. En eigenlijk doet de reden er niet toe. Op één na: het is absoluut niet omdat ze niet mogen. Als een Marokkaan ook maar twee letters goed achter elkaar kan schrijven, krijgt hij een literaire prijs, en spreekt hij Nederlands, krijgt hij een Gouden Kalf. Maar of het nu gewoonte, onwil, onkunde, afkeer, of wat dan ook is, er is eigenlijk geen positieve oorzaak te vinden. Terwijl het, zonder hier een bewijs te (hoeven) geven, onomstreden is dat dit niet een geïsoleerd verschijnsel is. Het is niet alleen, muziek, literatuur enzovoort. Het is de gehele cultuur. En het is het hele functioneren in de maatschappij. Het hele functioneren in de westerse maatschappij. Men kan/wil/... niet mee met de westerse cultuur, en man kan/wil... niet mee met de westerse maatschappij in het algemeen. En wat de oorzaak ook is, de negers zelf constateren dat ook. En wat de verdere sociologische verschillen ook zijn: een groot aantal dingen zijn wel hetzelfde: als je boe roept, schrikken ze ook. En als ze iets zien dat niet goed gaat, hebben ze dezelfde neiging om dat op anderen te schuiven. Dus negers kunnen/willen... niet meedoen met de westerse maatschappij, lopen daardoor op allerlei vlakken achter, en geven daarvan de schuld aan de westerse maatschappij. De blanken. En daarom staken de negers in 2011 Londen en andere Britse steden in brand. En daarom lopen ze ook zo wrokkig rond in Nederland. Met gedoe over slavernijmonumenten en -herdenkingen, en gezeik over Zwarte Piet, schilderijen met "inheemse" mensen op Gouden Koetsen, enzovoort. Ook de meest beschaafde plaats in het Amerikaanse continent wordt gecorrumpeerd door het creolisme (:de Volkskrant, 07-12-2012, van correspondente Marjolein van de Water):
Ten bewijze van de beschrijving van Cuba als flikkering van beschaving temidden van het verval:
Vast geen dissident, deze intellectueel. Maar de kans dat dit soort beschaving stand zal houden, is bijzonder gering. De haaien van het neoliberalisme en het beschavingsverval liggen happend rondom Cuba's kusten. Natuurlijk kon je het op je vingers natellen, maar hier een bevestiging (de Volkskrant, 29-12-2012, door Robbert van Lanschot):
Dat laatste is een klassiek voorbeeld van "Er zijn ook Nederlanders die ..." . Maar los van dat detail: het sprak al voor zich dat waar creolen overal waar ze uitgewaaierd zijn hun vrouwen laten stikken, dat afkomstig moest zijn van het continent van origine. Hierbij dus de bevestiging. Eén ding hebben creolen voor op moslims, hindoestanen en zelfs Aziaten: ze hebben gevoel voor humor (de Volkskrant, 23-03-2013, door Kees Broere):
Ga het opsplitsen in specifieke zaken en het is precies andersom - de slavernij: de creoolse slavenmakers projecteren hun slaven-maken op de Westerse zeevaarders die de creoolse slaven verhandelden. Het creools superioriteitsgevoel: ze projecteren het op de blanken. En wie een voorbeeld kan vinden van het projecteren van fysieke tekortkomingen, mag dit insturen. Vermoedelijk is deze opmerking slechts een poging de creoolse fysieke superioriteit erin te wrijven: ze domineren zowel de sprint (West-Afrikanen) als het langeafstandslopen (Oost-Afrikanen). Maar die opmerking over creoolse humor is slechts ironie wat betreft deze opmerking. In werkelijkheid is het ook zo. En kijk er eens, een serieuze en directe vermelding van het verschijnsel van de niet-aanwezige creoolse man in een Nederlands medium. En de Volkskrant nog wel ... Natuurlijk niet als sociologisch onderwerp ... dat is nog diverse stations te ver. Maar in een boekbespreking is ook al heel wat. Maar dan is natuurlijk ook nog de nog het minst met politieke-correctheid behepte columniste nodig - normaal schrijvend over onderwijs en familie enzovoort, en dat dan zonder dikke intellectualistische sauzen (de Volkskrant, 27-04-2013, boekrecensie door Aleid Truijens):
Kijk, ook Aleid Truijens is beïnvloed door de in Nederland verkondigde sprookjes. De controles zijn namelijk heel simpel: kijk in Afrika: "Caribisch model". Kijk naar het eerste bevrijde slavenland, Haïti, dat dus maar kort een slaventijd heeft gekend: Caribisch model. Kortom: het "Caribisch model"is alleen een Caribisch "model" omdat Nederland er via de Caribische Eilanden mee kennis heeft gemaakt. Het "Caribische model" is het "creoolse model", via de Cariben naar Nederland gekomen. En bovendien heeft de papieren werkelijkheid van "trouwen" niets te maken met de levende werkelijkheid van het onderhouden van een partnerrelatie. Zwanen zijn monogaam. Zonder ooit te trouwen.
Tjonge ... Hoe zou dat nu komen ... Al beschreven is het verschijnsel van creolen die een vorm van macht verkrijgen: extreme arrogantie en machtsmisbruik zijn het onlosmakelijke gevolg. Het geval van creolen die succes krijgen op het academische vlak lijkt nauwelijks minder erg (de Volkskrant, 27-04-2013, door Hans Bouman):
Tja, daar is het al: de diva-achtige uitstraling. Waar keken we dat van? Oh ja, andere creoolse vrouwen die succes hebben. Maar eerst even de afkomst:
Dat wil zeggen: geleerd hoe om te gaan met de westerse maatschappij, maar vermoedelijk nog ruim in de Afrikaanse cultuur. Verderop:
Om te brullen van de lach. Natuurlijk omdat er überhaupt sprake is van een gezin, daar waar dat naar Afrikaanse normen een vrijwel onbestaand iets is: de man bevrucht de vrouw en trekt verder. Het Caribische model ... En kennelijk is er genoeg van het westen doorgekomen in dit hoofd om daar enig besef van te hebben:
Om nogmaals in luid lachen uit te barsten: daar gebracht door de impuls om te gaan schrijven en het automatisme dat het dan ergens over moet gaan, komt even automatisch de zaak boven drijven die de geest kennelijk eerdere als meest significant heeft geregistreerd: de reden dat creolen zulk een mislukte cultuur hebben. Ze laten hun vrouwen stikken. En ze werken niet maar dat mag je niet zeggen. Maar zelfs als dat zou verbeteren, dan heb je nog steeds dit:
Belachelijk. Er is, verhoudingsgewijs, één succesvolle Afrikaan, en dé Afrikaan is een succes. Cultuur-arrogantie van een ongelofelijke soort. Gevolgd door:
Oftewel: dat Afrika armoedig is, is de schuld van de blanken die Afrika als armoedig zien. En als dat succes er vandaag misschien nog niet helemaal zo is ...
... dan is dat morgen zeker het geval. Volgens de Afrikaanse cultuurdraagster. Maar wat vrijwel zeker het geval is, is dat als er inderdaad een aanzienlijke groep van dit soort mensen ontstaat, je vermoedelijk nog veel wanstaltiger verschijnselen ziet als bij rijke Arabieren van het Saoedisch-Arabische soort: te weerzinwekkend om met een pook aan te vatten. Oh, en deze waren we nog even vergeten, maar vormt een natuurlijk element van het syndroom:
Maar natuurlijk. Als niet alle Haïtianen en Afrikanen vanwege racisme ontslagen zouden zijn, zouden ze zowel in Haïti als het hele Afrikaanse continent in een paradijs leven ... Hier nog een voorbeeld van de successen van de nieuwe Afropolieten - let niet op de kop, dat is een vorm van liegen-om-een-hoekje, vermoedelijk afkomstig van het ANP want de Volkskrant had precies dezelfde (met een deels gecensureerde tekst) (Telegraaf.nl, 19-05-2013, ANP, ):
Voor we verder lezen dus eerst maar de correctie, verstopt verderop in het artikel:
Wat iedereen die het nieuws in Nederland volgt allang wist. De kop had dus moeten luiden:
En als je de overige genoemde groepen erbij neemt (waarvoor hetzelfde geldt: men vermoordt grotendeels elkaar):
Waarbij het hier natuurlijk gaat om de creolen. Waarover het ook in het artikel gaat:
Net als in de rest van de wereld waar creolen een substantiële groep vormen en er beschaving in de buurt is om mee te vergelijken - want een flink deel van de extremiteit van het gedrag zit natuurlijk in de culturele nederlaag .
Oftewel: het zijn parasieten .
De beruchte respect-cultuur . Die, naar aanleiding hiervan bedacht, natuurlijk afstamt van de meester-slaaf machtsverhoudingen binnen de creoolse cultuur: je bent óf de meester, óf de slaaf . Dus je móét de meester zijn, anders ben je de slaaf. Dus al iemand je aankijkt op een manier die lijkt op die van de meester, moet je wel ingrijpen, anders ben je slaaf. En in meeste-slaaf verhoudingen kan ingrijpen maar op één manier plaatsvinden: geweld. Dodelijk geweld, want meester-slaaf verhoudingen zijn permanent . Hoe dit op te lossen?
Precies. De oplossing die Bovenkerk niet aanhangt vanwege indoctrinatie is dus de enige oplossing: separatie van culturen. Je kan en mag niet fatsoenlijke mensen blootstellen aan dit soort gedrag. Een herhaling van een zeer oud liedje (de Volkskrant, 18-05-2013, door Arie Elshout):
Moorden? Dan heb je het meestal over creolen. Of latino's. Een andere specialiteit van creolen is chantage met het slavernij-verleden. Voor iedereen met enige kennis van die historie zou dat allang als leugen bekend moeten zijn, gezien het feit dat de Europese slavenhandelaars nooit verder in Afrika zijn geweest dan een paar forten aan de kust waar de schepen aanlegden. Maar daar werd altijd stelselmatig over gelogen (de Volkskrant, 18-05-2013, door Marcel van Engelen (1971) is journalist en schrijver, onder meer van Het kasteel van Elmina):
Omdat het allemaal één grote leugen is:
Heel veel woorden om een simpele en voor iedereen die het wilde weten allang duidelijk waarheid te onthullen: de slavenmakers waren de Afrikanen. De Europeanen waren slechts een instrument. De handelaars. De Europeanen waren de helers. De daders, de criminelen, de slavenmakers, waren de Afrikanen. Allemaal deel van de Afrikaanse machtscultuur: de meester-slaaf cultuur. Tot op de huidige dag in Afrika dominant . Unicef weet van toeten noch blazen (de Volkskrant, 24-05-2013, van correspondent Jean Mentens):
Omdat de cultuur van creolen niet voldoet aan het internationale verdrag voor de Rechten van het Kind:
En dat doen ze allemaal zelf. verder komt niemand er aan te pas. Nederlanders proberen wel wat te verbeteren, maar zodra ze zich er te luid me bemoeien, worden ze uitgescholden voor "kolonialen" en "makamba's".
Volkomen consistent: Aruba is niet creools, maar voornamelijk indiaans . In Nederland komt de herdenking van de afschaffing van de slavernij er weer aan, de "dramnegers", term van GeenStijl, slaan weer op hun trommeltjes. Hier is de echte bron van de slavernij (de Volkskrant, 27-06-2013, door Iñaki Oñorbe Genovesi
Haïti wist als eerste de keten van de slavernij af te werpen, en werd vervolgens de meest achterlijke voormalige kolonie. Waar men dus ook meteen de slavernij weer in ere heeft hersteld. De creoolse slavernij. Die waarvan de koloniale westerse vorm een tijdlang heeft afgestamd. Eindelijk. Gevonden een vertegenwoordiger van de creoolse cultuur die een positie van enig aanzien heeft verworven, zonder dat er ras-gericht cliëntilisme, nepotisme en vriendjespolitiek aan te pas is gekomen (de Volkskrant, 06-07-2013, van verslaggeefster Maud Effting):
Zonder verder commentaar. Maar hiermee werden we ook herinnert aan de manier waarop creolen tot nu toe aan hun topfuncties kwamen: ras-gericht cliëntilisme, nepotisme en vriendjespolitiek. In geen van deze gevallen was prestatie ook maar het geringste punt van overweging, want al deze functies waren in de politiek. Weliswaar meestal vergeven door blanke politieke bestuurders, maar vrijwel zonder uitzondering dus gebaseerd op één enkel idee: de creoolse achterban wil zichtbaarheid in het bestuur. Met voorbijgaan van ieder argument van kwaliteit en presteren. En de blanke bestuurder voelt zich gedwongen met dit racisme mee te gaan. De resultaten daarvan zijn verzameld hier . Een van de talloze zaken die gewoonlijk aan de slavernij en de discriminatie en de blanken worden toegeschreven (de Volkskrant, 02-07-2013, door Kees Broere, correspondent in Nairobi):
De overspelige huwelijksmoraal komt regelrecht van het thuiscontinent, en lijkt bijna wel in de genen te zitten. Afrika is een homohaat-continent. In de diaspora is het nauwelijks minder (de Volkskrant, 05-08-2013, van verslaggever Jaap Stam):
Vertaling van dat laatste: men probeert de negertjes op te voeden. Eindelijk boven water: de officiële cijfers omtrent criminaliteit in Amerika. De cijfers zijn afkomstig van de FBI, en gepubliceerd op een website gevonden naar aanleiding van de "Trayvon Martin"- zaak, waarin een zwarte, Trayvon Martin de dood vond na een gevecht met een blanke buurtwacht, George Zimmerman (sadhillnews.com., 03-04-2012, opgeslagen 14-08-2013, ):
Dus op 12,6 procent van de bevolking plegen ze ongeveer evenveel moorden als de rest. Ruwweg ongeveer 6,5 keer zo moorddadig al de rest van de bevolking dus. Lust u nog peultjes. Of zoals dominee Jesse Jackson, zelf zwart, zei: "Als ik voetstappen achter me hoor, achterom kijk, en zie dat het een blanke is, ben ik opgelucht". En hier zijn de cijfers uit New York (de Volkskrant, 13-08-2013, van verslaggeefster Clara van der Wiel):
Maar die laatste cijfers gaat het natuurlijk niet om. het gaat niet om hoeveel zwarten en latino's er zijn op de gehele bevolking, maar op de criminele bevolking. En die cijfers liggen in de buurt van de 80 procent. Dus de politie is juist heel terughoudend met het aanhouden van zwarten en latino's. Maar dat soort feiten zijn natuurlijk niet besteedt aan de racisten van de politieke-correctheid: die hardnekkig vasthouden aan hun racistische wereldbeeld. Wat verderop in het artikel staan die cijfers:
Ach ja, moet die rechter gedacht hebben, laat die zwarten elkaar maar doodschieten ... De andere kant van de medaille (de Volkskrant, 24-08-2013, van correspondent Diederik van Hoogstraten):
En het artikel bevatte een illustratie: Eerst nog even een feit: de verhouding creolen-blanken in de stad Washington is ongeveer één-op-één. En ga nu tellen in de boekwinkel (wilt u het zelf doen, download de illustratie): de verhouding is één-op-tien. Doei doei... creooltjes. Een paar dagen later, nog belangwekkender cijfers. Dit naar aanleiding van de herdenking van de beroemdste speech van Martin Luther King, strijdend tegen de rassendiscriminatie in het Amerika van destijds (de Volkskrant, 29-08-2013, van correspondent Arie Elshout):
Een grove vervorming van de werkelijkheid. Wat er bereikt is, is dat de formele rassenongelijkheid is opgeheven, en dat het al enkel tientallen jaren zo is dat zwarten worden bevoordeeld. Hier is het resultaat: Een aantal aspecten waarop zwarten slechter scoren dan blanken, en dusdanig verdeeld, van genetisch (suikerziekte) tot gedrag dat je gerust kan stellen dat dit waarschijnlijk overal zal gelden. Met, nog belangrijker, ook een bewijs dat dit weinig tot niets te maken heeft met de periode van rassendiscriminatie: Want als het aan die periode van rassendiscriminatie zou liggen, zou de trap in deze grafiek precies de andere kant op lopen (hoe ouder, hoe meer onderdrukt, hoe werklozer). Wat je in die grafiek ziet is dat zwarten inherent onaangepast zijn aan de westerse, ontwikkelde maatschappij, en dat ze vele tientallen jaren in hun leven nodig hebben om zich eraan aan te passen, zodat ze het normale doen: werken. Met ook in de tekst nog wat voorbeelden van het achterstandige gedrag:
En dat laatste geldt misschien nog voor één andere achterstandsgroep, de latino's, maar dan heb je het meeste wel gehad. Er zijn veel te veel schietnegers. waarvan ook de basale oorzaak nog wordt genoemd:
Meer daarover elders . Maar dat is natuurlijk allemaal de schuld van de blanken:
Oftewel: zij mogen wel overdadig schieten, maar ze mogen er niet overdadig voor worden opgepakt. En die ontkenning loopt tot in alle creoolse kringen:
Oftewel: ze zitten nog steeds in de fase van de hardnekkige en universele ontkenning. De ontkenning van hun eigen ingebakken achterstand. En tot ze dit erkennen, zal er niets aan kunnen gebeuren. Weet iedere psycholoog. En weer wat plundering (de Volkskrant, 21-10-2013, ANP):
Ach, het ligt allemaal aan de armoede ... Of was dat misschien andersom? Hier uiteindelijk dan toch het meest heikele onderwerp aangaande creolen. Wat alleen maar kan omdat het uit de meest betrouwbare soort bron komt: de Afrika-liefhebbende Volkskrant, van één van haar meest Afrika-liefhebbende correspondenten (de Volkskrant, 05-11-2013, door Wim Bossema):
Waarom was de import van vreemde arbeidskrachten nodig voor de Britten in de 19de eeuw? Terwijl er een overdaad aan beschikbare mankracht is? Antwoord: Volgt zo meteen. Waarom haalde de Nederlanders in Suriname in de 19de eeuw Indische en Javaanse arbeidskrachten op loonbasis naar Suriname, ondanks de aanwezigheid van een overdaad aan creoolse arbeidskrachten? Antwoord: Idem. Waarom halen de Chinese investeerders in Afrika in de jaren 2000 Chinese arbeiders naar Afrika ...
... ondanks de aanwezigheid van een overdaad aan creoolse arbeidskrachten? Overigens: de creolen van Suriname geven openlijk toe dat het "niet willen werken" een kenmerk van ze is: ze duiden de hindoestanen in Suriname aan met "koelies"- omdat die wel willen werken. Het enig mogelijke antwoord dat van toepassing is op zowel vraag 1, 2 als 3: "Omdat de overdaad aan creoolse arbeidskrachten niet wil werken". En dat heeft een etnische en genetische component . En hier van een andere liefhebber van het continent (de Volkskrant, 09-11-2013, boekrecensie door Nell Westerlaken):
Laat dat 'voor' uit 'vooroordeel' dus maar weg. Een voorbeeld eerder gepubliceerd in Westerse organisatie, globaal (de Volkskrant, 30-09-2006, door Linda Polman):
Want wie werkt, is een slaaf. Gevolgd door een bijna letterlijke beschrijving van het proces van de culturele nederlaag (de Volkskrant, 09-11-2013, boekrecensie door Marjolijn van Heemstra):
Tja, dat is het gevolg als je niet wilt werken en, daar nog eens bovenop: niet wilt samenwerken. Dan wordt je door de natuur en haar evolutie ingehaald, op het moment dat die culturen creëren die daar wel toe geneigd zijn. En daarna is het leven niets dan pijn, omdat je voortdurend met deze werkelijkheid geconfronteerd wordt:
Een situatie die verergerd wordt door de manier waarop de politike-correcte medemens meeleeft:
Met dat verdriet kan je meeleven, maar dat koppelen aan 'onrecht', is keiharde onrecht. Het slachtoffer heeft zijn zijn culturele ondergang aangedragen. Niet echt uit vrije wil, maar uit onmacht. Maar daar houdt de natuur geen rekening mee. En de mens die dat 'onrecht' gaat noemen, doet slechts één ding: hij verlengt het lijden. het is als het langzame en zeer pijnlijke aftrekken van de pleister. Het enige dat hier helpt, is er niet bij stil staan, en keihard werken om de aansluiting te vinden. Precies het omgekeerde vindt plaats. Nog wat citaten:
En duidelijker kan het niet, dan met deze laatste woorden: 'van neger mens worden'. Op dit eigenste ogenblik hebben de creolen in Nederland, gesteund door de hele politiek-correcte meute, een strijd tegen Zwarte Piet achter de rug. Het voorbeeld van 'van mens, neger worden'. Ook heeft de politieke-correctheid totaal geen clou van de werking van de sociologie:
De meerderheid van Nederland wil van kleur geen issue maken. En de politiek-correcte mens kiest ervoor om van mensen negers te maken. En de negers kiezen voor de strijd tegen de blanken omdat ze geld en voorrechten van ze willen. De Caribische landen willen 30 miljard. Ze willen niet werken. De pijn zou door dat geld alleen maar groter worden. En nog wat plundering (de Volkskrant, 13-11-2013, door Just Fontein ):
Die mensen op de Filippijnen hebben gewoon geen water en voedsel, en proberen in leven te blijven. Die mensen in de Bijlmer zagen gewoon een kans schoon door een vermoed gebrek aan toezicht. Die eerste mensen zijn Aziaten. Die tweede mensen zijn creolen. En het ligt niet aan het land van verblijf (de Volkskrant, 20-11-2013, van correspondent Kees Broere):
In de diaspora plunderen ze voornamelijk met vreedzame middelen, maar ook dus met uitbarstingen van geweld. Weer een bericht uit Brazilië (de Volkskrant, 21-01-2014, van correspondente Marjolein van de Water):
Het wordt maar twee keer bijna terloops vermeld, maar toch staat het er: die sterke maatschappelijke tweedeling is tevens een sterke etnische tweedeling: ook hier zijn de zwarten veel minder succesvol. Weer eens een bericht over één van de meer opzichtige creoolse specialiteiten (Telegraaf.nl, 24-01-2014, ):
Specialiteit: schietpartijen. En geen vader te bekennen, natuurlijk. Overigens: dit bericht is niet te vinden in de PC-media. Net natuurlijk als het volgende ( CNN.com, 12-03-2014. By Jonathan Guryan and Jens Ludwig ):
Die kop is natuurlijk hoogst politiek-correct: 'urban kids' is letterlijk vertaald 'stadsjongeren' en figuurlijk vertaald "black kids" of "zwarte jongeren". De autuers zijn blanke professoren, dus die mogen al zeker niet beginnen met expliciete raciale aanduidingen gebruiken: je bent meteen een racist en lid van de Ku Klux Klan De eerste zinnen:
Nog een politiek-correcte term: 'very disadvantaged backgrounds' - vertaald, het even wat wijder nemend: "zwarten en latino achtergrond". En na de nodige omslag:
Dus nog steeds een politiek-correcte term: 'African-American males': negers. In Amerika is de cirkel wat dat betreft al een stuk verder - in de toekomst zal deze term waarschijnlijk ook niet meer mogen - "negers" of "negroes" is het al. Terwijl het niet meer betekent dan er staat: "zwarten". Dus even afkorten: in Amerika is percentage schoolverlaters onder negers meer dan de helft. Cijfers die vermoedelijk ongeveer hetzelfde zijn in Nederland, maar hier mag dat natuurlijk helemaal niet gezegd worden - hier registreren ze allochtonen, en een flink deel heeft inmiddels ouders geboren in Nederland, en hun kinderen vallen daar niet onder. Maar, wordt er veel beweerd: hier in Nederland is het beter omdat er veel aan gedaan wordt. En al aan gedaan is. Ook hierover hebben de Amerikanen cijfers:
Maar, net als in Nederland, blijven ze hoopvol:
En het is inmiddels, voor de goede lezers, meteen duidelijk waarom die intensieve instructie nodig: die krijgen ze niet thuis, omdat dat thuis geen vader is. En moeder dus op werk, naar haar schoonmaakbaan of -baantjes. En dus blijft het zo, want voor die "intensieve instructie"-variant geldt dit:
Het is ongelofelijk veel te duur. En het allerergste is dit: in ieder geval in Nederland wordt ze wijs gemaakt dat het niet in hun cultuur zit - dat het niet aan hen ligt. Met de onmiddellijke suggestie en soms expliciete bewering dat het dus komt door discriminatie. Dat is dus niet een lont in het kruitvat steken, dat is het kruitvat maken én het lont erin steken. Ook in Londen gaan de schietpartijen gewoon door (de Volkskrant, 08-04-2014, van correspondent Patrick van IJzendoorn
In de koppen staat het er niet bij - mag niet. Maar de tekst maakt snel aan alle onduidelijkheid een einde:
Zwarten.
Zwarten en een enkele van hun blanke vrienden. En allemaal in het kader van:
Neger-gangs. Veroorzaakt door:
Vaderloze Troepe (YouTube). Tegengekomen elders op deze website - aanleiding voor het artikel waren de Olympische Spelen in Londen, en het artikel is bedoeld om "de andere kant" te laten zien (de Volkskrant, 04-08-2012, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
Die kop zegt al heel veel: er is sprake van werkschaarste, maar dat is hetzelfde als "capaciteitsloze en kansloze immigranten te veel." Hoe kan je voor zo veel minder-dan-ongschoolden, want niet alleen niets kunnende maar ook nog een zeer foute houding hebbende, nou als normale maatschappij werk maken? Dat kan niet. Dan zou je ze om te beginnen allemaal naar het platteland moeten sturen om te leren wat werken is, en die arrogante stadse hossel-houding afleren . Maar de correspondent zwetst rustig door voor het Nederlandse publiek, 1231 woorden lang. De term "zwart" valt als 822ste - en dat dan nog in de zin van "benadeelden":
Natuurlijk: in een wijk met voornamelijk zwarte hosselaars worden er voornamelijk zwarte hosselaars aangehouden - uit de foto konden de zwarten niet geretoucheerd worden, anders is hij leeg qua mensen: Die er natuurlijk ook een echte hosselaars-levensvisie op na houden:
Een stapeltje bankbiljetten afkomstig van hosselen. Zo iemand gaat echt niet werken. Daarvoor komen er Oost-Europeaen naar het land. Ook in Engeland. Weer terug naar onze Nederlandse vrienden - de Volkskrant heeft een serie in de zomer waarin allochtonen hun hart kunnen luchten. Dit keer was het een creool, en na de obligate constatering dat alle bakra's/makamba's/kk-kazen (doorhalen wat niet verlangd wordt) racisten zijn, komen we ook wat te weten over de eigen o zo racisme-vrije cultuur (de Volkskrant, 12-08-2014, door Robert Vuijsje):
Ze fokken als de konijnen en vaders zijn er natuurlijk niet. Daarom komen er ook zo veel naar Nederland.
En het zijn messentrekkers en pistoolschutters. Maar ook dat wisten we al. Oké, weer een geval creools-organiseren. Dat ze tot nu toe niet verder gekomen zijn dan het Kwakoe-festival, ieder jaar weer eindigend met ruzie en alle centen weg, zou kunnen liggen aan zaken als veelvuldig drankgebruik en ander zaken die nu eenmaal bij een feest horen. Dus waarom net eens geprobeerd in een omgeving waar dat risico veel kleiner is: de kunst. Dus we geven de creolen 2,5 miljoen en een mooi plek, en kijken wat er van komt (de Volkskrant, 03-10-2014, door: Merijn Rengers en Annette Embrechts):
Waarop John Leerdam doorging richting politiek want er was niets beters te vinden, vanwaar z[-hij in een jaar of zo weer afscheid moest nemen wegens zelfs voor de Nederlandse politiek volstrekt onvoldoende soortelijk gewicht.
Dat laatste is vertaald: "Het kan niet zonder Nederlands bestuur en toezicht".
Maar natuurlijk ligt het niet alleen aan de omhulling:
Ook de inhoud stinkt. En dit is dus de reden dat Suriname arm is, en Afrika nog armer. En de negers in Nederland zo boos. Ze kunnen het niet. Ook in Amerika (de Volkskrant, 24-11-2014, door Arie Elshout):
Waarop alle verstandige kiezers keihard weglopen van deze kerel. Zo niet zíjn aanhangers:
Oftewel: voor de zwarten telt maar één ding: ras. Naast moslims zijn ook zwarten een dodelijk gevaar voor de democratie. Bij moslims door kwaadaardige ideologie, bij zwarten door incompetentie en domheid. In Amerika zijn kort achter elkaar drie zwarten omgekomen bij arrestatie. Met in één stad, Ferguson, brandstichting en plundering als reactie, en later over het hele land demonstraties van zwarten tegen "politiegeweld". Hetgeen enigszins luwde toen een zwarte als reactie twee politiemensen vermoordde. Uit die nabrandtijd de volgende reportage, waarin de werkelijke oorzaak en werkelijke daders glashelder naar voren komen - je moet het natuurlijk zelf uit het artikel vissen, maar de noodzakelijke feiten staan er allemaal: (de Volkskrant, 31-12-2014, van correspondent Arie Elshout):
Latino's en zwarten. Die niet armoedig zijn vanwege de toestand van Amerika, hoewel die ook telt, maar vanwege dit:
En dit:
Nee: "Want waar misdaad tiert, heerst armoede". Kijk maar naar Cuba en Haïti : in Haïti heerst de creoolse cultuur en de misdaad dus de armoede, in Cuba heerst de communistische cultuur, dus is er oneindig veel minder misdaad, en dus oneindig veel minder armoede. En die cultuur is geen zelfstandig iets, maar iets dat al in de individuele mensen zit:
Juist ja: de duivel schuilt in de helft van de bevolking volkomen gedomineerd door latino's en zwarten. Daar schuilt het fundamentele probleem. Wat de blanken proberen aan te pakken:
Door ze een beetje proberen op te voeden. Als plaatsvervangers van de afwezige vaders. Overigens: die kop klopt niet, en waarin is dus uitgelegd: en stad doet niets. Mensen doen wat. En dit is de echte kop:
Zwarten en latino's. En ze zijn niet alleen gevaarlijk voor zichzelf. Uit het begeleidende artikel (de Volkskrant, 31-12-2014, van correspondent Arie Elshout):
Waarna pas helemaal aan het einde van het artikel:
De zwarten en latino's zijn door hun gewelddadigheid een gevaar voor iedereen, en dat gevaar kan maar op één manier gestopt worden: door passend tegengeweld. Zoals nog eens bevestigd door de nasleep (de Volkskrant, 07-01-2015, van correspondent Arie Elshout):
Nee. Wat die agenten hebben gedaan, is hun knopen geteld: "Oké, we mogen geen zwarten meer aanhouden want als het link wordt mogen we geen geweld gebruiken en met zwarten wordt het altijd meteen link, dus houden we gewoon geen zwarten meer aan. Ons leven is ons liever dan het aanhouden van zwarten". En dus daalt het aantal aanhoudingen dramatisch, want het merendeel van de criminaliteit wordt gepleegd door zwarten. De correspondent mag dit soort dingen natuurlijk absoluut niet opschrijven, als hij het al doodgewoon niet eens is met het racisme. Maar het is bijzonder moeilijk over dit onderwerp schrijven zonder dat de waarheid niet ergens onder een hoekje vandaan kruipt. Hier is dat hoekje, uit de laatste alinea:
De stad bestaat uit stenen, en daaraan valt niets te temmen. Wie moeilijk te temmen zijn, zijn de zwarten (en latino's). Onthulling (maar niet heus) (de Volkskrant, 05-02-2015, door Marjolein van de Water):
De rest kan je voor je gemoedsrust maar beter niet lezen. Wat een goor barbaars volk. Waar wij in Nederland minder last van hebben, maar Engeland zit er vol mee. Wat in Nederland de Surinamers zijn, is in Engeland de Jamaïcanen (plus nog wat gelijksoortigs van naburige eilanden zoals Barbados). De gangster wiens dood de rassenoorlog in Londen startte, Mark Duggan, was lid van een Jamaïcaanse bende. Cijfers uit Amerika (de Volkskrant, 28-02-2015, door Ronald Veldhuizen):
Vermoedelijk is die Legend een creool en dan dus ook neger, want het gaat natuurlijk niet om de absolute cijfers, maar de relatieve. Zelfs de Volkskrant beseft dat:
Heel veel beter dan toen, dus. Maar daarna gaat het meteen fout, ook bij de Volkskrant:
Een absolute leugen. Donkere mensen worden bevoordeeld bij het uitdelen van kansen, met speciale plaatsen in het onderwijs voor hen vrijgehouden, maar de creolen presteren gewoon niet beter. Niet alleen in Amerika, maar over de hele wereld. Met als extra bewijs dat de slechtse prestaties daar gehaald worden waar ze totaal niet onderdrukt worden: Afrika. Uitermate pijnlijke cijfers voor onze donkergekleurde vrienden. Een onderzoeker wilde iets weten over haar favorieten: musici. Hier is het resultaat (GeenStijl.nl, 03-04-2015, door Van Rossem ):
In eerste instantie onschuldig lijkend - de redactie had het bericht aanvankelijk overgeslagen. Maar kijk goed in de kolom "Homocide" - "Moord". Zo een beetje gokkend een gemiddelde doodsoorzaak van circa 4 procent. Behalve bij rappers. En bij hiphoppers. Waarvan de bedrijvers zijn vrijwel uitsluitend negers. En natuurlijk ook vermoord door mede-negers, want was het anders, dan stond het na het tweede geval met grote letters in de krant. En op de website van CNN. Lang leve de rap en hiphop. En lang leve de moordende negers. De Volkskrant heeft deze redactie een grote dienst bewezen door een archetypische creool, en zal al snel blijken: ook neger, op de duiken - de kop wordt even weggelaten om de lezer niet te bevooroordelen ( Volkskrant.nl, 23-04-2015, door Daan Heerma van Voss ):
Nummer 1: zwak in en/of geen belangstelling voor meer intellectuele capaciteiten.
Tja, daar staat het dus.
"Foute vrienden"... Dat hadden die andere lieden uit zijn groep die blowden, fietsen jatten, en winkeldiefstalletjes pleegden natuurlijk ook. Waaronder dus onze vriend Jeremiah. Deze methode van toeschrijven komt later terug. Dit was dus nummer twee in de creoolse archetypen: schuld afwentelen.
Nummer drie: schietpartijen.
Nummer vier: ze kunnen hun werk niet vasthouden. Wat natuurlijk helemaal niets met henzelf te maken heeft. Dat werknemers liever Polen hebben is natuurlijk het gevolg van racisme.
Oh, het was geen racisme. Er klopte gewoon iets niet.
Hm ... Toch racisme.
"Alweer een spookrijder ... En nog een spookrijder ... En nog eentje ..."
Oh ja, hadden we die al genummerd: alle tegenslag van creolen wordt veroorzaakt door racisme. Nummer vijf in de neger-archetypes.
Nummer zes: het trots-, arrogantie- en respect-syndroom.
Hier is dus nummer twee, het afschuiven in vol ornaat.
Nummer zeven: teren op anderen. Parasitisme.
Nummer acht: gewetenloosheid.
En een benadrukking van trots-, arrogantie- en respect-syndroom - hier in de vorm van "eisen". Nou, dat had de Volkskrant niet beter kunnen doen. We zijn volledig ingelicht. Die zwarte opstand in Londen 2011, gepaard gaande met plunderingen en brandstichtingen is inmiddels volkomen begrijpelijk. Dat was allemaal zo veel, dat de redactie nog een en ander vergat. Ten eerste: de neiging tot criminaliteit - horende bij het parasitisme, maar toch ... Als tweede de arrogantie - daar is nog een aanvulling bij nodig. Hier is Jeremiah: Hetgeen onmiddellijk deed denken aan een bron waar de redactie nog niet aan was toegekomen: (de Volkskrant, 15-10-2012, door Pablo Cabenda):
Sprekend de taal die Jeremiah uitslaat. En hier is Mevrouw Quartey "in levende lijve": Meneer en mevrouw Arrogance. Gevolgd door nog een versie in woorden (de Volkskrant, 18-07-2015, door Robert van Gijssel):
Een ontzettend goed mens. Die moet leven temidden van uitsluitend slechte mensen die haar eronder houden:
Alle creolen zijn fantastische mensen, die slechts één probleem hebben: ze moeten de remmende invloed van de Nederlanders van zich afschudden (in Amerika zijn dat de blanke Amerikanen, enzovoort). En het vorige drietal deed ook nog aan iets anders denken (Telegraaf.nl, 17-04-2015, door Arianne Mantel ):
En in dit opzicht overtreffen de creolen vermoedelijk de moslims. Waarvan deze exemplaren een levendige illustratie zijn ... Overigens: bij het portret van meneer Arrogance is de kop van het artikel meegenomen. De voor de hand liggende reactie op deze uit een verwrongen spiegelwereld komende klachten: deze lieden moet je het land uit trappen voordat ze het in de brand steken, zoals ze gedaan hebben in Engeland 2011. De neger-anti-politierellen in Amerika zijn in april 2015 in Baltimore. En natuurlijk is het weer allemaal de schuld van de blanken. Hier enige nuancering (de Volkskrant, 05-05-2015, door David Brooks (The New York Times). Vertaling: Leo Reijnen):
Meel-in-de-mond taal voor: vaderloze gezinnen en een totaal gebrek aan gerichtheid op intellectuele ontwikkeling. Maar dat het überhaupt gezegd wordt in Amerika is eigenlijk al een wonder. De politiek-correctheid is daar nog oneindig veel erger dan in Nederland. Er was een ander aandachtspunt nodig om het volgende boven water te krijgen (de Volkskrant, 27-05-2015, door Maud Effting):
Boslandcreolen zijn in Afrika gekochte slaven die het binnenland van Suriname in gevlucht zijn. De creolen die nog het meest in de originele culturele staat zijn. Die met tovenarij als levensleidraad. Binnen de Surinaamse gemeenschap is een kleine "fittie" uitgebroken. De volgende auteur legt het zelf uit (de Volkskrant, 02-06-2015, door Harvey Sandriman):
Roué Verveer is een Surinamer die als komiek werkt, voornamelijk in Nederland - zijn boek gaat over het Surinaamse opvoeden.
Enzovoort. En constateert bijna aan het einde:
En concludeert zelf:
In ieder geval is het iets dat belangrijk is om te onderzoeken. maar dat zal in het huidige klimaat nooit gebeuren - dit ministormpje zal wel weer heel snel overwaaien. Even een kleine samenvatting uit Amerika (de Volkskrant, 25-06-2015, van verslaggever Sander van Walsum):
Waarom zit het debat over politiegeweld in Amerika muurvast? Antwoord: Omdat men de oorzaak niet wil bespreken: het zwarte geweld. Wat zich onder andere uit in het volgende:
Het patroon in alle andere Amerikaanse steden is: zwarten plegen stelselmatig veel criminaliteit en verzetten zich stelselmatig gewelddadig tegen politiegezag inclusief moord - bij één of ander voorval gaat het mis en schiet de politie een verdachte dood. En de zwarten reageren met plunderingen en brandstichting. Een kwestie die hier al een hele tijd overgeslagen is - onder het motto: "Het moet eerst maar eens bewezen worden". Hier is dat bewijs (Volkskrant.nl, 07-07-2015, AP, redactie):
De webversie van het artikel werd gekozen vanwege dit stukje:
Een retorische vraag, natuurlijk. Hier een stukje uit het aangelinkte artikel (de Volkskrant, 06-12-2014, door Arie Elshout):
Hier dus het antwoord: Eindelijk en zwarte die "normaal" lijkt te zijn. Eentje die bij zijn vrouw en kindertjes blijft. Dat beeld wil het zeer politiek-correcte Amerika natuurlijk niet graag omverwerpen ... Het volgende is zo vanzelfsprekend dat je er nooit iets over hoort (Telegraaf.nl, 12-07-2015, door Hans Kuitert):
Zwarten zijn homohaters. RTL7 vertoont midden 2015 op de woensdagen in de vooravond een nieuwe reality serie geïmporteerd uit de US of A, voor ongeveer 90 procent gevuld met zwarten. Zelfs voor het zeer politiek-correcte Amerika toch ongeveer het drievoudig van wat gewoon is, want het huidige niveau is dat ongeveer 1 op de 3 rollen een zwarte moet zijn, met uitzondering van de schurken want die zijn nooit zwart. Wel agenten, detectives, officieren, patholoog-anatomen, andere misdaad-onderzoekers, enzovoort. Dus waarom hier die extra hoge score? Dat komt door het uitgangspunt van de serie: men vertoont de ervaringen met een lokauto ten einde de pestilentie van de autodiefstal te bestrijden. En wat wil het toeval: bijna alle autodieven zijn ... inderdaad: zwarten. Dus wat is de enige manier om dat te compenseren: maak ook bijna alle agenten zwart. En zo krijgt je dus uiteindelijk een bijna geheel zwarte serie. Zoals alle misdaadseries dat zouden zijn, als de boeven ook zwart mochten zijn. Een nog niet eerder belicht aspect (de Volkskrant, 27-07-2015, column door Aleid Truijens):
Hetgeen meteen weer deed denken aan Shirma Rouse . Hier een schermafdruk van haar optreden in The Passion 2015: Hier was breedbeeld beslist geen overbodige luxe ... En het is ook overduidelijk: Shirma heeft haar "shine" hier helemaal te pakken. Alle tweehonderd kilo ervan ... Elders is inmiddels een beeldverzameling gemaakt ter illustratie van de sociale prestaties van creolen. Hier eentje in woorden (de Volkskrant, 23-07-2015, van Charlotte Huisman):
Razende onzin. Aantallen hebben niets met gedrag te maken. Zet 40 duizend Nederlanders op een eiland, en er is niets aan de hand. Idem Engelsen (Jersey enzovoort), Schotten, Noren, enzovoort. En daar is ook nog eens een hele Stille Zuidzee gevuld met kleine eilandrijken. Op Sint Maarten zitten creolen, en die zijn ...
... te crimineel en te corrupt. Het is volkomen normaal om rap en hiphop te presenteren als "iets normaals" en zelfs als "verworvenheden van de zwarte cultuur". Het enige dat hieraan klopt is het "zwarte cultuur" - La Duurvoort is er dol op (de Volkskrant, 03-09-2015, door Bor Beekman):
De zwarte verworvenheden: atletisch vermogen (hier n.v.t.), ritmisch vermogen, en muziek maken. Zwarte onvermogens: onder andere alles dat een fatsoenlijke maatschappij maakt. met onder andere deze kenmerken:
Passende bij sociaal totaal ononmogleijk en onuistaanbaar gedrag:
Wat maar op één soort manier opgelost kan worden:
Isolatie. In eigen delen van de stad of het land, maar nog meer te prefereren is natuurlijk in een eigen land. Waarvoor ruimte genoeg is, want ze hebben een eigen continent. Oftewel: de enige oplossing voor het sociaal totaal onmogelijke en onuitstaanbare gedrag van negers is verhuizing naar Afrika. En even later krijgen we steun voor dit idee - vanuit Zuid-Afrika. De zwarten hebben in Zuid-Afrika de politieke macht overgenomen, maar met de economie en dergelijke lukt dat niet zo, behalve middels corruptie. Een van de falens is natuurlijk onderwijs, en de ergernis daarover is tot dusdanige hoogte gestegen dat het rumoer Nederland heeft bereikt, zie deze uitzending van Nieuwsuur (06-09-2015, na 23:38 min.). De negers hebben een rel ontketent omdat op de universiteit van Stellenbosch slechts 30 procent van de studenten zwart is. En dat is niet alleen racisme, dat is geweld, proclameert de zwarte racistische extremiste in de reportage - en blanken en zwarten kunnen niet samenleven in dit land: "Vriendschap met blanken is niet mogelijk". Een prima model. De blanken uit Zuid-Afrika, en de zwarten uit Europa en Amerika: vriendschap met zwarten is niet mogelijk. Zie, in Nederland: Quinsy Gario, Anousha Nzume, Sylvana Simons, Beryl Bieckman, Gloria Wekker, Philomena Essed, Mitchell Esajas, enzovoort, en dat zijn alleen degenen die zich openlijk uitgesproken hebben: "Wij haten jullie blanken". Oké, wij jullie ook, maar dit is ons land, dus rot op. Natuurlijk was het voor iedereen met enig gezond verstand al duidelijk dat de slechte vaderzorg van de creolen direct te maken heeft met zaken als slechte maatschappelijke prestaties in het algemeen, en alles rond geweld en criminaliteit in het bijzonder. Hier iemand van diep in de politieke-correctheid die dit betoogt aan de hand van gegevens. Nee, natuurlijk niet voor creolen want daarvoor zou men precies het tegenovergestelde betogen. Maar voor een geval waarvoor dit argument nu even goed uitkwam: de gewelddadigheid van moslims (de Volkskrant, 12-09-2015, column door Peter Middendorp):
Afgekort:
Juist ja ... En er is dus geen enkele reden om dit niet zonder enige verandering toe te passen op creolen. Waarom zijn ze zo gewelddadig? Antwoord: Vanwege (mede) de afwezige vaders. Dit soort creolen (de Volkskrant, 02-10-2015, door Merel Bem):
Hier is de pagina: En hier de rappert: Het is toch niet meer dan logisch dat je dit soort lui niet op je school, in je buurt, en in je land wilt hebben ... Een oude probleembuurt knapt op (de Volkskrant, 14-12-2015, door Kirsten Hannema):
De nieuwe bewoners:
Het oude probleem zat dan ook niet in de huizen, maar in de oude bewoners: creolen uit Suriname, en later uit Ghana en Nigeria. Sloopbewoning. Een cultuur die sociaal niet mee kan komen. Hier een exemplarisch geval dat in (bijna) alle creolenverzamelingen past en ze verbindt (de Volkskrant, 18-10-2016, door Robert Vuijsje):
Ze zorgen voor al dan niet extreme buurtoverlast.
Het zijn messentrekkers.
Ze hebben zeer korte lontjes en schietwapens op zak.
Afwezige vaders.
Ze hebben een streetgang-cultuur.
Ze zijn echt allemaal dol op schietwapens.
En ze hebben een bloedhekel aan werken. Niet gehad: de voorliefde voor bling-bling. De zwarten zetten hun actie om blanken aan te duiden als "witten" door, dus vanaf nu zijn zwarten hier "negers" of "nikkers". Waarbij de meest succesvolle negers nog steeds de rappers zijn. Hier is er eentje (Telegraaf.nl, 17-11-2016, door Jorn Jonker
Tezamen met de weerzinwekkendheden van dit soort lieden op televisie ("wit racisme"), kan er maar één conclusie zijn: alle nikkers het land uit voor ze het in de brand steken net als Londen in 2011. Na een "tip" van GeenStijl (ad.nl, 28-11-2016, door Graziella Gioia ):
Eerst even de leugens: er worden weerzinwekkende lieden geweerd, en dat is dus noch een 'onthutsend feit' noch 'disriminatie'. En dat weerzinwekkende gedrag betreft Marokkanen, en vooral ...:
Negers. En nog meer (Telegraaf.com, 15-12-2016, ):
Het enige nieuwe: dat het in de reguliere media staat. Bij GeenStijl waren al talloze filmpjes te zien geweest, vooral uit het openbaar vervoer omdat daar veel toeschouwers zijn, van negers die zich onhebbelijk gedragen en meteen "Racisme!!!" brullen. Of krijsen want de helft is vrouw. Die zijn net zo onhebbelijk en onuitstaanbaar. En ten bewijze van de oneindigheid van deze stroom, eerst beelden van drie dagen eerder, uit Opsporing Verzocht van 12-12-2016: Achtereenvolgens: neger wordt betrapt op zwartrijden, neger moet metro verlaten, neger mept conductrice met tas. En van dezelfde dag als het bericht over de agent: Ander geslacht, ander continent, zelfde huidskleur. Ander geslacht, zelfde continent, andere opleiding (telegraaf.nl, 26-01-2017, ):
Arrogantie en verzet tegen het openbaar gezag. Gezien alle andere gevallen: institutionele arrogantie en intitutioneel verzet tegen openbaar gezag. Met natuurlijk klachten vanuit de omgekeerde wereld:
Dus vermoedelijk is er ook nog sprake van uitlokking. En daar is de o zo heerlijk illustratieve zaak Henriquez weer. Alhoewel er weinig over in deze verzameling blijkt te staan, maar gelukkig is het volgende artikel uit De Telegraaf zodat ook alle feiten er doodgewoon staan in plaats van de gecensureerde versies in de politiek-correcte media (Telegraaf.nl, 24-03-2017, ):
Dikke bult, eigen schuld, dus. En aan het thema "creolen die zich hevig verzetten tegen arrestatie" gaat een eigen verzameling gewijd worden die er door tijdgeberek nog niet is. "Arrestatie = geen-respect" . Mede vanwege dit ...:
... werd zijn familie met regelmaat in de studio's van de VARA onthaald, waaruit bleek waarom het nodig was om vijf agenten in te zetten: zowel familie als dader zelf waren "formaat twee stoelen". Met een bijbehorende mentaliteit:
Vertaald: "Ik wil een wassen poppetje naar hun gelijkenis kunnen maken, en daar daarna dikke naalden insteken". En hun verdere familie en rasgenoten willen dit:
Afrikaanse toestanden. Een zeer bijzonder geval. Eentje dat zo'n beetje alle vooroordelen bevestigt. Eerst even kennismaken (de Volkskrant, 12-12-2017, door Robert Vuijsje):
Uit de roemruchte serie van Robert Vuijsje, dus. Hier wat culturele eigenaardigheden:
Nummer 1: arrogantie.
Nummer 2: fokken.
Nummer 3: de mannen zijn onverbeterlijk.
Nummer 4: de mannen zijn 'macho.
Nummer 5: de mannen zijn overdadig crimineel.
Nummer 6: de creoolse logica is winti.
Nummer 7: creolen passen niet in een georganiseerde maatschappij met gezagsverhoudingen.
Nummer 8: creolen zijn gore racisten. Mooi lijstje. Met een sluitende verklaring voor deze helft van de allochtone werkloosheid. En daar is er weer eentje: een wegrennert (volkskrant.nl, 28-03-2018, redactie ):
Het laatste citaat komt van eerder in het verhaal, want natuurlijk doet de Volkskrant er weer alles aan om er "Blanken vermoorden zwarten systematisch" van te maken. Vandaar dat je dit essentiële feit ook maar één keer tegenkomt:
Maar één blanke is natuurlijk volstrekt voldoende om er een racistische haatmoord van te maken:
Even tellen - "Eén van de agenten is zwart":
Eén stuks. Versus:
"Slachtoffer heeft oma": drie keer. Maar de Volkskrant doet totaal niet aan het manipuleren van berichten hoor ... Nou, een hele mooie. Harriet Duurvoort , de koningin van de identity politics in de Volkskrant, doet een cultuurbekentenis. Geheel onbedoeld natuurlijk, want in een andere maar verwante context, namelijk die van de haardracht (de Volkskrant, 17-05-2018, column door Harriet Duurvoort, publicist):
En, bonus, tezamen met de verklaring:
In deze context:
Maar het slaat natuurlijk op HET ZWARTE ALLES!!! Weer een variant van de "Voor de politie wegrennende zwarte" (Joop.nl, 01-06-2018, ):
Goh ... Kunnen ze echt nooit iets leren ... Weer een negerheld die gescoord heeft op zijn negers (de tekst is die van de website - de krant is een stuk korter) (de Volkskrant, 20-06-2018, door Iñaki Oñorbe Genovesi):
Oh, en er was er nog eentje:
En dan maar weer klagen over de Amerikaanse politie die in deze kogelregen het vege lijf probeert te redden ... In de Engelstalige wereld stijgt de politiek-correctheid naar steeds hogere en steeds ongekendere en onbedenkbare hoogtes. Het nieuwste FOUT!!!: het overnemen van een recept - van een gerecht, dat is. En de Volkskrant staat er nog achter ook, en voorziet het verhaal van het bijpassende politiek-correcte inuendo (de Volkskrant, 22-08-2018, door Patrick van IJzendoorn):
Dat 'is omarmd door' ... De man heeft gewoon een recept overgenomen!!! Dat maakt deel uit van zijn vak!!! Althans, in de vorm waarin hij het bedrijft. Voorbeeld: Jamie Oliver gebruikt camembert - de Volkskrant: "Jamie Oliver heeft camembert overgenomen". Ze zijn gecertificeerd gestoord, daar bij die krant en in overige politieke-correcte kringen. En de oorzaak: de creolen zijn gecertificeerd gestoord:
Hier is dat figuur: Type: bedorven stuk vreten - meteen door het toilet spoelen. En weer een archetypisch voorbeeld van de creoolse empathieloosheid. Maar de Volkskrant lust er wel pap van, natuurlijk. Want een kleurtje ...:
En zo plant de idiotie zich steeds verder voort, zich onderwijl verdiepende. WINTIE, WINTIE, WINTIE!!! Nog meer ... (volkskrant.nl, 31-01-2019, door Patrick van IJzendoorn ):
Creools dingetje één. Wel gedeeld met andere arrogante volken zoals moslims.
Creools dingetje twee: WINTIE, WINTIE, WINTIE!!! En weer eentje van het nepracisme (de Volkskrant, 19-02-2019, door Gijs Beukers):
Altijd als het gecontroleerd kan worden ... Althans: heel erg vaak ... Al die verzekeringen over dat zwarten geen verkrachters zijn en blanken wel ... Allemaal onzin natuurlijk (de Volkskrant, 20-04-2019, door Maud Effting, Charlotte Huisman):
Humor: 'in wat voor omgeving kan zoiets gebeuren?'. Oh ja, dat stond er hier natuurlijk niet bij (GeenStijl.nl, 16-04-2019, door Mosterd ):
En als u denkt dat dit door GeenStijl verzonnen is (nos.nl, 03-02-2017, ):
Dat is het zaakje van 'Vrouw in eigen auto verkracht door 3 negers'. Maar ja, het zijn natuurlijk geen "verkrachtende negers", maar, meldt de Volkskrant , ...:
... "kwetsbare jongeren". Die alleen maar slachtoffers maken onder andere "kwetsbare jongeren", volgens de specialist in zwarte verkrachters:
En letterlijk genomen klopt dat dus: ze verkrachten onbekende vrouwen in hun eigen eigen auto. Geparkeerd voor een behoorlijk centraal gelegen treinstation. Natuurlijk zijn deze man en de andere betrokkenen bij de afhandeling van de voorgaande zaken hartstikke medeschuldig aan de latere verkrachtingen. Ze hebben namelijk datgene nagelaten om herhaling te voorkomen: op een scheepsra binden (of iets dat er voldoende op lijkt) en daarna ranselen net zo lang tot het schreeuwen wat minder wordt. Gevolgd nog een kleine toespraak: "Als je nog eens zoiets doet, krijg je nog zo'n portie, en draaien we je ballen eraf". Overigens zijn deze kerels natuurlijk even representatief voor de algemene zwarte bevolking als de blanken die zwarten aanvallen omdat het zwarten zijn, het laatste bekende geval dat van Kerwin Duinmeijer en dat is dan ook nog eens gelogen als racistische geval. Maar Harriet Duurvoort ligt er nog steeds wakker van ... Dus beste blanke, weest niet beschroomd om een flink eind om te lopen als je een zwarte ziet, vooral als je een vrouw bent. Harriet Duurvoort beveelt het sterk aan. In een serie van de Volkskrant over ingrijpende levensgebeurtenissen moet natuurlijk ook "de gekleurde medemens" vertegenwoordigd zijn, ook als is er weinig tot niets ingrijpends te vertellen valt. Maar alles om de boodschap weer eens te herhalen, hè ... (de Volkskrant, 20-05-2019, door Fokke Obbema):
Natuurlijk wordt nog vele malen herhaald dat alle Nederlanders zijn racisten zijn , maar het gaat hier om het eigen culturele aspect:
Winti. En volgens de dubbelculturige zelf is het dus inderdaad allemaal genetisch bepaald. Voor zwarten geldt natuurlijk precies hetzelfde als voor zigeuners, moslims, Joden enzovoort: je mag er niets negatiefs over zeggen. Want "kwetsbaar" . Dus waar er een heleboel gedoe was over #MeToo en vrouwenmisbruik enzovoort over de hele wereld en vooral in de amusementswereld, werd er natuurlijk nauwelijks of niet gerefereerd aan die amusemenstsector die met grote afstand het meest seksistisch is: die van de rappers en hiphopper: "chickies" hier en "niggabitches" daar. Want niggas. Pardon: "mensen van kleur". "Niggas" is voorbehouden aan de niggas. Pardon: "people of color". Moest ene Eva Hoeke met veel pijn ondervinden. Daar hield een racist genaamd S. Simons nog een leuke column aan over. Maar nu, met de #MeToo-beweging al ruimschoots over haar hoogtepunt heen ... (de Volkskrant, 08-06-2019, rubriek Nieuw venster, door Lisa Bouyeure):
En Rick Ross is hartstikke zwart. En het is hartstikke normaal:
Maar tevens geen enkel bezwaar:
Want het zijn zwartjes ... Kwetsbaar ... Waarom dan nu toch dit artikel ...
De zwarte heeft iets "blanks" gedaan: zijn excuses aangeboden. Een "bounty" , dus ... En het speelt ook in Nederland:
Omdat "se soewart sijn", mevrouwtje ... Ha, weer eens beelden. Van dat standaardtafereeltje: de vluchtende neger. De intro: Tekst leeesbaar (telegraaf.nl, 05-08-2019, ):
Tekst bij de beelden die je ziet: agenten houden telefoneerder-tijdens-rijden aan. Agent praat met telefoneerder (zie beeld boven). Telefoneerder gaat er vandoor, en sleept agent mee à al Ku Klux Klan in de jaren 1930- beelden van helmcamera. Telefoneerder wordt verderop staande gehouden,en vlucht uit auto: Kijk eens hoe lenig hij over het talud klautert ... Een aap is er niets bij ... Hééé ... Dat lijkt wel een oude bekende: Even kijken in de tekst (de Volkskrant, 28-08-2019, door Gijsbert Kamer):
Ja hoor ... Ze is 't. In alle opzichten:
Wat schreven we ook alweer over haar ... Oh ja: mevrouw Arrogance. Nou, dat heeft ze duidelijk goed waargemaakt. Zwarte rappers uit Amsterdam hebben zwarte rappers uit Rotterdam overhoop gestoken in Scheveningen. Harriet Duurvoort heeft het ook meegekregen en gaat het, als zwarte intellectueel, ons allemaal uitleggen (de Volkskrant, 20-08-2020, column Harriet Duurvoort, publicist):
Oftewel: de overhoopstekers zijn allemaal lieve jongens.
Oftewel: de "Steek mekaar maar overhoop-muziek is hartstikke lieve muziek".
Oftewel: drugsdealen is een hartstikke lieve bezigheid.
En daar leren we voor het eerst wat. Want is haar excuses-mode gaat Dear Harriet ook wat dingetjes loslaten. Les nummer 1: de zwarte buurt is een jeugdbendes-buurt.
Les nummer 2: de zwarte buurt is een gewelddadige-jeugdbendes-buurt.
Les nummer 3: de zwarte buurt is een gewelddadige-nog-zeer-jeudige-jeugdbendes-buurt.
Oftewel: de zwarte gewelddadige-jeugdbendes-cultuur is net zoiets als vechtende voetbal-supporters-cultuur.
Want vechtende voetbalsupporters steken elkaar ook overhoop. Volgens H. Duurvoort.
Les nummer 4: de zwarte gewelddadige-jeugdbendes-cultuur is een wereldwijd verschijnsel, en heeft dus niets met de omgevende cultuur, en uitsluitend en alleen met de zwarte cultuur te maken.
Les nummer 5: de zwarte gewelddadige-jeugdbendes-cultuur zit in alle zwarten, alleen komt het bij de een meer naar buiten dan bij de ander.
Les nummer 5, herhaling.
Les nummer 6: zwarten voeden hun kinderen niet thuis op, maar laten die opvoeding over aan de straat. Les nummer 7: Als het gaat om te kiezen tussen de gewelddadigheid van eigen cultuur versus de beschaving va andermans cultuur, kiezen alle zwarten met volle overtuiging voor de gwelddadigheid van de eigen cultuur (een variant van een soortgelijke stelling met moslims in de hoofdrol):
Les nummer 8: Ook de zwarten in uw buurt die nog niet de gewelddadige-jeugdbendes-cultuur omarmd hebben, kunnen dat op elk willekeurig moment gaan doen.
Les nummer 9: Effectief zijn zwarten voor (afegerond) nul procent geïntegreerd in de beschaafde westerse cultuur.
Les nummer 10: In de zwarte cultuur staat de term "racisme" voor het bewustzijn dat je deel uitmaakt van een gewelddadige-jeugdbendes-cultuur.
Les nummer 11: In de zwarte cultuur staat de term "uitsluiting" voor het bewustzijn dat je lidmaatschap van een gewelddadige-jeugdbendes-cultuur je ongeschikt maakt voor het leven in een beschaafde cultuur.
Les nummer 12: In de zwarte gewelddadige-jeugdbendes-cultuur bestaat het besef dat de gewelddadige-jeugdbendes-cultuur minderwaardig is ten opzichte van de beschaafde cultuur. Les nummer 13: In de zwarte gewelddadige-jeugdbendes-cultuur bestaat het besef dat de gewelddadige-jeugdbendes-cultuur minderwaardig is ten opzichte van de beschaafde cultuur.
Tja ... Het antwoord: moeder is aan het schoonmaakwerk en vader is er niet. Harriet maakt daar van, met oneindig veel meel-in-de-mond:
Maar waarom niet:
Zo. En gaan ze uit niet-zwarte kringen daarom ook allemaal aan de gewelddadige-jeugdbendes-cultuur? Ja, de latino's in Amerika maar die heb je hier niet (substantieel). De rest gaat niet of maar heel weinig naar de gewelddadige-jeugdbendes-cultuur. Dus ... :
... moeten anderen het maar doen. En tot slot nog maar een paar van deze soort:
Ja hoor ... Al met al verschaft dit toch een uiterst handzaam inzicht in een paar van de meer opvallende uitingen van de zwarte of creoolse cultuur. Zoals die van het opvoedingsklimaat:
En één van de resultaten daarvan: de gewelddadigheid. En het andere resultaat: het mislukken in de beschaafde maatschappij, waaraan dan de termen ...
... wordt gegeven, die dus allemaal gore leugens zijn. Overigens: waarom nu deze escalatie? Dat is simpel: zwarten fokken als de konijnen, zoals glashelder zichtbaar op de straten van de steden, en het aantal heeft dus weer een kenmerkend percentage overschreden: indien genoeg zwarten in een buurt, is bendevorming een volautomatisch gevolg. En we vallen van de ene vreugde in de ander. Hier is weer eens zo'n zeldzaam geval dat de zwarte wereld gevuld met winti en blankenhaat geontroleerd kan worden op haar werkelijkheidswaarde (GeenStijl.nl, 23-08-2020, door Van Rossem ):
Dit is het gajes dat roept dat blanken racisten zijn, onder het aanroepen van reeksen onverifieerbare pars-pro-toto anekdotes vol van het schrijnendste zwarte leed aan de hand van de wreedst mogelijke Ku Klux Klan'ers. Dit gajes: De meest gore blankenhaters. Wat zou je er toch graag op inslaan ... Maar ja, dat mag niet ... De laatste tijd komen op heel veel vlakken min of meer afsluitende bijdrages langs, en hier is er ook eentje aangaande de creoolse vaardigheden, wat betreft besturen. Half intern (Joop.nl, 25-11-2021, door Maurice Pahladsingh - Jurist, politicus en Suriname-kenner ):
En goh, daar staat alweer bijna alles al ... De auteur is Surinamer, maar natuurlijk van de hindoestaanse soort, maar Suriname is sinds de onafhankelijkheid voornamelijk bestuurd door de creolen. Hetgeen de openhartigheid verklaart. De voornaamste relevante passage:
Conclusie: laten we dus vooral veel bestuurlijke taken en zaken door creolen laten vervullen. Diversiteit en inclusiviteit leiden altijd en per definitie tot verrijking en verbetering van het bestaande: "Meer, meer, meer zwarten in de cockpit van het verkeersvliegtuig". De corona-pandemie heeft eindelijk eens iets goeds gebracht (de Volkskrant, 10-01-2022, door Iris Koppe): De de facto erkenning dat zwarten achterlijk zijn. En racistisch. Wat dat is wat die kop allemaal al impliceert. Dat 'racistisch' is het makkelijkst: 'bakra' heeft precies dezelfde connotatie als "neger": minderwaardig persoon waar je beter niet om mee kunt gaan. Maar dat achterlijk is niet veel moeilijker. Want de suggestie dat blanken iets in vaccin's zouden doen, is natuurlijk van hetzelfde niveau als "OJ Simpson vermoordt ex-vrouw en vriend - OJ Simpson is zwart - Dus, ergo, q.e.d.: OJ Simpson is onschuldig". En aan het einde staat ook doodgewoon waar deze methode van "denken" vandaan komt:
Winti. Tovenarij. Met nog veel meer racisme
Oftewel: ze luisteren niet naar wat mensen zeggen, maar naar de kleur van hun huid. "They don't judge people by the content of their character, but by the color of their skin". Het omgekeerde van Martin Luther King. Wat een gotspe. En ze kunnen dat hier zomaar zeggen en de Volkskrant kan dat ...
... zomaar opschrijven, omdat over het "niet herkennen in" hartstikke normaal wordt gevonden. Door de zwarten en de politiek-correcten. Verbijsterend.
Een gotspe. Deels als excuus voor dit:
Cultureel isolationisme. Culturele inteelt, met het bekende gevolg van inteelt:
En daar is echt het niveau van achterlijkheid. En dit:
Dat is onverdunde achterlijkheid. Bidden voor regen. Hier het toppunt van maatschappelijke ontwikkeling van de zwrate cultuur, want betreffende één van de meest vooraanstaande culturen in Afrika (de Volkskrant, 17-02-2022):
Geen commentaar. Geen inleiding (de Volkskrant, 18-01-2023, door Marian Markelo, verricht als wintipriesteres Nana Efua jaarlijks het plengoffer bij de Nationale Herdenking Slavernijverleden):
Slechts één commentaar: barbarij. Als je tegenwoordig in "de media" reportages of opnames ziet vanuit een museum of één of ander kustgerelateerd item, staan de negers natuurlijk vooraan (NPO-programma over Vermeer: de helft van de Vermeer-deskundigen is neger). En dan weet ieder zinnig mens tegenwoordig al: de werkelijkheid is precies het omgekeerde. Hier de uiterst politiek-incorrecte zwarte columniste van De Telegraaf met de definitieve bevestiging (Telegraaf.nl, 22-04-2023, column door Assita Kanko, ):
Brullen van de lach!!! Naar Cultuur, creolen , Cultuur, gelijkheid , of site home ·.
|